Zijn mijn stopcontacten goed aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic-Green
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-07-2023
Goedeavond allemaal,

Even een vraag,
Vorige maand is ons nieuwe huis opgeleverd, echter ik twijfel of de electronica/electra wel helemaal goed is aangesloten.
Donderdag komt de installateur langs om zijn eigen installatie even na te kijken 8)7

Kan iemand me uitleggen wat ik nu zie en eventuele problemen zijn met de stopcontatcen?

Zie kort filmpje hieronder
YouTube: Stopcontact goed aangesloten of niet?
(Met de stop doorslaan bedoel ik uiteraard de aardlekschakelaar)

Ik ben benieuwd wat jullie antwoord is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 10:25
Wat voor apparaatje is dat? Heb je wellicht ook een heldere foto van de sticker die er op zit? 't is net niet lekker te lezen in je filmpje.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-03 10:04
Prachtig filmpje over lampjes maar welk product je gebruikt vertel je niet. Moeten wij gokken met welk (Aliexpress?) product je de test uitvoert.. of heb je een link naar de handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 16:02
Het lijkt op dit apparaatje:
https://www.kopp.eu/en/pr...g-in-socket-outlets-ip20/

Werken de stopcontacten verder wel goed? Dus als je de stofzuiger er in steekt kun je stozuigen?

[ Voor 44% gewijzigd door NoepZor op 14-07-2020 22:25 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic-Green
NoepZor schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:24:

Werken de stopcontacten verder wel goed? Dus als je de stofzuiger er in steekt kun je stozuigen?
Exact dat is hem

Afbeeldingslocatie: https://www.schalterversand.de/out/pictures/generated/product/1/250_250_75/171002012-kopp(4).jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Misschien te simpel gedacht, maar is het idee van dat apparaat niet om dingen zoals aardlek te simuleren?

Erg simpel gedacht inderdaad. Ben wel benieuwd wat het dan wel precies doet :9

[ Voor 30% gewijzigd door graceful op 14-07-2020 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vic-Green
NoepZor schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:24:

Ja stofzuigen etc.. gaat goed. Maar ik begon te twijfelen na ik defecte POF outlets had (plastic optical fiber) en utp kabels in de meterkast die nergens op uitkwamen. En nog wat kleine dingen deed mij vermoeden het hele systeem eens nader te gaan bekijken.

P.s Alles is door de zelfe installateur aangesloten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je "meter" groen - uit - rood aangeeft, zitten de fase en nul andersom dan dat je "meter" zou willen. Oplossing je "meter" andersom in het stopcontact. Er zijn geen voorschriften dat de fase links of juist rechts zou moeten zitten.

De "aardlek" test zou je eens kunnen proberen als je groen - groen - uit hebt, waarschijnlijk zit er een beveiliging in de "meter" dat de test dan alleen werkt.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:11
Moeten we nou werkelijk een filmpje kijken om het probleem te zien? Dacht dat dit forum een tekstmedium was... met een paar plaatjes was het ook duidelijk in 30 seconden i.p.v. 3 minuten en dan kon ik nog eens iets citeren. Geen idee hoe de rest hier naar kijkt maar ik ben geen fan...

Het eerste stopcontact is prima.

Het tweede stopcontact heb je de tester ondersteboven erin gestoken (niet dat dit uitmaakt...)

Het derde en vierde stopcontact lijken niet in orde, blijkbaar is er iets met de N (nul) of PE (aarde) aan de hand. Geen idee wat precies, snap ook niet dat die tester 3 manieren heeft om hetzelfde te vertellen...?
Je geeft aan dat apparaten wel werken, dus dan zal de N wel verbonden zijn. Dan gok ik dat de PE niet (goed) is aangesloten. Dat is wel een kwalijke zaak... Het is gevaarlijk en voor een leek niet direct zichtbaar.

Blijkbaar is deze installateur zijn opleverinspectie conform NEN1010 DEEL 6 ook vergeten, anders had hij dit wel ontdekt.
61.1.1 Elke installatie moet tijdens het installeren, voor zover in redelijkheid uitvoerbaar, en bij voltooiing, worden geïnspecteerd voordat deze door de gebruiker in bedrijf wordt genomen.
Als dit projectbouw is zou ik de buren hier ook even op attenderen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic-Green
Noodels schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:37:
Als je "meter" groen - uit - rood aangeeft, zitten de fase en nul andersom dan dat je "meter" zou willen. Oplossing je "meter" andersom in het stopcontact. Er zijn geen voorschriften dat de fase links of juist rechts zou moeten zitten.

De "aardlek" test zou je eens kunnen proberen als je groen - groen - uit hebt, waarschijnlijk zit er een beveiliging in de "meter" dat de test dan alleen werkt.
Exact omdraaien en ik heb groen groen. Ik wou inderdaad weten of daar een voorschrift voor was.Klopje indrukken een de aardlek in de meterkast gaat af.

Nu nog de stopcontacten met 1 groen lampje, wat denken jullie daarvan? Ook de aardlek test faalt.
lampje 3e van onder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3Y_qk1zI8b77iKnW_0Irib551g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K05LTWHfdtfRucDrqsjBL1o5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Gaat natuurlijk niet via zo'n filmpje maar het lijkt in orde eigenlijk. behalve die derde.
Als je hem omdraait en de aardlektest weer probeert werkt het dan wel?
Xander schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:55:
[...]Die zijn niet in orde. Zoals ik al schreef snap ik weinig van dat kastje maar er lijkt iets met de N of PE aan de hand. Als stofzuigen wel gaat kan het eigenlijk alleen een probleem met de PE zijn.

Of je tester is rommel, dat kan natuurlijk ook. ;)
Volgens mij stelt het weinig voor, gewoon weerstand tussen L-PE en N-PE als je op dat knopje drukt.
LEDs zullen in driehoek zitten tussen de 3 polen.

[ Voor 65% gewijzigd door Jim423 op 14-07-2020 23:06 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Vic-Green schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:51:
[...]

Exact omdraaien en ik heb groen groen. Ik wou inderdaad weten of daar een voorschrift voor was.Klopje indrukken een de aardlek in de meterkast gaat af.
Prima dus.
Nu nog de stopcontacten met 1 groen lampje, wat denken jullie daarvan? Ook de aardlek test faalt.
lampje 3e van onder
[Afbeelding]
Die zijn niet in orde. Zoals ik al schreef snap ik weinig van dat kastje maar er lijkt iets met de N of PE aan de hand. Als stofzuigen wel gaat kan het eigenlijk alleen een probleem met de PE zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic-Green
[...]

Prima dus.

[...]

Die zijn niet in orde. Zoals ik al schreef snap ik weinig van dat kastje maar er lijkt iets met de N of PE aan de hand. Als stofzuigen wel gaat kan het eigenlijk alleen een probleem met de PE zijn.

De tester is van de Praxis, ik denk dat die wel goed is.

Ik vermoed dat de Aardedraad niet goed zit. Zal zelf een expert inschakel zodat ik ze met een rapport om de oren kan slaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-06 12:15
Er zit toch zeker wel een handleiding bij die tester die je vertelt wat de indicators precies zeggen? Dan kun je daarna eventueel zelf even het afdekplaatje van de muur halen om het te verifiëren, in het geval de het 'm in de aansluiting op de WCD zit. Anders wordt het wat lastiger natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Laten we dit maar niet adviseren...

[ Voor 122% gewijzigd door Señor Sjon op 15-07-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Zou hem gewoon terug laten komen. Met die slechte aarde zet je vanalles onder spanning wat je niet moet willen met een kortsluitstekker.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Jim423 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:53:
Volgens mij stelt het weinig voor, gewoon weerstand tussen L-PE en N-PE als je op dat knopje drukt.
Ik vind deze 3 toestanden een beetje wazig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POwhuBCHvRjd1EePKpFMKP-T7DY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YoEg6z1PkIDGYzEORXF5P6JF.jpg?f=fotoalbum_large

Lijken me 3 verschillende situaties, bijvoorbeeld:
- N mist
- PE mist
- N en PE missen

Maar waarom zet je er dan dezelfde tekst bij? :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Xander schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:50:

Het derde en vierde stopcontact lijken niet in orde, blijkbaar is er iets met de N (nul) of PE (aarde) aan de hand. Geen idee wat precies, snap ook niet dat die tester 3 manieren heeft om hetzelfde te vertellen...?
Zelfde apparaten worden ook met ander stickertje verkocht. Onderste en bovenste van de drie (van het exemplaar wat TS heeft) is 'geen nul', de middelste is 'geen PE'.

Zie;

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71w03FJ6DvL._AC_SL1500_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
kabeltjekabel schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 23:13:
[...]

Zelfde apparaten worden ook met ander stickertje verkocht. Onderste en bovenste van de drie (van het exemplaar wat TS heeft) is 'geen nul', de middelste is 'geen PE'.

Zie;

[Afbeelding]
Kijk, mooi om te zien hoe het ding eruit had moeten zien. d:)b

Had ik het dus toch goed:
:P

En ook:
Xander schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:50:
Je geeft aan dat apparaten wel werken, dus dan zal de N wel verbonden zijn. Dan gok ik dat de PE niet (goed) is aangesloten. Dat is wel een kwalijke zaak... Het is gevaarlijk en voor een leek niet direct zichtbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:16
Ik heb bij onze nieuwbouw woning ook alle stopcontacten een voor een met een soortgelijk apparaat getest. Er was er 1 niet goed. De monteur vond het wel slim van me om het zo te testen, maar hij kende zulke apparaten ook niet. Bij mij was er de kabel van de nul in de meterkast losgeraakt.

Gewoon doorgeven aan de uitvoerder en die lost het dan wel voor je op. Daar is geen rapportage of iets dergelijks voor nodig.

Het zijn net mensen die bouwers.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Haha wat mensen wel niet allemaal kopen om dingen te testen bij de oplevering van een nieuwbouwhuis :’)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Xander
mierenfokker schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 06:08:
Haha wat mensen wel niet allemaal kopen om dingen te testen bij de oplevering van een nieuwbouwhuis :’)
Het is vooral triest dat dit nodig blijkt.

Het zou gewoon in orde moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:16
mierenfokker schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 06:08:
Liever dit kopen dan na 5 maanden een discussie hebben met de bouwer over stopcontacten die niet werken omdat je die tot dan nog niet nodig had.

Ik ken iemand die pas na 1 jaar erachter kwam dat de achterdeur niet open kon. Die deur hadden ze tot die tijd nooit gebruikt. Zulke dingen wil je gewoon niet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 11:05
Modbreak:De 'creatieve' testmethode met aanverwante posts zijn verwijderd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:32

Theo

moederbord

Jim423 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:53:
Gaat natuurlijk niet via zo'n filmpje maar het lijkt in orde eigenlijk. behalve die derde.
Als je hem omdraait en de aardlektest weer probeert werkt het dan wel?

[...]

Lijkt het wel op als je naar het tabelletje kijkt:
Led 1 (groen) zit tussen Fase en Nul
Led 2 (groen) zit tussen Fase en Randaarde
Led 3 (rood)zit tussen Nul en Randaarde.

De meter kan dus enkel missende en verkeerd aangesloten aders detecteren. Het kan niet meten of er iets half aan is gesloten, of dat er een slechte laskelm is gebruikt is, dus dat een draad slecht contact maakt, en met een hoge belasting alsnog er wat fout gaat. (recentelijk ben ik dit nog tegengekomen, de opstartstroom van een haakse slijper was voldoende om een niet goed gebruikte lasklem uit te schakelen waardoor dat stopcontact daarna niet meer werkte)

Idealiter wil je meten wat de impedantie van elke ader van de meterkast naar het stopcontact, en wil je weten of de PE op de aardlek is aangesloten. En juist beide zaken kun je helaas niet meten met dit metertje.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEx
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-10-2024

CEx

Waarom meet je ze niet door met een multimeter? Dan weet je heel snel een stuk meer dan alleen geen contact. Voldoende tutorials te vinden die veilig zijn voor de leek.
Zie bijv. YouTube: Demonstratie: Wandcontactdoos van de elektrische installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 12:42
Inderdaad even met een duspol of multimeter meten op het wcd welke fout was volgens dat praxis metertje. Meet tussen fase (bruin) en aarde. Deze moet tussen de 220 en 240 volt meten dan is de aarde aangesloten. Tussen de nul(blauw) en aarde is 0 volt.

Normaal bij nieuwbouw woningen word de circuitweerstand gemeten van elke aansluiting, je zou hier naar kunnen vragen bij de installateur. Maar de meeste installateurs doen dit eigenlijk niet helaas.

Overigens denk ik dat je praxis metertje die eigenlijk niks meet rommel is. Het enigste wat het doet is kijken of de fase, nul en aarde aangesloten is. Bij het wcd die de fout aangaf kan je zelf makkelijk kijken of de aarde wel of niet aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
nllight schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:16:
[...]
Normaal bij nieuwbouw woningen word de circuitweerstand gemeten van elke aansluiting, je zou hier naar kunnen vragen bij de installateur. Maar de meeste installateurs doen dit eigenlijk niet helaas.
[...]
Als dat al gedaan wordt, wordt vaak alleen de slechtste waarde opgeschreven + locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
CEx schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:49:
Waarom meet je ze niet door met een multimeter? Dan weet je heel snel een stuk meer dan alleen geen contact. Voldoende tutorials te vinden die veilig zijn voor de leek.
Zie bijv. YouTube: Demonstratie: Wandcontactdoos van de elektrische installatie
Je weet dan helemaal niet meer, maar op de verkeerde stand met de verkeerde multimeter ben je wel van je multimeter af

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vic-Green
Kleine update, het apparaatje zoals besproken had het gewoon goed, de aarde was niet goed aangesloten bij de bouw en is inmiddels hersteld.

De monteur kende het apparaatje niet en was onder de indruk door zijn eenvoudigheid, formaat en doeltreffendheid.Ook zat er verf op sommige aard contacten, bij het gewoon testen halen ze eerst alles los en nemen ze dus dit punt niet mee, deze contacten zijn dan ook vervangen.
Kortom handige tool die ik iedereen zou aanraden (al zou de beschrijving op het apparaatje zelf veel beter kunnen).

[ Voor 44% gewijzigd door Vic-Green op 07-10-2020 15:49 . Reden: why not ]

Pagina: 1