RC car - advies aankoop gevraagd 400 € budget

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoeloe80
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 23:07
Dag allemaal,

Onlangs heb ik voor mijn zoontje, die 6 werd een himoto 1/10 monstertruck gekocht,

Na de wagen en batterij te hebben opgeladen, waren er diverse mankementen, de wagen reed wel voorruit, maar niet achteruit, dan ging hij weer hememaal niet... miserie dus.

Monstercars heeft me een nieuwe handzender verstuurd, en momenteel rijdt hij dus voorruit. Maar naar een tijdje niet meer achterruit.

Ik dacht dat ik een goede rc car had gekoxht, maar na wat gesurft te hebben, blijkt himoto toch een beetje de rc car van den aldi te zijn... :)

Ik zou de rc car bij monstercars willen omruilen naar een ander merk.

Vereisten:

- moet in bos kunnen rondcrossen, maar ook op weg of gras
- snelheid moet begrensd kunnen worden ( zoontje 6)
- wagen moet degelijk gebouwd zijn en voldoende stevig, onderdelen moeten vervangbaar zijn.

Ik heb overigens GEEN technisch inzicht en kan dus niet sleutelen, bij defecten zal ik m naar de winkel moeten brengen.

Zelf had ik gedacht aan een traxxas stampede, zou dit een goede keuze zijn, of kunnen jullie andere voorstellen doen?

De goedkopere stampede heeft een brushed motor, ik had al gelezen dat brushed motoren minder kwalitatief zouden zijn...

Budget all in met lader en battery is 400 €.

Graag jullie voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:22
Traxxas is wat merk betreft een goede keuze en een stampede is ook leuk. Van de modellen van traxxas zijn alle onderdelen normaal gesproken makkelijk te vinden en ook goed te vervangen. Ik zou inderdaad wel voor een brushless motor gaan als dat binnen het budget past. Die hebben geen onderhoud nodig en zijn betrouwbaarder.

Houd er echter wel rekening mee dat er bij dit soort wagens (zelfs van goede degelijke merken) regelmatig toch nog iets kapot zal gaan. Helaas is dat toch iets dat bij modelbouw hoort, zeker als je een wat snellere sterkere auto hebt als deze.

Oh, hier hebben we trouwens een slash VXL 4x4. Rijdt schitterend en mijn zoon van 12 kan er prima mee rijden. Maar zoals gezegd moet er wel iedere paar weken iets aan gedaan worden. Waarbij de meeste onderdelen met even goed kijken wel prima zelf vervangen kunnen worden.

[ Voor 19% gewijzigd door redwing op 14-07-2020 22:29 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05 13:58

E-Rick

I love it :7

Twee tips:
1. Kijk eens naar Arrma
2. Stel je vraag ook hier: Het grote RC cars topic - Deel 2

Choose life - Shapeways shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoeloe80
De brushless stampede is met accu en lader helaas net buiten budget. Kan ik ook een brushed stampede kopen en upgraden naar een brushless motor binnen bv een jaar?

Waar kan ik info terugvinden om onderdelen te vervangen mocht er iets stuk gaan, ben echt een leek hierin...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 15:27
Zoeloe80 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:26:
De brushless stampede is met accu en lader helaas net buiten budget. Kan ik ook een brushed stampede kopen en upgraden naar een brushless motor binnen bv een jaar?

Waar kan ik info terugvinden om onderdelen te vervangen mocht er iets stuk gaan, ben echt een leek hierin...
Ja, alles is te upgraden. Ga je echter de komende jaren niet doen als hij 6 is.
Sterker nog: een Traxxas kun je begrenzen op de helft van de maximale snelheid (dus bij een Stampede 50km/h volle snelheid en 25km/h in halve snelheid). Dat is de voornaamste reden dat je een Traxxas wilt & ik een ARRMA niet zou overwegen. 25km/h is hard zat als hij 6 is.
Hand/oog coördinatie is een groter probleem dan de snelheid, en dat leert hij beter als het wat zachter gaat.

Bij de auto zit een exploded view, een bouwtekening met alle onderdeelnummers erop. De basis om onderdelen los te schroeven en terug te plaatsen zit er ook bij in de doos.
Enige wat je nodig hebt is rustig de tekening kunnen bekijken.

Wat ga je stuk rijden bij een Stampede?
Niks wat je niet met 2 a 3 schroefjes kan vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door thaan op 15-07-2020 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoeloe80
Ok, thx voor het antwoord, maar ik moet dus wel regelmatig motoronderhoud doen bij een brushed motor? En zoja, hoe vaak dient dit dan te gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05 14:32
Ik zou je nog niet druk maken over onderhoud van een brushed motor, die blijven het jaren doen voordat je een keer koolborsteltjes moet vervangen. Zou me dan eerder verdiepen in hoe je onderdelen kunt vervangen (wielophanging, aandrijfassen, tandwielen).

Als je er lol in hebt en ze iets beter kunnen rijden is een "kit" wel leuk om te begrijpen hoe alles werkt en in elkaar zit. Zo heb ik zelf een Tamiya Neo Fighter gekocht voor €75. Deze moet je helemaal zelf in elkaar zetten. Je moet dan zelf nog de electronica toevoegen, behalve de motor en regelaar. Dus met een zender, stuurservo, ontvanger (deze zitten vaak bij de zender als je deze nieuw koopt) en een accu (zou voor een kind een NiMh pakket kopen, nog geen LiPo).

Je leert dan hoe de auto in elkaar zit en je weet meteen hoe je de onderdelen kunt vervangen.

Zorg er dan voor dat je een zender koopt met "End Point Adjustment", dan kun je zelf instellen hoe hard de auto maximaal mag rijden (0 - 100% van de topsnelheid).

Het is een leuke hobby (vind zelf het bouwen het leukst en het kijken hoe ik de auto zo snel mogelijk krijg) en de kids vinden het leuk om ermee te stuntrijden.

edit: zender koop je nieuw al voor een paar tientjes, bijvoorbeeld deze: https://www.toprc.nl/absi...0MNQCfEAQYAyABEgKQ1_D_BwE
dan nog een servo erbij (ook 2 tientjes) en een accu en lader (5 tientjes).

Dan ben je voor €205 klaar en heb je meteen een zender en extra ontvanger die je in een volgende auto ook kunt gebruiken. Als je een kant en klaar pakket koopt, kun je de zender vaak alleen met die auto gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door kleinelievewolff op 16-07-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

kleinelievewolff schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:32:
Ik zou je nog niet druk maken over onderhoud van een brushed motor, die blijven het jaren doen voordat je een keer koolborsteltjes moet vervangen.
Probleem is dat de 550 brushed motor van Traxxas bekend staat om snel kapot te gaan, maar ja, gelukkig kost een vervanger niet meer dan een fooi. En bij die motor kan je geen koolborstels vervangen.

Brushed of brushless is een keuze, voor iemand van 6 jaar is dat een verschill in een kans dat de brushed motor doorbrand of de kans dat met de hoge snelheden van een brushless de eerst volgende aanschaf een stoffer en blik is.

Maar Traxxas is wel veel degelijker en makkelijker dan Himoto.

[ Voor 4% gewijzigd door memphis op 16-07-2020 10:05 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 15:27
Zoeloe80 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 00:07:
Ok, thx voor het antwoord, maar ik moet dus wel regelmatig motoronderhoud doen bij een brushed motor? En zoja, hoe vaak dient dit dan te gebeuren?
Nee, hoef je niets aan te doen.
Als je de motor netjes inrijd (op lage snelheid, dus de 25km/u mode) dan gaat hij jaren mee. Ik heb hier een Slash met een 3 jaar oude motor die elke dag gebruikt wordt.
Daarnaast worden er geen losse onderdelen voor die motor verkocht: hij kost namelijk maar €32,- dus die moeite ga je toch niet nemen, want met 4 schroeven is hij vervangen (8 minuten werk).
memphis schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:04:
[...]

Probleem is dat de 550 brushed motor van Traxxas bekend staat om snel kapot te gaan, maar ja, gelukkig kost een vervanger niet meer dan een fooi. En bij die motor kan je geen koolborstels vervangen
Met letterlijk honderden van die auto's & Traxxas 550 12T brushed motoren in m'n handen kan ik oprecht zeggen dat ze zeker niet bekend staan om snel kapot te gaan. Die motoren gaan super lang mee. De enigen die er ooit problemen mee hebben, hebben hem niet netjes ingereden zodat de koolborstels netjes inslijten. Dan gaan ze meteen volle porrie rijden en breekt een koolborstel af.

Die motor is écht probleemloos. Ik zie Carson Cup Machines vaker stuk gaan dan Traxxas motoren & ook die staat bekend als probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het internet liegt er niet om, er zijn heel veel topics te vinden over de 550 motoren die er mee stoppen. En natuurlijk zal het over de gehele verkoopaantallen een klein deel zijn en vind Traxxas het niet nodig om veranderingen door te voeren of dat ze misschien ondertussen een andere levenancier van die motoren hebben gevonden.

Inlopen werkt inderdaad goed voor alle brushed motoren maar wie doet het? Mocht het uberhaupt ergens in de manual staan moet het in grote koeienletters op het voorblad staan want anders lezen ze het niet.

Maar zoals ik zei, de kosten van zo'n motor of iets vervangends dat gaat werken zijn dusdanig laag dat dat te overzien is mocht het gebeuren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:22
Zoeloe80 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 00:07:
Onderhoud is niet nodig, meestal gaan ze hooguit wat eerder kapot, maar zolang je niet het snelste van het snelste wilt (wat je niet wilt) is een motor de kosten niet. Daarnaast kun je, zoals hier al gezegd, de auto begrenzen en dan is de kans dat er iets kapot gaat ook gelijk een heel stuk kleiner.

Als je een Traxxas pakt zou ik me over dat sleutelen trouwens ook niet al te druk maken. Die zitten simpel in elkaar en je krijgt een een goede view van hoe de auto in elkaar zit. En mocht je er even niet uitkomen kan een beetje modelzaak je zo verder helpen zodat je het daarna wel helemaal zelf kunt. Zelfs mijn zoontje van 12 vervangt tegenwoordig het meeste zelf :) (en dat is regelmatig nodig, maar dat gaat het wel om een Slash die ruim 100 gaat en waar continue nieuwe stunts mee uitgeprobeerd worden ;) )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoeloe80
Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik denk dat ik voor een stampede met brushed motor ga gaan, mijn zoontje is net 6 geworden, dus snelheden van 50+ hoeven momenteel echt nog niet. hij is al heel tevreden als er wat stunts kunnen worden uitgehaald en we wat in het bos kunnen gaan crossen.. :-)

Aangezien we in het begin sowieso op de "trainer" stand zullen rijden,, zal de wagen zeker eerst goed ingereden worden.

Mocht de motor dan binnen een tweetal jaar aan vervanging toe zijn,, kunnen we nog bekijken door welk type motor ( bruhsed of brushless) we hem gaan vervangen.

Dus de himoto truck asap terugzenden en upgraden naar een traxass stampede!!
Pagina: 1