Backup van OneDrive maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-08-2024
Is er een manier hoe ik mijn bestanden van OneDrive account A naar OneDrive account B kan backuppen?

Het meeste wat ik vind gaat over backuppen van bestanden van je telefoon/PC/tablet naar OneDrive in het algemeen.

Iemand hier ervaring mee of tips?

[ Voor 13% gewijzigd door Tweakert2020 op 30-07-2020 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:43
Waarom wil je dit nog een keer backuppen?
Onedrive doet al aan versioning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 15:08

DarkSide

theres no place like ::1

wat is idd je doel.
Onedrive doet idd al aan versie beheer.

Je kan niet 2 persoonlijke OneDrive accounts koppelen op je PC.
Je kan wel een OneDrive zakelijk en persoonlijk account koppelen.

of gewoon inloggen op andere PC met het andere persoonlijke account.
En over het netwerk kopieren. Je onedrive data moet dan wel allemaal lokaal op de PC staan.

Of een hoofdmap maken en die met jezelf delen?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:10
Kijkend naar de regelmatige berichten over account blokkeringen door Microsoft zeker een goede voorzorgsmaatregel.

Synology DSM heeft hier mogelijkheden voor, maar ik kan mij voorstellen dat je de lokale Onedrive map ook als sync map kunt instellen bij andere diensten zodat het op meerdere plekken in de cloud staat? Twee keer privé Onedrive gaat niet lukken zoals hierboven gemeld.

Microsoft heeft ook een eigen variant op Google Takeout dus dat kan ook nog. Tot slotte, als je Onedrive zo instelt dat alles altijd wordt gedownload heb je ook nog een lokale kopie.

[ Voor 6% gewijzigd door AtomicWing op 14-07-2020 21:32 ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-05 23:30
Wat is je doel, een eenmalige kopie, permanente mirror (bestand gewijzigd of verwijderd op locatie A geeft hetzelfde resultaat op locatie B ) of constante backup met versiebeheer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

larsiey schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:24:
Retentie van Onedrive is zonder een E3 abonnement oid maar 30 (of was het tegenwoordig 60?) dagen. Op zich begrijpelijk dat je nog een andere backup achter de hand wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
larsiey schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:24:
Ik wil 2 offsite backups van mijn bestanden hebben, hoe helpt versioningen dan? Ik ben er niet bekend mee.

Op dit moment heb ik nog een laptop maar die gebruik ik nu alleen nog om bestanden in OneDrive te zetten.
Op korte termijn wil ik van mijn laptop af en alleen nog maar gebruik maken van mijn telefoon & tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
FoxLenny schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:43:
Wat is je doel, een eenmalige kopie, permanente mirror (bestand gewijzigd of verwijderd op locatie A geeft hetzelfde resultaat op locatie B ) of constante backup met versiebeheer?
Constante backup denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
AtomicWing schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:31:
Kijkend naar de regelmatige berichten over account blokkeringen door Microsoft zeker een goede voorzorgsmaatregel.

Synology DSM heeft hier mogelijkheden voor, maar ik kan mij voorstellen dat je de lokale Onedrive map ook als sync map kunt instellen bij andere diensten zodat het op meerdere plekken in de cloud staat? Twee keer privé Onedrive gaat niet lukken zoals hierboven gemeld.

Microsoft heeft ook een eigen variant op Google Takeout dus dat kan ook nog. Tot slotte, als je Onedrive zo instelt dat alles altijd wordt gedownload heb je ook nog een lokale kopie.
Ik wil eigenlijk helemaal af van mijn lokale OneDrive omdat ik van plan ben mij laptop weg te doen en alleen nog maar mijn telefoon en tablet te gebruiken.
Hoe zou ik zo'n synology dan in kunnen zetten?

Ik heb een Microsoft 365 Family abonnement waar ik nog een extra OneDrive kan aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:44
Nadeel is dat als je 1 onedrive afgesloten wordt wegens misbruik, dan de andere het waarschijnlijk ook geblokkeerd wordt.

Het enige wat ik kan bedenken, is een synology nemen die een backup maakt van je onedrive.
Alternatief is zelf iets bouwen met rclone op een Linux server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:10
Tweakert2020 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:52:
[...]

Ik wil eigenlijk helemaal af van mijn lokale OneDrive omdat ik van plan ben mij laptop weg te doen en alleen nog maar mijn telefoon en tablet te gebruiken.
Hoe zou ik zo'n synology dan in kunnen zetten?
Die heeft een app genaamd CloudSync waarbij je de nas je cloudopslag zoals Onedrive synchroon laat houden met een map op je nas. Eenweg of tweeweg is instepbaar met nog wat andere opties. Mogelijk hebben andere fabrikanten iets soortgelijks maar ik ken alleen Synology.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 15:08

DarkSide

theres no place like ::1

Je data op minimaal twee plekken is goed.
Maar een sync tussen twee OneDrive s zou ik dan niet zo gauw doen.

De "fout" van OneDrive A gaat dan ook mee naar OneDrive B. En bij een verwijder actie ben je ook lokaal je data kwijt.

De 30 dagen versie beheer in OneDrive is prima. Maar persoonlijk heb ik liever meer.

Een "echte" backup is dus aan te raden.
Naar een synoloy bv of naar een andere (cloud) backup oplossing.

Daar kan je dan een voor zorgen dat ja meer dan 30 dagen terug in de tijd kan.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Simpele oplossing: Files on demand uitschakelen en een WindowsImageBackup instellen. OneDrive doet zelf aan versioning, maar als je de data op een eigen device wilt backuppen dan is dit de simpele manier.

Alternatieve (en efficientere) methode is om je OneDrive te backuppen met Synology DSM. Dan moet je echter nog wel een offline backup maken van je Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
DarkSide schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 06:56:
Je data op minimaal twee plekken is goed.
Maar een sync tussen twee OneDrive s zou ik dan niet zo gauw doen.

De "fout" van OneDrive A gaat dan ook mee naar OneDrive B. En bij een verwijder actie ben je ook lokaal je data kwijt.

De 30 dagen versie beheer in OneDrive is prima. Maar persoonlijk heb ik liever meer.

Een "echte" backup is dus aan te raden.
Naar een synoloy bv of naar een andere (cloud) backup oplossing.

Daar kan je dan een voor zorgen dat ja meer dan 30 dagen terug in de tijd kan.
Mijn toekomstige setup zal initieel OneDrive als source zijn, ik heb binnenkort geen laptop/computer meer maar alleen tablet en telefoon.

Maar als ik een Synology toe kan voegen dat lijkt me wel wat.
Trommelrem schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 07:00:
Simpele oplossing: Files on demand uitschakelen en een WindowsImageBackup instellen. OneDrive doet zelf aan versioning, maar als je de data op een eigen device wilt backuppen dan is dit de simpele manier.

Alternatieve (en efficientere) methode is om je OneDrive te backuppen met Synology DSM. Dan moet je echter nog wel een offline backup maken van je Synology.
WindowsImageBackup ga ik geen gebruik van maken, heb straks alleen nog maar een tablet en een telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:04
Daarnaast staat de data op OneDrive waarschijnlijk al verspreid over meerdere servers/locaties, en doet Microsoft ook ongetwijfeld een vorm van backup/datarecovery als er iets bij ze mis gaat..

Ik heb zelf thuis een NAS staan in een RAID-5 configuratie, en ik sync belangrijke data en foto's vervolgens ook met mijn OneDrive. Ga er van uit dat ik het op die manier goed genoeg doe :P

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
Ik heb het even gevisualiseerd. Kan optie 2 of 3 uitgevoerd worden? Het liefst ga ik voor 2 zodat ik geen apparatuur meer heb thuis.

Ik heb dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LvLRevifNBoRIiPCL3g6gXwiKk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ym2c8SdqcPtvXjujUj1v3DSS.jpg?f=user_large

Ik wil eigenlijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gY3-ktZMWRMJVzlHrXAtOKr-cX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXMYobPFA7T4akNDWN9ihLM8.jpg?f=fotoalbum_large

Maar jullie bevelen eigenlijk dit aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRI0HMTqB8QxQ88aAbUyN9WGWYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O63mRjzlHPTZpM8xzOFKCF7B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Nee. Vergeet heel dat Onedrive B verhaal.

Regel het zo:

- Zet al je data op je NAS
- Vertrouw verder op de basis retentie van Onedrive of schaf een duurder abonnement af binnen Office 365 waarmee je retentie naar oneindig kunt opschalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
Devian schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:40:
Daarnaast staat de data op OneDrive waarschijnlijk al verspreid over meerdere servers/locaties, en doet Microsoft ook ongetwijfeld een vorm van backup/datarecovery als er iets bij ze mis gaat..

Ik heb zelf thuis een NAS staan in een RAID-5 configuratie, en ik sync belangrijke data en foto's vervolgens ook met mijn OneDrive. Ga er van uit dat ik het op die manier goed genoeg doe :P
Waarschijnlijk en ongetwijfeld zijn gevaarlijk en niet zeker.

Ik wil eigenlijk hetzelfde als jij maar voorkeur zonder NAS, IPV de NAS een 2e OneDrive dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
Anoniem: 316512 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:37:
Nee. Vergeet heel dat Onedrive B verhaal.

Regel het zo:

- Zet al je data op je NAS
- Vertrouw verder op de basis retentie van Onedrive of schaf een duurder abonnement af binnen Office 365 waarmee je retentie naar oneindig kunt opschalen.
Jammer, kan het technisch gezien niet of vind je het niet fijn!
Ik denk dat ik me eigen eens ga verdiepen in het NAS verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:04
OneDrive is een cloud opslagdienst waarbij je data sowieso al in een servercluster word opgeslagen verspreid over meerdere disks....het enige waar ik over twijfel is of Microsoft dat ook over meerdere locaties verspreid.

Ik weet dat bij OneDrive zakelijk je in ieder geval kunt kiezen op welke locaties je het wel/niet opgeslagen wilt hebben...ik weet alleen niet of ze voor consumer het ook verspreid opslaan.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tweakert2020 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:42:
[...]

Jammer, kan het technisch gezien niet of vind je het niet fijn!
Ik denk dat ik me eigen eens ga verdiepen in het NAS verhaal.
Het kan wel, maar je hebt nog steeds 30 dagen retentie in je 2e Onedrive account. Ik zie het als dubbelop.

Een vergelijkbare oplossing zou zijn dat je je data op 2 computers opslaat in hetzelfde huis. Als er brand is ben je alsnog alles kwijt.

Wil je een bestand wat je 31 dagen geleden verwijderd hebt terug halen, dan kan dat zowel in Onedrive account A als in Onedrive account B niet meer.

Heb je daarentegen de data nog op een NAS staan, dan ben je waarschijnlijk wel in staat je data terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
Anoniem: 316512 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:50:
[...]

Het kan wel, maar je hebt nog steeds 30 dagen retentie in je 2e Onedrive account. Ik zie het als dubbelop.

Een vergelijkbare oplossing zou zijn dat je je data op 2 computers opslaat in hetzelfde huis. Als er brand is ben je alsnog alles kwijt.

Wil je een bestand wat je 31 dagen geleden verwijderd hebt terug halen, dan kan dat zowel in Onedrive account A als in Onedrive account B niet meer.

Heb je daarentegen de data nog op een NAS staan, dan ben je waarschijnlijk wel in staat je data terug te halen.
Ik snap even niet wat je met retentie bedoeld? Ik zet mijn bestanden nu al een aantal jaren vanaf mijn telefoon/tablet in OneDrive en daar is nog nooit iets na 30 dagen verloren gegaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tweakert2020 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:22:
[...]

Ik snap even niet wat je met retentie bedoeld? Ik zet mijn bestanden nu al een aantal jaren vanaf mijn telefoon/tablet in OneDrive en daar is nog nooit iets na 30 dagen verloren gegaan :?
Retentie = terug halen van verwijderde bestanden. Op dit moment kan je een bestand dat je verwijderd hebt, tot 30 dagen in de tijd nog terug halen. Na die 30 dagen is dat niet meer mogelijk.

Als je nooit iets verwijdert en denkt dat niemand toegang tot jouw account zal krijgen om dat voor jou te doen, dan heb je in theorie aan die 30 dagen natuurlijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
Anoniem: 316512 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:27:
[...]

Retentie = terug halen van verwijderde bestanden. Op dit moment kan je een bestand dat je verwijderd hebt, tot 30 dagen in de tijd nog terug halen. Na die 30 dagen is dat niet meer mogelijk.

Als je nooit iets verwijdert en denkt dat niemand toegang tot jouw account zal krijgen om dat voor jou te doen, dan heb je in theorie aan die 30 dagen natuurlijk genoeg.
Ah ja ik snap wat je bedoeld! Die standaard 30 dagen zijn meer dan genoeg :)
Pagina: 1