Caravan 12 volt waterpomp werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 13:43
2 weken terug op vakantie gegaan. In eerste instantie bleek de waterpomp stuk, dus in een lokale caravanwinkel een nieuw gehaald. Deze werkte prima in de afgelopen 2 weken, maar ineens klapte hij er gisteren uit. Aangezien hij met 2 kroonsteentjes vast zit, deze los gehaald en even de multimeter er op gezet, hij lijkt gewoon nog 12 volt te geven. Dus weer met de pomp door naar de winkel, waar deze getest werd, en wat bleek, ook de pomp werkt. Heel vreemd.

Nu hou ik eigenlijk nog 1 ding over, de zekering. Maar geen idee waar deze te vinden is. Het gaat om een Homestar Racer 45, jaartal is mij niet direct bekend, maar Homestar bestond maar 1 jaartje (toen Homecar een herstart maakte, ergens 2010 a 2011 dus). Het enige wat ik heb gevonden zijn 3 omvormers, deze zitten "dicht" met een plastic draadje. Ik zal hiervan zsm een foto plaatsen (maar het internet werkt nog niet helemaal mee).

Is er iemand die enig idee heeft of er, en waar er in deze caravan een zekeringen kastje zit? Ik kan geen handleiding vinden, en de enige handleiding welke ik hier op papier heb, is te beperkt.

Strava & Untappd - Do not combine!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:41

RvL

Als er op de aansluiting/het kroonsteentje 12 volt gemeten wordt (en het pompje rechtstreeks op dat kroonsteentje zit aangesloten), kan het niet aan de zekering liggen. Als de zekering kapot zou er namelijk helemaal geen spanning staan.

Wat doet de spanning als je het pompje aansluit en aanzet. Als de spanning dan flink of zelfs helemaal inzakt is je omvormer mogelijk kapot.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david19861
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-08-2024
of het word te warm dat hij voor moment zich zelf uitschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Als de omvormer kapot zou zijn, zouden de overige 12v apparaten dan ook niet moeten werken? Het water in het toilet doet het namelijk wel nog gewoon, evenals de 12v lampjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

RvL schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:44:
Als er op de aansluiting/het kroonsteentje 12 volt gemeten wordt (en het pompje rechtstreeks op dat kroonsteentje zit aangesloten), kan het niet aan de zekering liggen. Als de zekering kapot zou er namelijk helemaal geen spanning staan.

Wat doet de spanning als je het pompje aansluit en aanzet. Als de spanning dan flink of zelfs helemaal inzakt is je omvormer mogelijk kapot.
Tenzij hij onbelast 12V geeft, maar onder last geen spanning kan houden.

@Raznov
Meet ook eens de spanning op het kroonsteentje als de pomp ingeschakeld is. Meet je dan nog steeds 12 volt? En kan je de caravan ook op een accu zetten, los van 230v (en dus een eventuele omvormer)? Zo ja, werkt de pomp dan wel?

Zo nee, dan zal je de andere kant van de bedrading op moeten gaan zoeken. In een caravan loopt de bedrading van een pomp vaak naar de kraan en dan pas naar de accu/omvormer. Meet ook bij de kraan of je voor en na de kraan wel 12 volt hebt als de pomp is ingeschakeld (heb je wel 12 v voor de kraan, maar niet daarna, is de schakelaar in je kraan defect), en daarna bij de omvormer.

Weet je zeker dat er 3 omvormers in zitten? Zeker bij een 4,5 meter caravan (ik gok even dat 45 de lengte is) zou dat wel erg veel zijn.
Lastigste is dat er geen standaard bestaat voor hoe die dingen bedraad zijn. Daardoor kan het een puzzel zijn om te achterhalen hoe draden lopen en waar een defect zit.

[ Voor 10% gewijzigd door deepbass909 op 15-07-2020 00:03 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

deepbass909 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 00:01:
[...]

Tenzij hij onbelast 12V geeft, maar onder last geen spanning kan houden.

[...]
Precies wat ik zeg ;)
Dan is de omvormer weliswaar niet kapot in de zin van dat er geen spanning meer staat, maar hij kan simpelweg geen vermogen meer leveren. En heel gek is dat niet want het zal niet de eerste omvormer in een caravan zijn die door b.v. trillingen van rijden losse soldeerverbindingen heeft.
Raznov schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 23:01:
Als de omvormer kapot zou zijn, zouden de overige 12v apparaten dan ook niet moeten werken? Het water in het toilet doet het namelijk wel nog gewoon, evenals de 12v lampjes?
Als je inderdaad 1 omvormer hebt zou dat vreemd zijn. Als je er meerdere hebt zou het kunnen, maar wat deepbass al zegt lijkt me dat sterk maar ik ken de Homestar niet goed genoeg daarvoor.

Meet eens zoals deepbass uitlegt.

Waar wordt dit pompje voor gebruikt? Kraan of toiletspoeling? Zo'n ingebouwd toilet heeft vaak nog ergens een glas of steekzekering ergens zitten. Maar als er na inschakeling van de kraan/knop zonder pompje 12v staat kan je er vanuit gaan dat die nog heel is.

[ Voor 10% gewijzigd door RvL op 15-07-2020 07:35 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
De caravan kan op een accu, dan werken beide pompen (er zit er een in een keuken en een naast het toilet) ook niet.
De 12v welke in heb gemeten, is op het kroonsteentje, maar alleen als de kraan open staat (want dan zou de pomp moeten werken), als de kraan of kranen dicht zijn is er geen spanning op de draad.
Bij deze de foto's van de 2 objecten welke afgesloten zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ObzPS469PkHc81gFIiGQ0XDg0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D631yRwDnymsR1Tgjig5Tuzc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqRTCsjnckMqiTThczJ8EomLCvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpUa1EW6QT1Jz1JXr6JVoJRu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Raznov schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:32:
De caravan kan op een accu, dan werken beide pompen (er zit er een in een keuken en een naast het toilet) ook niet.
Daarmee zijn de pomp en de kraan dus uitgesloten :)
De 12v welke in heb gemeten, is op het kroonsteentje, maar alleen als de kraan open staat (want dan zou de pomp moeten werken), als de kraan of kranen dicht zijn is er geen spanning op de draad.
En als je de pomp weer aansluit en dan de kraan open zet? Wat doet de spanning dan?
Bij deze de foto's van de 2 objecten welke afgesloten zitten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat lijken standaard lasdozen te zijn, niet de omvormer. Die lijken me bedoeld om 230v te verdelen.

Het feit dat ie op de accu wel werkt wijst naar de omvormer. Als de caravan aan de stekker hangt, zal de omvormer waarschijnlijk een relais schakelen waardoor de omvormer voor 12v zorgt in plaats van de accu.

De omvormer zit meestal bij de groepenkast/aardlekschakelaar, ervanuitgaande dat die er in zit. Anders is het een kwestie van de 12v bedrading volgen tot je 'm tegenkomt. Wat nog wel eens een uitdaging kan zijn, afhankelijk van hoe goed de bedrading is weggewerkt :)

Dan ligt het er echter wel aan hoe het een en ander is ingericht. Je hebt omvormers die ook tevens dienen als acculader, maar het kan ook zijn dat er een aparte lader en een aparte omvormer in zit.

[ Voor 53% gewijzigd door RvL op 15-07-2020 10:47 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Het geheel ks nog vreemder geworden. Gistermiddag werkte ineens beide kranen, geen problemen. Gisteravond kapte ze er beide ineens weer mee. Nu zijn wij gisteren avond weer naar huis gereden, en staat de caravan nu weer voor de deur. Zo direct eens nalopen en kijken of ik nog iets kan vinden, zo niet gaat hij volgend jaar voor een bovag keuring. Ik vind het nogal vreemd dat hij dan wel, dan niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Zou een (half) los contact of slechte soldering kunnen zijn, hetzij in een aansluiting van een draad of in een omvormer.

[ Voor 13% gewijzigd door RvL op 16-07-2020 14:14 ]

Nu de dekens nog...

Pagina: 1