Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:34
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 21:06
Je hebt gewoon gelijk. Vaak is een leaseauto die niet in het hele lage tarief valt gewoon niet heel goedkoop. Echter, als je veel privékilometers maakt, en er zit een brandstofpas bij kan het wel voordeliger zijn. Daarnaast stel je neemt een PL en je vrouw wordt ontslagen heb je nog wel de PL kosten. Bij een werkgever lease heb je dat (meestal) niet. Ook qua hypotheek etc. Maar in jouw geval kan PL zeker goedkoper zijn.

Edit: rijdt jouw vrouw enkel woon/werk met de auto: dan zou je hem ook enkel daarvoor kunnen inzetten en betaal je geen bijtelling. Maar voor die 105 euro per maand zou ik die flexibiliteit van af en toe wel kunnen rijden nemen.

[ Voor 21% gewijzigd door meermarco op 14-07-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Begrijp ik uit je reiskostenvergoeding dat het om 500 km per maand gaat? Dan is een zakelijke leaseauto erg duur per kilometer vergeleken met het uitbetalen van het budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Voor 900 inclusief brandstof ex btw, kan je een veel mooiere auto rijden dan van 25k. Je private lease is goedkoper omdat je zo’n goedkope auto neemt. Voor die 900 kan je een auto krijgen van 35k cataloguswaarde. Als je die zou private leasen wordt de rekensom al heel anders. Ook voor 150 euro incl. btw aan brandstof kan je niet zover rijden. Als je nooit naar een klant hoeft en je kantoor is dichtbij dan is een private lease met weinig km in het contract natuurlijk super voordelig.

Auto vergoeding aannemen is ook 5000 euro meer verzamelinkomen, wat ook impact kan hebben op je KDV toeslag, mocht je die ontvangen.

[ Voor 12% gewijzigd door Z___Z op 14-07-2020 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:01
Is het geen optie om een leuke jonge tweedehands auto te kopen?
Uiteindelijk is dat het goedkoopste wat je kan doen.
Uiteraard is dat wellicht iets meer geregel, maar met de juiste auto zal dat minimaal zijn.
Leasen lijkt leuk, maar zeker met 22% bijtelling betaal je toch nog een hoop geld voor een auto die geeneens van jezelf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
@meermarco Mijn vrouw rijdt de auto ook prive. Dat is wel eens tukje flexibiliteit wat we niet zouden willen inleveren.
@RemcoDelft Nee, ze rijdt rond de 1250km per maand. De eerst x kilometer wordt niet vergoed geloof ik. We gaan binnenkort wel verhuizen. Dan wordt het meer, maar gaat ook de km vergoeding omhoog natuurlijk.
@Z___Z Maar een auto van 35k kost ook meer bijtelling. Mijn vrouw hoeft alleen maar naar kantoor met de auto. De bijtelling heeft ook invloed op het verzamelingkomen natuurlijk ;)
@chrisborst Is ook een optie, maar ik zie het voordeel niet van het bezitten van een auto. Dat beetje geld dat leasen meer kost is het ons wel waard om niet voor verassingen te kunnen komen staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Privatelease kan inderdaad een stuk goedkoper zijn, zeker als je extra budget krijgt wanneer je afziet van een leaseauto. Maar heel veel Nederlanders zijn kuddekoeien, het bureau gaat gelijk een stukje omhoog als ze horen dat ze een leaseauto krijgen en ze maken dus ook niet de berekening die jij maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je moet alle kosten meenemen. Ik weet niet wat er in de private lease allemaal zit, maar .maand bedrag is afhankelijk van de aanbetaling. Dus dat bedrag moet je ook mee nemen over 5 jaar. Daarnaast kijken naar andere kosten, winterbanden? onderhoud (zit vaak niet bij Private Lease in), prive KM's met lease auto. Wanneer je 2 auto's hebt, is het misschien beter om voor alle ritten haar Lease auto te gebruiken, dat bespaar je weer op jouw auto. Echt je moet overal rekening mee houden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:38

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Geen idee of je een huis wilt kopen trouwens. Maar met pv houd de bank de maandelijkse kosten in op je maximaal te lenen bedrag. Met bijtelling doen ze dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Wim-Bart schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:41:
Je moet alle kosten meenemen. Ik weet niet wat er in de private lease allemaal zit, maar .maand bedrag is afhankelijk van de aanbetaling. Dus dat bedrag moet je ook mee nemen over 5 jaar. Daarnaast kijken naar andere kosten, winterbanden? onderhoud (zit vaak niet bij Private Lease in), prive KM's met lease auto. Wanneer je 2 auto's hebt, is het misschien beter om voor alle ritten haar Lease auto te gebruiken, dat bespaar je weer op jouw auto. Echt je moet overal rekening mee houden.
Onderhoud, belasting & verzekering is altijd inbegrepen bij private lease.

Alleen brandstof en boetes betaal je zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

ThaddeusX schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:43:
[...]

Onderhoud, belasting & verzekering is altijd inbegrepen bij private lease.

Alleen brandstof en boetes betaal je zelf.
Niet alle private lease constructies. En natuurlijk heb je ook aanbetaling in sommige gevallen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
Wim-Bart schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:47:
[...]

Niet alle private lease constructies. En natuurlijk heb je ook aanbetaling in sommige gevallen.
Ik heb dat nog nooit gezien of gehoord.

Als je bij normale bekende dealers een auto least heb je dat niet zo ver ik het weet.

En ik heb wel erg veel private lease wagens bekeken.

Private lease is wel altijd all in. Behalve als je bij vage bedrijven wat gaat leasen maar dat zou je sowieso moeten vermijden.

Bedoel jij niet financial lease? Tegenwoordig heb je ook andere benamingen voor ander soort lease contracten namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit past beter in PFSL :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

TheBrut3 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:47:
het bureau gaat gelijk een stukje omhoog als ze horen dat ze een leaseauto krijgen en ze maken dus ook niet de berekening die jij maakt.
:D
Overigens geldt dit ook voor hypotheken enzo.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
15k kilometers per jaar is relatief weinig waardoor het plaatje uitvalt in het voordeel van private lease. Ga je naar 25k, dan valt het balletje waarschijnlijk de andere kant op, maar dat is vooral afhankelijk van het percentage privé-kilometers.

Verder kun je private lease en zakelijke lease niet 1 op 1 vergelijken net zoals je private lease A niet zomaar met private lease B kunt vergelijken.

Privé heb je waarschijnlijk een eigen risico bij schade wat bij zakelijke lease in de regel de werkgever op zich neemt (niet altijd, soms alleen voor kilometers gereden onder werktijd). En hoe hoog is dat eigen risico? En heb je bij beide een Schadeverzekering Inzittenden?

Heb je verder bijvoorbeeld in beide contracten winterbanden? En hoe zit het met pechhulp buiten Nederland of vervangend vervoer bij onderhoud?

Bij zakelijke lease: wat gebeurt er als je uit dienst gaat? Brengt de werkgever een afkoopsom in rekening? En de privé-tegenhanger: als er wat gebeurt waardoor je de auto niet meer nodig hebt, hoe lang zit je er toch nog aan vast?

[ Voor 7% gewijzigd door eLScha op 19-07-2020 23:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Maverick schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:13:
@RemcoDelft Nee, ze rijdt rond de 1250km per maand. De eerst x kilometer wordt niet vergoed geloof ik. We gaan binnenkort wel verhuizen. Dan wordt het meer, maar gaat ook de km vergoeding omhoog natuurlijk.
Zo natuurlijk is dat niet. Vaak genoeg hebben werkgevers regels dat als de werknemer zelf besluit om verder weg te gaan wonen, de KM vergoeding niet mee hoeft te stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:35
Begrijp ik het goed dat je zowel een leasebudget/autobudget als reiskostenvergoeding kunt krijgen? Dat lijkt mij riant geregeld. Dan denk ik dat er weinig situaties zijn waarin een gewone leaseauto voordelig zou zijn. Gebruikelijk is volgens mij of een autobudget, of een kilometervergoeding. Dan is de keus iets lastiger dan bij jullie.

Die keus kan trouwens nog anders worden als je privé veel km maakt. Bij gewone lease kost je dat meestal niets extra's, maar bij private lease kost dat meer benzine en het leasetarief wordt hoger. Het is daarom gewoonlijk juist voordeliger om een leaseauto te hebben als je relatief veel privé rijdt en voordeliger om een kilometervergoeding te kiezen als je veel voor je werk moet reizen.
Maverick schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:13:ik zie het voordeel niet van het bezitten van een auto. Dat beetje geld dat leasen meer kost is het ons wel waard om niet voor verassingen te kunnen komen staan.
Bij private lease kun je in mijn ogen juist financieel voor verrassingen komen te staan als je meer reist dan in het contract afgesproken. De prijs per extra km is in het algemeen behoorlijk hoog.
Bij de keus tussen private lease of kopen met een lening zou ik voor private lease kiezen, maar als je zelf het geld voor de aanschaf van een auto hebt, dan zou ik toch eerder daar voor kiezen. als je privé bv 5000 km per jaar zou rijden, dan kost 5 jaar leasen je 27.000 euro voor 100k rijden. Voor dat bedrag aan afschrijving, onderhoud, belastingen en verzekeringen kun je een heel mooie auto kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-06 20:16
Rubbergrover1 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 05:15:
Begrijp ik het goed dat je zowel een leasebudget/autobudget als reiskostenvergoeding kunt krijgen? Dat lijkt mij riant geregeld. Dan denk ik dat er weinig situaties zijn waarin een gewone leaseauto voordelig zou zijn. Gebruikelijk is volgens mij of een autobudget, of een kilometervergoeding. Dan is de keus iets lastiger dan bij jullie.
Dat zou goed kunnen. Normaal is inderdaad dat de reiskostenvergoeding op de bruto autovergoeding in mindering wordt gebracht en dan netto uitgekeerd. Als dat zo is gaat er nog heel grof gerekend 50 euro af van de inkomsten in de private lease variant.

In combinatie met de kleine auto en weinige kilometers op jaarbasis verklaart dat waarom de huidige constructie voordeliger is dan een leaseauto.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-06 07:54
Als je van de baas een budget krijgt van € 900 bruto, kun je er inderdaad een prima auto van private leasen voor € 450 per maand.

Als je van de baas echter voor € 600-900 een lease auto mag uitzoeken, kun je direct een EV kiezen en ben je met 8% wel veel goedkoper uit. Als de baas echter zegt dat je uit een pool moet kiezen waar alleen maar 22% bij zit, dan schiet je er inderdaad niet veel mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
Toch nog een hoop replies zie ik.
Wat verduidelijkingen:

Wat @Patrick_6369 zegt klopt. De netto reiskostenvergoeding gaat van het bruto autobudget af. Maakt het verschil wat kleiner idd.
Mijn vrouw rijdt trouwens een Opel Crossland. Is geen bmw 5 serie, maar een kleine auto zou ik dit toch niet willen noemen. Ze rijdt er privé niet zo veel in, enkel maar kleine ritjes. Maar deze zijn wel noodzakelijk.
Ik ben het wel eens met het sentiment hier dat de balans echt wel de andere kant op kan slaan op het moment dat er wat dingen veranderen. Bij een elektrische auto met 8% bijtelling is het verhaal al meteen anders, maar die zijn op dit moment niet beschikbaar in de pool. We kunnen dus best als de huidige leaseovereenkomst afloopt opnieuw kijken wat handiger is.
Ik weet iig dat de rekensom die ik maakte in de basis klopte. Das natuurlijk essentieel bij het maken van een afweging :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 14:21
Maverick schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:33:
Wat @Patrick_6369 zegt klopt. De netto reiskostenvergoeding gaat van het bruto autobudget af. Maakt het verschil wat kleiner idd.
Dat is volkomen logisch natuurlijk, maar dat is absoluut niet wat in je OP staat. Misschien handig die even aan te passen?

Want volgens mij is het gewoon een simpel rekensommetje. Waar je, afgezien van het verschil in geld, vooral rekening mee moet houden is dat PL ook als 'lening' gezien wordt, en meestal als zodanig geregistreerd wordt.
Dit betekent dus dat PL invloed heeft op de hoogte van een nieuwe hypotheek.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Maverick schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:33:

...
Ik ben het wel eens met het sentiment hier dat de balans echt wel de andere kant op kan slaan op het moment dat er wat dingen veranderen. Bij een elektrische auto met 8% bijtelling is het verhaal al meteen anders, maar die zijn op dit moment niet beschikbaar in de pool. We kunnen dus best als de huidige leaseovereenkomst afloopt opnieuw kijken wat handiger is.
Ah, dus het Is is grofweg en budget van 1000 euro waarvan een deel belastingvrij als reiskostenvergoeding gebruikt kan worden.

Wat betreft het kijken als de lease overeenkomst afloopt, hout houd er rekening mee dat de looptijd van je private lease waarschijnlijk niet op het zelfde moment afloopt als wanneer je werkgever de pool aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:12
ik heb dezelfde keuzes gehad en uiteindelijk voor zakelijk lease gegaan. Volgens mij was het ietsje duurder maar je hebt helemaal geen gezeur meer en je hebt geen lening. Als ik weg ga bij mijn werkgever gooi ik de sleutels neer en zeg doei! Dat maakt het, voor mij, een stuk makkelijker. Daarnaast is een private lease auto van 450 euro een stuk minder dan een zakelijk lease auto van 900 bruto. Dus voor ietsje meer kosten heb je een betere auto en geen gezeur. Maar als je echt op het geld zit en doorrekent zal private lease inderdaad wel goedkoper zijn, dat is het enige verschil wat ik kon ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Private lease betekent ook dat je aan die auto vast zit, ook als je weg gaat bij de werkgever. Houd daar rekening mee. En dat all you can tank pasje van de baas vond ik toch ook wel erg prettig.

Ik reed voorheen zakelijke lease en heb nu zelf een diesel gekocht. Je koopt een diesel voor een appel en een ei tegenwoordig en je rijdt als een prins. Nu in de corona tijd staat hij zo goed als stil, maar ontvang ik nog reiskostenvergoeding. Die bijtelling zou niet zijn gestopt, dus op dit moment vind ik het wel lachen.

Maargoed dat is niet je vraag. Ik zou zakelijk doen, dan heb je zelf geen verantwoordelijkheid. Daarnaast als je appels met appels gaat vergelijken en dus dezelfde auto aanhoudt, dan ziet het plaatje er ook alweer anders uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
De voordelen van een zakelijke lease:
  • Geen lening op jouw naam.
  • Je kunt sleutel vaak inleveren als je weggaat bij werkgever.
  • Als je werkgever vraagt om verder weg te gaan werken (bij klant van werkgever etc), dan hoef je geen rekening te houden met hogere kilometerstanden.
  • Vaak rij je een mooiere auto in zakelijke lease dan je zelf prive zou leasen (is smaak natuurlijk).[/i]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Elk voordeel heb z'n nadeel. Dat betekent dus ook dat je bij een baanwissel de auto kwijt bent en zonder auto zit... En de vrijheid van de tankpas hangt ook af van de werkgever en het leasecontract. Soms ben je bijvoorbeeld gebonden aan een bepaald benzinemerk. Ik ken mensen die daarom heel wat moesten puzzelen om te kunnen tanken zonder flink om te moeten rijden.

Zelf heb ik altijd voor eigen auto gekozen. Niet alleen omdat een kilometervergoeding veel voordeliger was, maar ook omdat ik dan iedere willekeurige auto kan kiezen (en op ieder gewenst moment kan inruilen, bv als de kinderen uit de auto groeien.) En juist omdat je dan bij verandering van werkgever geen gedoe met je auto hebt.

Is het trouwens geen optie dat als je een goedkopere auto zakelijk least dan je budget, je het verschil alsnog bruto uitgekeerd krijgt? Het voelt namelijk wel krom dat je bij je privé auto wel op deze manier kunt besparen, maar met zakelijke lease niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:19:
Elk voordeel heb z'n nadeel. Dat betekent dus ook dat je bij een baanwissel de auto kwijt bent en zonder auto zit... En de vrijheid van de tankpas hangt ook af van de werkgever en het leasecontract. Soms ben je bijvoorbeeld gebonden aan een bepaald benzinemerk. Ik ken mensen die daarom heel wat moesten puzzelen om te kunnen tanken zonder flink om te moeten rijden.

Zelf heb ik altijd voor eigen auto gekozen. Niet alleen omdat een kilometervergoeding veel voordeliger was, maar ook omdat ik dan iedere willekeurige auto kan kiezen (en op ieder gewenst moment kan inruilen, bv als de kinderen uit de auto groeien.) En juist omdat je dan bij verandering van werkgever geen gedoe met je auto hebt.

Is het trouwens geen optie dat als je een goedkopere auto zakelijk least dan je budget, je het verschil alsnog bruto uitgekeerd krijgt? Het voelt namelijk wel krom dat je bij je privé auto wel op deze manier kunt besparen, maar met zakelijke lease niet.
Bij ons krijg je het niet gebruikte budget niet terug, als je weinig zakelijk hoeft te rijden is prive een auto nemen dus vaak goedkoper. Toch zou ik het zakelijk wel een auto van 50k leasen, maar prive niet, ookal zou het financieel vergelijkbaar zijn. Juist omdat de auto vast zit aan je baan is een dure auto geen risico. Als je je baan kwijt bent, ben je ook meteen van je auto af.

Ik probeer zelf altijd zo min mogelijk vaste lasten prive te hebben. Dit maakt je financieel onafhankelijker. Als je hoort van mensen, zelfs ZZP'er die niet meer rond kunnen komen als ze 1 maand geen inkomen meer hebben is dat toch wel schrijnend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:32

Theo

moederbord

Archie_T schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:57:
ik heb dezelfde keuzes gehad en uiteindelijk voor zakelijk lease gegaan. Volgens mij was het ietsje duurder maar je hebt helemaal geen gezeur meer en je hebt geen lening. Als ik weg ga bij mijn werkgever gooi ik de sleutels neer en zeg doei! Dat maakt het, voor mij, een stuk makkelijker.
Dat kan ook juist een reden zijn om juist niet voor zakelijk lease te gaan. Als je je baan opzegt of kwijt raakt ben je ook je vervoer kwijt. Met PL zijn die twee niet aan elkaar gekoppeld.
Zonder auto zul je dus tijdelijk een auto moeten kopen of van het ovee gebruik maken om je te verplaatsen en om sollicitaties te doen. En dat tijdelijk is veelal niet 1-2 weken. Plus, het is daarna te hopen dat je bij de nieuwe werkgever weer een leaseauto kunt krijgen.

Persoonlijk zou ik niet snel voor zakelijk lease gaan. Het is voor de TS duurder en niet alleen je inkomen is afhankelijk van je werkgever (wat logisch is uiteraard) , maar ook je vervoer.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:12
Theo schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:05:
[...]

Dat kan ook juist een reden zijn om juist niet voor zakelijk lease te gaan. Als je je baan opzegt of kwijt raakt ben je ook je vervoer kwijt. Met PL zijn die twee niet aan elkaar gekoppeld.
Zonder auto zul je dus tijdelijk een auto moeten kopen of van het ovee gebruik maken om je te verplaatsen en om sollicitaties te doen. En dat tijdelijk is veelal niet 1-2 weken. Plus, het is daarna te hopen dat je bij de nieuwe werkgever weer een leaseauto kunt krijgen.

Persoonlijk zou ik niet snel voor zakelijk lease gaan. Het is voor de TS duurder en niet alleen je inkomen is afhankelijk van je werkgever (wat logisch is uiteraard) , maar ook je vervoer.
Als ik weg ga bij deze werkgever koop ik wel een auto, dat is het probleem niet maar dat kan voor anderen wel een probleem zijn maar ik vind dat dus geen issue. Maar het is heel persoonlijk, ik betaal iets meer en daar heb ik luxe voor. Als je het netto bekijkt en op de cent narekent zal je inderdaad bij private lease goedkoper uit zijn, ik wilde alleen mijn overweging delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 02-06 12:20
Members only: title

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:56
Het is niet ongebruikelijk dat je een compensatie krijgt voor de hogere bijtelling van een duurdere pool-auto. Dan heb je onder de streep ook maar de kosten voor een leaseauto met een cataloguswaarde van bv €30.000,- ipv de werkelijke waarde van €40.000,-.

Maak dat eens bespreekbaar met werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Maverick schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:13:

[..]

Mijn vrouw krijgt van haar werkgever een auto of autobudget.
Ze krijgt geen auto, ze zit vast aan een leaseauto of ze kan het geld bruto per maand bijgeschreven krijgen.
[..]

@chrisborst Is ook een optie, maar ik zie het voordeel niet van het bezitten van een auto. Dat beetje geld dat leasen meer kost is het ons wel waard om niet voor verassingen te kunnen komen staan.
Een paar voordelen van het bezitten van een eigen auto:
  • Mocht je een andere baan nemen dan hoef je niet een duur leasecontract af te kopen (volgend topic op Tweakers: "Mijn vrouw moet 15.000 euro betalen om van d'r leasecontract af te komen, help".)
  • Een eigen auto kan je verkopen mocht je geld nodig hebben. Dat kan je met een leasecontract niet. Die kosten gewoon geld gedurende de looptijd van het contract.
  • Met een leasecontract betaal je grofweg de waarde van de auto over de looptijd van het contract. Daarna heb je letterlijk niets.
  • Een eigen auto kan je schorsen en binnen parkeren waarna hij per maand niks kost (behalve afschrijving). Handig als je een paar maandjes naar het buitenland wil, of tijdens een COVID-19 crisis even geen woon/werk-verkeer nodig hebt.
  • Over een paar jaar kan je jouw eigen auto inruilen bij een dealer voor je volgende jonge 2e-hands auto. Dan kan je over de jaren langzaamaan upgraden naar steeds een mooiere auto door er gewoon wat geld tegenaan te gooien.
En moderne auto's zijn al bijna niet kapot te krijgen. Als jij een mooie VW Golf koopt heb je een fantastische en betrouwbare auto die met minimaal onderhoud vele jaren meegaat.

Ik snap leasen echt niet. Het kost je maandelijks grof geld, je zit vast aan wat praktisch een wurgcontract is, menig specialist als het aankomst op financiën raadt ook sterk af om te leasen, en je koopt er niks tastbaars voor; als in: je hebt gedurende en aan het einde van je leasecontract geen object in handen wat geld waard is. Je hebt alleen maar een hoge lopende schuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 13:25

MagicTempest

Fly pig!

Ik heb bij mijn huidige werkgever drie jaar een eigen auto gehad (eigendom, geen PL) en dat levert in de meeste gevallen geld op (of kost feitelijk het minste). Wel moet je rekening houden met het feit dat het risico dan bij jou als eigenaar ligt. Schade, dure reparaties, diefstal, allemaal jouw probleem.

Financial Lease geeft je de mogelijkheid om een nieuwere / duurdere auto te rijden dan wanneer je hem in een keer zelf zou moeten betalen. Voordeel is natuurlijk dat de auto uiteindelijk van jou wordt, maar je houdt nog steeds alle hierboven benoemde risico's. Financial lease is natuurlijk gewoon een lening en daar moet je bij jezelf van afvragen of je dat wil. Bij baanverlies heb je dan in de meeste gevallen wel nog de mogelijkheid om de auto te verkopen en de lening (grotendeels) af te lossen.

Bij PL koop je een deel van die risico's af, maar daar betaal je dan ook voor. Daarnaast zoals andere mensen al gezegd hebben zit je over het algemeen vast aan PL totdat het contract is afgelopen. Raak je je baan kwijt en kun je de lasten niet meer dragen kan dat een behoorlijke molensteen worden. Bovendien betaal je puur en alleen voor het mogen rijden. Het wordt geen eigendom.

Zakelijke lease koopt eigenlijk al die risico's af, maar zorgt weer voor een binding met je werkgever. Als de werkgever jou ontslaat kun je de auto zonder problemen inleveren. Maar als jij zelf weg wil zit je vaak aan een afkoopclausule vast. Daarnaast is zakelijke lease lang niet altijd goedkoper dan de andere opties.

Uiteindelijk is het dus de vraag welke risico's jij en je vrouw acceptabel vinden en wat je bereid bent daarvoor te betalen.

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@Maverick
Zou je nog eens kunnen toelichten wat voor (on)kostenregeling je vrouw nu precies heeft?
Krijgt ze die autovergoeding/mobiliteitsvergoeding van 900 bruto + 103 en koopt de werkgever hier direct alles mee af? Dus geen aanspraak op aanvullende vergoedingen?
Verder geef je aan dat ze vooral zakelijk de auto gebruikt en weinig privé. Gaan de kilometers vooral in woon-werk km's zitten of zijn het ook zakelijke ritten (die variabel zijn wellicht)?
Want dat is wel handig om voor ons te weten voor het totaalplaatje.

Ik kreeg bijv. op mijn vorige werk voor alle zakelijke ritten (alles wat geen woon-werk was) een vergoeding van 35 cent de kilometer. Dit was circa 27 cent netto. Hierdoor was het erg aantrekkelijk om met je eigen auto te blijven rijden. Ik heb een leuke hybride gekocht. Benzine kostte mij 7 cent de kilometer. Alle kosten incl afschrijving/onderhoud etc. kwam uit op 22 cent per kilometer. Mijn auto leverde dus uiteindelijk mij geld op en privé reed ik hem praktisch gratis.

Kijk voor de lol eens bij carnext (zijn leaseauto's van Leaseplan):
https://www.carnext.com/n...=van-laag-naar-hoog-prijs

Voor minder dan 10K heb je erg leuke auto's.

[ Voor 48% gewijzigd door chrisborst op 20-07-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
sj0ertum schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:01:
Private lease betekent ook dat je aan die auto vast zit, ook als je weg gaat bij de werkgever. Houd daar rekening mee. En dat all you can tank pasje van de baas vond ik toch ook wel erg prettig.
Maar de wens voor een eigen auto verdwijnt niet als er van werkgever gewisseld wordt natuurlijk. Daarnaast is een tankpas wel leuk, maar mijn vrouw rijdt al alle km's die ze wil.We gaan natuurlijk niet ineens maar rondjes rijden voor de lol, om de tankpas er uit te halen.
Maargoed dat is niet je vraag. Ik zou zakelijk doen, dan heb je zelf geen verantwoordelijkheid. Daarnaast als je appels met appels gaat vergelijken en dus dezelfde auto aanhoudt, dan ziet het plaatje er ook alweer anders uit.
Dat erken ik ook. Maar we hebben geen dure auto nodig, dus die zouden we prive nooit aanschaffen danwel leasen. Dan is het een beetje vreemd om bij het vergelijken met een auto van de zaak wel ineens van een duurdere auto uit te gaan natuurlijk.
chrisborst schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:29:
@Maverick
Zou je nog eens kunnen toelichten wat voor (on)kostenregeling je vrouw nu precies heeft?
Krijgt ze die autovergoeding/mobiliteitsvergoeding van 900 bruto + 103 en koopt de werkgever hier direct alles mee af? Dus geen aanspraak op aanvullende vergoedingen?
Verder geef je aan dat ze vooral zakelijk de auto gebruikt en weinig privé. Gaan de kilometers vooral in woon-werk km's zitten of zijn het ook zakelijke ritten (die variabel zijn wellicht)?
Want dat is wel handig om voor ons te weten voor het totaalplaatje.
Ze krijgt in principe 900 bruto. Maar alles wat door de werkgever normaliter netto uitgekeerd mag worden (dus woonwerkverkeer * 0,19) krijgt ze netto ipv bruto. Dit zijn enkel woon/werk km's, mijn vrouw zit voor haar werk nooit op de weg. In principe mag ze werkkilometers volgens mij declareren, maar dat is dus nog nooit voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@Maverick Als het enkel woon-werk is zou ik het wel weten. De vergoeding die je dan krijgt a 19 cent is redelijk kostendekkend voor alle variabele kosten (onderhoud, benzine etc.)
Koop een leuke zuinige auto en steek de rest van het geld lekker in je zak.
Bijv. een opel corsa: https://www.carnext.com/n...pel/corsa/0d7t-rxfv-rha3/
Na 20 maanden heb je je geld al "terug" van de aanschaf.

Probeer die 900 euro gewoon te zien als extra salaris en niet als een bedrag wat op moet aan een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
@chrisborst we zijn niet op zoek naar een auto. Die heeft ze al. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Maverick schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:11:
@chrisborst we zijn niet op zoek naar een auto. Die heeft ze al. ;)
Dat begrijp ik maar dat betekend dus ook dat ze nog een contract moet uitzitten, want private lease kan je ook niet zomaar aanpassen.
Dus je bent nu een vraag aan het stellen over de volgende stap: Zelf een auto blijven leasen, auto via werkgever leasen. Mijn suggestie is om een derde te overwegen, namelijk zelf een auto kopen. Wellicht kan je de huidige lease auto overkopen, is vaak erg gunstig want de leasemaatschappij hoeft geen extra kosten te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janremie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 17:38
Belangrijke vraag is misschien ook de volgende,
Bij minder besteding van het maandelijkse autobudget, mag dan het overige alsnog bij het salaris opgeteld worden?

Dan wordt de rekensom al heel anders namelijk;

Je gaat uit van een auto ter waarde van 25.000, waarvoor je volgens mij pakweg 500 euro per maand aan betaald (de werkgever), en je dus alsnog 300 bruto uitgekeerd krijgt door het niet volledig besteden van het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:17
Maverick schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:24:
Uitgaven:
Parkeerplaats bij werkgever: 58,-
Lease auto: 450,-
Brandstof: 150,-
Kijk even goed naar de kilometers/tijd dat je er aan vast zit.

Ook als je baas vraagt om meer kilometers (of minder) te maken moet het interessant zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Om te beginnen heeft zeker niet 90% van de Nederlanders een lease bak van de zaak. Ik weet het niet zeker, maar ik zou denken zo'n 20 %. Dat zijn meestal mensen die veel kilometers maken: de werkgever is geen charitatieve instelling.
Met zo'n 10 - 20 duizend kilometer per jaar is private lease vaak zeer aantrekkelijk. Nieuwe auto, geen investering, geen zorgen, geen extra kosten.
Uiteraard moet je rekening houden met de BKR inschrijving, maar of dat voor jou van belang is, moet je zelf uitmaken: het is overigens ong. 60% van de som ban de leasebedragen.
Laat je vooral niet gek maken met rare indianenverhalen over aanbetaling, werkloosheid of eindcontrole.

Aanbetaling: kan (let op: KAN) soms, dan wordt de lease prijs lager.
Werkloosheid: alleen leasen bij een bedrijf met keurmerk private lease: dan mag je 'm altijd inleveren bij werkloosheid en overlijden.
Eindcontrole: tsja .. die heb je ook bij zakelijke lease. Meestal zijn kleine schades okay (de geijkte term is een 2 euro munt) maar grote schades niet. Alleen .. wat is daarbij anders dan bij het inleveren van een 'eigen' auto bij inruil ? Als je die inlevert met een in de prak gereden achterkant, dan pakt de inruilprijs ook aanzienlijk lager uit. In weerwil van sprookjes: nee, een private lease auto wordt niet in een wit betegelde ruimte met 500 halogeenlampen met een laser gekoppelde microscoop geïnspecteerd: je moet 'm gewoon netjes inleveren, klaar.

en .. last but not least: bij mijn vorig werkgever, een HEEEELE grote, gold dat voor lease rijders dat ZIJ verantwoordelijk waren voor de auto bij vertrek: dus OF de auto zelf kopen (of verkopen), OF de resterende termijnen afkopen. Er was een interne markt waar heel was veel te dure bakken op stonden van wanhopige ex of bijna-ex werknemers: wanhopig omdat je de prijs steeds lager zag worden. Dus (in tegenstelling van wat ik zag staan bij eerdere reactie) helemaal niet de sleutels inleveren en 'doei'. Uiteraard is dit afhankelijk van de werkgever, maar daar zou ik dus wel even naar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Blue-eagle schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:43:
[...]
  • Met een leasecontract betaal je grofweg de waarde van de auto over de looptijd van het contract. Daarna heb je letterlijk niets.
Niet waar: met aftrek van verzekering/belasting betaal ik 200 euro per maand voor mijn Opel Corsa 120 jaar editie: alles erop en er aan: catalogus prijs is 22.500 euro.
Volgens mij is 5 * 12 * 200 12.000 euro .. iets meer dan de helft van de aankoopprijs dus. Je betaalt, grofweg, de afschrijving. En dat lijkt me redelijk: die heb je namelijk ook bij koop/inruil. Om te zwijgen van het feit dat je met onze zeer onbetrouwbare overheid over 5 jaar met een op dat moment 'foute' auto kan zitten: onverkoopbaar.

Oh, oh . .wat zijn er een hoop indianenverhalen en vooroordelen bij Private Lease. Helaas zijn die allemaal onzin, maar worden verkocht als 'DE WAARHEID'.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 93050 op 21-07-2020 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
janremie schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:51:
Belangrijke vraag is misschien ook de volgende,
Bij minder besteding van het maandelijkse autobudget, mag dan het overige alsnog bij het salaris opgeteld worden?

Dan wordt de rekensom al heel anders namelijk;

Je gaat uit van een auto ter waarde van 25.000, waarvoor je volgens mij pakweg 500 euro per maand aan betaald (de werkgever), en je dus alsnog 300 bruto uitgekeerd krijgt door het niet volledig besteden van het budget.
Dit heeft ze nog even nagevraagd, maar dit is niet het geval. Als je een auto uit zoekt krijg je geen autobudget. Ook niet het verschil tussen de kosten en het maximale budget. Wellicht zijn er andere werkgevers die dit wel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
chrisborst schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:06:
@Maverick Als het enkel woon-werk is zou ik het wel weten. De vergoeding die je dan krijgt a 19 cent is redelijk kostendekkend voor alle variabele kosten (onderhoud, benzine etc.)
Koop een leuke zuinige auto en steek de rest van het geld lekker in je zak.
Bijv. een opel corsa: https://www.carnext.com/n...pel/corsa/0d7t-rxfv-rha3/
Na 20 maanden heb je je geld al "terug" van de aanschaf.
Of die gewenste Opel Crossland, natuurlijk
Kan ook via die zelfde site. Dan heb je, na aanschaf, over 5 jaar gerekend zo'n 10k voor verzekeringen, onderhoud en belastingen (lijkt mij erom voldoende) in vergelijking met de lease van 450. En is alle verkoopopbrengst (of ieder jaar dat je langer blijft rijden) extra winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:56
Anoniem: 93050 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:51:
*knip*

en .. last but not least: bij mijn vorig werkgever, een HEEEELE grote, gold dat voor lease rijders dat ZIJ verantwoordelijk waren voor de auto bij vertrek: dus OF de auto zelf kopen (of verkopen), OF de resterende termijnen afkopen. Er was een interne markt waar heel was veel te dure bakken op stonden van wanhopige ex of bijna-ex werknemers: wanhopig omdat je de prijs steeds lager zag worden. Dus (in tegenstelling van wat ik zag staan bij eerdere reactie) helemaal niet de sleutels inleveren en 'doei'. Uiteraard is dit afhankelijk van de werkgever, maar daar zou ik dus wel even naar kijken.
Was dat in alle gevallen? Of vooral voor mensen met auto met hoge eigen bijdrage? Kan me voorstellen dat een werkgever bij een auto buiten het leasebudget zegt: "los het zelf maar op."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Anoniem: 93050 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:59:
[...]

Niet waar: met aftrek van verzekering/belasting betaal ik 200 euro per maand voor mijn Opel Corsa 120 jaar editie: alles erop en er aan: catalogus prijs is 22.500 euro.
Volgens mij is 5 * 12 * 200 12.000 euro .. iets meer dan de helft van de aankoopprijs dus. Je betaalt, grofweg, de afschrijving. En dat lijkt me redelijk: die heb je namelijk ook bij koop/inruil. Om te zwijgen van het feit dat je met onze zeer onbetrouwbare overheid over 5 jaar met een op dat moment 'foute' auto kan zitten: onverkoopbaar.

Oh, oh . .wat zijn er een hoop indianenverhalen en vooroordelen bij Private Lease. Helaas zijn die allemaal onzin, maar worden verkocht als 'DE WAARHEID'.
Na en gedurende de minimale afschrijving van mijn jonge 2e-hands auto over 3 jaar tijd is hij:
  1. Van mij
  2. Niet van mij
Na de maximale afschrijving van een nieuwe auto over 3 jaar tijd is hij:
  1. Van mij
  2. Niet van mij
Mijn auto heeft mij 20.000 euro gekost, cash. De nieuwprijs was in Duitsland 38.000 euro. In Nederland kan je deze features niet eens krijgen, maar zou hij ongetwijfeld boven de 42.000 uitkomen.

Leasen is hoe je het ook bekijkt een dure luxe, of een dure noodzaak mocht je geen spaargeld hebben maar wel een auto nodig hebben. Dan zou ik persoonlijk eerder kijken naar het leasen van een 2e-hands auto.

Vind ik dan. Ik zou het persoonlijk al niet als prettig ervaren als ik in een auto moet rijden waarvan helemaal niks van mijzelf is. Zit je daar, in de file, in je dure leasebak, vast aan een contract waar je niet onderuit kan. Weg is je vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:35
Blue-eagle schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:07:
[...]
vast aan een contract waar je niet onderuit kan. Weg is je vrijheid.
Denk dat dit gewoon belangrijk is om te controleren bij ieder lease contract wat je aan zou gaan, prive of zakelijk.

Bij private lease kun je er vaak onderuit bij ontslag.

Bij zakelijke lease kan er van alles in de overeenkomst staan. Van zelf verantwoordelijk voor de resterende maanden in het contract (zou ik nooit accepteren) tot lever de sleutels maar in en alles is goed.

Wat ik bij mijn meeste werkgevers heb gezien was:

Lease je tot je budget en een reguliere auto (geen cabrio/sportwagen etc) dan kun je de sleutels zo inleveren. Ga je over budget dan moet de eigen bijdrage voor de resterende maanden afgerekend worden bij het inleveren van de sleutels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
DeveloperNL schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:16:
De voordelen van een zakelijke lease:
  • Geen lening op jouw naam.
  • Je kunt sleutel vaak inleveren als je weggaat bij werkgever.
  • Als je werkgever vraagt om verder weg te gaan werken (bij klant van werkgever etc), dan hoef je geen rekening te houden met hogere kilometerstanden.
  • Vaak rij je een mooiere auto in zakelijke lease dan je zelf prive zou leasen (is smaak natuurlijk).[/i]
Dit dus. Gezeikvrij naar je werk en ontzorgd worden door je werkgever.

Private lease NOOIT doen. Het is oplichterij van de bovenste plank. Bij zakelijk lease ligt het risico bij de lessor, bij private lease ligt het risico bij de lessee. Vandaar dat werkgevers over het algemeen neigen naar operational lease.

Sowieso, overweeg een derde optie: Shortlease.
1. Kilometerprijs na overschrijding is vaak lager dan operational lease en private lease.
2. Vorm van operational lease, ook in privevorm (dus risico ligt ook bij lessor bij particulier leasen)
3. Per dag opzegbaar en daarmee is het dus geen verkapte lening voor de bank
4. Maandprijs is niet zo gek veel hoger dan regulier operational lease
5. Elke maand wisselen van auto, mocht je dat willen
Daarmee is Shortlease een cloudoplossing. Overige leasevormen door de langdurige contracten niet.

Bij operational lease gewoon je Excel formuliertje invullen voor de bijtelling. Voor veel mensen is de 500 km prive voldoende, zeker als je er een tweede auto naast hebt. Voor het bedrag van de bijtelling kun je vaak al een tweedehands cabrio met dikke V8 rijden. Bijtelling betalen is alleen interessant als je per jaar minimaal 12.000 km prive rijdt of als je niet voldoende parkeerplaatsen hebt thuis. Geen bijtelling kost je ongeveer 30 seconden van je dag. Daarvoor houd je enorm veel geld over.

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 21-07-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joris748 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:46:
[...]

Was dat in alle gevallen? Of vooral voor mensen met auto met hoge eigen bijdrage? Kan me voorstellen dat een werkgever bij een auto buiten het leasebudget zegt: "los het zelf maar op."
iedereen .. stond gewoon in arbeidscontract.Dat verbaasde me ook, maar ja .. contract is contract ... ook voor de werknemer.

Dus so far for de onzin dat private lease 'de duivel' is. Wil je het niet .. niet doen. Maar het is vaak flexibeler dan zakelijk lease. Daarnaast moet je uiteraard ook maar leasebak v.d. baas krijgen. Vaak is dat alleen zo als je veel moet rijden: mij niet gezien dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:05
Je moet redeneren dat je een budget krijgt dat is gemaakt voor de gemiddelde werknemer, als die zo'n 30.000km per jaar rijdt en jij rijdt nog maar de helft dan is het natuurlijk voordeliger voor jou omdat je wel hetzelfde budget krijgt. Dus dan is privé rijden goedkoper, of dat nou wel of niet leasen is. Meestal is het omslagpunt rond de 30.000km omdat de gemiddelde leasecontracten meestal rond of iets boven dat getal zitten. Als je 50.000km rijdt per jaar gaat het nooit uitkomen natuurlijk.

Dus jouw verhaal klopt, maar de kanttekening daarbij is wel of je een vergelijkbare auto krijgt voor dat budget van je werkgever? Heb je daarin een keuze? Bij mij is het zo dat ik ook een mobiliteitsbudget krijg en dan op basis van de prijs van de leasemaatschappij ik een bedrag bijbetaal of terugkrijg afhankelijk van het voertuig. Voor mij valt het goedkoper uit om privé te rijden en helemaal nu ik de hele week thuiswerk levert me dat extra geld op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluisie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-04-2024
Persoonlijk vind ik het gemak wat de leaseauto via de werkgever oplevert veel meer waard, maar dit is niet in geld uit te drukken.

Mijn eigen ervaring is dat ik die EUR 100 graag kwijt was puur voor het gemak, je hoeft echt werkelijk negens maar dan ook nergens naar te kijken. Goed bij schade wel, maar dit is zowel bij een eigen auto als PL ook het geval. Maar ook in dit geval wordt het meeste geregeld door de leasemaatschappij en heb je niet te maken met hogere verzekeringen o.i.d.
Met een tankpas maakt het ook niets uit of je deze maand nu 100km of 5000km maakt (zeker wanneer je een pas incl. buitenland hebt).

Dit is puur hoe ik er over denk, wanneer het verschil echt groot wordt gaat dit natuurlijk niet op. Of wanneer je de EUR 100 nodig hebt om rond te komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Pluisie op 23-07-2020 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pluisie schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:24:
Dit is puur hoe ik er over denk, wanneer het verschil echt groot wordt gaat dit natuurlijk niet op. Of wanneer je de EUR 100 nodig hebt om rond te komen.
Dat is natuurlijk de crux. Het gaat vaak om een verschil van veel meer dan 100 euro per maand. Het kan om honderden euro's per maand gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluisie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-04-2024
Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:16:
[...]

Dat is natuurlijk de crux. Het gaat vaak om een verschil van veel meer dan 100 euro per maand. Het kan om honderden euro's per maand gaan.
Dat het vaak gaat om een verschil van veel meer dan EUR 100 per maand ben ik niet met je eens. Bij OP gaat het in eerste instantie (ik heb niet alles op detail gelezen) om een vergelijkbaar bedrag.

Daarnaast heb je dit vaak zelf in de hand m.b.t. de keuze van de auto. Vergeet niet dat veel zakelijke rijders een dure auto kiezen "omdat het kan", maar je moet rationeel doorrekenen wat dezelfde auto kost. Hierbij geldt ook weer dat een dure auto misschien maar iets meer kost p/m en dat dit waarde kan geven in comfort.

Ik zeg daarom ook niet dat TS zomaar voor de leaseauto van werkgever moet gaan, maar je kunt alles tot op de cent nauwkeurig uitrekenen en toch totaal misrekenen omdat sommige zaken niet in geld zijn uit te drukken. Ik geef alleen aan dat het gemak voor mij persoonlijk meer waard was dan de EUR 100 p/m, puur zodat TS dit kan overwegen voor zichzelf.

Wat ik nog wel toe wil voegen is dat ik merk dat PL in bijna alle gevallen toch duurder is dan een occaision.
Voor mijn Golf was ik afgelopen jaar (incl vrij duur onderhoud, afschrijving, belasting en verzekering) EUR 413,72 p/m excl. brandstof kwijt, voor dit bedrag kan je met PL net een Polo nemen (~30k km p/j).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Maverick schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:03:
[...]

Dit heeft ze nog even nagevraagd, maar dit is niet het geval. Als je een auto uit zoekt krijg je geen autobudget. Ook niet het verschil tussen de kosten en het maximale budget. Wellicht zijn er andere werkgevers die dit wel doen.
En hoe zit het met de parkeerplaats bij de werkgever? Krijgt ze die gratis bij de leaseauto maar moet ze ervoor betalen bij private lease?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pluisie schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:34:
[...]

Dat het vaak gaat om een verschil van veel meer dan EUR 100 per maand ben ik niet met je eens. Bij OP gaat het in eerste instantie (ik heb niet alles op detail gelezen) om een vergelijkbaar bedrag.
In dit geval gaat het inderdaad om een relatief klein verschil, omdat er voor het werk weinig gereden hoeft te worden. Maar bij veel mensen die de mogelijkheid hebben om voor een leaseauto te kiezen hangt die mogelijkheid samen met de verwachting dat er veel gereisd moet worden. Daarmee kwam het verschil snel veel groter worden.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Blue-eagle schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:07:
[...]

Mijn auto heeft mij 20.000 euro gekost, cash. De nieuwprijs was in Duitsland 38.000 euro. In Nederland kan je deze features niet eens krijgen, maar zou hij ongetwijfeld boven de 42.000 uitkomen.

Leasen is hoe je het ook bekijkt een dure luxe, of een dure noodzaak mocht je geen spaargeld hebben maar wel een auto nodig hebben. Dan zou ik persoonlijk eerder kijken naar het leasen van een 2e-hands auto.

Vind ik dan. Ik zou het persoonlijk al niet als prettig ervaren als ik in een auto moet rijden waarvan helemaal niks van mijzelf is. Zit je daar, in de file, in je dure leasebak, vast aan een contract waar je niet onderuit kan. Weg is je vrijheid.
Helaas zullen voor en tegenstanders van private lease het nooit eens worden. Het is alleen van belang voor de TS dat hij ZELF kan kiezen, en eerlijk de voors/tegens ziet. Als je in de file staat met een auto is dat altijd vervelend. Als je de eerlijke afschrijving van je auto (die steeds duurder wordt .. ik denk dus dat het een fantasietje is) zou berekenen, sta jij in de file duurde dan ik. En dat een p.l. auto niet van 'jou' is .. dat soort kinderlijk gedrag heb ik al decennia geleden afgeschud. Dat is net zoiets als 'er is geen restwaarde': klopt, je hebt er ook geen 'beginwaarde' ingestopt.
Ik zou zeggen: geeft de TS eerlijke info (ik gaf zelfs mijn pl bedrag !) en laat hem zelf kiezen, zonder allemaal emotionele opmerkingen.
Pagina: 1