Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Een nieuwe camera voor huis tuin en keukengebruik?

Pagina: 1
Acties:

• Pnnnkk
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 13-06 21:26
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera, denk ik...
Vroeger maakte ik enthousiast foto’s met een canon eos 550d die hier nog ergens op zolder ligt. In de afgelopen jaren is die hobby een beetje vergeten en we kunnen natuurlijk prima foto’s maken met mijn iPhone 11. Forografeer graag in de natuur en in de stad, maar ook graag mensen (portretten enzo)

Nu is er hier een kleine Pnnnkk op komst en het leek ons leuk daar wel goede foto’s van te kunnen maken.
Ik wil daar best een nieuwe camera voor kopen, maar ik wil niet meer dan 500 euro uitgeven (ik begreep namelijk dat zo’n kind ook duur is). Maar heeft dat wel zin? :+

Eisen aan de camera in een lijstje:
1. Max 500 euro
2. Alles lekker zelf kunnen instellen
3. Een upgrade tov canon eos550d
4. Betere foto’s dan mijn iPhone kan?
5. Foto’s worden thuis gemaakt, maar natuurlijk ook onderweg, op vakantie.

Ik had zelf al even gezocht. En Panasonic lumix dc tz 90, bijvoorbeeld, voegt dat wat toe? Of een Sony rx100iii? Ik weet eerlijk gezegd niet eens waar ik moet beginnen met zoeken. Wie wil me helpen?

Edit: ook een serieuze optie leek me de Sony a6000

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:29

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat is er mis met de 550D dat je wat anders wilt?

Panasonic Lumix G9 ~ Lumix 12-35mm f/2.8 II ~ Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ Lumix 100-300mm f/4-5.6 II

• Pnnnkk
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 13-06 21:26
Hij is oud, de lenzen deels versleten en beschadigd. En hij is natuurlijk groot en lomp.

• JoStad
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 14:58
Pnnnkk schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:46:
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera, denk ik...
Vroeger maakte ik enthousiast foto’s met een canon eos 550d die hier nog ergens op zolder ligt. In de afgelopen jaren is die hobby een beetje vergeten en we kunnen natuurlijk prima foto’s maken met mijn iPhone 11. Forografeer graag in de natuur en in de stad, maar ook graag mensen (portretten enzo)

Nu is er hier een kleine Pnnnkk op komst en het leek ons leuk daar wel goede foto’s van te kunnen maken.
Ik wil daar best een nieuwe camera voor kopen, maar ik wil niet meer dan 500 euro uitgeven (ik begreep namelijk dat zo’n kind ook duur is). Maar heeft dat wel zin? :+

Eisen aan de camera in een lijstje:
1. Max 500 euro
2. Alles lekker zelf kunnen instellen
3. Een upgrade tov canon eos550d
4. Betere foto’s dan mijn iPhone kan?
5. Foto’s worden thuis gemaakt, maar natuurlijk ook onderweg, op vakantie.

Ik had zelf al even gezocht. En Panasonic lumix dc tz 90, bijvoorbeeld, voegt dat wat toe? Of een Sony rx100iii? Ik weet eerlijk gezegd niet eens waar ik moet beginnen met zoeken. Wie wil me helpen?

Edit: ook een serieuze optie leek me de Sony a6000
Het lijkt me dat de Panasonic lumix TZ100 een goede keus is.
Deze heeft een 1 inch sensor en een mooie zoom.
Ook de instelmogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt.
De prijs van 400 Euro vindt ik aardig. Zeker ten opzichte van de prijs van 700 Euro bij introductie.

pricewatch: Panasonic Lumix TZ100 Zwart

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: december 2005
  • Niet online
Ik zou lekker die 550D houden en de volgende twee lensjes kopen:

pricewatch: Canon EF-S 24mm f/2.8 STM
pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 STM

Als je dan nog graag een zoomlens wilt pak je een nieuwe kitlens erbij of gelijk eentje met meer zoom:

De nieuwe kitlens: pricewatch: Canon EF-S 18-55mm f/4.0-5.6 IS STM
Meer zoom: pricewatch: Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM

Persoonlijk zou ik dan gaan voor die lens met meer zoom en dan heb je een heerlijke allround camera. De prime (niet-zooms) lenzen kan je dan gebruiken voor de mooie foto's van je kindje. En de zoomlens is gewoon praktisch om te hebben als je een keertje naar buiten gaat.

Edit: mocht je nou graag een nieuwer model camera willen, probeer dan een Canon 750D of 760D tweedehands op te pakken. Die zijn niet zo gek duur meer en lopen erg goed mee met de moderne camera's.

[Voor 9% gewijzigd door FeareX op 15-07-2020 11:32]

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 15-06 21:20
Ik zou voor een bedrag onder 500 euro kijken naar een compact camera met een grote sensor. Ik zou zelf kiezen tussen 1 van deze 2:

Panasonic LX100 (of de LX100 II tweedehands) - Deze camera heeft een MFT sensor waardoor deze camera iets lichtsterker is dan de 1" inch sensor compacts

https://tweakers.net/pric...umix-dmc-lx100-zwart.html

Panasonic LX15 - Deze camera heeft wel een 1" inch sensor maar heeft een flipscreen en interne stabilisatie

https://tweakers.net/pric...lumix-dmc-lx15-zwart.html

Beide camera's hebben een bereik van 24-72mm (eq)

• bsmpower
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17:24
Ik ben zelf aan het kijken of ik mijn huidige RX100VA wil vervangen voor iets beters (zie ander topic), maar het lijkt er toch op uit te komen dat dit voor mij nog steeds de beste keuze is. 1.8 lichtsterk, 70mm zoom is misschien niet het meest maar in veel gevallen voldoende, erg veel instelmogelijkheden, en erg compact. Met name dat laatste is toch wel iets positiefs. Ik heb inmiddels 2 kinderen en nam de grote camera met losse lenzen nooit mee. Dat is gewoon niet handig en praktisch met zo'n kleine. Deze camera past echter gewoon in je zak en neem je dus sneller overal mee naar toe. Stel je loopt straks met je kinderwagen een rondje, neem je dan je DSLR mee en ga je lenzen wisselen? Ik moet zeggen dat recente smartphones ook echt goeie foto's maken . Maar de 1" sensor is net even wat beter dan een mobiele camera en de uitgebreide opties van de camera maken je iets flexibeler.

Zou trouwens niet de illusie hebben dat je alleen nog maar de camera gebruikt. In veel gevallen pak je toch het snelst naar je mobiel en maak je daar de momentopname mee. Ik gebruik de camera vooral als ik iets meer tijd heb voor het "perfecte" plaatje.

Er staan een paar RX100VA (5A) op marktplaats waar nog weinig op wordt geboden dus zeker voor onder de 500,- moet lukken verwacht ik.

• Ricktachtig
bsmpower schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 07:33:
Zou trouwens niet de illusie hebben dat je alleen nog maar de camera gebruikt. In veel gevallen pak je toch het snelst naar je mobiel en maak je daar de momentopname mee. Ik gebruik de camera vooral als ik iets meer tijd heb voor het "perfecte" plaatje.
Wanneer je in goed licht foto's maakt en je bekijkt de foto's op een scherm (telefoon, kleine tv, monitor) dan scoort een moderne smartphone echt prima voor de meeste mensen. Er zijn diverse filmpjes te vinden van mensen uit de creatieve sector die het verschil tussen een smartphone & camera testen op een digitaal scherm. De uitkomst is vaak dat het bijna niet meer te zien is wat de smartphone is of wat de camera.

Dus wanneer je nu al weet voornamelijk foto's op Instagram, Facebook te gaan plaatsen en je niet een enorm zoombereik nodig hebt zou ik zeker de smartphone overwegen.

- Compact
- Altijd bij je
- Makkelijk en snel bewerken
- Direct uploaden
- Geen gehannes met kabels / sd kaartjes

• bsmpower
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17:24
Ricktachtig schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:58:
[...]

Wanneer je in goed licht foto's maakt en je bekijkt de foto's op een scherm (telefoon, kleine tv, monitor) dan scoort een moderne smartphone echt prima voor de meeste mensen. Er zijn diverse filmpjes te vinden van mensen uit de creatieve sector die het verschil tussen een smartphone & camera testen op een digitaal scherm. De uitkomst is vaak dat het bijna niet meer te zien is wat de smartphone is of wat de camera.

Dus wanneer je nu al weet voornamelijk foto's op Instagram, Facebook te gaan plaatsen en je niet een enorm zoombereik nodig hebt zou ik zeker de smartphone overwegen.

- Compact
- Altijd bij je
- Makkelijk en snel bewerken
- Direct uploaden
- Geen gehannes met kabels / sd kaartjes
Precies! De reden dat ik nog niet volledig mijn mobiel gebruik voor foto's was toen ik een fotoboek aan het maken was. Er was wel echt een duidelijk verschil tussen de foto's van mijn mobiel (Samsung S10) en de RX100. Ingezoomd of uitgeprint hebben foto's van mobiel nog teveel last van "smearing". Een soort olieverf achtig effect. Details mist dan. Maar het kan goed zijn dat de nieuwste topmodellen dit beter voor elkaar hebben (https://www.dxomark.com/category/smartphone-reviews/). Er is best een kans dat mijn volgende mobiel mijn compact helemaal gaat vervangen. Benieuwd hoe snel de techniek goed genoeg is.

• Ricktachtig
bsmpower schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:07:
[...]

Precies! De reden dat ik nog niet volledig mijn mobiel gebruik voor foto's was toen ik een fotoboek aan het maken was. Er was wel echt een duidelijk verschil tussen de foto's van mijn mobiel (Samsung S10) en de RX100. Ingezoomd of uitgeprint hebben foto's van mobiel nog teveel last van "smearing". Een soort olieverf achtig effect. Details mist dan. Maar het kan goed zijn dat de nieuwste topmodellen dit beter voor elkaar hebben (https://www.dxomark.com/category/smartphone-reviews/). Er is best een kans dat mijn volgende mobiel mijn compact helemaal gaat vervangen. Benieuwd hoe snel de techniek goed genoeg is.
Ik denk dat smearing met name komt door de manier waarop de Samsung S10 de foto's bewerkt. Samsung is een beetje heftig wat dat betreft. Dit zorgt voor veel verlies van detail en bij vergroten dat effect. Andere camera's doen dat beter.

Geloof dat vele andere mobiele telefoons zelfs de mogelijkheid hebben om raw te schieten. Ik weet dat er voor ios een app is (Moment Pro Camera App van de makers van die externe lenzen voor de telefoon) dat alle instellingen voor je beschikbaar maakt.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Kan je zeker een top compact aanraden, heb zelf een Panasonic LX100 perfect voor foto's en film. Blijf weg van de superzooms liefst beperkt zoom bereik want meer scherpte in de foto's plus dat een lichtsterke lens met de relatief kleine sensor toch een mooie dof geeft. Ben zelf zeer gehecht aan mijn LX vooral vanwege de bediening eenvoud als je zelf graag je diafragma bepaalt. Gewoon ring rond de lens.Zou nu wel voor de II gaan.
Als laatste je oude Canon is gewoon te gedateerd en je wilt vooral performance met weinig licht, zodat je zeker NIET hoeft te flitsen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:30
De 550D heeft gewoon een prima sensor die prima in staat is om op ISO 1600 of ISO 3200 hele bruikbare foto's mee te maken. Het excuus dat deze gedateerd is gaat voor mij niet op. Je kan voor die 500 euro een tweedehandse 85/1.8 én een 35/2 IS halen. Eventueel kun je daar zelfs nog een tweedehandse 50mm f/1.8 bij scoren en je bent qua portretten van de baby helemaal voorzien met drie primes waar je ook op je 550D geweldige resultaten mee kan halen. Maar het is wel minder 'gemakkelijk'.

Maar goed, je wilt over naar een compactere camera. Dat kan, maar verwacht niet automatisch een upgrade t.o.v. je 550D, zeker niet als je een 550D met die drie primes zou gebruiken voor baby/kind-portretten. Als je dit in je achterhoofd houdt, dan zijn de bovengenoemde opties prima.

edit: wat Fearex zegt.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True