Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Printer of flitser?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DutchEZmoder
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 29-05 23:02
Beetje achtergrond: Ik heb een eigen hondenuitlaatservice en ben sinds anderhalf jaar hobby fotograaf. Af en toe een betaalde klus wat vaak aan komt waaien, denk dan aan een kleinschalig evenement ergens binnen.
Nou vind ik het ook erg leuk om buiten foto's te maken van de honden terwijl ik aan het werk ben en dit doe ik zonder flits, gewoon enkel bij daglicht. En dit doe ik ook 99% van de tijd. Het plan is om meer te gaan verdienen met hondenfoto's voor m'n klanten die ik tijdens het lopen maak, en voor mij nieuw; geplande fotoshoots van de honden op locatie. En misschien af en toe een portret shoot en evenementen.

Mijn oog is gevallen op de Epson Surecolor SC-P700 A3+ fotoprinter, met een beetje kwaliteit Hahnemuhle 10x15, A4, A3+ papier en een A3 papier snijder kom ik op zo'n €1000,- uit. Als al m'n klanten tenminste 1 grote foto bij me bestellen haal ik dat geld er al uit. Al ga ik er niet vanuit dat iedereen dit wilt.

Of ik dacht ik koop een flitser die ik ook buiten de deur kan gebruiken die natuurlijk belachelijk duur is, maar 1 van de weinige (volgens mij) die draadloos op afstand kan worden gebruikt met een beetje kwaliteit. De Godox AD300 Pro, waar ik ook een transmitter bij moet kopen van €99, een draagbaar statief en een lichtbox. Kom ik op rond de €900 uit. Voor mooiere foto's.

Komt eigenlijk neer op betere kwaliteit foto's met zo'n flitser of een geweldige printer om direct prints te kunnen verkopen. Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Instagram accounts (waar ik recent heel veel foto's van in het archief heb gestopt :X )
https://www.instagram.com/dogs_jeroensroedel/

Ik twijfel al weken wat ik moet doen...

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 23:41

Gonadan

Admin Foto & Video
Heb er zelf geen ervaring mee, maar hoe gaan honden reageren op een flitser? Ga je daar echt meerwaarde uit halen?
Ga je daar ook meer klanten door krijgen en er dus daadwerkelijk op vooruit?

Wat de printer betreft, waarom heb je de afgelopen maanden niet even aan je klanten gevraagd of zij aankoop van een print zouden overwegen als je die mogelijkheid had?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DutchEZmoder
Gonadan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:39:
Heb er zelf geen ervaring mee, maar hoe gaan honden reageren op een flitser? Ga je daar echt meerwaarde uit halen?
Ga je daar ook meer klanten door krijgen en er dus daadwerkelijk op vooruit?

Wat de printer betreft, waarom heb je de afgelopen maanden niet even aan je klanten gevraagd of zij aankoop van een print zouden overwegen als je die mogelijkheid had?
Over de flitser, geen idee hoe ze gaan reageren. Er zijn meerdere hondenfotografen die een flitser gebruiken en dat schijnt dus denk ik geen probleem te zijn 🤔 of ik er meer klanten door krijg is moeilijk te zeggen.

Ik heb al enkele foto's verkocht aan een paar klanten, maar dat deed ik via een externe site en pakte ik er zelf weinig winst op.

Denk dat ik ze het beste eerst kan vragen of ze zo'n print willen inderdaad.

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Nu online
Ik zou het geld lekker in je zak houden en de foto’s na bestelling laten afdrukken bij een goede centrale (zoals profotonet). Kost je 2 euro per A4 foto en 3,50 transactie/verzendkosten. Daar kun je nauwelijks tegenop met een eigen printer. En heb je geen risico, aanschaf- en onderhoudskosten.

• DutchEZmoder
Sethro schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:38:
Ik zou het geld lekker in je zak houden en de foto’s na bestelling laten afdrukken bij een goede centrale (zoals profotonet). Kost je 2 euro per A4 foto en 3,50 transactie/verzendkosten. Daar kun je nauwelijks tegenop met een eigen printer. En heb je geen risico, aanschaf- en onderhoudskosten.
Kan ook, dat is weer een goede reden om die flitser aan te schaffen _O-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Nu online
DutchEZmoder schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:03:
[...]

Kan ook, dat is weer een goede reden om die flitser aan te schaffen _O-
Ook weer opgelost <3

Al zie ik de meerwaarde van een flitser bij goed daglicht ook niet echt. Is niet beter om te kijken naar betere camera of beter glas?

[Voor 23% gewijzigd door Sethro op 14-07-2020 20:46]

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Je meld niet wat voor camera etc je nu hebt. Wat mij opvalt bij foto's is dat de snuiten allemaal onscherp zijn. Snap ik je wilt een onscherpe achtergrond, ogen zijn wel scherp. Zou daar eerder voor naar een oplossing zoeken. En dat is denk ik niet een flitser maar eerder ander glas.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13-06 21:53
Frogmen schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:44:
Je meld niet wat voor camera etc je nu hebt. Wat mij opvalt bij foto's is dat de snuiten allemaal onscherp zijn. Snap ik je wilt een onscherpe achtergrond, ogen zijn wel scherp. Zou daar eerder voor naar een oplossing zoeken. En dat is denk ik niet een flitser maar eerder ander glas.
Dat komt door de kleinere scherptediepte en is te voorkomen door meer af te stoppen. Een andere lens doet daar helemaal niets aan.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• DutchEZmoder
Frogmen schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:44:
Ja wat Universal Creations zegt. Vind ik zelf wel mooi dat de aandacht op de ogen wordt gericht. Hoef ik ook geen oplossing voor, van f/1.4 of f/1.8 kan ik gewoon naar f/4 stoppen en alles is scherp, maar ik hou van een weggeblazen achtergrond en scherpe ogen, vandaar dat ik ook alleen prime lenzen heb.

• analogworm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 11-06 15:43
Leuk idee, best leuke foto's. En eens met het bovenstaande. Prints besteed je gewoon uit. Een marge van 2 tot 4 keer boven op de printkosten is helemaal niet zo gek. Plus dan kan je allerlei toffe materialen verkopen. Enige is dat je de plaatjes dan natuurlijk niet voor een prikkie high res moet verpatsen, want dan doen ze het net zo goed zelf.

Wat mij opvalt aan het setje foto's is de kleur. Witbalans is bij sommige wat blauw en het groen oogt mij niet helemaal lekker. Dan vraag ik mij af, is je monitor gekalibreerd? Misschien is die richting op investeren slimmer, dan komen je prints tenminste ook terug zoals verwacht.

In je huidige collectie foto's zie ik weinig meerwaarde van een flits overigens. Bij de meesten werkt het bestaande licht best lekker. 't kan wel, wordt je wel écht een stuk minder mobiel van. De honden leuk op de juiste plek krijgen lijkt me ook een gedoe.

• DutchEZmoder
analogworm schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:56:
Leuk idee, best leuke foto's. En eens met het bovenstaande. Prints besteed je gewoon uit. Een marge van 2 tot 4 keer boven op de printkosten is helemaal niet zo gek. Plus dan kan je allerlei toffe materialen verkopen. Enige is dat je de plaatjes dan natuurlijk niet voor een prikkie high res moet verpatsen, want dan doen ze het net zo goed zelf.

Wat mij opvalt aan het setje foto's is de kleur. Witbalans is bij sommige wat blauw en het groen oogt mij niet helemaal lekker. Dan vraag ik mij af, is je monitor gekalibreerd? Misschien is die richting op investeren slimmer, dan komen je prints tenminste ook terug zoals verwacht.

In je huidige collectie foto's zie ik weinig meerwaarde van een flits overigens. Bij de meesten werkt het bestaande licht best lekker. 't kan wel, wordt je wel écht een stuk minder mobiel van. De honden leuk op de juiste plek krijgen lijkt me ook een gedoe.
Dankje! Ik heb een Datacolor Spyder X icm een monitor waarvan in de specs stond dat het een 100% srgb monitor is, gekalibreerd helaas 97%. Ik heb een monitor op het oog die nog niet uit is, de MSI's Optix PAG272QR2, voor zowel gamen als fotobewerking leek deze mij perfect.

Qua nabewerking gooi ik m'n eigen Lightroom preset eroverheen en tweak ik per foto nog een klein beetje, ze zijn dan niet altijd helemaal hetzelfde kwam ik inderdaad achter, ik dacht dat het meer zou komen doordat het de ene dag wat bewolkter is dan de andere dag. Ehm ja, witbalans dus ja :+ Thx voor de tip.

Ik ga gewoon lekker printen via Saal-Digital of Profotonet, met beide goede resultaten gehad! M'n zwager raadde Kruidvat aan, maar dat lijkt mij meer Hema of Mediamarkt kwaliteit foto's waar de kleuren niet juist zullen zijn, iemand ervaring mee?

Na wat wikken en wegen toch ook besloten geen flitser aan te schaffen, ik zie mezelf niet elke keer een flitser + statief + softbox mee naar het park nemen! In principe hoef ik hier dan ook geen advies meer over! Thx voor de reacties!
De honden leuk op de juiste plek krijgen lijkt me ook een gedoe.
Ja de meeste foto's die ik nu maak zijn ook gelukstreffers. Of ik laat ze zitten, maar dan heb ik te vaak dat er net weer een hond voor loopt, of tegen me aan kruipt, het model weer naar me toe komt lopen of gaat liggen en rollen bijv. Best een klus af en toe _O-

[Voor 7% gewijzigd door DutchEZmoder op 24-07-2020 20:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 11-06 15:43
DutchEZmoder schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:21:
[...]

Dankje! Ik heb een Datacolor Spyder X icm een monitor waarvan in de specs stond dat het een 100% srgb monitor is, gekalibreerd helaas 97%. Ik heb een monitor op het oog die nog niet uit is, de MSI's Optix PAG272QR2, voor zowel gamen als fotobewerking leek deze mij perfect.

Qua nabewerking gooi ik m'n eigen Lightroom preset eroverheen en tweak ik per foto nog een klein beetje, ze zijn dan niet altijd helemaal hetzelfde kwam ik inderdaad achter, ik dacht dat het meer zou komen doordat het de ene dag wat bewolkter is dan de andere dag. Ehm ja, witbalans dus ja :+ Thx voor de tip.

Ik ga gewoon lekker printen via Saal-Digital of Profotonet, met beide goede resultaten gehad! M'n zwager raadde Kruidvat aan, maar dat lijkt mij meer Hema of Mediamarkt kwaliteit foto's waar de kleuren niet juist zullen zijn, iemand ervaring mee?

Na wat wikken en wegen toch ook besloten geen flitser aan te schaffen, ik zie mezelf niet elke keer een flitser + statief + softbox mee naar het park nemen! In principe hoef ik hier dan ook geen advies meer over! Thx voor de reacties!

[...]

Ja de meeste foto's die ik nu maak zijn ook gelukstreffers. Of ik laat ze zitten, maar dan heb ik te vaak dat er net weer een hond voor loopt, of tegen me aan kruipt, het model weer naar me toe komt lopen of gaat liggen en rollen bijv. Best een klus af en toe _O-
Haha, ja vertel mij wat. Ik heb ook honden, en om er dan drie netjes bij elkaar te krijgen.. altijd weer 1 die net debiel doet of naar je toe komt.

M.b.t. kleur. Mooi dat je de calibratie al op orde hebt. Dan is het kwa kleur een kwestie van smaak. :+

Voor de simpele printjes gebruik idd ook profotonet. Is gewoon netjes, vrijwel altijd op tijd. En rare kleurzwemen ben ik nog niet tegen gekomen. Voor écht mooie prints gebruik ik Eyes on Media, Hebben een nette service en maken super mooie prints. Voor als je een keer een klant met te veel geld hebt :+

Succes verder!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchEZmoder
analogworm schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:36:
[...]

Haha, ja vertel mij wat. Ik heb ook honden, en om er dan drie netjes bij elkaar te krijgen.. altijd weer 1 die net debiel doet of naar je toe komt.

M.b.t. kleur. Mooi dat je de calibratie al op orde hebt. Dan is het kwa kleur een kwestie van smaak. :+

Voor de simpele printjes gebruik idd ook profotonet. Is gewoon netjes, vrijwel altijd op tijd. En rare kleurzwemen ben ik nog niet tegen gekomen. Voor écht mooie prints gebruik ik Eyes on Media, Hebben een nette service en maken super mooie prints. Voor als je een keer een klant met te veel geld hebt :+

Succes verder!
Die ken ik nog niet, ik zal eens kijken :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06-06 23:14
whitewall heeft ook een goede print service voor wat luxere zaken, ik heb zelf diverse keren wat op bariet af laten drukken met een LightJet (dus geen inkjet, maar echt belichten). Prijzig, maar bijzonder mooi.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True