Vraag

• bruggesboy
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:43
Iemand van mijn familie heeft me gevraagd om eens te kijken voor een volledig nieuwe TV/Audio setup.
Het gaat om een grote open ruimte (leefruimte + keuken = ongeveer 75m² , plafond hoogte 2m60), kijkafstand wel relatief klein van 2,2m tot 2,5m en met enkel de mogelijkheid om een 2.1 audio setup te zetten.

Dus:
Ik zoek een?
TV, receiver, subwoofer, en 2 wall mounted front speakers met budget max 3000 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om :
Films & TV kijken, Spotify luisteren, Apple Airplay, YouTube kijken, gaming met spelconsole, DVD/Blu-ray speler, Radio, CD, bluetooth

Wat heb je zelf al gevonden?
TV: Absolute fan van de LG OLEDS, ik zou voor deze gaan: pricewatch: LG OLED55C9PLA Zwart
Receiver: pricewatch: Denon AVR-X2700H DAB
Sub: Twijfel tussen deze 2:
pricewatch: Jamo SUB 210 (Zwart)
of
pricewatch: Klipsch R-12SW (Zwart)
Speakers: Twijfel tussen deze 2:
pricewatch: Q Acoustics 3020 (Matzwart)
of
pricewatch: Klipsch RP-500M ebbenhout (Zwart)

Welke vragen heb je hier nog over?
1) Welke van de 2 subs zouden jullie aanraden?
2) Welke van de 2 speakers zouden jullie aanraden?
3) Zijn er nog andere subs/speakers die ik beter zou overwegen?
4) Hier heb ik weinig kaas van gegeten: kunnen er compatibiliteitsproblemen zijn tussen speakers/sub en receiver?
5) Ik vermoed dat die wall mounted speakers best op een beugel staan zodat die niet te dicht met hun achterkant tegen de muur plakken?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

een grote open ruimte
Allicht even benoemen wat je afmetingen / hoogtes / kijkafstanden zijn?

Want groot & open, denk ik al snel aan meer dan 150 kubieke meter / 60 vierkante meter en dan is een 55" best klein afhankelijk van plaatsing en belichting.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:52
bruggesboy schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:24:

Welke vragen heb je hier nog over?
1) Welke van de 2 subs zouden jullie aanraden?
2) Welke van de 2 speakers zouden jullie aanraden?
3) Zijn er nog andere subs/speakers die ik beter zou overwegen?
4) Hier heb ik weinig kaas van gegeten: kunnen er compatibiliteitsproblemen zijn tussen speakers/sub en receiver?
5) Ik vermoed dat die wall mounted speakers best op een beugel staan zodat die niet te dicht met hun achterkant tegen de muur plakken?
1. De klipsch, 8" vs 12" is een no brainer
2. Degene die je zelf het mooist vindt klinken
3. Oneindig veel. Hoe ben je bij deze gekomen?
4. Nee, werkt allemaal uitstekend met elkaar
5. Het zijn geen wall mounted speakers

Hoe kom je aan deze setup? Waarom die receiver? Waarom die speakers? Ik kan je wel vertellen wat ik zou kopen voor 1800 euro, maar het gaat erom wat jij wilt hebben toch?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bruggesboy
MAX3400 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:26:
[...]
Allicht even benoemen wat je afmetingen / hoogtes / kijkafstanden zijn?
Thanks, originele post aangepast met afmetingen.
JvS schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:30:
[...]
Hoe kom je aan deze setup? Waarom die receiver? Waarom die speakers? Ik kan je wel vertellen wat ik zou kopen voor 1800 euro, maar het gaat erom wat jij wilt hebben toch?
Als ik de pricewatch filtering wat afstem op de meest relevante features, dan kwam ik automatisch bij een Denon uit:
- HDMI 2.1 (TV ondersteunt dit ook, en denk dat het zonde zou zijn om dan nu een lagere HDMI versie te nemen?
- Airplay 2
- Spotify
En dan om niet te zot te moeten gaan van prijs, had ik keuze tussen de Denon AVR-X2700H met en zonder DAB, dus dan ben ik voor met gegaan.

Speakers ben ik gegaan voor enerzijds een zo neutraal mogelijk zwart design (i know, niet het belangrijkste), goede reviews, en prijs nog doenbaar.

Sub: ik heb zelf die Jamo 210 staan, ben daar eigenlijk wel tevreden van, maar ik besef ook dat er wel betere kwaliteit op de markt is. En dan leek me die Klipsch prijs/kwaliteit wel mooi te zijn...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

bruggesboy schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:40:
[...]

Als ik de pricewatch filtering wat afstem op de meest relevante features, dan kwam ik automatisch bij een Denon uit:
- HDMI 2.1 (TV ondersteunt dit ook, en denk dat het zonde zou zijn om dan nu een lagere HDMI versie te nemen?
De enige reden (nu) dat ik kan beamen om HDMI2.1 als ondergrens neer te zetten: de komende PS5 of XSX kunnen over HDMI2.1 hogere graphics / features weergeven waar je met een 2.0 interface inderdaad "niks aan hebt".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bruggesboy
MAX3400 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:43:
[...]

De enige reden (nu) dat ik kan beamen om HDMI2.1 als ondergrens neer te zetten: de komende PS5 of XSX kunnen over HDMI2.1 hogere graphics / features weergeven waar je met een 2.0 interface inderdaad "niks aan hebt".
Inderdaad, dat was een keuze voor de toekomst in mijn hoofd :)

• bruggesboy
Over de subwoofer heb ik nog een vraag.
Die zou vrij dicht tegen de muur komen te staan achteraan en rechts vrij dicht tegen het TV meubel.
Die Klipsch R-12SW heeft echter het luchtgat achteraan zitten. Is het dan niet beter om een subwoofer te zoeken die het gat vooraan of onderaan heeft zitten?
Daarbij stel ik mij ook de vraag wanneer je beter voor een down firing subwoofer gaat ipv een front firing subwoofer?

@JvS Betreft puntje 5, welke zijn dan wel geschikt om aan de muur te hangen? Of welke setup zou jij kiezen voor ongeveer 1800 euro? (Rekening houdend met feit dat ze echt wel aan de muur moeten hangen...)

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Dat aan de muur hangen is wel een complicerende factor, lijkt me. Dan valt zo’n beetje alles af en blijven er voornamelijk satelliet speakers over. En daar wordt je qua geluid dan weer minder vrolijk van. Is een boekenplank speaker een mogelijkheid? Je stelt er zelf ook een aantal voor met die van Q Accoustics en Klipsch.

Meerwaarde van het kiezen van de receiver mét DAB+ is vaak beperkt. In veel huizen vang je het signaal niet op. Kun je beter TuneIn gebruiken.

Qua subwoofer, kijk ook eens naar een SB-1000 of PB-1000 van SVS.

• bruggesboy
Ja ik had zelf gedacht om 2 boekenplank speakers aan de muur te bevestigen. Ik vond niet direct speakers die meer geschikt waren hiervoor. Het probleem is dat de woning voorzien is van speaker kabels links en rechts van de tv, in de muur, op ongeveer 1m80 hoog, naast de TV die ook op hoogte hangt... Daar heeft de vorige eigenaar ook speakers gehangen aan de gaten in de muur te zien...

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:17
bruggesboy schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:42:
Ja ik had zelf gedacht om 2 boekenplank speakers aan de muur te bevestigen. Ik vond niet direct speakers die meer geschikt waren hiervoor. Het probleem is dat de woning voorzien is van speaker kabels links en rechts van de tv, in de muur, op ongeveer 1m80 hoog, naast de TV die ook op hoogte hangt... Daar heeft de vorige eigenaar ook speakers gehangen aan de gaten in de muur te zien...
Wellicht is dit een optie, zie foto. Bevalt mij zelf uitstekend. Maar wellicht vind je witte boekenplank speakers mooier, dan vallen ze een stuk minder op. :9
Zijn KEF Q350 van een tweaker overgenomen, zeer tevreden met het geluid en door de wallbrackets staan ze een goeie 20cm van de muur af, en zelfs verder als ik ze verder naar voren laat hangen.

Voor de Sub zou je ook naar een Jamo J 12 sub kunnen kijken, hebben ze ook in het wit/zwart. Ook een 12" sub die strak klinkt en mooi afgewerkt is. Zeker in grotere ruimtes een stuk beter vullend dan de 10" Harman Kardon sub die ik daarvoor had.

Vult de ruimte goed zo.

[Voor 8% gewijzigd door radium6969 op 15-07-2020 14:53]

• bruggesboy
JvS schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:30:
[...]

1. De klipsch, 8" vs 12" is een no brainer
2. Degene die je zelf het mooist vindt klinken
3. Oneindig veel. Hoe ben je bij deze gekomen?
4. Nee, werkt allemaal uitstekend met elkaar
5. Het zijn geen wall mounted speakers

Zou je een voorstel kunnen doen wat jij zou kiezen voor dat budget?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:52
Hier ga je niets aan hebben, maar here goes:
Marantz NR510 receiver van 450 piek
2x Elact Reference DBR62 (500)
2x jamo S810 (450) (en ik dan met MiniDSP (120) om laag goed te regelen mbv microfoon en REW software)

Twee subs omdat je daarmee een veel egaler laag kan creeren dan met 1 dure. Das anders dan je van velen zult horen, maar de kwaliteit van het laag wordt veel meer door plaatsing en akoestiek bepaald, dan door de kwaliteit van de subwoofers zelf (moeten wel aan een minimum voldoen, dat doen die jamo's). s

[Voor 79% gewijzigd door JvS op 18-07-2020 14:45]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:22]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-03 11:59
Focal aria 905 zijn geschikt voor muur montage.
svs sb1000 of sb2000
denon x1600 x2600 of x2700 als het budget het toelaat, al zal de receiver de klank niet veel veranderen kies dan liever voor een klasse hogere subwoofer dat helpt veel meer.
lg c9 oled

[Voor 41% gewijzigd door Goofy1978 op 18-07-2020 14:11]

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Het wordt een beetje een opsom-topic zo maar ik doe ook een voorstel. Maar ga de speakers vooral ook eens beluisteren.
  • Denon AVR-X2700 (+/- € 600)
  • Focal Chora 806 (+/- € 600)
  • SVS SB-1000 (+/- € 600)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bruggesboy
Bedankt iedereen, ik ben dankzij jullie tot wat nieuwe inzichten gekomen.

• arnoldvalk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02 16:35
omdat de kijkafstand vrij klein is, ga ik ervanuit dat bij de TV de ruimte gering is.
Zelf heb ik de KEF boxen T-serie (https://nl.kef.com/collections/t-series) welke plat tegen de muur komen en zo mooi met een platte TV samengaan. Ben geen audiofiel maar voor mij zit hier mooi geluid in.

Shredder230

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee