Samsung 970 Pro nog altijd koning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-07 11:12

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Topicstarter
Vraagje: In het huidige SSD-landschap is de Samsung 970 Pro zo'n beetje de Laatste der Mohicanen die nog MLC is. Desondanks dateert deze jongen alweer uit 2018 en begint op leeftijd te raken.

Ik zit hem te vergelijken met de 970 Evo Plus TLC, die recenter op de markt is verschenen als hoogwaardige SSD, maar als ik de Hardware.Info SSD Prestatiescore's van beiden opzoek, lijkt de 970 Pro nog altijd koning.

Klopt dit in het algemeen en is de 970 Pro nog steeds de beste high-end SSD, of zijn er inmiddels met vooruitgang der techniek TLC SSD's die de 970 kloppen/evenaren/relativeren? Ik kan even niet snel een vergelijking vinden waarin zowel recente SSD's als de 970 Pro staan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:28
Als je het antwoord op deze vraag zelf wil formuleren hoef je enkel te zoeken op reviews en benchmarks. Die zijn er hier bij tweakers, de buren (HWI), of google. Er is over de pro, de evo en vele andere merken en types erg veel te vinden in vergelijkende overzichten. Of je kijkt in de Guide.

Dat ik werkelijk deze post maak... :'(

[ Voor 51% gewijzigd door mcsluis op 14-07-2020 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:31
Ligt er maar net aan wat je er mee gaat doen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Topicstarter
mcsluis schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:05:
Als je het antwoord op deze vraag zelf wil formuleren hoef je enkel te zoeken op reviews en benchmarks. Die zijn er hier bij tweakers, de buren (HWI), of google. Er is over de pro, de evo en vele andere merken en types erg veel te vinden in vergelijkende overzichten. Of je kijkt in de Guide.

Dat ik werkelijk deze post ook maak... :'(
Een hoop links, die helaas geen antwoord geven: Het beste wat ik vind is deze test van Hardware.info die alweer dateert van november 2019 en daarin is de 970 Pro destijds nog steeds koning. Als dat de meest recente vergelijking is, dan is dat een antwoord, maar er is al heel wat tijd verstreken sedert nov 2019. In de BBG komt de 970 Pro niet voor in de vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Het is toch niet zo moeilijke materie. Pak de laatste test waar de SSD in getest is, neem Notepad, schrijf de resultaten op voor deze SSD. Pak een test van gisteren, vergelijk de beste SSD met de waarden die hebt opgeschreven en je hebt je antwoord. Houd een marge van +/- 0,5% aan en je zit save.

Voorbeeld:
Test uit 2019 voor de evo zegt: Z-zip 10GB 2 seconden
Test uit 2020 voor andere zegt: Z-zip 10GB 2.1 seconden

Dan weet je dat de evo sneller is op dat gebied.

[ Voor 23% gewijzigd door Wim-Bart op 14-07-2020 17:20 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ligt er aan voor welk gebruik. 1TB Kingston A2000 met nieuwe firmware is de goedkoopste optie, en ook snel te noemen voor veel taken. => https://www.techpowerup.c...-1-tb-m-2-nvme-ssd/4.html

Snelle 1TB pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB
Snelle 2TB pricewatch: HP EX950 2TB

[ Voor 57% gewijzigd door Hackus op 14-07-2020 17:36 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wil je bizar snel kunnen lezen ongeacht de prijs? Samsung 1733
Wil je gewoon "op papier" een snellere consumer-SSD? Aorus Gen4
Wil je de allerbeste I/O bij lage QD? Intel DC

/edit: en dan heb ik het over "single disks" want onderstaande kan ook maar dan mag je spullen in RAID0 gaan configureren op een HighPoint SSD7101A-1

Afbeeldingslocatie: https://www.thessdreview.com/wp-content/uploads/2017/09/Highpoint-SSD7101-960-Pro-OS-RAID-0-CDM2.png

[ Voor 44% gewijzigd door MAX3400 op 14-07-2020 17:38 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Topicstarter
Aorus Gen4 is een interessante, wint met vlag en wimpel van de 970 Pro als het gaat om de sequentiële snelheden, maar voor de HWI prestatiescore verliest hij. Lijkt me een mooie SSD om er tegenover te zetten. De 1733 is te anders, lijkt me een SSD voor situaties waar geld echt helemaal geen rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

dmantione schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:44:
...lijkt me is een SSD voor situaties waar geld echt helemaal geen rol speelt.
Had je je startpost goed moeten formuleren... :+ Er staat namelijk nergens een budget & use-case genoemd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Topicstarter
Daar heb je gelijk in, m'n focus ligt inderdaad op "gewone" M.2 of PCI-E in koerante capaciteiten, zodat je een 512GB met een 512GB kunt vergelijken of een 1TB met een 1TB. Zodra je naar PCI-E met hoge capaciteiten gaat kijken worden het feitelijk een soort RAID0-arrays op een kaart en dan kun je heel ver gaan zolang je kunt betalen.

Maar goed, ik denk dat het plaatje zich aan het vormen is en het vermoeden langzaam bevestigd aan het worden is, maar de Aorus Gen4 zeker een SSD is om er naast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

dmantione schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:52:
Daar heb je gelijk in, m'n focus ligt inderdaad op "gewone" M.2 of PCI-E in koerante capaciteiten
Ik blijf lastig; M.2 kan ook 11Mbit doorvoeren als de fabrikant een 802.11b controllers erop soldeert. Ik gok echter dat je NVME-SSD's zoekt met een M.2 connector. Hou wel in de gaten dat deze SSD's relatief loeiheet worden; dus probeer zoveel mogelijk reviews te lezen

Pagina: 1