Is het IP adres te achterhalen van een verzender via email?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-07 15:29
Ik kreeg een mailtje van een vermoedelijke fraudeur.
Omdat ik nu wat ruim in tijd zit (corona etc), dacht ik laat ik voor de grap eens proberen zijn/haar IP adres te achterhalen, zodat ik bij een aangifte wat politiewerk uit handen neem voor ze.

Ik weet natuurlijk dat IP addressen niets zeggen als de fraudeur VPN (oid) gebruikt, maar soms heb je echt domme fraudeurs en ik dacht laat het ik gewoon eens proberen...

Dus, wat heb ik?
Een complete mail inclusief alle headers etc. Verzonden van een gmail account naar mijn gmail account.

Vraag: is er via deze headers etc. te achterhalen vanaf welk IP adres het mailtje is verstuurd? Het laatste IP adres in het transcript wat ik zelf tegenkom is een IP adres van een mailserver van Google, maar dat is dus niet wat ik zoek.

Ben niet super technisch, is er een manier/stappenplan om dit adhv bovenstaande bron info het IP adres van de verzender te achterhalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:43
Nee.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 17:07
Via bovenstaande informatie niet, je zou natuurlijk altijd een mailtje terug kunnen sturen met een linkje er in of iets dergelijks dat uniek is. Dan kan je bekijken vanaf welk IP-adres je website of server is bezocht en dan heb je het IP-adres. Met een IP-adres an sich kan je echter nog niet veel, omdat dit alleen bewijst dat een connectie is gemaakt vanaf een bepaalde locatie. Dit kan natuurlijk ook een openbaar wifi-netwerk of een ziggo/KPN hotspot zijn of iets dergelijks.

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06 01:10

Jimbolino

troep.com

complete headers submitten op https://www.spamcop.net/

deze stuurt automatisch abuse meldingen

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-07 20:42
vermoedelijke fraudeur
Er is zoveel oplichting en fraude op email.
Hoe persoonlijk is het gericht? Als het niet heel persoonlijk is zou ik een aangifte lekker laten.
Het kost je meer tijd, dan wat het goed doet.
En is er uberhaupt wel een strafbaarfeit gepleegd?
zodat ik bij een aangifte wat politiewerk uit handen neem voor ze.
En denk je niet dat ze zelf beginnen vanaf 0? Wie zegt dat de IP die jij doorgeeft wel klopt.
In mijn ogen neem je niet echt werk uit hun handen.

Ik zou persoonlijk mijn energie hier niet aan verspillen.

[ Voor 4% gewijzigd door Christoxz op 14-07-2020 15:54 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:09
Je kunt de mail het beste doorsturen naar de 'abuse' afdeling van het legitieme bedrijf waar de fraudeur misbruik van maakt. Daar kunnen ze waarschijnlijk meer en kunnen ze ook alle informatie verzamelen om klanten te informeren over mogelijke fraudeurs.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-07 15:29
Dank voor alle reacties tot nu toe.
Het gaat om een mail met hierin een uitnodiging om gebruik te maken van een UPS "dienst" (koeriersdienst) waarvoor ik vooraf 50 euro moet betalen. Omdat het wel een aan mij gerichte mail was, weet ik niet of dit onder de definitie van spam valt, maar lijkt het mij meer een poging tot fraude.

Als dat wenselijk is kan ik hier de mail wel plaatsen? in pdf of met alle headers erbij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

pastafan schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:42:
Ik kreeg een mailtje van een vermoedelijke fraudeur.
...
zodat ik bij een aangifte wat politiewerk uit handen neem voor ze.
Als iedereen aangifte ging doen van een spam-mailtje, was er niemand werkloos want dan kan de politie nog wel 150.000 mensen gebruiken voor de administratie.

Ik zou eerst ingaan op het aanbod om 50 Euro te betalen om daarna een UPS-dienst af te nemen. En als je er dan niet uitkomt met de fraudeur, aangifte doen en mogelijk meer info gaan verzamelen. :+

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:45

DataGhost

iPL dev

Het is ongetwijfeld spam, en er is volgens mij nog niks strafbaars gebeurd. Daar zal je toch eerst 50 euro voor moeten betalen. Je moet wel erg veel tijd over hebben als je hier iets serieus mee wilt gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:15

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Je kan het rapporteren bij de provider van de mailservers waar het vandaan kwam, maar het is een grote kans dat:
- Ze er niks mee doen, want het is de zoveelste die klaagt en je mail belandt onderaan de lijst.
- Het een schimmig Russisch bedrijf is die er geen zak mee doet, zoals daar vaak gebeurt.
- Ze er serieus wat mee doen, en een onderzoek instellen.

Persoonlijk zou ik er weinig van verwachten omdat die spammers toch weer een andere (lekke) mailserver vinden.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:34
Zo veel mogelijk tijd van spammers afpakken. Heb ooit een Nigeriaanse spammer lang aan het lijntje gehouden en uiteindelijk zijn wachtwoord te pakken gerekrgen. Helaas had hij 2FA aan staan...
Pagina: 1