Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Promox, vsphere, anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• afterburn
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08-06 14:26
Ik gebruik observium voor het monitoren van het netwerk thuis. Met een docker image werkte dit niet fantastisch (zeg maar gerust niet). Op de Raspberry Pi ging het op zich prima, waare het niet dat de Pi na jaren trouwe dienst tegenwoordig het nodig vind om de sd opslag te corrumperen met als gevolg niet meer op komen na een reboot en bestanden kwijt raken na een disk check. Laatste keer al mijn databases kwijt, dus observium kaput.

Vervolgens observium maar eens geinstalleerd binnen een VirtaulBox VM op een Mac Mini, maar ook dat is geen onverdeeld genoegen. VirtualBox 6.1 is niet super stabiel op MacOS Sierra. Ik heb ook nog een licentie voor Parallels 10, maar de conversie naar Parallels lukt niet.

Dus nu zit ik te denken aan de volgende opties:
1) andere versie van VirtualBox die wel stabiel is op MacOS Sierra (welke??)
2) Installatie van Proxmox op de Mac Mini en de VM converteren naar KVM formaat dat kan booten in Proxmox
3) Installatie van Vsphere op de Mac Mini en VM exporteren naar ova die ingelezen kan worden door Vmware. (lijkt de makkelijkste optie?)
4) overnieuwe beginnen met whatever (minste zin in; wil de historische data niet kwijt en alle setup en finetuning van observium niet overnieuw doen als het niet echt moet)

Wat zouden jullie doen?

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Alle reacties

• foxgamer2019
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
Een fatsoenlijke SD kaart kopen voor de rPi en deze periodiek backuppen naar een ander systeem?

Bij monitoring wil je iets dat gewoon beschikbaar blijft en niet veel energie vreet. Maar een rPi heb je daarvoor een leuk alternatief.

• afterburn
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08-06 14:26
foxgamer2019 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:18:
Een fatsoenlijke SD kaart kopen voor de rPi en deze periodiek backuppen naar een ander systeem?

Bij monitoring wil je iets dat gewoon beschikbaar blijft en niet veel energie vreet. Maar een rPi heb je daarvoor een leuk alternatief.
Dank je. Het is een goede SD kaart (SanDisk). Geeft ook geen errors als ik hem check. Ik ga ook niks er bij aan zetten dat niet nu al draait, maar op dit moment vertrouw ik de Pi niet helemaal. Op dit moment heb ik een ova kunnen converteren naar iets wat Parallels snapt en het lijkt nu stabiel, maar het is niet mijn favoriete oplossing.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Yarisken
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 23:32
Op een bepaald moment ga je over naar ander spul.
Kijk is naar intel nuc, optiplex sff of lenovo mini pc's.
Kan je proxmox, esxi of native draaien.

Zelf gebruik ik optiplex 3070 en 3060. Ik ben nogal een docker fan dus op 1 optiplex die 24/7 aanstaat draaien enkel docker container met ubuntu server.

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 01:55

DataGhost

iPL dev

afterburn schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:24:
[...]

Dank je. Het is een goede SD kaart (SanDisk). Geeft ook geen errors als ik hem check. Ik ga ook niks er bij aan zetten dat niet nu al draait, maar op dit moment vertrouw ik de Pi niet helemaal.
Corrupte SD-kaarten komen vaak voor bij Raspberry Pi's. Dat ligt echter vaak niet aan de Pi, maar vrijwel zonder uitzondering aan de SD-kaart, de manier van gebruik en vooral de hoeveelheid geld die eraan wordt uitgegeven. Er vinden nou eenmaal behoorlijk veel writes plaats en daar zijn SD-kaarten eigenlijk niet echt voor gemaakt, zeker goedkope niet. Dat het een SanDisk is zegt ook nog niet zoveel, want die hebben ook goedkope en dure series voor verschillende soorten gebruik. Tegenwoordig heb je kaarten die voor meer writes goed zijn maar daar zal je iets meer geld voor moeten neerleggen.
Dat je geen errors ziet verbaast me, je RPi start immers niet (lekker) meer op en je hebt dat wel al terug weten te leiden naar SD-corruptie. Als het niet komt doordat de kaart aan z'n eind is zou ik even deze pagina doornemen. Verder heeft een SD-kaart natuurlijk geen SMART dus errors zoals bij harddisks zal je er niet mee vinden.
Ten slotte moet je natuurlijk altijd backups hebben, een SD kan kapot gaan maar een HDD of SSD net zo goed. Dan is je volgende punt:
4) overnieuwe beginnen met whatever (minste zin in; wil de historische data niet kwijt en alle setup en finetuning van observium niet overnieuw doen als het niet echt moet)
nooit een probleem, aangezien je je config en data gewoon klaar hebt liggen met misschien een paar dagen wat je kwijt bent.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True