Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trashgozer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-05 09:35

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
Hey medetweakers! Mijn computer draait nu ongeveer twee jaar met het volgende geheugen: Crucial 2x8GB DDR4 2666MHz Ballistix Sport LT.

Nu vraag ik mij af of ik vooruit ga qua performance wanneer ik upgrade naar 32GB. Destijds was deze set niet goedkoop en heb ik hier +- €160 voor betaald. Het is natuurlijk het mooist als ik dan twee van deze sets heb, zodat het mooi samen werkt (????).

Nu kan ik deze ram module niet zo snel meer vinden dus vraag ik mij ook af of als 32GB beter is, het het wel waard is om nog een van deze module te kopen, of gewoon een nieuwe en deze eventueel te koop zetten.

Mijn computer draait op Windows 10 en heeft een MSI MPG Z390 Gaming Plus, Intel Core i5 8400 en een RTX 2070 Super.

Voor het grootste gedeelte game ik, maar werk veel thuis de laatste tijd (webdevelopment).

Ben benieuwd naar jullie ideeën en gedachtes hierover!! Laat het weten prachtgozers en dames!

Groeten,
Yinko

Beste antwoord (via trashgozer op 14-07-2020 20:53)

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Geheugen maakt een PC niet "sneller" je PC is even snel met 1GB als met 128GB geheugen.
Alleen je kan logischer wijze meer in het geheugen laden, en als het geheugen vol zit, moet de PC het tijdelijk wegschrijven op een HDD om zo geheugen vrij te maken. Dit is wat je merkt dat je PC doet vertragen.

En dan heeft het nut om geheugen toe te voegen wat gevoelsmatig je PC zal doen versnellen, maar eigenlijk gewoon even snel is als dat hij al was.

Wel kan de specs van het geheugen je PC meer boost geven, sneller geheugen als dat word ondersteunt door je MoBo en CPU, je een FPS boost geven, maar dit zijn letterlijk enkele FPS maar, en vaak alleen meetbaar aantoonbaar als verschil, niet eens voor het gevoel. Maar vele beetjes helpen wel op het totaal, procentje hier, en daar, geven wel een merkbaar verschil uiteindelijk.

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Eerst met task manager kijken hoeveel geheugen je überhaupt gebruikt. Dan weet je of geheugen toevoegen iets van een effect gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Waarschijnlijk ga je er niet veel mee winnen. Wat voor i5 heb je? Dat zegt namelijk niet bijster veel, een quad core i5 zonder HT is hedendaags traag. Ik denk dat je met een nieuwe cpu meer gaat winnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 14-07-2020 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trashgozer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-05 09:35

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:33:
Waarschijnlijk ga je er niet veel mee winnen. Wat voor i5 heb je? Dat zegt namelijk niet bijster veel, een quad core i5 zonder HT is hedendaags traag. Ik denk dat je met een nieuwe cpu meer gaat winnen.
Oja, niet goed bij gezet! Bewerkt! Heb een Intel Core i5 8400 :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Met een 6-core is je systeem best in balans. Ik zou inderdaad zoals pagini al zegt eens kijken of je wel meer geheugen nodig hebt.
Bij games is te weinig geheugen voornamelijk te merken door microstuttering (dus van een stabiele 60 fps een korte dip naar 15 fps). Heb je hier geen last van dan zou ik gewoon je pc zo laten.
Tenzij je voor webdevelopment bezig bent met docker of andere VM's zal je hier niet zoveel aan hebben als je er meer geheugen in stopt.

Nu is het sowieso een ongunstig moment om een upgrade te doen. Iedereen werkt thuis en wil een nieuwe machine en AMD komt met nieuwe CPU's en GPU's en Nvidia komt ook met nieuwe GPU's aan het einde van het jaar.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Geheugen maakt een PC niet "sneller" je PC is even snel met 1GB als met 128GB geheugen.
Alleen je kan logischer wijze meer in het geheugen laden, en als het geheugen vol zit, moet de PC het tijdelijk wegschrijven op een HDD om zo geheugen vrij te maken. Dit is wat je merkt dat je PC doet vertragen.

En dan heeft het nut om geheugen toe te voegen wat gevoelsmatig je PC zal doen versnellen, maar eigenlijk gewoon even snel is als dat hij al was.

Wel kan de specs van het geheugen je PC meer boost geven, sneller geheugen als dat word ondersteunt door je MoBo en CPU, je een FPS boost geven, maar dit zijn letterlijk enkele FPS maar, en vaak alleen meetbaar aantoonbaar als verschil, niet eens voor het gevoel. Maar vele beetjes helpen wel op het totaal, procentje hier, en daar, geven wel een merkbaar verschil uiteindelijk.

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Pagina: 1