Desktop met mogelijkheid voor gaming en video bewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Vijf jaar geleden heb ik mijn huidige pc samengesteld (Intel Core i5 4590 / GeForce GTX 970 / 8GB geheugen). In principe werk en game ik er nog met plezier op. Wat ik vooral doe is werken onder Ubuntu (tekstverwerking, e-mail en dergelijke) en af en toe wat gamen onder Windows. Ik speel overigens niet veel nieuwe AAA games, eerder spellen als Slay the Spire en Pillars of Eternity, of spellen die alweer een paar jaartjes oud zijn, zoals Dishonored 2. (En ook veel echt kleine indie games die helemaal niets van je PC vragen.)

Maar om twee redenen zit ik nu toch serieus na te denken over een nieuwe desktop. Ten eerste kijk ik erg uit naar Cyberpunk 2077, en dat wordt wel een pittig spel voor mijn huidige hardware. Daarnaast ben ik door de coronacrisis bezig gegaan met video editing, omdat ik voor komend collegejaar thuis goede opnames wil kunnen maken voor mijn studenten. Ik merk dat DaVinci Resolve langzaam is en continu klaagt over te weinig geheugen.

Wat ik dus zoek is een PC die Cyberpunk aardig kan draaien, en die een beetje soepel wat videobewerking kan doen. Maar allebei hoeft het niet top notch te zijn: daarvoor game ik te weinig, en ik ben ook niet de hele dag met video in de weer.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik wil niet over de duizend euro heen gaan. Minder is natuurlijk beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Beeldscherm, webcam, microfoon, toetstenbord en muis heb ik allemaal en hoeven niet vervangen te worden. Opslagruimte in de vorm van traditionele harde schijven heb ik ook zat, maar een SSD nog niet. Wat ik me wel afvraag is of ik nog wat heb aan mijn oude kast en voeding: de Fractal Design Define R5 met Cooler Master Silent Pro 600W. (Het voordeel van een nieuwe kast en voeding kopen is natuurlijk dat mijn oude PC intact blijft en iemand in mijn omgeving er misschien nog wat aan heeft. Ik weet ook niet of er bijvoorbeeld weer veel meer stroom nodig is tegenwoordig, of dat de aansluitingen veranderd zijn.)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik neem als uitgangspunt het mainstream game systeem uit de DBB van juli: reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2020

Meer dan 400 euro voor een videokaart vind ik wel veel; wellicht dat ik beter voor de een stuk goedkopere 5600 kan kiezen? Ik vraag me wat betreft geheugen af of het voor zoiets als video editing nog nuttig is om naar 32 GB te gaan, of dat 16 GB gewoon genoeg is voor normaal gebruik.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Stil vind ik belangrijk, want ik zit er heel veel naast te werken.

Wat verwacht je van ons?

Ik wil eigenlijk vooral van jullie expertise gebruik maken om te zien of er gegeven mijn situatie dingen zijn die je me aan- of juist afraadt! Ik houd de ontwikkelingen in hardwareland niet zo goed bij, dus het zou zomaar kunnen dat ik iets belangrijks over het hoofd zie. :)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Davinci Resolve is gewoon erg langzaam. Ik heb een redelijk nieuw systeem, maar ook met veel meer power is het gewoon bijna niet te gebruiken.

Je zou kunnen overwegen je huidige PC nog iets langer te gebruiken en er nog 8 GB geheugen bij te zetten en voor ~100 euro heb je een licentie voor Adobe Elements (Premiere en Elements samen). Dat werkt een stuk fijner dan alles onder Linux m.b.t. videobewerking.

Dan kun je gelijk even wachten tot CP2077 uitkomt, want voor zover ik begrepen heb wordt de release daarvan ook steeds verder uitgesteld :+

Oh en koop een SATA SSD als overbrugging. Voor 100 euro heb je 1 TB die met ~550 MB/s werkt.

Bij je volgende systeem koop je dan mooi een M.2 NVME die 5500 MB/s trekt.

[ Voor 13% gewijzigd door 0rbit op 14-07-2020 14:23 ]

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Ik gebruik DaVinci onder Windows, op Ubuntu kostte het me teveel moeite om het aan de praat te krijgen. Het loopt op zich goed, hoor, alleen 8GB is gewoon te weinig werkgeheugen en het exporteren van je project kost veel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-07 21:51
Davinci Resolve leunt sterk op de gpu, alleen zijn de nieuwe navi kaarten van AMD niet geoptimaliseerd voor compute task zoals deze. Hierdoor zul je nauwelijks profijt hebben van de veel nieuwere 5600 in davinci resolve.

In die prijsklasse is het enige alternatief een 1660 super, maar aangezien die maar 6gb vram heeft en Resolve daar ook van houdt, is die ook niet ideaal.

Ik zou denk ik ook wachten tot de nieuwe nvidia of amd kaarten uitkomen aan het eind van de zomer. Want nu ga je op het gebied van editen niet echt veel progressie maken, en CP2077 is toch nog niet uit. Je kan nu wel alvast de RAM kopen die je wilt en die in je huidige pc stoppen, zodat die beperking jou in ieder geval niet meer in de weg zit. Als je 4k gaat editen dan is 32gb wel aanbevolen, maar het hangt ook van de bitrate van jouw footage af. Anders is 16gb prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Dank! Ik vraag me alleen af, kan ik wel nieuw geheugen in mijn oude moederbord plaatsen? Ik zie in de specificaties dat het ondersteuning biedt voor "DDR3 1600/ 1333/ 1066 MHz".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02:05

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nee dus, dat is echt zondegeld nu. Je hebt DDR4 nodig. Ik zou in jouw geval ook echt even wachten, zowel de nieuwe GPU's als de release van CP is al genoemd. Maar sowieso gaat een midrange systeempje niet echt wereldschokkende verschillen brengen met wat je nu hebt staan. Het is wat sneller, ja, maar ik zou de stap te klein vinden. Wat voor jouw wensen iig belangrijk is:

32GB DDR4 ram. 16GB is eigenlijk mooi, maar de prijzen zijn nu laag dus maakt het lekker toekomstbestendig. Precies die 8GB nekt je nu al een beetje.
M.2 SSD: voor snelle videobewerking cruciaal in verband met de lees/schrijfsnelheid

Maar voor het totaalpakketje kun je dus beter tot eind zomer / begin herfst wachten en dan de vraag opnieuw stellen. Pas dan kun je echt concreet lijstje gaan samenstellen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:47

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Lord Daemon schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:28:
Dank! Ik vraag me alleen af, kan ik wel nieuw geheugen in mijn oude moederbord plaatsen? Ik zie in de specificaties dat het ondersteuning biedt voor "DDR3 1600/ 1333/ 1066 MHz".
Kijk voor een 16GB kitje of zet er 2X4GB DDR3 bij voor een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Dank allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02:05

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ludwig005 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:40:
[...]

Kijk voor een 16GB kitje of zet er 2X4GB DDR3 bij voor een goede prijs.
Dat lijkt me niet echt een zinvolle investerjng. Die kan een paar weken later de prullenbak ik want dat wil je niet meenemen naar je nieuwe systeem.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1