Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hulp voor niet-expert gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• GeeDeWee
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 04-06 11:35
Eind dit jaar betrek ik met mijn gezin een nieuwe woning en ik denk alvast na over de beste manier om een (bedraad en draadloos) netwerk aan te leggen. Ik heb namelijk nu de kans om de aannemer de nodige netwerkkabels door het huis te laten trekken. Dit zijn mijn plannen:

- In de meterkast staat een Ziggo modem/router met vier uitgangen.
- Een gaat naar de NAS die ook in de meterkast staat
- Voor de andere drie wil ik de aannemer drie kabels door het huis laten trekken
(1) naar de TV/Ziggo Media Next in de woonkamer op de begane grond
(2) naar de TV/Streamer in de slaapkamer op de 1e verdieping
(3) naar de desktop in de werkkamer op de 2e verdieping
- Op alle drie punten sluit ik een switch met een accespoint aan.

Op die manier heb ik volgens mij vaste lijnen waar dat nodig is en goede WIFI door het hele huis.

Nu heb ik helemaal geen ervaring met netwerken en geen verstand van de benodigde apparatuur. Ik hoor graag of er iets aan- of op te merken valt op mijn plannen en welke switch/accespoints aan te raden zijn.

Alvast dank!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 23:25
reviews: Wifi Best Buy Guide - Mei 2020

voor rest, laat het meteen met cat6 aanleggen, en LET GOED OP dat het CU is, geen CAA meuk.
Ja, het kost paar euro meer, maar dan ligt het ineens goed. Het is zonde om over 2 jaar alles te moeten vervangen. Als de aannemer een "all in" prijs geeft doet hij het zo goedkoop mogelijk, want hem maakt het niet uit als hij over 2 jaar opnieuw een opdracht krijgt.

• Troubled
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 18:38
Qua kabels moet je ervoor zorgen dat je ten minste Cat 5E of Cat 6 kabels gebruikt zodat je een gigabit verbinding hebt.
Ook voor de switches moet je erop letten dat het gigabit switches zijn.

Verder zie ik geen probleem met jouw plan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16-06 07:51
Ik zou aan jou het volgende voorstellen. Maakt het ook uitbreidbaar en een beetje redundantie m.b.t. de bekabeling.

Vanaf de Ziggo modem/router een switch plaatsen en deze hieraan verbinden. Vervolgens alle vertrekken aansluiten aan de switch. Houd er rekening mee dat er voor de TV vaak een aparte UTP kabel gevoerd moet worden. Daarom het volgende:

Naar elk vertrek waar jij bekabeling wenst 2 kabels trekken en afmonteren met een UTP muurdoos UTP inbouwdoos afbeelding

Dan heb je voor nu sowieso voldoende aansluiting om 1 device en een access point aan te sluiten (eventueel een access point met interne switch, kun je "doorlussen" (houd wel rekening mee dat dit vaak ten koste gaat van de snelheid en dus terug naar 100mbit).
Mocht er op 1 aansluiting toch de noodzaak zijn om extra devices aan te sluiten, dan kun je voor die verdieping een switch regelen.

Nu ook op de plek waar de TV komt, heb je dus de extra kabel liggen om internet-verbinding en de TV kabel apart te kunnen aansluiten.

Dit is de simpelste en overzichtelijkste manier om dit slim op te lossen zonder ingewikkelde VLANS waar nog boekdelen (of topics) over geschreven kunnen worden.

TLDR:
Geen 3 maar 6 kabels laten trekken. Hierdoor niet altijd een aparte switche nodig op elk vertrek omdat er al 2 aansluitingen zijn, en dit is meestal voldoende.

[Voor 6% gewijzigd door Fore! op 14-07-2020 14:22]

• GeeDeWee
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 04-06 11:35
Dank voor alle reacties!

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19-06 11:52
hulde voor deze post ... eindelikk is iemand die constructief denkt .. "hoe sluit ik iets aan" ipv "wat voor product moet ik kopen"
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True