Gezocht aardgasdetector / melder (aankoopadvies)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:53
In de keuken rondom gaskookplaat ruik ik af en toe een klein beetje gas. Omdat de gasslang van de inbouwkookplaat al ruim 10 jaar oud was heb ik hem vervangen.
De gaslucht ruik ik echter nog steeds, maar niet altijd. Misschien ontsnapt gas op een andere plaats, bijvoorbeeld bij de branders. Verder zijn in de keuken geen gasapparaten.

Om de mogelijke lek op te sporen wil ik een gasdetector / gasmelder kopen. Liefst een die makkelijk te hanteren is in de krappe ruimte (bij de inbouwkookplaat) en vooral draadloos (batterijen).
Ik heb zelf gevonden een gasmelder pen van Honeywell voor 45 euro. Lijkt me een redelijke prijs.

Bij amazon.nl hebben ze diverse gasdetectors voor rond de 30-35 euro met zo'n flexibele slang. Lijkt me ook handig. Het is wel allemaal Chinees spul, ik vraag me af of die apparaten Nederlandse aardgas kunnen detecteren.

Heeft iemand ervaring met aardgasdetectors? Of heeft iemand een tip voor me? Prijs maximaal 50 euro.

Wat heb ik al gedaan?
Gaskranen van alle apparaten dichtgezet, hoofdkraan dicht, half uur wachten, hoofdkraan weer open, de gasmeter doet niks.
Verder met zeepsop langs alle koppelingen, slang, branders, niks gevonden.

Edit: Gas ruik ik op de raarste tijden, 's avonds laat of 's morgens vroeg als ik in de keuken kom. Niet tijdens het koken.

[ Voor 4% gewijzigd door Wenzel op 14-07-2020 14:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:32
Is het niet gewoon veel makkelijker om even een installateur te laten meten hoeveel gas je verliest? Die kan dan ook meteen even je leidingen afsnuffelen met zijn detector.
Plus dat je dan kan bepalen met de kranen of het in een apparaat of je leidingwerk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
@jeroen3 Nee, dat is niet veel makkelijker.

65 euro voorrijkosten en half uur uurtarief.Dat kost me zeker 100 euro. Daarom denk ik, met zo'n aardgas snuffelaar kan ik het zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je het gasfornuis al eens heeeel goed schoongemaakt en dan zeker de pitten? Als die net niet goed staan, kan daartussen ook wel eens een minimaal beetje gas ontsnappen tijdens het koken. Echter, ik haal uit je startpost niet of je de gaslucht ook hebt als je niet kookt?

En overbodig advies: waarom geen installateur laten komen? Want gas is pas gevaarlijk als je er niet bij bent en de boel klapt uit elkaar? Of kweenie...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
@MAX3400 Gas ruik ik nooit tijdens het koken, dan staat de afzuigkap altijd aan. Gas ruik ik op de raarste tijden, 's avonds laat of 's morgens vroeg als ik in de keuken kom.

Ik zal de pitten nog eens goed schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Deksel van de plaat schroeven en heel het binnenwerk afsoppen en kijken of er niks borrelt...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik zou toch een loodgieter bellen, is geld belangrijker dan je eigen veiligheid?
En niet alle installateurs rekenen voorrijdkosten dus dat kan zeker goedkoper.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wenzel
Morgen komt de loodgieter. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
Vanmorgen is de loodgieter geweest. Gasleiding afgeperst, alle koppelingen, aansluitingen en gasapparaten zowel visueel als met een snuffelaar gecontroleerd.

Niks gevonden, factuur € 78,65.

Ik ben niet gerustgesteld, ergens hoopte ik dat er kleine gas lekkage is. Als ik weer gas ga ruiken, hang ik in de keuken een detector.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:32
Er is dus geen lek. Goed nieuws toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-06 15:10
Waarschijnlijk een beetje overkill voor je. Op het werk gebruik ik de Ridgid Micro CD-100 Gassendetector om koppelingen na te lopen of ze goed aangedraaid zijn. Fijn en gevoelig metertje. Wel wat duurder dan de laatste inspectie. daarbij verwacht ik dat de installateur een betrouwbare conclusie zou moeten kunnen trekken. Misschien een losse detector ophangen voor de gemoedsrust een idee?

[ Voor 35% gewijzigd door raze88 op 15-07-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wenzel schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:26:
In de keuken rondom gaskookplaat ruik ik af en toe een klein beetje gas. Omdat de gasslang van de inbouwkookplaat al ruim 10 jaar oud was heb ik hem vervangen.
De gaslucht ruik ik echter nog steeds, maar niet altijd. Misschien ontsnapt gas op een andere plaats, bijvoorbeeld bij de branders. Verder zijn in de keuken geen gasapparaten.

Om de mogelijke lek op te sporen wil ik een gasdetector / gasmelder kopen. Liefst een die makkelijk te hanteren is in de krappe ruimte (bij de inbouwkookplaat) en vooral draadloos (batterijen).
Ik heb zelf gevonden een gasmelder pen van Honeywell voor 45 euro. Lijkt me een redelijke prijs.

Bij amazon.nl hebben ze diverse gasdetectors voor rond de 30-35 euro met zo'n flexibele slang. Lijkt me ook handig. Het is wel allemaal Chinees spul, ik vraag me af of die apparaten Nederlandse aardgas kunnen detecteren.

Heeft iemand ervaring met aardgasdetectors? Of heeft iemand een tip voor me? Prijs maximaal 50 euro.

Wat heb ik al gedaan?
Gaskranen van alle apparaten dichtgezet, hoofdkraan dicht, half uur wachten, hoofdkraan weer open, de gasmeter doet niks.
Verder met zeepsop langs alle koppelingen, slang, branders, niks gevonden.

Edit: Gas ruik ik op de raarste tijden, 's avonds laat of 's morgens vroeg als ik in de keuken kom. Niet tijdens het koken.
toon volledige bericht
Klaar met koken ? draai gaskraan dicht

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:40
De vraag is wat zo'n gasdetector doet. Alarm bij een serieus gaslek is één, een detectie om een microlek te achterhalen vraagt heel andere apparatuur.

Kun je de gaskraan naar je fornuis dichtdraaien? Zo ja, doe dat een tijdje trouw. Is de gaslucht dan weg, dan is het je fornuis.

Wat ik verder mis is dat je wel de hoofdkraan dicht hebt gedaan, maar niet of de gaslucht ook weg is/blijft na een langere tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:46

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ruik je gas of denk je dat je gas ruikt? Effectief is het niet het gas zelf dat je ruikt maar de tegevoegde Tetrahydrothiofeen, een zwavelverbinding. Onze neus wil die soms nog wel eens verwarren met andere -zwavel gebaseerde- stoffen. Nergens een open verbinding richting bijvoorbeeld het riool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
Toen de loodgieter ik huis was, natuurlijk géén gaslucht. En dat is het probleem.

@raze88 Heb je misschien tip voor een losse detector?

@Hackus Gaskraan na koken dicht? Dan zou ik elke keer halve kookeiland moeten slopen.

@deWit Misschien is het inderdaad mijn neus, wat te overgevoelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als de loodgieter de leidingen heeft afgeperst en ook gecontroleerd met een snuffelaar en niks vindt ga er dan maar van uit dat de gasleiding oké is.
Die dingen zijn erg nauwkeurig.

Enige wat ik nog kan verzinnen is dat de drukregelaar stuk is, daar gaat een fornuis slecht van branden als de druk te hoog is. Maar dan krijg je een heel raar vlambeeld.

Je kan voor je gemoedsrust een melder aanschaffen en plaatsen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-06 15:10
Wenzel schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:39:
@raze88 Heb je misschien tip voor een losse detector?
Niet voor een algemene meter. Hier heb ik geen ervaring mee. Ik verwacht dat deze detectoren genoeg op internet of bij de lokale bouwmarkt/ outdoor winkel te vinden zijn gezien ze in een zelfde rijtje als een rook of co detector vallen. Deze zullen ook alleen bij een hoge concentratie een melding geven(gaskraan vergeten dicht te zetten of een lekkage waardoor er zich gas ophoopt in de ruimte). Zolang deze gecertificeerd is door een CE,TUV, o.i.d. mag je er vanuit gaan dat ze goed functioneren. Huidige sniffer heb ik ook alleen ervaring mee i.v.m. het aansluiten van de machines waar ik aan ontwikkel.

[ Voor 11% gewijzigd door raze88 op 15-07-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik laat af en toe ook een gasje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Misschien zo'n kraantje in het fornuis met troep er in?

Ik zie het geld van zo'n detector in de zak houden... er nog wat meer bijdoen en een inductiekookplaat kopen.
Pagina: 1