Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

laatste zetje nodig met vergelijken Xperia toestellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe mobiele telefoon. Het heeft geen haast want mijn oude doet het nog prima, behalve dat ik merk dat met elke update van Pokémon Go het op de achtergrond sneller gekilld wordt, waardoor ik vanalles opnieuw moet koppelen en starten, en hij erg warm wordt. Verder wordt ie over 't algemeen wel steeds wat trager met wisselen tussen apps en dergelijke, dus wellicht eens tijd voor een nieuwe na 4 jaar. Ik heb op dit moment de Sony Xperia Z5 dual (2016) en ben al jaren tevreden Sony klant. Ik kijk geen filmpjes of spotify op mijn telefoon, ik speel voornamelijk Pokémon Go en gebruik verder veel Discord en Whatsapp, af en toe wat navigatie op de motor of tijdens het fietsen.
Ik heb dus in de vergelijker aardig wat Sony modellen doorgezocht en blijf er nu op 2 hangen en ik kom er gewoon even niet meer uit.

De Xperia 5, redelijk high end
pricewatch: Sony Xperia 5 Blauw

En de Xperia 10 II die 150 euro goedkoper is.
pricewatch: Sony Xperia 10 II Zwart

Nu zijn er een paar pro's en Cons van beide toestellen en ik wil jullie vooral vragen: Is die xperia 5 de meerprijs van 150 euro waard?

De 5 heeft een betere processor, https://versus.com/nl/qua...s-qualcomm-snapdragon-855 die heb ik hier vergeleken, die van de 10 II lijkt op de 810 van mijn oude telefoon en is dus niet een superverbetering, maar ik weet niet hoe ik dit naar in de praktijk kan vertalen. Ga ik hier echt veel van merken?

De 5 komt met Android 9 ipv 10, dat is wel een klein minpuntje maar gezien ik nu op Android 7 zit niet onoverkomelijk. Of zie ik hier iets over het hoofd? Ik neem aan dat ik 'm wel kan upgraden naar 10 en waarschijnlijk ook nog wel naar 11.

De 5 heeft wél 2 Gb extra werkgeheugen. Dat lijkt mij erg praktisch gezien ik dan juist meer dingen tegelijk kan runnen en Pokemon Go dus niet zo snel gekilld wordt als ik even naar een andere app (discord) overstap. Mijn oude telefoon had 3Gb. Ga ik aan 4 genoeg hebben, of is die 6 toch wel een gigantisch pluspunt hier? Wederom kan ik niet echt goed inschatten hoe ik het in de praktijk kan vertalen.

De 5 heeft een betere camera, maar met beeldstabilisatie. Dus dat is ook wel een dingetje op de motor ivm trillingen of ie dan niet de camera kapot trilt. Maar hier zou ik evt mijn oude telefoon nog voor kunnen gebruiken. Er staat overigens wel dat hij schokbestendig is, maar of dat hetzelfde is met trillingen ipv impact klap weet ik niet.

De 5 heeft GEEN 3,5mm plug, dat vind ik wel echt een minpunt. Ik heb geen bluetooth oordopjes en gebruik de 3,5mm jack bij mijn huidige telefoon regelmatig om via Discord te voice chatten met vrienden tijdens het gamen. Dus dan zou ik daarvoor ook nog een paar nieuwe doppen moeten aanschaffen of een USBC naar 3,5mm adapter, met het nadeel dat ik dus ook niet kan opladen tegelijkertijd.

De batterij van de 10 heeft hogere capaciteit, 3600 om 3140 mAh, maar hoeveel dit in de praktijk uitmaakt vind ik ook moeilijk te zeggen. Lijkt mij hoe hoger hoe beter, vooral met een energieslurper als Pokémon Go waarbij je scherm veel aanstaat. Maar in principe heb ik bij m'n huidige ook altijd een powerbank ernaast van 20 Ah dus op zich is dat geen dealbreker. Maar wel een nice to have.

USB versie is 3.2 voor de 5 versus 2.0 van de 10, dit lijkt me alleen uit te maken in oplaadsnelheid? Ik laad 's nachts op dus op zich ook geen deal breker hier.

Verder zijn beiden ongeveer even groot (heb liever kleiner maar de telefoon moet dualsim zijn dus de compact versies zijn helaas geen optie meer). Beiden OLED scherm, Opslag is identiek (128GB).. verder vrijwel geen onderscheidingen voor wat ik zie.

Dus de 5 heeft:
++ geheugen
++ processor,
+ camera

- androidversie
-- prijs
-- 3,5mm jack ontbreekt

De 10 heeft:
++ batterij
+ androidversie
++ 3,5mm plug
++ prijs

-- mindere specs
- trager opladen

Op het moment van schrijven is het prijsverschil 514 versus 361 euro. Zouden jullie zeggen dat de 5 dat verschil waard is (excl prijs voor nieuwe oordopjes dan ook nog)? Wen je makkelijk aan het niet meer hebben van een 3,5mm jack of blijft dit frustrerend voor mensen die dit nu al hebben?

Of is het toch slimmer voor het budgetbeestje met de betere batterij, nieuwere androidversie en de 3,5mm jack te gaan? :X Graag jullie advies.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 08:43
Ik heb ze naast elkaar gezet: https://tweakers.net/pric...e/1524124;1456150;460996/
Zou voor het budget beestje gaan. Je weet dat die het zal doen op basis van je oude.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True