Toon posts:

Hoe test je een (defecte) aanvoerslang wasmachine?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-03 15:36
Mijn vraag
...
Hoe kan je uitsluiten of de water aanvoer slang van de wasmachine goed werkt danwel stuk is?

De wasmachine lijkt geen water te krijgen en de slang geeft losgekoppeld van de wasmachine ook geen water. Maar mogelijk is dat logisch omdat er zo’n anti lekkage beveiliging / waterslot op zit?

Het betreft zo’n slang met een dikke unit aan de kraanzijde met een doorzichtig oogje erop. In dat oogje kan ik een geel/rood plaatje zien. Wat bekekenen die kleuren? En geven die aan of het slot geblokkeerd is / stuk is / goed werkt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Ik heb de LG diagnose app gebruikt en die geeft de foutmelding IE en dat betekent geen water aanvoer. Filters van de wasmachine slang aanvoer en kraanzijde heb ik al gereinigd (zat een heel klein beetje kalkgruis in)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Via Google kan ik geen info vinden over hoe zo’n slang werkt en hoe je die kan testen (en of dat überhaupt mogelijk is)

Beste antwoord (via autoreverse op 15-07-2020 10:03)

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-03 23:27
Volgens mij zit daar een rood oogje, dat aangeeft dat de slang gelekt heeft.
Nieuwe slang kopen dus.
Als je die slang loshaalt van de wasmachine moet hij water doorlaten. Maar als ie gelekt heeft komt er water in die ribbelbuis, dan wordt een sponsje nat in het dikke deel bij de kraan en dan sluit ie af.
Worked as designed, en is nu kapot.

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je de kraan open ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:44
Ik vermoed dat het waterslot is geactiveerd, dat is dat blok bij de kraan.
Dus waarschijnlijk resetten en dat ligt er maar net aan wat voor type het precies is hoe het werkt.
Er zal iets van een palletje zijn dat je moet indrukken of juist uittrekken.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:01

heuveltje

KoelkastFilosoof

Laat dat waterslot er tussenuit en test dan de machine nog eens ?
Dan weet je iig al het probleem in de wasmachine of waterslot zit.

[Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 14-07-2020 12:24]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:44
heuveltje schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:23:
Laat dat waterslot er tussenuit en test dan de machine nog eens ?
Dan weet je iig al het probleem in de wasmachine of waterslot zit.
Bij sommige slangen met waterslot is het slot ingebouwd en dus niet er tussen uit te halen...
Zou handig zijn als @autoreverse even een fototje post.

• autoreverse
Dank voor jullie meedenken alvast!

Foto:

De kraan heb ik meerdere keren open en dicht gedaan; zolang de slang losgekoppeld is geen water uit de slang EDIT en aangesloten aan de wasmachine ook niet. EDIT2: uiteraard werkt de kraan zelf verder goed (slang compleet losgekoppeld getest) dus dat had ik uitgesloten.

[Voor 156% gewijzigd door autoreverse op 15-07-2020 11:52. Reden: Betere kwaliteit foto toegevoegd]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• sympa
Volgens mij zit daar een rood oogje, dat aangeeft dat de slang gelekt heeft.
Nieuwe slang kopen dus.
Als je die slang loshaalt van de wasmachine moet hij water doorlaten. Maar als ie gelekt heeft komt er water in die ribbelbuis, dan wordt een sponsje nat in het dikke deel bij de kraan en dan sluit ie af.
Worked as designed, en is nu kapot.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• autoreverse
Hm oke duidelijk! Dat klinkt eigenlijk logisch. Wel is het zo dat ik de rode indicatie al kan zien zolang ik ‘m heb (ik heb me al vaker afgevraagd wat die indicatie aangeeft en waarom die half geel half rood is) Overigens is die nog steeds half geel. Dat is ook goed te zien in de eerste foto (en daar was die dus al stuk)

Ik had vannacht een ingeving, ik wilde eens kijken of de slang andersom aangesloten op de kraan wél water geeft. Na een soort plop geluid deed ie dat!

Vervolgens wederom omgekeerd en opnieuw getest (dus in de juiste opstelling) but no sugar - helaas nog steeds geen water uit de slang.

De slang andersom aangesloten zorgt er nu voor dat ik even door kan gaan met wassen, wel zo handig voor de vakantie. Lekgevaar is eigenlijk geen probleem daar de wasmachine in de douche staat en evt lekkend water vanzelf over de grond naar het afvoer putje afloopt....
🤗

De kringloop verkoopt geen losse slangen helaas dus dat wordt een nieuwe kopen na de vakantie.

EDIT: bingo #RTFM 😑

Er staat trouwens niets over dat de slang dan ook geen water meer door zal geven, maar dat lijkt me een logisch vervolg als het een waterslot heet....

[Voor 51% gewijzigd door autoreverse op 15-07-2020 10:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kringloopwinkel heb je niet nodig, bij oa Gama €9,- https://www.gamma.nl/asso...chine-3-5-meter/p/B110341 slot heb je niet nodig, gewoon de kraan kwartslag terugdraaien bij vol open.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sympa
Ik heb deze waterslot-dingen nooit begrepen. Waarom leveren ze dan geen goede slang die niet gaat lekken?
(De waterslot-dingen van Bosch/Siemens snap ik wel. Daar zit een elektrische klep in. Als de wasmachine uit staat, is de klep dicht. En de ribbelbuis eindigt in de machine - als de slang gaat lekken komt het water in de wasmachine, en die zet dan de stroom uit).
(Dan zijn er nog waterslot-oplossingen van vaatwassers, waar er soms alleen een klep lijkt te zijn bij de kraan en niet in de machine zelf. Als die blijft hangen loopt de boel ook over. Nou ja, misschien gaat ie de hele tijd afpompen dan. Kan nog best safe zijn).

• autoreverse
Hackus schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:03:
Kringloopwinkel heb je niet nodig,
't Was inderdaad mijn voornamelijk idealistische, maar zeker ook krenterige instelling, om een 2e hands slang te willen. Nieuw zijn ze zelfs al voor 4,99 te krijgen bij Gamma (1,5 meter is voor mijn machine genoeg) dus voor de krenterigheid hoef ik het niet te laten idd. Ook bij de mileustraat mocht ik er geen afkoppelen van een afgedankte machine. :-( Dan was ik voor gratis klaar geweest.

Bedankt voor al jullie meedenken en suggesties en helpen verklaren hoe en waarom zo'n slang nu precies werkt hoewel we van het precieze hoe en waarom nog niet helemaal achter zijn concludeer ik.
Hackus schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:03:
gewoon de kraan kwartslag terugdraaien bij vol open.
Goeie gewoonte om dat te doen; heb eens al krakend en tot bijna lekkage aan toe een hoofdkraan los moeten draaien die jaren lang open gedraaid stond. Was helemaal vast gerot vanbinnen. Beter draai je de kraan niet helemaal tot de aanslag zodat vastrotten minder gemakkelijk gaat. En uiteraard af en toe even open en dicht draaien om de boel gangbaar te houden.

[Voor 26% gewijzigd door autoreverse op 20-07-2020 20:39]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

autoreverse schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:37:
[...]

't Was inderdaad mijn voornamelijk idealistische, maar zeker ook krenterige instelling, om een 2e hands slang te willen. Nieuw zijn ze zelfs al voor 4,99 te krijgen bij Gamma (1,5 meter is voor mijn machine genoeg) dus voor de krenterigheid hoef ik het niet te laten idd. Ook bij de mileustraat mocht ik er geen afkoppelen van een afgedankte machine. :-( Dan was ik voor gratis klaar geweest.

Bedankt voor al jullie meedenken en suggesties en helpen verklaren hoe en waarom zo'n slang nu precies werkt hoewel we van het precieze hoe en waarom nog niet helemaal achter zijn concludeer ik.
Let wel op !
Er zijn kortere slangen van mindere kwaliteit.

• autoreverse
Hm tja, hoe weet je dat precies vraag ik mij af wanneer je voor het schap staat? Ik bedoel hoe beoordeel je dat? Ik zie op de plaatjes namelijk van de 1,5m / 2,5 / 3,5m geen verschil zo op het oog qua materiaal. Ook de prijs opbouw lijkt te corresponderen met de extra lengte.

Wellicht is deze dan een betere kandidaat om wat langer mee te gaan?
https://www.gamma.nl/asso...e-rvs-1-5-meter/p/B419649

Het lekken gebeurt toch vaak bij de (knel)koppelinggedeeltes, nooit zozeer ergens in de slang zelf? (zoals bijv bij een lekke band bij een fiets)

[Voor 30% gewijzigd door autoreverse op 20-07-2020 20:44]

• sympa
Kijk, dat lijkt me een betere slang. Die zou ik zelf kopen als een nieuwe wasmachine geen elektrisch waterslot heeft. (De kraan van mijn wasmachine zit in de hoek en de wasmachine staat ook in die hoek. Moeilijk om bij te komen).
Aan de andere kant: ik ben benieuwd hoe vaak wasmachineslangen nou eigenlijk knappen. Zijn er gegevens van verzekeraars? Verzekeraars hebben het er wel over. De afvoerslang (floept uit de afvoer) en de afdichting van de deur gaan ook wel eens verkeerd, lijkt het.

[Voor 17% gewijzigd door sympa op 22-07-2020 09:54]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee