Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

RX 5700 XT stutters

Pagina: 1
Acties:

• WouterL
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 12:46
Hoi allen,

Sinds kort overgestapt op een stapje minder. Een Rx 5700 Gigabyte Windforce xt ipv een RTX 2080S.

Mijn systeem:

CPU: core i7-8700
RAM: 16GB Corsair @2666hz
VOEDING: Corsair 650W gold
Mobo: Gigabyte B360 WIfi
Sinds dien een aantal issues in game bij de volgende gesteste spellen:

- pubg
- COD: warzone.

Het probleem dient zich in game voor in de vorm van microstutters. Zeer vervelend in shooters.
Iemand dezelfde problemen bij deze games icm deze videokaart?

[Voor 17% gewijzigd door WouterL op 14-07-2020 11:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 10:21
Nvidia drivers verwijderd met DDU voordat je de AMD drivers installeerde?

• WouterL
Uszka schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:10:
Nvidia drivers verwijderd met DDU voordat je de AMD drivers installeerde?
yes! doe ik altijd.

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 00:50
Welke hardware en software heb je nog meer?

Wel erg weinig info om je verder te kunnen helpen.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

AMD kaarten is undervolt aan te raden

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 10:21
Waarom zet je dat dan niet in je topicstart?

• WouterL
corporalnl schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:11:
Welke hardware en software heb je nog meer?

Wel erg weinig info om je verder te kunnen helpen.
Gepaard met een i7-8700 en 16GB DDR4 (@2600).

• corporalnl
WouterL schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:11:
[...]

Gepaard met een i7-8700 en 16GB DDR4 (@2600).
Voeding, moederbord, welk type geheugen, welke Windows etc etc....

[Voor 4% gewijzigd door corporalnl op 14-07-2020 11:12]

• WouterL
corporalnl schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:12:
[...]

Voeding, moederbord, welk type geheugen, welke Windows etc etc....
Zou dat moeten uitmaken dan? Aangezien de RTX2080S welke meer stroom eet vlekkeloos draaide in het systeem?

Een serieuze vraag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 10-06 19:07
WouterL schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:14:
[...]

Zou dat moeten uitmaken dan? Aangezien de RTX2080S welke meer stroom eet vlekkeloos draaide in het systeem?

Een serieuze vraag.
Die vraag is er vooral voor zodat we geen onnodige vragen hoeven te stellen.. Als je een lijstje aanleverd met je exacte hardware dan kunnen we eenvoudig een en ander uitsluiten om geen "domme" vragen te hoeven stellen..

• corporalnl
WouterL schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:14:
[...]

Een serieuze vraag.
Heb het niet alleen over voeding. Maar ook over andere onderdelen die met elkaar werken.
De videokaart heeft andere piek spanningen dan de vorige. Vandaar dat onderdelen erbij zetten altijd helpt om jou te helpen.

Daarnaast is het een standaard een topic start verwachting.

• WouterL
Een lijstje is toegevoegd.

• Seth_Chaos
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Undervolten is inderdaad een aanrader. En het fan profiel even op 100% vermogen zetten om te testen of de stutters verdwijnen. De max 50% fan die AMD instelt, conflicteert nog wel eens met wat de videokaart fabrikanten voor ogen hebben.

In een ideale wereld levert de hardware fabrikant een configuratie profiel mee die je in de AMD software kunt instellen. Dat gebeurt echter niet. Daarom zijn er ook zoveel klachten over de AMD 5000 reeks kaarten. Die dingen moeten wel goed ingesteld worden. Dat kan met de bijgeleverde DVD, maar die gebruikt geen hond meer.

[Voor 41% gewijzigd door Seth_Chaos op 14-07-2020 11:32]

• WouterL
Seth_Chaos schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:28:
Undervolten is inderdaad een aanrader. En het fan profiel even op 100% vermogen zetten om te testen of de stutters verdwijnen. De max 50% fan die AMD instelt, conflicteert nog wel eens met wat de videokaart fabrikanten voor ogen hebben.
Toch lijken de temperaturen niet 'out of control'. Zowel de tJunt als GPU temps lijken dik in orde. De gemiddelde FPS is ook op orde. Toch elke 10 minuten een korte freeze bij sommige games.

• corporalnl
Als je zoekt kom je vaak tegen dat de RX 5700 XT stutter problemen heeft met bepaalde drivers/games.

Heb je geprobeerd om op een oudere driver versie te spelen?

• Seth_Chaos
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
WouterL schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:31:
[...]

Toch lijken de temperaturen niet 'out of control'. Zowel de tJunt als GPU temps lijken dik in orde. De gemiddelde FPS is ook op orde. Toch elke 10 minuten een korte freeze bij sommige games.
Toch raad ik je aan het te proberen. En om zowel de laatste driver als de stabiele driver eens te proberen.

• WouterL
corporalnl schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:33:
Als je zoekt kom je vaak tegen dat de RX 5700 XT stutter problemen heeft met bepaalde drivers/games.

Heb je geprobeerd om op een oudere driver versie te spelen?
Ik heb een driver downgrade nog niet geprobeerd, er vanuitgaande dat de laatste drivers het stabielste zouden zijn. Ik ben redelijk nieuw in amd kamp..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• corporalnl
WouterL schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:36:
[...]

Ik heb een driver downgrade nog niet geprobeerd, er vanuitgaande dat de laatste drivers het stabielste zouden zijn. Ik ben redelijk nieuw in amd kamp..
Nieuwste driver is niet altijd de meest stabiele.

Dit geld voor AMD en NVIDIA.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WouterL
corporalnl schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:37:
[...]

Nieuwste driver is niet altijd de meest stabiele.

Dit geld voor AMD en NVIDIA.
Ik heb de afgelopen twee jaar nog nooit een game onderbrekende driver gehad bij nvidia :) Vrijwel altijd plug and play

[Voor 4% gewijzigd door WouterL op 14-07-2020 11:40]

• BarryS
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 02:04
Als de temperaturen goed zijn, dus als de GPU Temperature Hot Spot onder de 110 graden blijft, zal de kaart niet gaan downclocken bij de 5700XT.

Al begrijp ik wel wat @WouterL bedoeld.

De meeste games lopen bij mij 100% silky smooth op mijn FreeSync scherm, bij andere games merk ik een soort van MicroStutter, games zoals Battlefield V. Terwijl 5700XT het makkelijk trekt op mijn resolutie (2560X1080).

Frametimes zijn over het algemeen beter bij AMD, maar er zijn een paar game engines waar AMD gewoon niet zo vloeiend overkomt.

Ik merkte dit ook al bij de Vega 56 die ik hiervoor had, al was het met de eerdere drivers voor de 5700XT wel een stuk erger. Het gedrag is nu vergelijkbaar met de Vega 56 wat betreft de micro stutters.

Ik verwacht zelf dat dit helaas inherent is aan de architectuur die AMD gebruikt i.c.m. een aantaal game engines.

AMD Ryzen 9 3900X - G.Skill Ripjaws V 32 GB DDR4 @ 3600 MHz C16 - MSI X470 Gaming Pro Carbon - Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme - Adata XPG SX8200 Pro 1TB - Intel 660p 2TB - 860 EVO 1TB - 850 EVO 1TB - 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GN850

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
BarryS schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:53:
Als de temperaturen goed zijn, dus als de GPU Temperature Hot Spot onder de 110 graden blijft, zal de kaart niet gaan downclocken bij de 5700XT.
Zou je verwachten ja. Maar ik heb ook het probleem (gehad). Momenteel merk ik er weinig van, maar ik speel momenteel ook weer wat lichtere spellen. Maar je zal niet de eerste zijn waarbij de kloksnelheden van een 5700XT ineens voor een fractie van een seconde instorten en weer terugkomen, wat een stutter veroorzaakt. (Ik weet niet of de nieuwste drivers dit zouden moeten hebben opgelost).

Ik zou eens MSI afterburner of een vergelijkbare tool je FPS/GPU/CPU waardes met snelste interval laten meten. Kijken of daar wat zichtbaar is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WouterL
Uiteindelijk lijkt het iets van een memory leak te zijn in cod. De stutters traden altijd op na een paar potjes. Een restart hielp dan vervolgens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

AMD Radeon Software Adrenalin 20.4.2 WHQL is meest stabiele driver, en RTX2080S vreet/ verbruikt niet echt meer stroom dan 5700XT.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Michael Smit
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 06-06 22:00
De gigabyte terug sturen en een Sapphire Pulse of Nitro ervoor in de plaats nemen. Er zitten namelijk nog al wat rotte appels tussen

• MainframeX
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 12-06 21:10
Michael Smit schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:25:
De gigabyte terug sturen en een Sapphire Pulse of Nitro ervoor in de plaats nemen. Er zitten namelijk nog al wat rotte appels tussen
Gewoon terugsturen en een Nvidia ervoor terugkopen. Dit komt ook nog eens van iemand die overal amd cpu's en amd kaarten in stopt. Amd heeft in ogen mijn dit jaar echt slechte kaarten uitgebracht.

Idempotent.

• Michael Smit
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 06-06 22:00
MainframeX schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:28:
[...]

Gewoon terugsturen en een Nvidia ervoor terugkopen. Dit komt ook nog eens van iemand die overal amd cpu's en amd kaarten in stopt. Amd heeft in ogen mijn dit jaar echt slechte kaarten uitgebracht.
Ik heb altijd AMD kaarten van Sapphire gehad, nooit een probleem gehad. Op dit moment een 5600XT Pulse van Sapphire die ook soepel en zonder problemen loopt.

Als je echt bang voor Buck wilt moet je niet bij Nvidia zijn. Denk aan de RX 570 RX580 en nu dan de RX5600 en 5700XT

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WouterL
Inmiddels een kans gegeven en sinds een tijdje geen problemen. De kaart blijft gewoon :)

• GurryBurry
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 25-08-2020
Hoi,

Ik ben wat laat maar heb exact hetzelfde probleem als jij hier beschrijft.
Ben benieuwd wat je nu hebt aangepast om de microstutters in warzone te verhelpen.

Gigabyte 5700XT
AMD ryzen 5 3600x stock
G.SKill memory @3600Mhz
MSI B450 Gaming pro MB

• WouterL
GurryBurry schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:34:
Hoi,

Ik ben wat laat maar heb exact hetzelfde probleem als jij hier beschrijft.
Ben benieuwd wat je nu hebt aangepast om de microstutters in warzone te verhelpen.

Gigabyte 5700XT
AMD ryzen 5 3600x stock
G.SKill memory @3600Mhz
MSI B450 Gaming pro MB
Niet alt tabben. Wanneer het gebeurt, herstarten.

• Ultraman
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12-06 15:35

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kleine frame limit kan misschien ook wel helpen. Ik limit zo wel eens binnen de FreeSync range van mijn monitor en tot nu toe werkt dat uitstekend. Of ik ben oud en merk het gewoon niet... :/

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True