Welk toetsenbord voor hoofdzakelijk programmeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik zoek een?
Toetsenbord waar lang achter elkaar getypt kan worden zonder dat de vingers teveel belast worden. Draadloos is mooi meegenomen, maar comfort is belangrijker.

Wat is je budget?
50. Kan ook 10tje bij eventueel.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Dit toetsenbord wil ik gebruiken op mijn studie/development computer. Ik merk dat de standaard toetsenborden van HP etc, het gewoon niet zijn. Ik heb nu een draadloze slimline Thrust, maar die typt me toch wat te compact, ik ben wat breder toetsenbord gewend. Stilte is ook belangrijk omdat ik savonds laat typ.

Wat heb je zelf al gevonden?
pricewatch: Logitech Illuminated Keyboard K740 (NL)
pricewatch: Cooler Master CK350 (Outemu Brown) Qwerty US

Welke vragen heb je hier nog over?
De eerste optie heeft veel goede reviews, maar toch lijkt me het wat te compact, is dat zo? En ik lees dat twee toetsen tegelijk niet kunnen worden ingedrukt, kan dat problemen geven? Ik typ best snel.

De tweede is mechanisch, wat vaak als beter wordt ervaren. Ik weet niet of deze brown switch stil genoeg is.

Of zou een tweedehands toetsenbord van een hoger segment beter zijn?

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-07 20:32

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Persoonlijk zeer ik bij degelijke Cherry's. Ik tik het liefst op een toetsenbord met metalen ondergrond dan dat je aanslag door buigbaar plastic afgeremd wordt. Cherry heeft modellen met en zonder "klik", vaak wordt een voelbare klik als prettiger ervaren, alhoewel ik zelf op een model zonder klik tik.

Beide toetsenborden die je link zien er op de foto gezien niet uit als gebouwd op de degelijkheid, met name bij die Cooler Master doet het me denken aan een gammel toetsenbordje met plastic binnenwerk. De specs zeggen wel "mechanisch" dus het zal toch wel iets van kwaliteit hebben, wellicht bedriegt schijn.

De Logitech lijkt een extra-dun exemplaar waarbij de toetsen weinig afstand omlaag afleggen, ontworpen voor zijn esthetische kenmerken, maar niet voor typcomfort.

[ Voor 11% gewijzigd door dmantione op 14-07-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-07 16:15

FeaR

In GoT we trust

Toetsenborden vallen niet onder Consumentenelektronica maar onder Harde waren. Ik verhuis het topic die kant op: CEA > CAA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenBravo7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 11:43
Mijn belangrijkste tip qua toetsenbord, let op het type lay-out. US vs Internationaal / NL. Ben zelf een voorstander van de US layout (bredere shift toets aan de linkerzijde, kleinere enter toets). Heb zelf ook een Coolermaster KB maar in iets duurdere prijsklasse, kan daar in ieder geval van zeggen dat de kwaliteit super is. Ga met programmeren sowieso voor mechanische toetsen, thank me later.

Drop a gear and disappear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
dmantione schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:18:
Persoonlijk zeer ik bij degelijke Cherry's. Ik tik het liefst op een toetsenbord met metalen ondergrond dan dat je aanslag door buigbaar plastic afgeremd wordt. Cherry heeft modellen met en zonder "klik", vaak wordt een voelbare klik als prettiger ervaren, alhoewel ik zelf op een model zonder klik tik.

Beide toetsenborden die je link zien er op de foto gezien niet uit als gebouwd op de degelijkheid, met name bij die Cooler Master doet het me denken aan een gammel toetsenbordje met plastic binnenwerk. De specs zeggen wel "mechanisch" dus het zal toch wel iets van kwaliteit hebben, wellicht bedriegt schijn.

De Logitech lijkt een extra-dun exemplaar waarbij de toetsen weinig afstand omlaag afleggen, ontworpen voor zijn esthetische kenmerken, maar niet voor typcomfort.
Nog een aanbeveling mbt budget? Tweedehands vind ik niet erg.
SvenBravo7 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:29:
Mijn belangrijkste tip qua toetsenbord, let op het type lay-out. US vs Internationaal / NL. Ben zelf een voorstander van de US layout (bredere shift toets aan de linkerzijde, kleinere enter toets). Heb zelf ook een Coolermaster KB maar in iets duurdere prijsklasse, kan daar in ieder geval van zeggen dat de kwaliteit super is. Ga met programmeren sowieso voor mechanische toetsen, thank me later.
Welk type is dat? En welke switch kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenBravo7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 11:43
Oef.. daar kon ik op wachten natuurlijk haha. Ik moest even zoeken, maar als het goed is deze:

- https://www.coolermaster..../keyboards/quickfire-xti/ (Cherry Brown)

(kon hem niet vinden in de pricewatch)

Drop a gear and disappear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 10:20

psy

Als je persé US layout wil met de lage Enter, dan valt alles van Logitech weg, dat filtert al lekker 😋

Zelf typ ik nog het lekkerst op een oud Cherry G80-3000 toetsenbord, een tank die nog steeds te koop is. Helaas wel relatief groot en geen volumeregeling.

Bij het programmeren vind ik belangrijk dat het echt een standaard indeling is. Dus mooi geclusterde functietoetsen (liggen vaak ook zonder ruimte naast elkaar) en de home end enzo op de juiste plek.

Heb een tijdje op een Corsair gaming toetsenbord (k70 low profile) geprobeerd maar dat leverde teveel fouten op. Dat is een mechanisch bord dus dat is niet perse beter.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-07 20:32

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
ByteMe_ schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:30:
Nog een aanbeveling mbt budget? Tweedehands vind ik niet erg.
Ik tik op een Cherry G81-3000, dat is een degelijk gebouwde klassieker met MY-schakelaars. De G81-3000 is niet meer te koop, de G80-3000 met MX-schakelaars wordt nog wel gemaakt. De MX-schakelaar is een schakelaar die klikt op een kantelmoment, de MY heeft geen kantelpunt en beweegt min of meer lineair. De MX wordt onder liefhebbers het meest gewaardeerd, maar uiteindelijk is of je wel of geen klik wilt tijdens de toetsaanslag een kwestie van keus/smaak. Uiterlijk is er geen verschil tussen de G80-3000 en G81-3000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-07 13:32
Als je wat meer kan uitgeven of wilt. Ik heb jaren geleden overgestapt naar ergonomische toetsenborden van Microsoft. Die dingen gaan bij mij zeer lang mee ... De meeste toetsenborden begin ik toch wel te zien dat na 6maanden bepaalde toetsen al beginnen te haperen. Die van MS gaan echter 3 a 4 jaar mee En dit is bij 8 a 12u gebruik per dag

pricewatch: Microsoft Ergonomic Keyboard

pricewatch: Microsoft Sculpt Ergonomic Keyboard (Qwerty NL)

Deze zijn echt zo gemakkelijk dat je na een korte inloopperiode nooit nog wat anders wil. Ik heb zo 2 setjes eigenlijk. 1ntje voor thuis en 1ntje op de plak waar ik werk. Elke keer ik een “gewoon” toetsenbord moet gebruiken, heb ik zoiets van hoe is het mogelijk dat iemand dit nog wil gebruiken. Uiteraard is dit persoonlijke voorkeur.

De laatste bestaat ook met een muis. Zelf gebruik ik een anker verticale mouse. Enja ik game daar ook mee.

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mee eens.

Ik heb zowel op het werk als thuis ook een Microsoft ergonomisch toetsenbord. Microsoft Naturally Ergonomic 4000 om precies te zijn. De ene al 12 jaar in gebruik, de andere 10 jaar. Het enige is dat de knoppen inmiddels wel glad gesleten zijn, en sommige letters (D, F) zijn er wel grotendeels afgesleten. Verder blijven ze het prima doen. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Ik heb ooit eens een ergo geprobeerd van logitech en sommige toetsen waren al slecht n 6 maanden. Ok een mechanisch toetsenbord zou kunnen helpen, maar dan heb je echt geen ergo. Als ik echt een hele dag kan programmeren dan (wat spijtig genoeg te zelden is deze dagen) dan is een ergo toetsenbord geen overbodige luxe. Als het aan mij zou liggen zou dit gewoon de standaard moeten zijn, zeker voor mensen die niet kunnen typen. Ik erger me heel vaak enorm los ik zie hoe sommige mensen dit doen. Met zo een split keyboard leer je ook meteen hoe je dit sneller en correcter kan. Najaar ieder zijn eigen ding. Ik kan alleen zeggen probeer een ego van Ms en je koopt nooit nog wat anders

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
cricque schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:19:
Als je wat meer kan uitgeven of wilt.
Nee :+ want dan kom je steeds hoger uit. 50-60, misschien 70 euro.

Ik kwam nog op Sharkoon SGK3 uit, blijkbaar wel een stevig frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:12
Ik heb al verschillende mechanische, gaming en hp-toetsenborden versleten en ik vind tot nog toe mijn Logitech K800 het fijnste typen. Niet heel veel travel in de toetsen, maar voelt heel degelijk, perfecte polssteun en de hoek is prima, zodat je geen steuntjes hoeft uit te klappen die kapot gaan. De toetsen zijn mooi afgewerkt, je hoort ze bijna niet en weet je snel de juiste toetsen te vinden. Draadloos, dus een keer in het halve jaar even opladen. Beste aankoop ooit, was destijds (2013) bij Logitech in de aanbieding voor 57 euro, maar ik zie dat ze nu vrij duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:26
Ik heb ook lang op de ms natural 4000 gewerkt. Toen kocht ik echter thuis een mechanisch toetsenbord en ik kon toen echt niets meer met die zompige toetsen van de MS.

Ik zou echt serieus geld over hebben voor een MS Natural met brown switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:41

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik ben uiteindelijk op een Microsoft Surface keyboard uitgekomen. Wel ver boven je budget, en je hebt ook nog een bluetooth ontvanger nodig. Pre: lage enter, numpad, compact, typt licht. Con: alleen wireless via bluetooth :(

De meeste keyboards vond ik toch te zwaar typen in lange programmeersessie en de Surface bevalt uitstekend.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
418O2 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:06:
Ik heb ook lang op de ms natural 4000 gewerkt. Toen kocht ik echter thuis een mechanisch toetsenbord en ik kon toen echt niets meer met die zompige toetsen van de MS.

Ik zou echt serieus geld over hebben voor een MS Natural met brown switches.
Yups, dat zou ik dus ook wel willen.
Maar je kan ook eens het nieuwe sculpt keyboard proberen.
Het enige probleem daarmee is ... de bluetooth ontvanger ... die is uniek en kan je dus niet resetten. Zo dus 1x bij redelijke nieuwe set de laptop van de autostoel gevallen net op die bluetooth ontvanger en die was dus echt kapot ... resultaat: terug nieuwe set :)

Maar zoals je al zei, een natural mechanisch ... mmmmm, dat mag gerust wat meer kosten :)
Maar momenteel gebruik ik dus een sculpt, want natural nog vinden in Azerty is moeilijk. En ik kan gerust querty gebruiken, echter moet ik dus ook af en toe wat frans typen ... en dan loopt het dus mis. Daarom dus nog altijd Azerty (ben Belg !)

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Ik ben voor de Sharkoon SGK3 gegaan, net binnen. Deze zou een beter frame hebben. En dat is wel flink te merken zeg, echt zwaar. Het laat die draadloze slim line een stuk karton lijken. Echt een stuk degelijker. Je hoort hem ook wel beter, maar ik denk dat dit toetsenbord wel mn nieuwe beste vriend wordt.

Pagina: 1