Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Casefans aansturen A.D.V. GPU temp

Pagina: 1
Acties:

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Hoi

Ik heb een nzxt 510 met daarin een amd3600 en een 5700xt Pulse.

De 3600 word gekoeld met een aio met 240mm radiator. de 2x120mm fans op die radiator zijn tevens de 2 intake fans. Probleem is dat die op combinatie op 50% al behoorlijk lawaaig word, (iets in de kast resoneert ook mee)
dus ik heb het nu zo ingesteld dat ze pas beginnen te opspinenn als de cpu 45c word, en pas bij de 80 Graden op full speed gaan lopen.

Dat werkt prima voor die cpu, de aio blijkt nogal overbemeten en de cpu word zelden warmer dan 55c.

So far so good.

Alleen zeker tijdens gamen word die gpu gloeiend heet, terwijl de cpu amper warm word.
Waarschijnlijk omdat er te weinig airflow in de kast is.

Nu kan ik de fan van de gpu aanpassen a.d.v. gpu temps. Maar ik wil eigenlijk ook de intake fans laten opspinenn. als of de gpu OF de cpu te warm word.

Maar ik heb nog geen software gevonden waarmee ik dat kan. Ik heb diverse programma's gehad.
maar het is altijd hetzelfde stramien casefans adhv case/cpu temp. GPU fans adhv GPU temmperatuur.

Weet iemand een programma wat dit wel kan ?
Catch22 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:30:
Je kan in de NZXT software wel instellen dat je fans (of specifieke groepen fans) op je GPU temperatuur reageren. Maar dan moet je wel de NZXT controller gebruiken denk ik
Ik heb geen losse fan controller. Alles is direct aangesloten op het mobo.
En ik hoop het ook te kunnen oplossen zonder verdere controllers te moeten kopen :)

[Voor 20% gewijzigd door heuveltje op 14-07-2020 10:32]

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:47
Je kan in de NZXT software wel instellen dat je fans (of specifieke groepen fans) op je GPU temperatuur reageren. Maar dan moet je wel de NZXT controller gebruiken denk ik

[Voor 20% gewijzigd door Catch22 op 14-07-2020 10:30]

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• untflanked
  • Registratie: augustus 2014
  • Nu online
Waar zit je radiator? Voorin neem ik aan? Dan kun je instellen wat je wil, het is gewoon een slechte case voor airflow. Wat je ook instelt, er komt, zeker met de radiator voorin, te weinig verse lucht om je gpu goed te koelen.

Ryzen 2600X | RX 6700 XT | 2x8GB Corsair Vengeance | Cooler Master NR200

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
untflanked schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:37:
Waar zit je radiator? Voorin neem ik aan? Dan kun je instellen wat je wil, het is gewoon een slechte case voor airflow. Wat je ook instelt, er komt, zeker met de radiator voorin, te weinig verse lucht om je gpu goed te koelen.
Helemaal gelukkig ben ik ook niet met de kast. maar ik heb hem nu eenmaal
Het koelt goed genoeg , als ik de fans op de radiator maar vollop laat draaien

En voor onder het gamen heb ik daar ook geen probleem mee als het wat meer geluid maakt.
Maar dat wil ik dus automatisch kunnen laten doen.

[Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 14-07-2020 10:40]

• untflanked
  • Registratie: augustus 2014
  • Nu online
heuveltje schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:40:
[...]

Helemaal gelukkig ben ik ook niet met de kast. maar ik heb hem nu eenmaail
Het werk goed genoeg , als ik de fans op de radiator maar vollop laat draaien

En voor onder het gamen heb ik daar ook geen probleem mee.
Maar dat wil ik dus automatisch kunnen laten doen.
Bij sommige moederborden kun je tegenwoordig fans op basis van gpu of cpu temp laten draaien. Wat je ook kan doen is de exhaust fans bijstellen, zodat deze bij een lagere cpu temp al harder draaien. Helaas denk ik dat er niet veel aan je probleem te doen is, behalve de gpu repasten of washers gebruiken.

Ryzen 2600X | RX 6700 XT | 2x8GB Corsair Vengeance | Cooler Master NR200

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 16:56
Met Argus monitor kan je fans laten regelen op gpu temperatuur of zelfs een combinatie van cpu en gpu temperatuur. Of andere temperaturen. Of 10 seconden gemiddelden. En bij all in ones waar de temperatuur uitgelezen wordt kan je daar ook op regelen.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
jbbrans schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:29:
Met Argus monitor kan je fans laten regelen op gpu temperatuur of zelfs een combinatie van cpu en gpu temperatuur. Of andere temperaturen. Of 10 seconden gemiddelden. En bij all in ones waar de temperatuur uitgelezen wordt kan je daar ook op regelen.
Bedankt, die was ik nog neit tegengekomen.
Dat klinkt precies waar ik naar zoek :)

Vanavond eens gaan proberen :)

• jbbrans
heuveltje schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:34:
[...]

Bedankt, die was ik nog neit tegengekomen.
Dat klinkt precies waar ik naar zoek :)

Vanavond eens gaan proberen :)
Succes. Je kan het 30 dagen gratis uitproberen en daarna voor $9.95 krijg je 1 jaar updates en voor $19.95 3 jaar. Persoonlijk vind ik het een erg handig programma.

• DopdeDouwer
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Zon jaar of 10 geleden had je al software die de fans op die manier kon regelen, mits de fans regelbaar zijn.
Programmatje heette speedfan en zal ongetwijfeld nog bestaan.

• ikbenben
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:41
Ik gebruik een Corsair Commander Pro icm Noctua fans. Hiermee kan je ook laten regelen op GPU temperatuur én zelfs op sensors die je zelf kan plaatsen waar je wilt.
Het grote voordeel voor mij persoonlijk is dat ik verschillende fanprofielen kan instellen en gemakkelijk kan switchen zonder telkens in de BIOS te moeten duiken.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - LG UltraGear 27GL850 | Samsung Tab S6 256GB LTE | Samsung Galaxy S21 256GB Phantom White | Panasonic 55VT60

• jbbrans
DopdeDouwer schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:13:
Zon jaar of 10 geleden had je al software die de fans op die manier kon regelen, mits de fans regelbaar zijn.
Speedfan bestaat nog steeds, maar is totaal niet gebruiksvriendelijk.

• mcsluis
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:12
Is het ook niet zo dat de 5700XT gewoon een heethoofd is? Ik heb de 510 elite, luchtkoeling voor de CPU en GPU. 2 intakefans, twee outtakefans.

x3700 Temps Idle/Load: 35 -55
2080Super Idle/Load: 30-70

Geen klachten over temps, throtteling of airflow. Ik maak trouwens wel gebruik van de NZXT controller.

[Voor 9% gewijzigd door mcsluis op 14-07-2020 13:18]

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
ikbenben schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:13:
Ik gebruik een Corsair Commander Pro icm Noctua fans. Hiermee kan je ook laten regelen op GPU temperatuur én zelfs op sensors die je zelf kan plaatsen waar je wilt.
Het grote voordeel voor mij persoonlijk is dat ik verschillende fanprofielen kan instellen en gemakkelijk kan switchen zonder telkens in de BIOS te moeten duiken.
Ik probeer te voorkomen flink geld uit te geven aan een controller. terwijl alle functionaliteit gewoon ingebouwd zit op mijn mobo :)

Maar uit intresse. Wat voor verschillende profielen heb je dan dat je daar tussen wil switchen. ?
Ik wil gewoon zo stil mogelijk.
Dus dat ze niet draaien tot 40C. op 30 tot 60c en op 100% bij 80c. bij wijze van.
Ik vraag me af welke verschillende situaties jij dan moet aangeven ?
DopdeDouwer schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:13:
dat was 1 van de eerste die ik getest had, omdat ik het van 10 jaar geleden kende.
Maar het lijkt ook 10 jaar geleden opgehouden te zijn met ontwikkelen. In ieder geval herkende het mijn gpu temps niet, en ik dacht ook de cpu niet.

[Voor 23% gewijzigd door heuveltje op 14-07-2020 13:50]

• ikbenben
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:41
heuveltje schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:23:
[...]

Ik probeer te voorkomen flink geld uit te geven aan een controller. terwijl alle functionaliteit gewoon ingebouwd zit op mijn mobo :)

Maar uit intresse. Wat voor verschillende profielen heb je dan dat je daar tussen wil switchen. ?
Ik wil gewoon zo stil mogelijk.
Dus dat ze niet draaien tot 40C. op 30 tot 60c en op 100% bij 80c. bij wijze van.
Ik vraag me af welke verschillende situaties jij dan moet aangeven ?
Begrijp ik hoor. Imo is hij anders wel zijn geld waard, je wint er een hoop functionaliteit mee bij!
Die profielen die ik aangemaakt heb zijn "Silent, Gaming, Static 800rpm, Static 900rpm, Static 1000rpm, Fans off en Fans max."
Bij Silent laat ik de intake fans de sensor gebruiken die ik in de buurt van de graka geplaatst heb, bij 30° heb ik ingesteld dat ze 500rpm draaien. De uitlaat achteraan gebruikt de CPU sensor en de fans bovenaan zijn uitgeschakeld. Bij Gaming laat ik de intake fans aan 900rpm draaien (daar ben ik zelf nog een beetje mee aan het testen qua temp vs geluid), de achterste fan ook gewoon CPU en de bovenste gebruiken de sensor die ik bovenaan in de case heb geplaats.
In het begin is het een beetje uitzoeken hoe snel je ze wilt laten draaien aan welke temperatuur. Eenmaal je dit allemaal wat gemonitord hebt, heb je een veel beter idee wat de "ideale" instellingen zijn om een goede temperatuur met een zo min mogelijk geluid te hebben. Het grote voordeel vind ik dus ook dat je fans gewoon kan uitzetten, als je de fans door BIOS laat aansturen kan je dit niet.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - LG UltraGear 27GL850 | Samsung Tab S6 256GB LTE | Samsung Galaxy S21 256GB Phantom White | Panasonic 55VT60

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True