Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Water koeling?

Pagina: 1
Acties:

• Visca
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13:37
Goedemorgen!

Mijn Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse moet bij spellen als Red Dead Redemption 2 en Cities: Skylines soms flink aan de bak, ik speel op een QHD scherm met veel settings op maximaal. De games zelf lopen nog prima (precieze FPS weet ik niet).

Ik stoor me af en toe wel aan het geluid van de kaart, zeker omdat deze af en toe flink gas geeft en niet een constant geluidsniveau heeft. Ik heb volgens mij een prima kast qua geluidsdemping/airflow (https://tweakers.net/pric...-600-zwart/specificaties/) maar de GPU moet, volgens mij, nou eenmaal flink aan de bak om koel te blijven.

Ik heb even gezocht of waterkoeling voor videokaarten eventueel een voordeel kan hebben qua koeling en dus geluid, maar ik kom er niet echt uit.
Ten eerste: heeft het nou wel of geen voordeel qua koeling en daarmee geluidsproductie, ik lees daarover tegenstrijdige dingen.
Ten tweede: zijn er voor mijn GPU geschikte waterkoelers? Ik heb even gezocht maar als het al specifiek benoemd wordt bij water coolers, wordt meestal vermeld dat hij geschikt is voor een 2080.

Hopelijk weet iemand hier wat over te vertellen want het grote boze internet heeft me nog weinig consistente /kwalitatieve informatie opgeleverd..

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Hoeveel fans heb je in je kast? Als je de standaard 2 hebt, kan je met 2-3 extra fans nog een hoop winnen

[Voor 54% gewijzigd door Catch22 op 14-07-2020 09:45]

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 17:36
Wat is de temperatuur van de videokaart onder load?

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

Visca schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:44:
Goedemorgen!

Mijn Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse moet bij spellen als Red Dead Redemption 2 en Cities: Skylines soms flink aan de bak, ik speel op een QHD scherm met veel settings op maximaal. De games zelf lopen nog prima (precieze FPS weet ik niet).

Ik stoor me af en toe wel aan het geluid van de kaart, zeker omdat deze af en toe flink gas geeft en niet een constant geluidsniveau heeft. Ik heb volgens mij een prima kast qua geluidsdemping/airflow (https://tweakers.net/pric...-600-zwart/specificaties/) maar de GPU moet, volgens mij, nou eenmaal flink aan de bak om koel te blijven.

Ik heb even gezocht of waterkoeling voor videokaarten eventueel een voordeel kan hebben qua koeling en dus geluid, maar ik kom er niet echt uit.
Ten eerste: heeft het nou wel of geen voordeel qua koeling en daarmee geluidsproductie, ik lees daarover tegenstrijdige dingen.
Ten tweede: zijn er voor mijn GPU geschikte waterkoelers? Ik heb even gezocht maar als het al specifiek benoemd wordt bij water coolers, wordt meestal vermeld dat hij geschikt is voor een 2080.

Hopelijk weet iemand hier wat over te vertellen want het grote boze internet heeft me nog weinig consistente /kwalitatieve informatie opgeleverd..
Heb er ook 1, en zit er ook al over te denken.
Dat dat ding de 90 graden aantikt zit me niet lekker., maar vooral de prijs heeft me tot nu toe tegen gehouden.

Er zijn watercoolers voor jouw gpu Of deze

Let wel dat tegen de tijd dat je de set compleet hebt met een 360mm radiator, pomp fittings, fans etc. Dat je dan al snel 2-300E kwijt bent.
En dat je je garantie kwijt bent.

Kwa geluid zal het zeker schelen. al ligt dat ook aan je kast, hoe je het inbouw, hoe groot je rad etc etc..

[Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 14-07-2020 10:27]

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• ikbenben
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:30
heuveltje schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:09:
[...]

Heb er ook 1, en zit er ook al over te denken.
Dat dat ding de 90 graden aantikt zit me niet lekker., maar vooral de prijs heeft me tot nu toe tegen gehouden.
90° is nog doenbaar en valt binnen de marge.

Undervolten kan ook een pak schelen. Bij mijn 5700xt is er toch een goeie 15° af door te undervolten.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - LG UltraGear 27GL850 | Samsung Tab S6 256GB LTE | Samsung Galaxy S21 256GB Phantom White | Panasonic 55VT60

• Visca
Wauw, thanks voor de snelle reacties!
@Catch22 de standaard 2 inderdaad, er kunnen er nog wel wat bij eventueel. Misschien wel een idee, dan heb ik wellicht een meer constant en iets zachter geluid.

@Uszka Zal ik even moeten checken, heb het wel eens in de gaten gehouden maar volgens mij niet schokkend. Maar weet het zo niet uit mijn hoofd.

@heuveltje Dat is wel erg duur zeg.. Dat geld geef ik denk ik liever uit aan een processor/memory upgrade tzt :+

@ikbenben Thanks voor de tip, dat is ook een goede. Hoe heb jij de undervolt instellingen staan op jouw kaart? Heeft dit trouwens mogelijk ook invloed op de stabiliteit van de GPU? Mijn GPU heeft een tijdje best wat kuren gehad maar dat is de laatste tijd gelukkig niet meer het geval.

• Catch22
  • Nu online
Als je wat goede fans er bij monteert, met name in de voorkant zodat je GPU koelere lucht krijgt, dan ben je al een eind.

Je kan je GPU prima waterkoelen, maar dat is redelijk wat werk. Als je niet voornemens bent te gaan overklokken is het complete overkill.

[Voor 36% gewijzigd door Catch22 op 14-07-2020 10:25]

AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• Visca
@Catch22 Ik heb nog een aantal goede 140mm fans liggen, volgens mij zou er 1 bij in moeten kunnen, ga ik eens naar kijken.

• Knee-Buckler
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 12:49
Visca schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:28:
@Catch22 Ik heb nog een aantal goede 140mm fans liggen, volgens mij zou er 1 bij in moeten kunnen, ga ik eens naar kijken.
En heb je al die onnodige brackets eruit gehaald? voor de hardeschijven? Zo niet, haal deze eruit dan kan je aan de voorkant nog een paar fans plaatsen die dan op de GPU blazen.

• Visca
Knee-Buckler schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:35:
[...]

En heb je al die onnodige brackets eruit gehaald? voor de hardeschijven? Zo niet, haal deze eruit dan kan je aan de voorkant nog een paar fans plaatsen die dan op de GPU blazen.
Toevallig. die heb ik er net afgelopen weekend uitgehaald en de fan aan de voorkant naar beneden verplaatst zodat deze op de GPU blaast :+
Ik ga kijken naar extra fans en undervolten, water cooling is me te duur als ik het zo lees.

• Catch22
  • Nu online
Wat is je exacte fan setup nu?

• Visca
Catch22 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:41:
Wat is je exacte fan setup nu?
Eén aan de voorkant, onderin. Eén aan de achterkant, bovenin. Verder geen andere casefans. CPU wordt gekoeld met een Scythe Mugen 5 PCGH Edition.
Ik zal hem vanmiddag eens openen en kijken waar ik iets bij kan plaatsen eventueel.
Eerst straks de temperaturen maar even bekijken.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Visca schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:51:
[...]

Eén aan de voorkant, onderin. Eén aan de achterkant, bovenin. Verder geen andere casefans. CPU wordt gekoeld met een Scythe Mugen 5 PCGH Edition.
Ik zal hem vanmiddag eens openen en kijken waar ik iets bij kan plaatsen eventueel.
Eerst straks de temperaturen maar even bekijken.
Probeer naar een 2x intake, 2x outblow te gaan. Ik heb zelf een 5700XT in OC mode zonder undervolt en haal de 90 graden niet. Nu heb ik wel 3x 120mm in, 3x 120mm out waarbij mijn 240mm radiator op de 2 bovenstebintakes hängt

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Catch22
  • Nu online
Als je daar twee extra (1 in, 1 uit) bij in zet zal het allemaal een stuk beter zijn. Als je je gpu dan nog iets ondervolt is het allemaal wel echt stil te krijgen

• Visca
Thanks voor de tips allemaal!

Ik ga meer fans plaatsen en kijken naar undervolten, dat zou een goede eerste stap moeten zijn :)

• ikbenben
Visca schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:24:

@ikbenben Thanks voor de tip, dat is ook een goede. Hoe heb jij de undervolt instellingen staan op jouw kaart? Heeft dit trouwens mogelijk ook invloed op de stabiliteit van de GPU? Mijn GPU heeft een tijdje best wat kuren gehad maar dat is de laatste tijd gelukkig niet meer het geval.
Ik heb de klokfrequentie gewoon verlaagd van 2100MHz naar 2000MHz en de spanning gaat automatisch mee omlaag als je dit via Adrenalin (Wattman) doet, die staat bijgevolg op 1100mV. Het VRAM heb ik van 1750MHz naar 1800MHz gebracht.
Als de spanning te laag is kan het idd instabiel worden maar dan zet je het gewoon terug wat hoger, zorg gewoon dat je met kleine stappen werkt.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - LG UltraGear 27GL850 | Samsung Tab S6 256GB LTE | Samsung Galaxy S21 256GB Phantom White | Panasonic 55VT60

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15:42

Umbrah

The Incredible MapMan

Je zou kunnen gaan tunen aan de fans en gaan undervolten, maar inderdaad: ook kunnen waterkoelen.

Waterkoelen is een leuke hobby, en als je je goed inleest: niet eens zo gevaarlijk (val niet voor valkuilen als pastel vloeistof, en begin ook met flexibele tubes, zorg voor goede vul/leeg punten, etc...). En bovendien zó leuk dat het je een hoop geld kan gaan kosten :P

Waterkoeling kent een hoop voordelen, en hoewel temperaturen daar één van zijn, komt dat niet omdat water magisch is ofzo. Je kunt enkel gewoon meer koel oppervlakte toevoegen (radiatoren), dan dat je normaal op de hardware zelf kwijt kan. Die warmte is er nog steeds, je kan het enkel sneller je kamer inpompen nu (of ergens anders naar afvoeren). Door meer oppervlakte kan je bovendien wat meer stilte creëren/fan curves constanter houden door op vloeistof temperatuur te koelen.

Maar indien goed gedaan, heb je een hoop voordelen. Koeler en stiller (hoewel je, als je 500W moet koelen, nog steeds 500W als warmte uitstoot, zei het dus verspreid).

Maar goed, zoals dit topic al genoeg aangeeft: mocht je niet je videokaart van garantie willen ontdoen door de koeler er af te halen, en "down the rabbit hole" willen gaan met radiatoren, dan is er nog genoeg te halen op lucht. Fan curves, undervolts, en veel andere zaken zijn mogelijk :)

• ikbenben
1 groot nadeel vind ik ook dat je een beetje gebonden bent om dezelfde kaart voor een langere tijd te gebruiken omdat je al geïnvesteerd hebt in een (meestal) dure waterkoeling. Als je je kaart intact houd is een upgrade veel gemakkelijker gedaan.

• Visca
Ja van het water koeling idee ben ik inmiddels ook wel echt afgestapt, teveel nadelen die niet opwegen tegen de voordelen. Al lijkt het me super interessant om eens mee aan de slag te gaan, zie ik er teveel nadelen in.

De temperaturen van mijn GPU zijn overigens nu op zijn max:
GPU CURRENT TEMP: 77C
GPU JUNCTION TEMP: 94C

• rikm
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22-06 20:00
Ik stoor me af en toe wel aan het geluid van de kaart, zeker omdat deze af en toe flink gas geeft en niet een constant geluidsniveau heeft
Wellicht valt hier nog winst te behalen door de Fancurve aan te passen. Bijvoorbeeld met MSI afterburner.
Dit kan zorgen voor een wat constanter geluidsproductie.

[Voor 3% gewijzigd door rikm op 14-07-2020 13:26]

Where ever you go, there you are

• Sokucho
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 19:20
Visca schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:21:
Ja van het water koeling idee ben ik inmiddels ook wel echt afgestapt, teveel nadelen die niet opwegen tegen de voordelen. Al lijkt het me super interessant om eens mee aan de slag te gaan, zie ik er teveel nadelen in.

De temperaturen van mijn GPU zijn overigens nu op zijn max:
GPU CURRENT TEMP: 77C
GPU JUNCTION TEMP: 94C
En dit is met undervolt of zonder? Zonder undervolt is dit acceptabel als ik zo naar afbeeldingen kijk van je kast is het niet de beste kast voor een goede airflow. Als je de brackets er uit je t en een extra intake fan hebt geplaatst laat deze wat harder draaien. Kijk hoeveel rpm jij tijdens gamen acceptabel vind en laat ze max op die snelheid draaien. Welke fans heb je trouwens?

• Visca
BlackBarryNL schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:34:
[...]

En dit is met undervolt of zonder? Zonder undervolt is dit acceptabel als ik zo naar afbeeldingen kijk van je kast is het niet de beste kast voor een goede airflow. Als je de brackets er uit je t en een extra intake fan hebt geplaatst laat deze wat harder draaien. Kijk hoeveel rpm jij tijdens gamen acceptabel vind en laat ze max op die snelheid draaien. Welke fans heb je trouwens?
Dit is zonder undervolt. Die ga ik nog instellen en testen.

Net mijn kast opengehaald en al snel kwam ik erachter dat ik mijn CPU cooler fans verkeerd om heb staan, zal gebeurd zijn met een moederbord upgrade onlangs. De CPU cooler blies nu tegen de intake fan in 7(8)7
Die CPU cooler heb ik dus maar even gedraaid.
Heb er nu 1 extra intake fan (aan de voorkant) en 1 extra exhaust fan (bovenin zo ver mogelijk naar achteren) in gezet. Ga zo weer testen met Cities: Skylines wat dit doet voor het geluid en de temperatuur.

Als ik het met de fans een beetje naar tevredenheid heb, ga ik nog kijken naar undervolten.

Overigens kijk ik al een tijdje naar een nieuwe case, maar dat is dan met name omdat deze behoorlijk groot is. Zijn er compacte cases die bekend staan om hun goede airflow en zo ja, welke? (mag zowel Micro ATX als ATX zijn)

• Visca
Nou, met de bijgeplaatste fans en het goed plaatsen van de cpu cooler heb ik een paar graden winst geboekt, onder load blijft de temperatuur nu op 74C steken.

Daarna geprobeerd of undervolten wat uithaalt. Nou dat doet het, qua stabiliteit dan, en positief. Ik heb gewoon de standaard optie in de AMD software "Undervolt GPU" gekozen maar in Cities Skylines crashte de PC binnen de 5 minuten..

@ikbenben ken jij bovenstaande ook of ben jij helemaal klachtenvrij met je GPU?

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Je weet dat er een bios switch op die kaart zit toch? :P
Zet de PC eens uit, haal die switch over en start de boel weer op. Je verliest een paar procent prestaties die je na een paar uur niet meer merkt, maar de videokaart dan wel wat stiller. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Visca
@DaniëlWW2 euh... tot jouw reactie wist ik daar niets van 8)7 Ook een optie inderdaad!

Maar ik zit nu meer even met de stabiliteit. Draai nu Furmark om de GPU te stresstesten en dat gaat als een zonnetje. Geluidsproductie is stabiel, temperatuur is stabiel op 73 graden en de gpu gedraagt zich dus prima zo. Maar als ik Cities Skylines opstart ben ik bang dat het snel weer gedaan is met de pret. Ik merk het vanzelf als het scherm flikkeringen begint te tonen, dan is het wachten op een crash.. Ik heb dit eerder gehad en echt alleen met Cities Skylines, helaas wel mijn favo game.

Misschien maar eens proberen met die switch of dat dan ook beter gaat.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Visca schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:03:
@DaniëlWW2 euh... tot jouw reactie wist ik daar niets van 8)7 Ook een optie inderdaad!

Maar ik zit nu meer even met de stabiliteit. Draai nu Furmark om de GPU te stresstesten en dat gaat als een zonnetje. Geluidsproductie is stabiel, temperatuur is stabiel op 73 graden en de gpu gedraagt zich dus prima zo. Maar als ik Cities Skylines opstart ben ik bang dat het snel weer gedaan is met de pret. Ik merk het vanzelf als het scherm flikkeringen begint te tonen, dan is het wachten op een crash.. Ik heb dit eerder gehad en echt alleen met Cities Skylines, helaas wel mijn favo game.

Misschien maar eens proberen met die switch of dat dan ook beter gaat.
Dat komt omdat stabiliteitstesten met videokaarten gewoon complex is. Met moderne videokaarten met dynamische snelheden, varieert het per game hoe hoog de boostclocks zijn. Ook zijn niet alle games even gevoelig of crashen ze met een bepaalde voltage en clockspeed. Ik heb ontdekt dat the Witcher 3 extreem gevoelig is en die game werkt bijzonder goed als stresstest. Maar zelfs dan ben je nog niet helemaal zeker en ben je uren bezig om het echt stabiel te krijgen over meerdere games. Furmark wordt tegenwoordig ook herkent door drivers en afgeknepen omdat menig videokaart het vroeger niet heeft overleeft. Het is niet echt een goede stabiliteitstest meer.

Maar ik zou nu alles resetten in de drivers en de switch overhalen. De Sapphire Pulse wordt met reden zo veelvuldig aangeraden en de silent bios is er een van die redenen. Je kan natuurlijk handmatig gaan undervolten en waarschijnlijk haal je dan iets betere prestaties. Het is alleen niet alsof de silent bios nu zo langzaam is. Waarschijnlijk verlies je 50 a 100MHz wat zich zal vertalen in een, misschien twee frames. Voor Skylines verlies je denk ik helemaal niks omdat die game eigenlijk gewoon slecht geprogrammeerd is en videokaarten niet goed kan belasten. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• ikbenben
Visca schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:50:
@ikbenben ken jij bovenstaande ook of ben jij helemaal klachtenvrij met je GPU?
Goh, ik heb wisselende ervaringen. Met Forza Motorsport 7 durfde hij wel eens te crashen maar ook niet altijd. Nu ben ik bezig met Forza Horizon 4 en hij draait als een zonnetje.
Ik heb een undervolt gedaan omdat ik de temperatuur toch een goede +10° zag dalen. Qua prestaties merk ik geen verschil, hij haalt nog steeds 144fps.

• Visca
DaniëlWW2 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:22:
[...]

Dat komt omdat stabiliteitstesten met videokaarten gewoon complex is. Met moderne videokaarten met dynamische snelheden, varieert het per game hoe hoog de boostclocks zijn. Ook zijn niet alle games even gevoelig of crashen ze met een bepaalde voltage en clockspeed. Ik heb ontdekt dat the Witcher 3 extreem gevoelig is en die game werkt bijzonder goed als stresstest. Maar zelfs dan ben je nog niet helemaal zeker en ben je uren bezig om het echt stabiel te krijgen over meerdere games. Furmark wordt tegenwoordig ook herkent door drivers en afgeknepen omdat menig videokaart het vroeger niet heeft overleeft. Het is niet echt een goede stabiliteitstest meer.

Maar ik zou nu alles resetten in de drivers en de switch overhalen. De Sapphire Pulse wordt met reden zo veelvuldig aangeraden en de silent bios is er een van die redenen. Je kan natuurlijk handmatig gaan undervolten en waarschijnlijk haal je dan iets betere prestaties. Het is alleen niet alsof de silent bios nu zo langzaam is. Waarschijnlijk verlies je 50 a 100MHz wat zich zal vertalen in een, misschien twee frames. Voor Skylines verlies je denk ik helemaal niks omdat die game eigenlijk gewoon slecht geprogrammeerd is en videokaarten niet goed kan belasten. :)
Alles reset en de switch overgehaald, lijkt tot nu toe helemaal stabiel _/-\o_

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Visca schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:01:
[...]

Alles reset en de switch overgehaald, lijkt tot nu toe helemaal stabiel _/-\o_
Als dat niet stabiel is, dan heb je een heel ander probleem. ;)
Die profielen zijn gemaakt door in dit geval Sapphire, ongetwijfeld op basis van heel wat informatie van AMD over hoe die chips af te stellen zijn. Sapphire verkoopt die videokaarten met de tienduizenden en zelfs de slechte individuele GPU's moeten dit stabiel kunnen. Maar de ventilator zou nu rond de 1350RPM moeten zitten i.p.v 1555RPM. :)

• Visca
DaniëlWW2 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:11:
[...]

Als dat niet stabiel is, dan heb je een heel ander probleem. ;)
Die profielen zijn gemaakt door in dit geval Sapphire, ongetwijfeld op basis van heel wat informatie van AMD over hoe die chips af te stellen zijn. Sapphire verkoopt die videokaarten met de tienduizenden en zelfs de slechte individuele GPU's moeten dit stabiel kunnen. Maar de ventilator zou nu rond de 1350RPM moeten zitten i.p.v 1555RPM. :)
Oké, hoe komen ze nieuw uit de doos dan? Met die switch open (dus volledige power) of dicht? Want ik heb hem overgenomen van een andere tweaker en wist helemaal niet dat die schakelaar erop zat ;)

Je leest toch nog steeds wel veel over instabiliteit van de AMD kaarten, maar ze komen dus ook met de mogelijkheid ze zover te clocken dat ze zichzelf de nek omdraaien? :+

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Visca schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:23:
[...]

Oké, hoe komen ze nieuw uit de doos dan? Met die switch open (dus volledige power) of dicht? Want ik heb hem overgenomen van een andere tweaker en wist helemaal niet dat die schakelaar erop zat ;)
Normaal gesproken op performance. :)
Je leest toch nog steeds wel veel over instabiliteit van de AMD kaarten, maar ze komen dus ook met de mogelijkheid ze zover te clocken dat ze zichzelf de nek omdraaien? :+
En die instabiliteitsverhalen zijn onderhand behoorlijk overdreven. Je videokaart crashte toch ook niet constant? Er zijn nog wat problemen, maar het is niet drama. Het was begin van het jaar wel echt problematisch, maar dat is grotendeels gepasseerd.

Maar een aantal videokaarten hebben twee biossen als luxe. Eentje die wat sneller is en een tweede die wat stiller en efficiënter is. Fabrikanten doen dat ook gedeeltelijk voor zichzelf. Er bestaat altijd een mogelijkheid dat een bios chip gecorrumpeerd raakt waarna je systeem niet meer opstart. Gebeurd niet vaak, maar het kan. Normaal gesproken is dat een gevalletje terugsturen voor reparatie, maar nu kan je zelf de switch overhalen en de andere bios zelf makkelijk herstellen. Het scheelt ook in reparatiekosten. Juist Sapphire die inzet op goede kaarten met weinig servicekosten, heeft wel meer van dit soort dingen. Simpel te vervangen ventilatoren of zekeringen zitten er bijvoorbeeld ook op. Die zekeringen zijn er meer voor als de videokaart door mocht branden, dat Sapphire kan zien waar het defect zat, maar dat scheelt ze ook in de kosten die ze weer steken in betere koeling. De ventilatoren zijn leuk omdat je ze zelf zo makkelijk kan verwijderen om ze schoon te maken als de boel stoffig is geworden. Het is een schroef en een verbindingspunt. :)

• Visca
DaniëlWW2 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:35:
En die instabiliteitsverhalen zijn onderhand behoorlijk overdreven. Je videokaart crashte toch ook niet constant? Er zijn nog wat problemen, maar het is niet drama. Het was begin van het jaar wel echt problematisch, maar dat is grotendeels gepasseerd.
Ik heb tijden gehad dat hij dagelijks crashte en dan moest je een boel handelingen uitvoeren om hem toch enigszins stabiel te krijgen. Ik dacht er vanaf te zijn en prompt lukt het me weer om hem de nek om te draaien, dan verdwijnt het vertrouwen in de kaart natuurlijk wel een beetje, helemaal aangezien ik er meerdere keren uren aan bouwen in Cities Skylines mee verloor.
Maar goed, dat gezegd hebbende, lijkt die switch voor mij echt de ideale oplossing, ik merk niets van instabiliteit momenteel. Eerder kon ik het soms zien aankomen, doordat er balken en strepen in beeld kwamen en soms flikkeringen. Dan sloeg ik het spel zo snel mogelijk op, als ik dat al haalde. Maar tot nu toe merk ik niets van dit alles.

Dus: super bedankt voor het erop wijzen _/-\o_
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True