Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:06
Misschien gekke tijd van jaar om het over radiator folie te hebben maar heb waardebon die binnenkort verloopt.

Zijn 2 opties
De eerste is folie die op de achterkant van de verwarming word bevestigd. https://webshop.regionaal...atorfolie-50cm-x-5m-10940

De tweede optie is folie die op de muur word bevestigd.
https://webshop.regionaal...folie---2,5m-x-50cm-11076

Welke raden jullie me aan of werkt het beide niet zo, lees er wisselende verhalen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-06 11:11

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Tegen de radiator aan schijnt het beste te werken. Beide werkt het aardig goed; je staat nu je muur te verwarmen (veel warmte trekt dus in de stenen) terwijl met folie dit niet meer gebeurt en de warmte je huis in straalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45

Tazzios

..

Achter de radiator doe je gebruikelijk een wat kleiner oppervlak dan de radiator zelf zodat het niet zo snel zichtbaar is. Hierdoor verwarm je nog een stukje muur.

Op de radiator zelf kun je het volledige oppervlak doen zonder dat het zichtbaar is. De warmteafgifte capaciteit wordt wel wat minder doordat je feitelijk een deel van je radiator isoleert.

Dit kun je ook gebruiken (rol ondervloer), handig bij veel radiators.
https://www.hornbach.nl/s...10-m/8152685/artikel.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Als je muur geïsoleerd is heeft radiatorfolie niet veel zin. Je muur warmt toch wel op en geeft de warmte ook weer af aan de ruimte. Als je nog geld bij moet leggen zou ik het laten. Als je muur niet geïsoleerd is dan zou het misschien een zeer kleine besparing opleveren.

Op mindergas.nl heb ik jarenlang mijn gasverbruik* bijgehouden. Het aanbrengen van radiatorfolie gaf geen zichtbare besparing op. En merkbaar was het ook niet. De folie had ik al aangebracht voordat mijn spouwmuur geïsoleerd werd.

* wekelijks vanaf januari 2012 t/m januari 2017

[ Voor 4% gewijzigd door drielp op 14-07-2020 13:19 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:29

_Arthur

blub

Folie tegen je radiator geplakt, zorgt voor een afname van het vermogen van je radiator. Dus wil je gebruiken, dan op de muur, niet tegen/op de radiator zelf.

Maar bij test-resultaten was het effect maar heel erg klein (hoog enkele enkele procenten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Bedankt voor de antwoorden tot nu de muur is geïsoleerd niet super goed 5 cm glaswol. Moet op zich geen geld bij heb waardebon van 45 euro voor deze winkel. Kan ipv de folie ook paar led lampen bestellen maar al mijn lampen zijn al vervangen door led verlichten en zou dus puur zijn als vervanging.

Heb ook gekeken naar de radiator ventilators alleen 165 euro is best veel wil misschien deze winter zelf iets in elkaar knutselen van pc fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

ppatrick schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:06:
Heb ook gekeken naar de radiator ventilators alleen 165 euro is best veel wil misschien deze winter zelf iets in elkaar knutselen van pc fans.
Radiator ventilatoren werken dan weer erg goed om de capaciteit van je radiator te vergroten. Ik heb op 2 radiatoren Speed Comforts (https://www.50five.nl/catalogsearch/result/?q=Speedcomfort). En de ruimte is veel sneller op temperatuur met 2 stuks per radiator, dan zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Mijn radiator is 2.5 meter lang zou er dus 3 stuks per radiator aan moeten hangen. Bij de link is het 129 euro wel uitverkocht helaas. Hoeveel zou de besparing zijn? Moet zeggen de radiator krijgt de kamer ook wel snel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
ppatrick schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:32:
Mijn radiator is 2.5 meter lang zou er dus 3 stuks per radiator aan moeten hangen. Bij de link is het 129 euro wel uitverkocht helaas. Hoeveel zou de besparing zijn? Moet zeggen de radiator krijgt de kamer ook wel snel warm.
Ik kan je uit 1e hands metingen vertellen dat die Speedcomfort grote bullshit is. Zelfs een paar Arctic F9 1800 rpm fans op 5V geven al een drie keer hogere vermogenstoename dan de Speedcomfort..

Dé reden om zo'n Speecomfort te gebruiken is zo'n beetje... als je de spullen of handigheid niet hebt zelf wat beters te maken en je een of andere hoekkamer in een flatgebouw met ontoereikende radiatorcapaciteit hebt.

Vergeet ook niet dat je nog te maken hebt met elektraverbruik voor die fans. Naast de absurde aanschafprijs moet ook dat terugverdiend worden uit een marginaal hoger rendement van je CV ketel.

[ Voor 28% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-07-2020 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

kabeltjekabel schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:09:
Ik kan je uit 1e hands metingen vertellen dat die Speedcomfort grote bullshit is. Zelfs een paar Arctic F9 1800 rpm fans op 5V geven al een drie keer hogere vermogenstoename dan de Speedcomfort..
Eerst zijn ze bullshit en daarna is er opeens een drie keer hogere vermogenstoename met ook ventilatoren :+

Ze werken/werkten hier prima anders.
Dé reden om zo'n Speecomfort te gebruiken is zo'n beetje... als je de spullen of handigheid niet hebt zelf wat beters te maken en je een of andere hoekkamer in een flatgebouw met ontoereikende radiatorcapaciteit hebt.
Precies; klik-klak-klaar in 1 minuut ipv 24 dagen kutviolen omdat ik een grondige hekel aan electra heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dat zijn ze ook.
_Arthur schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:42:
en daarna is er opeens een drie keer hogere vermogenstoename met ook ventilatoren :+
Juist; het eerste DIY getto alternatief doet al 3x meer. Dus zeg 45% ipv 15% toename in warmteafgifte bij 50 graden toevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Komt maar op met je cijfers ipv geroeptoeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
_Arthur schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:50:
[...]

Komt maar op met je cijfers ipv geroeptoeter.
Staat in het stuk dat je uit je quote geknipt hebt.

Aanvullend; vermogenstoename was redelijk constant als vermogen, niet als percentage. Relatieve effect dus groter bij lage aanvoertemperatuur. Met speedcomfort kun je ~3 graden lager gaan zitten met je Ta.

Gebruikte radiator een T22, 500 hoog, 1440 breed.

[ Voor 38% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-07-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Om even terug te komen op de folie eigenlijk is het zonde en kan ik beter paar extra led lampen bestellen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45

Tazzios

..

Feit blijft dat je zonder folie je muur opwarmt. Niet geprobeerd is zeker mis en LED lampen had je al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:47

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

_Arthur schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:29:
Folie tegen je radiator geplakt, zorgt voor een afname van het vermogen van je radiator. Dus wil je gebruiken, dan op de muur, niet tegen/op de radiator zelf.

Maar bij test-resultaten was het effect maar heel erg klein (hoog enkele enkele procenten).
Andersom denkend.. Waarom zou het erg zijn dat je vermogen van je radiator verkleint? Het stuk vermogen dat je anders gebruikt om de muur (en daarna buiten) op te warmen gebruik je nu niet. Dus ja, je vermogen wordt lager, maar je efficiency misschien wel hoger.

Ik denk dat het verschil met op de muur plakken niet zo groot is vanwege dit punt. Op de muur heb je nog een stuk reflectie wat je wellicht extra mee pakt, maar op de radiator geeft een extra luchtspleet waardoor de muur nog minder opwarmt..

Kortom, my 2 cents: het verschil tussen op de muur of op de radiator plakken is niet dusdanig dat je juist voor het een of andere moet kiezen. Allebei prima..

En natuurlijk, kleine besparing, maar ook kleine investering..

Edit: blijft over welke je zou moeten nemen. Lekker zelf kiezen. De tonzon is makkelijker aanbrengen en minder zichtbaar. Wel 2x zo duur.. Ik vind (😉) dat de besparing gelijkwaardig is..

[ Voor 8% gewijzigd door prein2 op 15-07-2020 13:39 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
De folie is bestelt benieuwd of werkt, vriend van me heeft een Infrarood-thermometer benieuwd of ik verschil van warmte aan de muur kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Zal in de zomer wel meevallen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
Ja ga ook pas in de winter meten he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NineTailedFox
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:42
ppatrick schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:46:
Ja ga ook pas in de winter meten he ;)
Nu meer dan een jaar later, ondertussen al gemeten of het verschil maakt en zo ja, zou je andere ook aanraden radiator folie aan te schaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@NineTailedFox Heb met dezelfde radiator folie een klein proefje gedaan van welgeteld 2 dagen, ongeveer zelfde temperatuur en stookgedrag. Radiator formaat 500mmx600mm klein van stuk.

Dag 1, folie tegen radiator, retour temperatuur 35 graden als hoogst
Dag 2, folie tegen muur, retour temperatuur 33,5 graden als hoogst gemeten.

Radiator kon dus zijn vermogen beter kwijt, vermoedelijk aan de luchtlaag aan de achterkant van de radiator. Dus aan de kamer heeft de radiator meer warmte afgegeven.

Voor een goede meting zijn er meerdere dagen nodig, maar ben er van overtuigd dat je een radiator ligt knijpt in zijn vermogen als je deze tegen de radiator hangt.

Type radiator folie moet niks uitmaken, behalve dat deze reflecterend zou moeten zijn. Goedkoopste van goedkoopste is dus al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
NineTailedFox schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:28:
[...]

Nu meer dan een jaar later, ondertussen al gemeten of het verschil maakt en zo ja, zou je andere ook aanraden radiator folie aan te schaffen?
Heb niet zo gemeten maar merk weinig verschil gemerkt, kamer is niet sneller warm naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
ppatrick schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 00:10:
[...]

Heb niet zo gemeten maar merk weinig verschil gemerkt, kamer is niet sneller warm naar mijn idee.
De claim van radiatorfolie is niet dat het sneller warm wordt, maar dat het energie spaart.
De metingen van @plaspvd bevestigen ook de toepassing van radiatorfolies. Het is niet de bedoeling dat je de folie op de radiator plakt. Elke gebruiksaanwijzing geeft aan dat je radiatorfolie op de wand achter de radiator behoort te plakken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19

Reptile209

- gers -

JukeboxBill schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 00:33:
[...]

De claim van radiatorfolie is niet dat het sneller warm wordt, maar dat het energie spaart.
De metingen van @plaspvd bevestigen ook de toepassing van radiatorfolies. Het is niet de bedoeling dat je de folie op de radiator plakt. Elke gebruiksaanwijzing geeft aan dat je radiatorfolie op de wand achter de radiator behoort te plakken.
Nee hoor, ik heb net iemand geholpen met het aanbrengen van Tonzon radiatorfolie: expliciet bedoeld om tegen de radiator aan te plakken met de meegeleverde dubbelzijdige tape. En ik moet zeggen: gaat makkelijk en is vrijwel onzichtbaar. Bovendien denk ik dat de tape makkelijker hecht op een goed ontvette radiator dan op een hobbelige muur die je niet goed schoon krijgt. En ja: je vermindert de afgifte aan de achterkant, maar die zal toch al minder bijdragen en een flink deel aan de muur afstaan zonder folie. Je verhoogt wel de gemiddelde temperatuur van de rest van de radiator, waardoor dat deel efficiënter wordt. Hoe dat netto precies uitpakt weet ik niet, maar het zal vast beter zijn dan helemaal geen folie en iets minder goed dan folie op de muur.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
JukeboxBill schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 00:33:
[...]

Klopt idd maar kon het ook niet terug zien in gasverbruik wat ik wel zag doen ik de temperatuur van de verwarming van 75 graden terug had gebracht naar 60.
Pagina: 1