Ik ben zo'n 5 jaar geleden begonnen met fotografie met een Canon 1100D. In eerste instantie gebruikte ik 'm voor vakantiefoto's en daardoor werd ik ook eens lui en maakte ik gewoon foto's met m'n smartphone. Inmiddels heb ik twee trips naar Nieuw-Zeeland en ook genoeg foto's in Europa gemaakt en begin ik toch steeds meer te zien dat de smartphone foto's niet mooi genoeg zijn. Maar ook met het maken van prints en canvassen van mijn 1100D foto's zijn niet altijd even mooi meer. Ik begin ruis en pixels te zien. Daarnaast zit ik eraan te denken om mijn foto's te verkopen op websites, dus daarvoor heb je ook hogere resoluties nodig.
Daarnaast heb ik ook nog een aantal andere zaken die ik graag in een nieuwe camera zou zien:
- Uitklapbaar scherm zodat ik ook onder rare hoeken kan zien wat ik doe
- WiFi zodat ik mijn foto's gelijk op telefoon of pc kan zien/downloaden
Nu ben ik aan het kijken voor een opvolger voor de 1100D. Nu ben ik ook al even bij Kamera-Express geweest en daar kreeg ik een aantal opties:
- 250D (nieuw) ~ €500-550
- 805D (nieuw) ~€900-950
- 80D (tweedehands) ~ €600-700
- 90D (nieuw) ~ €1.300+
- (full-frame camera's hebben we nog niet eens besproken)
Waar ik naartoe wil werken is mooie scherpe foto's maken die ik ook op groot formaat kan printen of grote canvasdoeken van kan maken. Ik ben vooral een fan van landschapsfotografie en ik vind nachtfotografie (sterrenhemel, aurora) ook erg leuk.
Nu zit ik wel nog met een aantal vragen waar ik zelfs met een boel YouTube filmpjes nog niet een duidelijk antwoord heb gekregen. Hopelijk kunnen jullie mij hier mee helpen:
Ik ben nog flexibel in mijn budget (vandaar de vraag of ik mogelijk over moet stappen naar full-frame). Maar ga nu niet gelijk het meest professionele spul suggereren, want er zijn grenzen
Alvast bedankt voor het meedenken en ik ben benieuwd naar de reacties!
Daarnaast heb ik ook nog een aantal andere zaken die ik graag in een nieuwe camera zou zien:
- Uitklapbaar scherm zodat ik ook onder rare hoeken kan zien wat ik doe
- WiFi zodat ik mijn foto's gelijk op telefoon of pc kan zien/downloaden
Nu ben ik aan het kijken voor een opvolger voor de 1100D. Nu ben ik ook al even bij Kamera-Express geweest en daar kreeg ik een aantal opties:
- 250D (nieuw) ~ €500-550
- 805D (nieuw) ~€900-950
- 80D (tweedehands) ~ €600-700
- 90D (nieuw) ~ €1.300+
- (full-frame camera's hebben we nog niet eens besproken)
Waar ik naartoe wil werken is mooie scherpe foto's maken die ik ook op groot formaat kan printen of grote canvasdoeken van kan maken. Ik ben vooral een fan van landschapsfotografie en ik vind nachtfotografie (sterrenhemel, aurora) ook erg leuk.
Nu zit ik wel nog met een aantal vragen waar ik zelfs met een boel YouTube filmpjes nog niet een duidelijk antwoord heb gekregen. Hopelijk kunnen jullie mij hier mee helpen:
- Is een full-frame nou echt nodig? Ik snap dat je meer megapixels wilt hebben, maar wat voor impact gaat de full-frame sensor nog hebben voor het eindresultaat? Als ik een APS-C met 1,6x cropfactor heb of een full-frame en ze hebben beide zo'n 24MP ben je dan met een APS-C niet beter uit? Of denk ik nu verkeerd?
- Zijn DSLR's op hun retour en zou ik voor een systeemcamera moeten gaan?
Ik ben nog flexibel in mijn budget (vandaar de vraag of ik mogelijk over moet stappen naar full-frame). Maar ga nu niet gelijk het meest professionele spul suggereren, want er zijn grenzen
Alvast bedankt voor het meedenken en ik ben benieuwd naar de reacties!