Somfy knikarmscherm random omhoog (incl windsensor 3D)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag,

Ik krijg een punthoofd hier. We hebben 2 jaar terug een woning gekocht. Daar zat al een aantal jaar een knikarmscherm met een Somfy RTS motor incl. somfy RTS remote bij.

De eerste zomer; na een X aantal minuten ging het scherm weer omhoog. Ik dacht, huh?

Na wat uitzoekwerk kwam ik er na een paar maand achter dat in de buik van 't scherm een windsensor zat. Open gemaakt, en compleet verweerd en verrot, lekkende batterijen, naja. Goed aan stront dus.

Dus; nieuwe windsensor gekocht. Volgens de handleiding gekoppeld (knikarmscherm 50% uit, afstandsbediening laten leren, knopje op windsensor, en hoppa, gekoppeld. Beetje getrokken aan het scherm, en ja hoor hij ging naar binnen.

Maar, nog steeds gaat het scherm na X minuten weer omhoog. Soms een half uur, soms ander half uur. Zelfs bij stil weer!

Nu we weer een zomer verder zijn, toch maar weer eens opgepakt. Opnieuw de stekker 3 sec eruit, 8 sec erin, 3 sec eruit, en weer erin. Scherm beweegt een stuk en dan klaar. Windsensor weer aan afstandsbediening 'geleerd' middels de leerknoppen, maar helaas, na een half uur ofzo, hops, weer omhoog. Maar rukken aan het scherm zorgt er wel voor dat ie omhoog gaat (imo; windsensor werkt en is gekoppeld).

Ik ben ten einde raad. Wie oh wie heeft nog een troef op handen?

- edit:
Voorbeeld van vanavond:
20:37 naar beneden 21:08 weer omhoog
21:12 naar beneden, en 22:09 weer omhoog

TLDR:
Knikarmscherm Somfy gaat vanzelf omhoog, soms na een half uur, soms een uur. 3D Windsensor opnieuw gekoppeld. Resets uitgevoerd volgens 3-8-3, niets helpt.

[ Voor 3% gewijzigd door NeFoRcE op 13-07-2020 22:11 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Toevallig al een oplossing gevonden hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-05 22:40
Het meest voorkomende probleem met deze sensoren is batterijen leeg of sensor stuk. Bij het vervangen van de sensor dient de oude sensor uit geprogrammeerd te worden.
Als correct resetten, hij geeft de 'tik-tik', niet helpt vrees ik dat je er een ervaren monteur bij zal moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Helaas nog niet opgelost nee. Vorig jaar kon ik de sensor nog omruilen voor een nieuwe, maar ja, dat is er bij gebleven helaas. Denk niet dat de verkoper er nu nog mee akkoord gaat ;)

Ach, we gebruiken het scherm nooit eigenlijk. Juist hierdoor...

Misschien dat ik deze zomer er nogmaals even weer naar ga kijken en anders wellicht resetten, en gewoon geen windsensor gebruiken. Dan zou ie mijn inziens ook niet omhoog moeten gaan. Tenzij dit model ofzo alleen werkt met sensor? Ik heb echt geen idee. Het frustreert wel in ieder geval...

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:40
Ik zou beginnen met die windsensor uitschakelen, als het dan goed gaat weet je zeker dat die de boosdoener is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:14
Precies. Windsensor(en) ontkoppelen en een tijdje aanzien.

Zo moeilijk is het toch niet om het scherm zelf in te doen bij forse wind?

En als het probleem dan aanhoudt, haal dan ook eens de batterij uit de normale RTS remote ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 02-06-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-05 22:40
Zolang de sensor in de motor geprogrammeerd staat zal de motor naar de sensor zoeken, deze niet vinden en na enige tijd in gaan. zorg dat de sensor NIET meer in de programmering van de motor staat, kijk of het probleem opgelost is en kijk zelf zo nu en dan naar buiten of het waait...

deze sensor is een extra, scherm zal in theorie prima moeten werken zonder.
(purzel heeft een tijdje somfy spullen gemonteerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:14
NeFoRcE schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:41:
Opnieuw de stekker 3 sec eruit, 8 sec erin, 3 sec eruit, en weer erin. Scherm beweegt een stuk en dan klaar. [...]
Resets uitgevoerd volgens 3-8-3, niets helpt.
Toevallig dat ik laatst door een foutje ook een remote moest verwijderen bij een Somfy RTS. Dit lukt me niet via de 3-8-3 reset!

Geen idee hoe het wel had gekund, maar uiteindelijk heb ik de verkeerde remote middels de goede remote verwijderd (ik had de verkeerde remote nog... sterker nog dat was dezelfde 4-channel remote op een ander kanaal). Zie de handleiding van Somfy.
Pagina: 1