Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerezos
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-07-2020
Ik doe een technische studie aan de universiteit en ben voor het aankomende academische jaar aangenomen als student-assistent voor een vak per periode, waardoor ik dus in feite een aanstelling voor het hele jaar heb. Nou vraag ik me af hoe mooi het student-assistentschap op mijn cv staat en of werkgevers er waarde aan hechten. Hier heb ik nauwelijks wat over kunnen vinden online, behalve dat je bij de KLM eerder als managementtrainee wordt aangenomen indien je als student-assistent hebt gewerkt. Ik zou later graag in de finance of consultancy sector willen werken, dus het liefst wil ik antwoorden gericht op deze sectoren lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HendrikN
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:00
Lijkt het je leuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerezos
Jazeker, het lijkt me leuk om weer met de stof bezig te zijn aangezien ik het interessant vind, er beter in te worden en tegelijkertijd ook nieuwe studenten mee helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:17

g0tanks

Moderator CSA
nerezos schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:54:
Nou vraag ik me af hoe mooi het student-assistentschap op mijn cv staat en of werkgevers er waarde aan hechten.
Werkgevers in de sectoren die je noemt zullen altijd extracurriculaire activiteiten waarderen, maar een studentassistentschap is niet per se slechter of beter dan een commissie of bestuur. Doorgaans verdient het wel beter. ;)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31
Weet niet hoe het nu is, maar in 'mijn' tijd was het zo ongeveer de ideale bijbaan: locatie, tijden, uurloon. 3 jaar lang semi-permanent gedaan.

Beetje werkervaring wordt altijd gewaardeerd. Wil je nog meer impact dan moet je een relevante bijbaan doen in de sector waar je op mikt of een hoogwaardige bestuursfunctie doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10-2024
Het is sowieso waardevol als je de wetenschap in wilt (PhD, enz.). Ik kan me voorstellen dat het ook in het onderwijs nuttig kan zijn, maar of werkgevers daar er ook naar kijken weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:18
nerezos schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:57:
[...]

Jazeker, het lijkt me leuk om weer met de stof bezig te zijn aangezien ik het interessant vind, er beter in te worden en tegelijkertijd ook nieuwe studenten mee helpen.
En wat denk je dat een werkgever dus over iemand met deze ervaring denkt? "Hé, dat is iemand die het aantoonbaar leuk vindt om met de stof bezig te zijn en er beter in te worden en om tegelijkertijd ook anderen te helpen." :) Hoeveel positieve extra kwalificaties zou je nog meer willen...? Lijkt mij dus een ideale 'bijbaan' voor als je later een baan met enige inhoud/diepgang ambieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:02
Als je het leuk vind doen! Staat stuk beter op je CV dan vakkenvullen of bier tappen en ik ken iemand die bij haar eerste baan meteen een trede hoger werd ingeschaald door de ervaring van student-assistent/voorlichter/en nog meer klusjes die ze er allemaal bij deed op de uni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Je bent al aangenomen. Waarom vraag je dit nu pas? De baan is gerelateerd aan je vakgebied en meestal worden de betere studenten aangenomen, dus ten opzichte van andere bijbanen zeker een pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Ik ben het ook een kwartaal geweest. Of het me geholpen heeft voor mijn baan.. geen idee. Maar het verdiende echt heel erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
nerezos schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:54:
[..] eerder als managementtrainee wordt aangenomen indien je als student-assistent hebt gewerkt.
Je doet o.a. ervaring op met het motiveren en beoordelen van "medewerkers". Goeie manier om er achter te komen of dat jou ligt en dus of een management functie jou ligt. Toekomstige sector is daarbij eigenlijk niet relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerezos
Rubbergrover1 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:25:
[...]

En wat denk je dat een werkgever dus over iemand met deze ervaring denkt? "Hé, dat is iemand die het aantoonbaar leuk vindt om met de stof bezig te zijn en er beter in te worden en om tegelijkertijd ook anderen te helpen." :) Hoeveel positieve extra kwalificaties zou je nog meer willen...? Lijkt mij dus een ideale 'bijbaan' voor als je later een baan met enige inhoud/diepgang ambieert.
Zo had ik het nog niet bekeken, interessant inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:28
Bij onze werving van starters is een student-assistentschap ook een indicatie van een slimme kandidaat: het is iemand die boven de stof stond en goede cijfers haalde, anders kreeg hij deze positie niet aangeboden. In technische werkgebieden is dat zeker een pre.

Of het beter is dan een andere bijbaan en/of bestuur: sommige recruiters staren zich helaas compleet blind op bepaalde zaken zoals een bestuurspositie (geen bestuur = afwijzing), ik heb daar zo mijn mening over maar het kan zeker helpen om een 'divers' CV op te bouwen en dus niet enkel assistentschappen te doen tijdens de studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerezos
matk89 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:53:
Bij onze werving van starters is een student-assistentschap ook een indicatie van een slimme kandidaat: het is iemand die boven de stof stond en goede cijfers haalde, anders kreeg hij deze positie niet aangeboden. In technische werkgebieden is dat zeker een pre.

Of het beter is dan een andere bijbaan en/of bestuur: sommige recruiters staren zich helaas compleet blind op bepaalde zaken zoals een bestuurspositie (geen bestuur = afwijzing), ik heb daar zo mijn mening over maar het kan zeker helpen om een 'divers' CV op te bouwen en dus niet enkel assistentschappen te doen tijdens de studie.
Heb jij misschien meer kennis of inzichten over voor wat voor soort banen een bestuurspositie een (grote) pré is? Als je in een technische rol terecht wilt komen, zoals als software ontwikkelaar, dan lijkt me een bestuurspositie niet een pré. Voor banen in de consultancy of finance lijkt het me wel een stuk belangrijker omdat samenwerking en communicatieve vaardigheden in die vakgebieden cruciaal zijn. Zie ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:25:
[...]

En iemand die vakkenvullen op zijn CV heeft staan vind het aantoonbaar leuk om producten in hokjes te stoppen? Die student assistent had een baan nodig. Betaald best redelijk, en de gemiddelde persoon zal het zeker leuker vinden dan vakken vullen. Maar je moet er ook niet teveel achter zoeken. @matk89 heeft wel een redelijk punt, het zegt wel iets dat je bent aangenomen voor die positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dat zal je verbazen :+ Ik weet van een situatie, ook bij een technische studie, waarbij een docent tussen twee kandidaten kon kiezen. De ene had voor de twee vakken die de docent had gegeven gemiddeld een 9 gehaald, de andere had bij één van die twee vakken meer dan vijf herkansingen nodig. De docent koos toch voor de tweede kandidaat, vermoedelijk omdat een andere docent de eerste student niet mocht. Moraal van het verhaal, je kunt beter naar de cijferlijst kijken.

In dit verhaal mis ik wat het SA-schap in gaat houden. Ga je helpen bij colleges, ga je helpen nakijken, of ga je bijvoorbeeld literatuur uitpluizen en ordenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerezos
GlowMouse schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:02:
[...]

Dat zal je verbazen :+ Ik weet van een situatie, ook bij een technische studie, waarbij een docent tussen twee kandidaten kon kiezen. De ene had voor de twee vakken die de docent had gegeven gemiddeld een 9 gehaald, de andere had bij één van die twee vakken meer dan vijf herkansingen nodig. De docent koos toch voor de tweede kandidaat, vermoedelijk omdat een andere docent de eerste student niet mocht. Moraal van het verhaal, je kunt beter naar de cijferlijst kijken.

In dit verhaal mis ik wat het SA-schap in gaat houden. Ga je helpen bij colleges, ga je helpen nakijken, of ga je bijvoorbeeld literatuur uitpluizen en ordenen?
Ik ga helpen bij de werkcolleges, dus de studenten gaan zelfstandig aan de slag en mochten ze tegen problemen aan lopen dan kunnen ze aan mij voor hulp vragen. Verder ga ik ook nakijken en soms leg ik het een en ander aan opdrachten en problemen uit tijdens de werkcolleges

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:28
nerezos schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:53:
[...]

Heb jij misschien meer kennis of inzichten over voor wat voor soort banen een bestuurspositie een (grote) pré is? Als je in een technische rol terecht wilt komen, zoals als software ontwikkelaar, dan lijkt me een bestuurspositie niet een pré. Voor banen in de consultancy of finance lijkt het me wel een stuk belangrijker omdat samenwerking en communicatieve vaardigheden in die vakgebieden cruciaal zijn. Zie ik dat goed?
Net wat zelf al aangeeft: specifieke skills zijn handig voor specifieke rollen.
- Traineeships en consultancy toko's gaan inderdaad goed op de vermelding van een bestuur (ook al is het voor 10 leden 1x per jaar een vergadering voorzitten)

Maar zoals met alles is het genuanceerd: Een programmeur moet goede technische skills hebben, zeker. Maar iemand die compleet introvert in een hoekje zit en heel slecht in menselijk contact is, is niet iemand die je graag naar een klant/interne gebruiker stuurt voor een overleg over die ene nieuwe feature. Er is een zekere balans nodig.

Het gaat om het totaalpakket. Zoals aangegeven door @GlowMouse is een student-assistentschap slechts een indicatie, en het kan ook juist niets zeggen.

Het kan sowieso geen kwaad om op je CV te hebben. Ga het lekker doen en kijk volgend jaar weer wat je dan wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GlowMouse schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:02:
[...]

Of die is gekozen omdat die geschikter was voor het werk. Het lijkt mij logischer dat ze liever iemand aannemen waarvan ze denken dat die het werk goed kan doen, dan iemand die wel goede cijfers haalt, maar misschien andere vaardigheden mist. Het geeft in mijn ogen eerder een bevestiging van de meerwaarde van zo'n student assistentschap, dat het aantoont dat je meer kunt dan alleen goede cijfers halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:32:
[...]

Of die is gekozen omdat die geschikter was voor het werk. Het lijkt mij logischer dat ze liever iemand aannemen waarvan ze denken dat die het werk goed kan doen, dan iemand die wel goede cijfers haalt, maar misschien andere vaardigheden mist. Het geeft in mijn ogen eerder een bevestiging van de meerwaarde van zo'n student assistentschap, dat het aantoont dat je meer kunt dan alleen goede cijfers halen.
Die andere kwaliteiten speelden hier niet. Verkijk je niet op de kneuterigheid op sommige departementen. Onder Professoren is echt niet enkel iets van het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
Ik zou persoonlijk denk ik meer hechten aan vaste werkgevers. Anderzijds, ik heb banen naast mijn studie gehad die 0 relevantie hadden, nooit iets over gehoord. Ik heb 4 jaar lang hetzelfde zomerbaantje gehad. Was het uitdagend? In de basis niet. Ik vond het echter een sport om zo min mogelijk slechte calls te hebben en kwam bij klanten op hele boeiende plekken. Hoeveel mensen kunnen er nou zeggen dat ze voor hun zomerwerk onder tanks vloeibaar stikstof door hebben gelopen, op een longstay van een revalidatiekliniek zijn geweest, maar ook bovenin de verkeerstoren van Schiphol hebben gestaan? De laatste anderhalf jaar ben ik wat anders gaan doen, iets dat ik ook gewoon leuk vond.

Bij mijn sollicitaties ben ik welgeteld 1x naar een cijferlijst gevraagd. Door iemand die er niets van snapte én mijn aankondiging niet goed gelezen had. Dat was nog voor mijn diploma-uitreiking. En dan vragen waarom je geen diploma of cijferlijst bij je hebt. 8)7 En vervolgens de vraag krijgen waarom er zo veel 1en, 2en en 3en op staan... Studiepunten snapte hij niet. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-05 15:39

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Iets kunnen uitleggen is de hoogste vorm van begrip. Je moet echt de stof begrijpen wil je zinnig mensen helpen. Dus voor je eigen ontwikkeling biedt het enorme voordelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GlowMouse schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:45:
[...]

Die andere kwaliteiten speelden hier niet. Verkijk je niet op de kneuterigheid op sommige departementen. Onder Professoren is echt niet enkel iets van het verleden.
Maar dacht je dat het in het bedrijfsleven zoveel anders gaat dan op de universiteit? Volgens mij is het juist een grote pré als je binnen die 'kneuterigheid' jezelf zodanig hebt kunnen profileren dat je als meest geschikte kandidaat werd gezien. Het gaat er zowel bij de universiteit als in het bedrijfsleven immers helemaal niet om of je de beste cijfers hebt, of de meeste kennis hebt. Het gaat er om dat je je zodanig gedraagt (of kunt gedragen) dat je goed in het team past. Soms betekent dat meegaan met de flow, soms betekent dat juist af en toe een kritische noot plaatsen of een afwijkend gezichtspunt geven. Maar altijd gaat het om de juiste attitude op het juiste moment en op de juiste plek.
Pagina: 1