PSU 2x 4-pins naar 1x 8-pin aansluiting voor stroom CPU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeachChicken
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik heb een behuizing met een meegeleverde voeding 250W. Nu zie ik dat het moederbord (mini-ITX) naast de 24-pins ATX stroom aansluiting ook een 8-pins ATX stroom aansluiting heeft. Echter beschikt de voeding naast de 24-pins connector over alleen over 2 4-pins connectors (aparte kleur: geel + zwart). Geen labels op de connectoren.

Voor moederbord layout zie: https://download.asrock.c...370M-ITX_ac.indd%3A.14347

Omdat ik niet al te veel kaas gegeten heb van hardware wil ik graag het volgende even zeker weten voordat ik de bende perongeluk opblaas. Ik heb het label van de voeding bestudeerd maar ben nog niet zeker van me zaak.

1. Ik neem aan dat de 24-pins aansluiting op het moederbord gewoon de "hoofdaansluiting" voor het stroom is. Klopt dit?

2. de CPU wordt apart gevoed, de 8-pins aansluiting is voor stroom toevoer voor de CPU. Klopt dit?

3. Is het standaard dat de 4-pin connectoren een andere kleur code (1 connector: 2x geel, 2x zwart) hebben, of moet ik hierdoor ergens op verdacht zijn?

4. Kan ik de 2 losse 4-pin connectoren combineren om samen de 8-pin CPU stroom aansluiting te vormen?

5. Indien bovenstaande punt niet opgaat, heb ik dan een adapter nodig om van 2x 4-pins een 8-pin connector te maken?

Linkjes naar specs materialen

Behuizing: https://www.supermicro.co...is/tower/721/SC721TQ-250B
Moederbord: https://www.asrock.com/MB...c/index.asp#Specification
Voeding: 1U 250W Flex ATX Multi-output Bronze Power Supply, FSP FSP250-50LC

Details voeding:

Power Supply
1U 250W Flex ATX Multi-output Bronze Power Supply, FSP FSP250-50LC

Power Efficiency 85%
Total Output Power and Input 250W with Input 100 - 240Vac
AC Input Frequency 50-60Hz
Output Type 24pin ATX

-12V Max: .3A / Min: 0A
+12V Max: 18A / Min: 1A (100Vac - 240Vac)
+5V Max: 14A / Min: .5A
+3.3V Max: 12A / Min: .3A
+5Vsb Max: 2.5A / Min: 0A

[ Voor 17% gewijzigd door BeachChicken op 13-07-2020 15:44 . Reden: Spelling etc. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

4+4 =8
Dat is voor je CPU.

Weet niet wat je gaat gebruiken, maar kan zomaar eens tijd worden voor nieuwe voeding
pricewatch: Silverstone FX350-G

[ Voor 96% gewijzigd door Hackus op 13-07-2020 17:50 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.nIX
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-06 20:47
Om je vragen in volgorde te beantwoorden:
1: Ja.
2: Ja.
3: Dit is compleet afhankelijk van de fabrikant. Kleurcoderingen zeggen jammer genoeg weinig.
4: Meestal wel. Kan je een foto maken van de 2 4-pins stekkers?
5: Aan adapters zou ik niet beginnen. Als je voeding geen 8-pins CPU aansluiting heeft, is dat meestal omdat hij dat gewoon niet trekt.

Verder de vraag: Je gaat een 250W voeding gebruiken, wat voor compleet systeem ga je daar van stroom mee voorzien? Ik hoop dat je er niet een zware processor in wilt proppen, want dan is het wachten op de brandweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeachChicken
Cpt.nIX, bedankt voor je reactie. Ik leg er een Intel I5 9600K in. Ik ben benieuwd wat je bedoelt met wachten op brandweer. Kan een te zwakke voeding brandgevoelig zijn, of interpreteer ik het nu te letterlijk?

De voeding kwam bij de behuizing en dacht
dat het wel afdoende zou zijn voor een NAS

Specs van de built. (Uit de losse pols)

Intel i5 9600K
Crossair 16 GB DDR4
WD Blue 250GB SSD (m.2)
2x WD RED 4TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Een zwakke slechte kwaliteit voeding kan dat inderdaad. Of je systeem meetrekken de dood in wanneer die gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-07 14:16
Ik zou voor zo'n processor die ver boven de 100w kan vragen onder load geen budget voeding nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:53
Voor een nas heb je toch geen 9600K nodig? Zou daar eerder een Pentium of hooguit een i3 voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jverbree schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:37:
Cpt.nIX, bedankt voor je reactie. Ik leg er een Intel I5 9600K in. Ik ben benieuwd wat je bedoelt met wachten op brandweer. Kan een te zwakke voeding brandgevoelig zijn, of interpreteer ik het nu te letterlijk?

De voeding kwam bij de behuizing en dacht
dat het wel afdoende zou zijn voor een NAS

Specs van de built. (Uit de losse pols)

Intel i5 9600K
Crossair 16 GB DDR4
WD Blue 250GB SSD (m.2)
2x WD RED 4TB
Let wel op dat je dan een bios update nodig hebt met Z370 bordje. Verder zou ik dan de voeding halen die ik aangeef. voor een NAS een 9600K is wel rare keuze, G5400 voldoet niet ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-07 14:16
Je wil natuurlijk ook dat een nas energie zuinig is en dat gaat niet met deze processor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik weet niet of je alle onderdelen al hebt enzo, maar voor het geld voor al die onderdelen had je een prachtige Synology kunnen kopen.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:24

nelizmastr

Goed wies kapot

0rbit schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:12:
Ik weet niet of je alle onderdelen al hebt enzo, maar voor het geld voor al die onderdelen had je een prachtige Synology kunnen kopen.
En zelfs een hele aardige 4 bay. Vooral de 9600K is een aparte keuze. Overkill,
zelfs als je er iets als Plex op gaat draaien. Een i3 is dan al afdoende.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeachChicken
0rbit schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:12:
Het is een eis van mij om de machine zelf te configuren.

Verder, bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ga het lijstje herzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:53
Overigens is die voeding alleen geschikt als je er continue minimaal 47w uit gaat halen. Lijkt mij niet dat je dat gaat halen met je beoogde setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
jverbree schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:34:
[...]

Het is een eis van mij om de machine zelf te configuren.

Verder, bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ga het lijstje herzien.
Dat is een nobel streven, maar ik zou dan alsnog voor een simpele i3 gaan. Geen idee wat verder de bedoeling is; als het een oefening is of gewoon hobby: go for it. Als je een betrouwbaar werkende NAS wil dan zou ik ook kant en klare NAS overwegen. Daar is de laatste jaren zoveel in verder ontwikkelt.

Ik heb een Synology 918+ en een FreeNas-gebaseerd systeem (oude Core i5) met 16GB RAM en een grote ZFS2 array. De Synology is veel sneller en stiller en kost qua componenten ongeveer de helft :+ Ook kan ik op de 918+ virtual machines aanmaken en runnen. Webserver. DLNA. Je kunt het zo gek niet bedenken of het kan. Het is in feite een volledige Linux-computer met een custom OS van Synology (zal op Debian ofzo gebaseerd zijn). Natuurlijk is FreeNAS/NAS4Free etc. leuker om mee te klooien ;-)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Pagina: 1