Op vakantie naar Schotland maar faciliteiten dicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:28
Wij hebben voor de corona crisis een pakketreis met eigen vervoer naar Schotland geboekt. Een kindvriendelijke reis gekozen want we hebben kleine kinderen. Dat betekent dat er mooie zwembaden, indoor speeltuinen en entertainment op de parken aanwezig is. De reis wordt ook op de website aangeprezen als kindvriendelijk.

Het reisbureau heeft vorige week aangegeven dat de reis doorgaat, maar dat de faciliteiten (zwembaden, speeltuinen) op de parken gesloten zijn. Hierop hebben we aangegeven dat we nu niet willen, maar de reis willen verschuiven naar volgend jaar. Alle faciliteiten zijn namelijk dicht op de parken. Ook kastelen en bezienswaardigheden openen grotendeels pas in september weer.

Reisbureau wil hier echter niet aan meewerken. Zowel geen voucher en verplaatsen mag ook niet.

Ik lees her en der dat we in principe zelfs recht hebben op geld terug, omdat de reis nu niet meer kindvriendelijk is en we dat wel zo geboekt hebben. Bureau is aangesloten bij ANVR, SGR.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring of tips?

[ Voor 11% gewijzigd door DoubleTweak op 13-07-2020 15:12 ]

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik als fervent Schotlandganger heb ook mijn plannen moeten cancelen. We volgen het nieuws in Schotland op de voet, en de Schotse regering heeft een hele andere (maar veel duidelijkere) approach die echt veel meer gericht is op de gezondheid en niet op de economie.
15 juli gaan daar de B&B's open en we hebben regelmatig op vriendschappelijke basis contact met enkele B&B houders daar. Zij vinden het wel fijn dat ze weer open kunnen, maar doordat door het island-life daar een hele andere levensinstelling heerst (afhankelijk van waar je komt natuurlijk) zijn ze natuurlijk ook deels terughoudend over een mogelijke stroom toeristen, omdat zij zich allemaal wél goed aan de regels willen houden. Daar geldt 2 meter afstand, niet 1,5m. Overal in winkels mondkapjes. Veel duidelijker dan hier in ieder geval en veel minder hakken-in-het-zand, omdat zij als inwoners het belang van de (gezondheid van de) community voorop stellen.

Dus ik denk dat het idd verstandig is dat je niet gaat en vaak zijn het juist de reisorganisaties die daar begrip voor hebben. Ik boek altijd alles zelf los en dan is corona geen geldige reden tot annulering, maar als je inderdaad juist een vakantie boekt met als doeleind vertier voor de kids, dan zou je verwachten dat mensen die reis liever niet willen als juist het vertier voor de kids niet mogelijk is (want dan zou je de reis in eerste instantie niet geboekt hebben). Je gaat ook geen skivakantie boeken en dan achteraf niet kunnen skien.
Ik ga er vanuit dat je dit bij je reisorganisatie hebt aangegeven. Je vraagt niet eens om je geld terug, maar je wilt het gewoon uitstellen naar volgend jaar. Lijkt me toch (voor hen) de meest wenselijke oplossing zou je denken. Je kunt altijd je reis- en annuleringsverzekering bellen om te vragen welke stappen je het beste kunt zetten. Volgens mij kun je ook eens naar een juridisch loket gaan om tips in te winnen.

Je kunt altijd e ANVR/SGR bellen om hulp ook.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Blijft een lastige kwestie... maar in dit geval heb je juist dit park uitgezocht omdat het kindvriendelijk is, in dat geval zou het redelijk duidelijk moeten zijn. Je kan niet geburik maken van de faciliteiten op het park.

Kastelen en bezienswaardigheden ed zijn dan weer een grijzer gebied. Die zijn niet direct gerelateerd aan het park en je kan immers ook een goede vakantie hebben zonder die dingen (en zijn wel vaker om andere redenenen gesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:20
Even heel zwart-wit, als er in de brochure geadverteerd wordt met faciliteiten, maar die zijn er nu niet, dan leveren ze niet wat ze geadverteerd hebben. Ondanks dat een reisadvies weer groen (of geel?) is.

Maar als ze niet willen meewerken aan een andere oplossing, dan is er niet veel anders dan of je verlies nemen, of stappen ondernemen tegen de ondernemen om je gelijk te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:21

Standeman

Prutser 1e klasse

Je gaat ook geen skivakantie boeken en dan achteraf niet kunnen skien.
Maar als je een skivakantie boekt en er is geen vlokje sneeuw gevallen, heb je gewoon pech.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Standeman schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:42:
[...]

Maar als je een skivakantie boekt en er is geen vlokje sneeuw gevallen, heb je gewoon pech.
Hebben dat soort vakanties daar niet standaard een disclaimer voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
Deathchant schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:34:
Ik als fervent Schotlandganger heb ook mijn plannen moeten cancelen. We volgen het nieuws in Schotland op de voet, en de Schotse regering heeft een hele andere (maar veel duidelijkere) approach die echt veel meer gericht is op de gezondheid en niet op de economie.
15 juli gaan daar de B&B's open en we hebben regelmatig op vriendschappelijke basis contact met enkele B&B houders daar. Zij vinden het wel fijn dat ze weer open kunnen, maar doordat door het island-life daar een hele andere levensinstelling heerst (afhankelijk van waar je komt natuurlijk) zijn ze natuurlijk ook deels terughoudend over een mogelijke stroom toeristen, omdat zij zich allemaal wél goed aan de regels willen houden. Daar geldt 2 meter afstand, niet 1,5m. Overal in winkels mondkapjes. Veel duidelijker dan hier in ieder geval en veel minder hakken-in-het-zand, omdat zij als inwoners het belang van de (gezondheid van de) community voorop stellen.

Dus ik denk dat het idd verstandig is dat je niet gaat en vaak zijn het juist de reisorganisaties die daar begrip voor hebben. Ik boek altijd alles zelf los en dan is corona geen geldige reden tot annulering, maar als je inderdaad juist een vakantie boekt met als doeleind vertier voor de kids, dan zou je verwachten dat mensen die reis liever niet willen als juist het vertier voor de kids niet mogelijk is (want dan zou je de reis in eerste instantie niet geboekt hebben). Je gaat ook geen skivakantie boeken en dan achteraf niet kunnen skien.
Ik ga er vanuit dat je dit bij je reisorganisatie hebt aangegeven. Je vraagt niet eens om je geld terug, maar je wilt het gewoon uitstellen naar volgend jaar. Lijkt me toch (voor hen) de meest wenselijke oplossing zou je denken. Je kunt altijd je reis- en annuleringsverzekering bellen om te vragen welke stappen je het beste kunt zetten. Volgens mij kun je ook eens naar een juridisch loket gaan om tips in te winnen.

toon volledige bericht
Bedankt voor de inzichten in de huidige situatie in Schotland zelf.

Het gaat er ons gewoon om dat we normaal vd vakantie kunnen genieten. Het reisbureau zegt het is code geel dus je moet gaan ook al is alles dicht. Best een klantonvriendelijke opstelling. Ik heb vanochtend een uitgebreide e-mail gestuurd naar het bureau waarin we aangeven dat we gewoon willen verplaatsen met daarin al onderbouwde bezwaren. Lijkt me inderdaad voor beide partijen een redelijke oplossing. Ik ben benieuwd daar hun reactie.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
Anoniem: 1271350 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:36:
Blijft een lastige kwestie... maar in dit geval heb je juist dit park uitgezocht omdat het kindvriendelijk is, in dat geval zou het redelijk duidelijk moeten zijn. Je kan niet geburik maken van de faciliteiten op het park.

Kastelen en bezienswaardigheden ed zijn dan weer een grijzer gebied. Die zijn niet direct gerelateerd aan het park en je kan immers ook een goede vakantie hebben zonder die dingen (en zijn wel vaker om andere redenenen gesloten).
Dat eerste lijkt ons ook. Voor wat betreft kastelen e.d. is idd grijzer behalve dat we bij hun een explorer pas hebben geboekt waarmee je heel veel kastelen kan bezoeken voor een vast bedrag. Vrijwel alles is dus nog dicht als wij er zijn. Het meebestellen van zo’n pas geeft toch ook een bepaalde intentie van de reisinvulling weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
PROnline schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:41:
Even heel zwart-wit, als er in de brochure geadverteerd wordt met faciliteiten, maar die zijn er nu niet, dan leveren ze niet wat ze geadverteerd hebben. Ondanks dat een reisadvies weer groen (of geel?) is.

Maar als ze niet willen meewerken aan een andere oplossing, dan is er niet veel anders dan of je verlies nemen, of stappen ondernemen tegen de ondernemen om je gelijk te krijgen.
Als het bureau voet bij stuk houdt dan zullen we denk ik wel gaan, maar dan gaat er nog wel een juridisch gevecht volgen na de vakantie. We hebben weinig trek om als voorbereiding voor de vakantie een juridische procedure te starten. Dan is het vakantieplezier wel echt helemaal weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DoubleTweak schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:07:
[...]

Als het bureau voet bij stuk houdt dan zullen we denk ik wel gaan, maar dan gaat er nog wel een juridisch gevecht volgen na de vakantie. We hebben weinig trek om als voorbereiding voor de vakantie een juridische procedure te starten. Dan is het vakantieplezier wel echt helemaal weg.
Maar dan heb je toch geen poot meer om op te staan? Het voldoet niet aan de verwachtingen en dat wisten we vantevoren al, maar we zijn wel gegaan, en nu willen we geld terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
downtime schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:13:
[...]

Maar dan heb je toch geen poot meer om op te staan? Het voldoet niet aan de verwachtingen en dat wisten we vantevoren al, maar we zijn wel gegaan, en nu willen we geld terug?
Wat is het alternatief? Het geld is al betaald. Als we niet afreizen dan komen ze ook niet zomaar over de brug met een terugbetaling lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

downtime schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:13:
[...]

Ik denk dat je juridisch niet sterk staat als je nu de vakantie accepteert (door te gaan) en daarna een klacht gaat indienen. Al kun je natuurlijk wel dat protest indienen en dan gaan. Alleen dan weet ik niet wat je rechten zullen zijn.
@downtime stelt dus wel valide vragen, al weet ik niet of het helemaal waar is dat je geen poot om op te staan hebt. Alleen wat schiet je op met een voucher van 200 euro (om maar iets te noemen?) Als je vakantie niet leuk is omdat de belangrijke faciliteiten ontbreken, waarvoor ga je dan nog?

Ik zou zo snel mogelijk rechtsbijstand inschakelen om er achter te komen wat je positie is.

[ Voor 5% gewijzigd door Hann1BaL op 13-07-2020 16:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:28

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Volgens de consumentenbond heb je recht op (een deel van) je geld terug:
Vakantieverblijf open maar faciliteiten dicht
Sommige accommodaties zijn nog wel open, maar bijvoorbeeld het restaurant, een speelhal en zwembad zijn dicht. Als je het vakantieverblijf boekte mét faciliteiten en je kunt daar geen gebruik van maken, dan heb je recht op een deel van het geld terug.

Wil je niet meer gaan omdat alles (grotendeels) dicht is? Als je kunt onderbouwen dat je de accommodatie hebt geboekt vanwege die faciliteiten, dan kun je de boeking volgens toezichthouder ACM ontbinden. Je mag de boeking dan kosteloos opzeggen. Je krijgt voor het betaalde bedrag dan geld terug of een reisvoucher.
https://www.consumentenbo...-omboeken-reis-bij-onrust

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
RedFox schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:01:
Volgens de consumentenbond heb je recht op (een deel van) je geld terug:

[...]

https://www.consumentenbo...-omboeken-reis-bij-onrust
Dank je. Dat was ik inderdaad tegengekomen. Maar ja, het reisbureau wil daar niet aan vooralsnog. Ik heb een link van ACM Consuwijzer doorgestuurd in de email van vanmorgen met daarin hetzelfde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

DoubleTweak schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:07:
[...]

Precies om wat @downtime zegt; ik snap dat je niet van juridisch gezeik vooraf houdt omdat het een domper op je voorpret is, maar je kunt niet toch gebruik ervan gaan maken en dan achteraf je punt gaan maken. Dan weet je sowieso zeker dat je niet serieus genomen gaat worden. Je kunt geen eten bestellen, concluderen dat je het niet lekker vindt, dan toch opeten en achteraf niet willen betalen omdat je het niet lekker vond ;)

Volgens mij heb je inderdaad 3 opties:
1) door het discomfort heenbijten dat je voorpret weg is, maar wel gewoon van te voren de bezwaren maken en afwachten wat het reisbureau zegt.
2) mocht 1 niks opleveren, dan toch gewoon gaan en de discomfort voor lief nemen dat je toch niet alle faciliteiten hebt kunnen gebruiken
3) punt 1 versterken met het verhaal van @RedFox en daarmee best of both worlds krijgen: toch gaan zonder faciliteiten en dan toch een deel van je geld terugkrijgen.

Hoe dan ook ga je op welke manier dan ook niet je volle vakantie/beleving kunnen ervaren. Dat moet je denk ik wel gaan accepteren.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
DoubleTweak schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:17:
[...]

Wat is het alternatief? Het geld is al betaald. Als we niet afreizen dan komen ze ook niet zomaar over de brug met een terugbetaling lijkt me.
Als jij op vakantie gaat accepteer je dus de reis en kan je achteraf niet zo veel meer. Dus dat lijkt me sowieso niet slim.

Ben je lid van de Consumentenbond? Dan kan je gratis Juridisch advies krijgen. Die zitten vol met dit soort zaken op het moment dus weten er in ieder geval aardig wat vanaf.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
SmurfLink schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:32:
[...]

Als jij op vakantie gaat accepteer je dus de reis en kan je achteraf niet zo veel meer. Dus dat lijkt me sowieso niet slim.

Ben je lid van de Consumentenbond? Dan kan je gratis Juridisch advies krijgen. Die zitten vol met dit soort zaken op het moment dus weten er in ieder geval aardig wat vanaf.
Op zich heb je daar gelijk in, maar als we niet gaan en er wordt geen geld terugbetaald dan hebben we helemaal niets. Ik heb wel rechtsbijstand al heb ik daar niet zulke goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Saffie_time

Why use this? 42!

Gewoon eens een telefoontje aan anvr aan gaan wagen. Ik heb geen idee hoeveel tijd je nog hebt voor vertrek maar dit lijkt op een 'eigenwijze' medewerker of kantoor.
Nu even doordrukken kan je straks wel het gewenste plezier opleveren.
Achteraf klagen als je geweest bent zal niet alt effectief zijn.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleTweak
Saffie_time schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:22:
Gewoon eens een telefoontje aan anvr aan gaan wagen. Ik heb geen idee hoeveel tijd je nog hebt voor vertrek maar dit lijkt op een 'eigenwijze' medewerker of kantoor.
Nu even doordrukken kan je straks wel het gewenste plezier opleveren.
Achteraf klagen als je geweest bent zal niet alt effectief zijn.
Er is al een goed telefoongesprek aan gewaagd. Medewerker heeft met supervisor gesproken en schriftelijk is daarna gecommuniceerd dat ze niet willen verschuiven. Er ligt nu sinds gisteren een e-mail waarmee we ze op andere gedachten proberen te brengen om het zo maar te zeggen.
Nog geen reactie op gehad, maar ik ga vanochtend rappeleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
DoubleTweak schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 07:16:
[...]

Er is al een goed telefoongesprek aan gewaagd. Medewerker heeft met supervisor gesproken en schriftelijk is daarna gecommuniceerd dat ze niet willen verschuiven. Er ligt nu sinds gisteren een e-mail waarmee we ze op andere gedachten proberen te brengen om het zo maar te zeggen.
Nog geen reactie op gehad, maar ik ga vanochtend rappeleren.
Als ik het zo lees is het niet met de ANVR geweest. Dat reisbureau ga je niet veranderen, je moet het vanuit een andere hoek zien te krijgen. Coronasymptomen zijn tegenwoordig toch een grond voor annuleren? Ik zeg niet dat je die moet vertonen (want dan moet je ook 2 weken in isolement), maar puur theoretisch als je die zou vertonen op de dag van vertrek, dan zou je niet weg mogen en valt het wel onder jouw overmacht, lijkt mij zo?

[ Voor 1% gewijzigd door Pizza_Boom op 14-07-2020 11:49 . Reden: woord vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Vergelijkbare situaties zijn ook bij de vakantieman voorbij gekomen, ook voor Corona.

Wat hierboven al eerder wordt aangestipt; je boekt een pakketreis, waarin diverse faciliteiten zijn beschreven. Kunnen zij dit niet leveren, dan is het geleverde niet meer conform hetgeen je hebt geboekt en heb je recht op compensatie of zelfs soms volledige teruggave.

Dit geldt ook voor pakketreizen waarin diverse excursies zijn opgenomen, als een groot excursies ook niet meer uitgevoerd kunnen worden, is de reis niet conform de overeenkomst.

Bovenstaande geldt niet bij slechte weer condities.

Ik zou adviseren om niet alsnog te gaan. Jullie gaan niet de vakantie beleven zoals die jullie voor ogen hadden. Veel faciliteiten voor kinderen zijn gesloten, kastelen zijn gesloten, ik weet niet hoe het met de horeca zit? Is dit wat jullie wel willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
headhunter1985 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:18:
Vergelijkbare situaties zijn ook bij de vakantieman voorbij gekomen, ook voor Corona.

Wat hierboven al eerder wordt aangestipt; je boekt een pakketreis, waarin diverse faciliteiten zijn beschreven. Kunnen zij dit niet leveren, dan is het geleverde niet meer conform hetgeen je hebt geboekt en heb je recht op compensatie of zelfs soms volledige teruggave.

Dit geldt ook voor pakketreizen waarin diverse excursies zijn opgenomen, als een groot excursies ook niet meer uitgevoerd kunnen worden, is de reis niet conform de overeenkomst.

Bovenstaande geldt niet bij slechte weer condities.

Ik zou adviseren om niet alsnog te gaan. Jullie gaan niet de vakantie beleven zoals die jullie voor ogen hadden. Veel faciliteiten voor kinderen zijn gesloten, kastelen zijn gesloten, ik weet niet hoe het met de horeca zit? Is dit wat jullie wel willen?
Ik denk dat je gelijk hebt en we inderdaad niet moeten gaan. Horeca is allemaal dicht m.u.v. een enkele take-away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgar88
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-07-2020
Deathchant schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:34:

toon volledige bericht
Je moet je sowieso afvragen of je 'vast' wilt zitten op een eiland, mocht er weer een lockdown komen. Ik zou persoonlijk niet gaan en kijken of ik ergens op het vasteland nog naartoe kan gaan. Dan kan je in geval van een lockdown aankondiging, snel in de auto terug naar huis. Moet je vliegen, ferry of tunnel, dan kan het zijn dat deze diensten per direct op slot gaan en zit je vast.

Succes met de keuze! ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
Edgar88 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:24:
[...]

Je moet je sowieso afvragen of je 'vast' wilt zitten op een eiland, mocht er weer een lockdown komen. Ik zou persoonlijk niet gaan en kijken of ik ergens op het vasteland nog naartoe kan gaan. Dan kan je in geval van een lockdown aankondiging, snel in de auto terug naar huis. Moet je vliegen, ferry of tunnel, dan kan het zijn dat deze diensten per direct op slot gaan en zit je vast.

Succes met de keuze! ;w
Je hebt helemaal gelijk. We willen ook niet.
Het probleem is de overheid zegt: het is code geel dus veilig. Reisbureau zegt dan: de reis gaat door want de overheid zegt dat het veilig is.
Reisbureau weigert te annuleren, te wijzigen of voucher te geven want dat mag niet van de SGR zeggen ze. Kortom als we niet gaan zijn we €4000,- kwijt want het geld moest al eerder betaald worden. Ik zie overigens ook reisbureau’s die hier coulanter mee omgaan, maar ja die hebben wij niet. 😉
Gezien de feitelijke omstandigheden (kindvriendelijke reis, maar alles dicht) denk ik dat we vrij sterk staan, maar ja recht hebben / recht krijgen kan weerbarstig zijn.

Eigenlijk gewoon belachelijk vd overheid om de UK weer op code geel te zetten. Het land ligt nog zo goed als plat. Vakantiegangers worden nu wel aardig gedupeerd zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:28
Klinkt alsof je eigenlijk helemaal niet wilt gaan, maar vooral in je maag zit met het risico dat jij de reissom als verlies moet nemen. (Redelijk standpunt overigens.)

Ik zou er dan induiken hoe groot/klein de kans nou eigenlijk is dat je die reissom uiteindelijk terugkrijgt van de reisorganisatie, eventueel na enig gebakkelei met de reisorganisatie. Ga er niet vanuit dat ze het binnen een week netjes terugstorten, zo mooi is de wereld nou ook weer niet. Dat zal best een tijd duren, maar zodra je weet dat dit uiteindelijk wel goed komt, dan kan je je vervolgens concentreren op een andere vakantie en hoef je dit alleen nog maar netjes af te wikkelen.

Ik zou de volgende stappen doorlopen:
(Stap 1) eerst alle formele argumenten verzamelen waarom ze de reis kosteloos moeten annuleren. Kijk hiervoor vooral op sites als consuwijzer (Die site is van de ACM, dus relatief betrouwbaar) en de ANVR.

Bijvoorbeeld:
Consuwijzer: Uw reisrechten tijdens de coronacrisis, specifiek de vragen:
Ik heb een pakketreis geboekt ->Mag ik mijn pakketreis zelf annuleren->Annuleren omdat de reis erg verandert (Dat is jouw situatie) en
Ik heb een accomodatie/etc.etc. los geboekt ->Krijg ik geld terug als faciliteiten dicht zijn? ->Hierin zie je een goed voorbeeld om duidelijk te maken wanneer je praat over schadevergoeding (Min of meer: Er zijn faciliteiten dicht) en wanneer over ontbinding (er zijn faciliteiten dicht die voor jou heel belangrijk zijn én je kan dat "belangrijk" aantonen).
ANVR: Waarom staat art. 9.9. sinds 2018 eigenlijk in de ANVR reizigersvoorwaarden? Dit artikel is je formele grondslag voor ontbinding.

(Stap 2) Zodra je dat bij elkaar hebt en jezelf hebt overtuigd dat je in je recht staat (Dat lukt veel mensen vrij snel), vraag dan eens iemand kritisch naar je argumenten te kijken: Ben je jezelf rijk aan het rekenen, of heb je een goed punt te pakken? Zo niet: Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent. Nu kan je tenminste een zinnige beslissing maken over toch maar wel gaan of toch maar je verlies pakken.

(Stap 3): Als je gokt dat je een redelijke kans maakt: Briefje naar de reisorganisatie, waarin je ze uitlegt dat je de reisovereenkomst wil en kan ontbinden, maar dat je, wat jou betreft (en uit de goedheid van je hart etc.) volgend jaar met veel plezier deze reis wil maken, omdat je ook wel snapt dat dit gedoe vrij vervelend voor ze is.
-Let er wel op hoe je dit tweede formuleert en denk er vooral over na wat er gebeurt als ze dit accepteren en een paar maanden later failliet zijn. (Zie consuwijzer voor tips)
-Let ook goed op het gebruikte jargon: Er is bijvoorbeeld een belangrijk verschil tussen het ontbinden van een overeenkomst (=we herstellen de situatie alsof er nooit een overeenkomst is geweest) en het annuleren van een reis (=er is een overeenkomst en binnen die overeenkomst treedt een bepaald artikel in werking. Met annuleringskosten etc.)
-Als je weinig ervaring hebt met dit soort brieven: Laat het iemand anders doen. Misschien ken je mensen die je willen helpen, of geef er desnoods een paar euro aan uit zodat dit briefje klopt.

(Stap 4): Wacht rustig totdat ze nietus roepen en geef dan aan dat ze ook kunnen wachten totdat de geschillencommissie precies hetzelfde gaat zeggen als jij, maar dan met meer kosten voor ze.

(Stap 5): Als ze over de brug komen: Prima. Zo niet: Ook prima, want dan heb jij genoeg munitie om naar de geschillencommissie te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Saffie_time

Why use this? 42!

Daarom een stapje omhoog gaan en ANVR aanspreken op het niet nakomen van beleid van 1 van de leden.
Dat logo willen ze vast niet kwijt (zal ook wel niet gebeuren hierom) maar ANVR kan je als pressiemiddel gaan gebruiken.
Ik snap dat het vervelend is en dat je je vakantie ander had voorgesteld maar je zal voordat de datum dat je zou gaan moeten doorpakken en het geregeld hebben.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
onkl schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:40:
Klinkt alsof je eigenlijk helemaal niet wilt gaan, maar vooral in je maag zit met het risico dat jij de reissom als verlies moet nemen. (Redelijk standpunt overigens.)

Ik zou er dan induiken hoe groot/klein de kans nou eigenlijk is dat je die reissom uiteindelijk terugkrijgt van de reisorganisatie, eventueel na enig gebakkelei met de reisorganisatie. Ga er niet vanuit dat ze het binnen een week netjes terugstorten, zo mooi is de wereld nou ook weer niet. Dat zal best een tijd duren, maar zodra je weet dat dit uiteindelijk wel goed komt, dan kan je je vervolgens concentreren op een andere vakantie en hoef je dit alleen nog maar netjes af te wikkelen.

Ik zou de volgende stappen doorlopen:
(Stap 1) eerst alle formele argumenten verzamelen waarom ze de reis kosteloos moeten annuleren. Kijk hiervoor vooral op sites als consuwijzer (Die site is van de ACM, dus relatief betrouwbaar) en de ANVR.

Bijvoorbeeld:
Consuwijzer: Uw reisrechten tijdens de coronacrisis, specifiek de vragen:
Ik heb een pakketreis geboekt ->Mag ik mijn pakketreis zelf annuleren->Annuleren omdat de reis erg verandert (Dat is jouw situatie) en
Ik heb een accomodatie/etc.etc. los geboekt ->Krijg ik geld terug als faciliteiten dicht zijn? ->Hierin zie je een goed voorbeeld om duidelijk te maken wanneer je praat over schadevergoeding (Min of meer: Er zijn faciliteiten dicht) en wanneer over ontbinding (er zijn faciliteiten dicht die voor jou heel belangrijk zijn én je kan dat "belangrijk" aantonen).
ANVR: Waarom staat art. 9.9. sinds 2018 eigenlijk in de ANVR reizigersvoorwaarden? Dit artikel is je formele grondslag voor ontbinding.

(Stap 2) Zodra je dat bij elkaar hebt en jezelf hebt overtuigd dat je in je recht staat (Dat lukt veel mensen vrij snel), vraag dan eens iemand kritisch naar je argumenten te kijken: Ben je jezelf rijk aan het rekenen, of heb je een goed punt te pakken? Zo niet: Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent. Nu kan je tenminste een zinnige beslissing maken over toch maar wel gaan of toch maar je verlies pakken.

(Stap 3): Als je gokt dat je een redelijke kans maakt: Briefje naar de reisorganisatie, waarin je ze uitlegt dat je de reisovereenkomst wil en kan ontbinden, maar dat je, wat jou betreft (en uit de goedheid van je hart etc.) volgend jaar met veel plezier deze reis wil maken, omdat je ook wel snapt dat dit gedoe vrij vervelend voor ze is.
-Let er wel op hoe je dit tweede formuleert en denk er vooral over na wat er gebeurt als ze dit accepteren en een paar maanden later failliet zijn. (Zie consuwijzer voor tips)
-Let ook goed op het gebruikte jargon: Er is bijvoorbeeld een belangrijk verschil tussen het ontbinden van een overeenkomst (=we herstellen de situatie alsof er nooit een overeenkomst is geweest) en het annuleren van een reis (=er is een overeenkomst en binnen die overeenkomst treedt een bepaald artikel in werking. Met annuleringskosten etc.)
-Als je weinig ervaring hebt met dit soort brieven: Laat het iemand anders doen. Misschien ken je mensen die je willen helpen, of geef er desnoods een paar euro aan uit zodat dit briefje klopt.

(Stap 4): Wacht rustig totdat ze nietus roepen en geef dan aan dat ze ook kunnen wachten totdat de geschillencommissie precies hetzelfde gaat zeggen als jij, maar dan met meer kosten voor ze.

(Stap 5): Als ze over de brug komen: Prima. Zo niet: Ook prima, want dan heb jij genoeg munitie om naar de geschillencommissie te stappen.
toon volledige bericht
Dankjewel voor deze uiteenzetting! Ik heb zojuist het reisbureau telefonisch gerappelleerd. Als het goed is krijgen we binnen 24uur reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
Saffie_time schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:41:
Daarom een stapje omhoog gaan en ANVR aanspreken op het niet nakomen van beleid van 1 van de leden.
Dat logo willen ze vast niet kwijt (zal ook wel niet gebeuren hierom) maar ANVR kan je als pressiemiddel gaan gebruiken.
Ik snap dat het vervelend is en dat je je vakantie ander had voorgesteld maar je zal voordat de datum dat je zou gaan moeten doorpakken en het geregeld hebben.
De ANVR zegt op hun website dat als de reis nog niet aangevangen is dat je er zelf met de organistatie uit moet zien te komen. Ik ga het ontbindingsartikel vd ANVR zeker meenemen in de communicatie als er geen beweging in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

DoubleTweak schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:53:
[...]
Eigenlijk gewoon belachelijk vd overheid om de UK weer op code geel te zetten. Het land ligt nog zo goed als plat. Vakantiegangers worden nu wel aardig gedupeerd zo.
Die code kleur heeft dan ook niets te maken met hoeveel zaken er open zijn en ALLEEN met de mogelijke besmettingsrisico's. In feite is die nu laag OMDAT er nog zoveel dicht is.

Ik snap dat je niet blij bent maar geen dingen door elkaar halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik heb het topic doorgelezen en een paar dingen vallen me op.

Zoals al eerder opgemerkt, je wil écht niet gaan. dat druipt er van af. (terecht trouwens).
Schotland is een fantastisch land maar als je er heen gaat voor de kastelen, musea etc heb je er nu niet veel te zoeken.
Het reisbureau kan niet leveren aangezien er allerlei faciliteiten gesloten zijn. Om het eten voorbeeld @Deathchant te gebruiken: je besteld een 3 gangen diner, het restaurant kan maar 1 gang leveren om wat voor reden dan ook maar wil wel dat je de 3 gangen betaald.

Het is relatief simpel:

Het reisbureau gaat er van alles aan doen om te zorgen dat ze geen geld terug hoeven geven. (ondanks dat je daar volgens de EU recht op hebt, zie ook de berichtgeving rondom de vouchers van diverse airlines. Je hoeft een voucher niet te accepteren!)

Als je het gevecht niet aan wil:
  • Ga je naar Schotland
  • Heb je sowieso niet de vakantie die wil en heel leuk zal het waarschijnlijk ook niet zijn
  • Heb je geen poot meer om op te staan
  • Reisbureau = winnaar
In alle andere gevallen:
  • Je onzekerheid even op standje 0 zetten
  • Mouwen opstropen
  • Go to the mattresses ( leave the gun, take the cannoli )
Je maakt dan geen vrienden en je zult echt even door moeten bijten maar dat is helaas de enige manier.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Standeman schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:42:
[...]

Dat is niet waar, er zijn zat reizen waar je gewoon sneeuwgarantie krijgt of bij kunt boeken... Tot nu toe nooit gebruik van hoeven maken maar het bestaat wel.

Zelfs low-cost operators als Sunweb bieden het aan.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:21

Standeman

Prutser 1e klasse

1nsane schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:53:
[...]

Dat is niet waar, er zijn zat reizen waar je gewoon sneeuwgarantie krijgt of bij kunt boeken... Tot nu toe nooit gebruik van hoeven maken maar het bestaat wel.

Zelfs low-cost operators als Sunweb bieden het aan.
Maar dat is een losse verzekering die je er bij boekt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:54
@DoubleTweak Volgens mij mag je de naam van het reisbureau noemen, ben wel benieuwd eigenlijk O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Furion2000 op 14-07-2020 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:03

LankHoar

Langharig tuig

Overigens, gezien de starre houding van dit reisbureau zou ik ook niet meer gaan verzetten naar volgend jaar, en gewoon ontbinden. Dan heb je meer keuze, meer zekerheid en hoef je niet met een bureau met slechte klantenservice in zee te gaan.

Vervelend voor dat bureau, maar deze situatie kan niemand wat aan doen, dus waarom dan zo halsstarrig het probleem op je klant door willen schuiven? Snap dat dit geld kost, maar een uitkomst via een geschillencommissie of rechter kost meer. Bovendien wilde TS enkel verzetten, niet eens ontbinden. Domme zet lijkt me dit van het bureau in kwestie.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
Furion2000 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:50:
@DoubleTweak Volgens mij mag je de naam van het reisbureau noemen, ben wel benieuwd eigenlijk O-)
Dat vind ik niet zo heel chique dus die laat ik achterwege. 😉

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DoubleTweak
Vanmiddag zijn we als reactie op de e-mail gebeld door het reisbureau en ze hebben besloten om de reis te annuleren en al ons geld terug te storten. Zijn we natuurlijk blij mee. Wel bijzonder aangezien we eigenlijk gewoon wilden verplaatsen. Dat is toch aantrekkelijker voor ze zou je zeggen.

Eind goed al goed dus. Bedankt voor jullie tips en meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:18
DoubleTweak schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:10:
Vanmiddag zijn we als reactie op de e-mail gebeld door het reisbureau en ze hebben besloten om de reis te annuleren en al ons geld terug te storten. Zijn we natuurlijk blij mee. Wel bijzonder aangezien we eigenlijk gewoon wilden verplaatsen. Dat is toch aantrekkelijker voor ze zou je zeggen.

Eind goed al goed dus. Bedankt voor jullie tips en meedenken.
Goed om te horen, zouden ze misschien mee lezen op tweakers? O-) Wel apart eigenlijk, als ze flexibel waren geweest dan hadden ze waarschijnlijk de klant nog gehad? :?

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Pagina: 1