OK, lang uitgesteld, maar nu toch maar eens serieus werken aan een nieuwe allround desktop gaan denken die nog lang bruikbaar moet zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zeer veel:
Mijn schatting is rond de 2500€ a 3000€ excl. randapparatuur en dure opties zoals optane
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik wel: mn muizen zoals MX Master 3 en een sharkoon toetsenbord. Daarnaast heb ik een canon pro 100s printer aan het netwerk hangen. DIt is wat mij betreft niet echt een issuel
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Qua processor kijk ik nu naar AMD, het liefst wacht ik op de Zen 3, maar anders is een 3900X/3950X. De 3900XT kan me nog niet echt bekoren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aangezien responsiviteit én betrouwbaarheid voor mij allebei erg belangrijk zijn ga ik waarschijnlijk beperkt overklokken/tunen
Wat verwacht je van ons?
Geld speelt niet een heel belangrijke rol. Keuzes wel. Ik heb nogal wat overwegingen voor al mijn componenten, en hier en daar ook wel wat specifieke wensen en overwegingen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zeer veel:
- 4K/Ultrawide gaming systeem: Ik ben zelf meer een retro gamer met een brede interesse dwz skyrim, halo, maar ook ion fury etc. Ik speel zelfs ook sims en rts zoals c&c remastered. Echter mijn jongens spelen ook vanalles, fortnite, satisfactory. Ik heb hopelijk straks een high-refresh ultra breedbeeld, bv de samsung g9 odyssey
- Grafisch workstation: met name de adobe suite, corel suite. Ik werk met grotere bestanden, zowel hobbymatig als professioneel grafisch ontwerpen
- Video conferencing/telewerken/streaming/tele-teaching: Ik ben steeds meer met telewerken maar ook tele-teaching bezig. Dan is low latency video conferencing en recording essentieel.
- (architectuur/modelleer design tooling: dit is erg specifiek, maar het komt vooral neer op de wens tot extreem snelle single threaded performance/boost kloks
- MS Office werk(zwaar); Ik doe veel standaard office werk, maar breng daar regelmatig ms office op de knieën, ik ben op bepaalde punten een heavy user. Dit betekent vaak dat responsiviteit cruciaal is, high core clocks en snelle sch(r)ijf toegang
- Video editing: Ik ben geen video expert, maar ik zal ook simpele video bewerking moeten gaan doen
- Twitch/Youtube streaming: vooral de kids vinden dit leuk, maar dit is wat mij betreft meer hobby, dus niet heel belangrijk
- Game streaming naar laptops/tv's wil ik dan ook gaan opzetten
- Ik zal af en toe ook development doen en bv dockers of VM's draaien, maar dat is niet continue
Mijn schatting is rond de 2500€ a 3000€ excl. randapparatuur en dure opties zoals optane
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik wel: mn muizen zoals MX Master 3 en een sharkoon toetsenbord. Daarnaast heb ik een canon pro 100s printer aan het netwerk hangen. DIt is wat mij betreft niet echt een issuel
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Een zeer stevige videokaart (3080 Ti.Big Navi oid)
- Een zeer stevige, stille en efficiente voeding
- Een hoog geklokte x86/64 processor met flinke boostklok en hoge IPC en een flink aantal cores. Waarschijnlijk is een Zen 3 processor ideaal
- Snelle/responsieve en betrouwbare opslag, bv samsung 970 EVO plus/pro en/of intel® Optane™ SSD 905P
- Optioneel een low latency streaming PCIe kaart
Qua processor kijk ik nu naar AMD, het liefst wacht ik op de Zen 3, maar anders is een 3900X/3950X. De 3900XT kan me nog niet echt bekoren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Windows 10 OS is voor mij standaard
- Upgradability/maintainability (door een niet doorgewinterde tweaker) is erg belangrijk. Ik wil regelmatig mijn systeem zelf kunnen aanpassen/uitbreiden zonder teveel gedoe. Daarom valt custom waterkoeling bij mij op dit moment ook af
- Betrouwbaarheid is voor mij ook veel belangrijker dan prijs, zolang de snelheid en responsiviteit maar goed is
- De pc kast moet (overwegend) wit zijn, onder het bureau passen(ik heb een ikea hoekbureau, dus de diepte<50cm is ideaal) en niet op de grond staan maar enigszins verhoogd. De kast kan ook onder het bureau hangen, maar dat soort oplossingen zijn meestal niet handig qua toegang tot de kast
- Geen bling tenzij onvermijdelijk, het is geen issue als het er aan zit, maar ik vindt t niet erg belangrijk
- Stil en koel zijn beide erg belangrijk
- QUa connectiviteit heb ik als bijzondere eis iig usb-c aansluiting(en).
- Ik wil graag goed geluid voor een koptelefoon.
Aangezien responsiviteit én betrouwbaarheid voor mij allebei erg belangrijk zijn ga ik waarschijnlijk beperkt overklokken/tunen
Wat verwacht je van ons?
Geld speelt niet een heel belangrijke rol. Keuzes wel. Ik heb nogal wat overwegingen voor al mijn componenten, en hier en daar ook wel wat specifieke wensen en overwegingen:
- Kasten: Mijn eerste keus is de fractal define 7 wit met de voetjes van level 1 techs: https://www.youtube.com/w...9avQXl7o&feature=emb_logo
De case is wit maar ik vind m wel iets te groot/diep omdat ik geen custom loop ga bouwen. Wel kan er een eisbar 420 bovenin. Dat zou m redelijk stil houden met open top. Veel alternatieven(staan ook in de lijst) hebben een glazen zijkant, en dat is wat mij betreft niet nodig. Compactere Define 7 Compact is er bijvoorbeeld helaas alleen in t zwart. De be quiet! Pure Base 500 Wit is kleiner maar ik weet niet of ie stil genoeg is, terwijl de Corsair Carbide Air 540 Wit lekker ondiep is maar wel breed en volgens mij niet echt stil. De NZXT H710 Zwart/Wit leek me een goede case, maar alweer met een glazen raam, en ik twijfel of ie stil genoeg is. Daarnaast is dan steeds de vraag hoe ik ze op hogere poten/wielen krijg. - Processor: Ik kijk nu naar de 3900X/3950X, maar de Intel Core i9-10900K is ook interessant.
- Koeling: Voor de define 7 kijk ik naar een eisbar 420 bovenin omdat vanuit gamers nexus duidelijk een voorkeur voor waterkoeling voor deze case naar voren kwam. Maar voor mesh cases kan de noctua waarschijnlijk ook werken
- Opslag: Daar wachten we natuurlijk op de Samsung 980 Pro, met als alternatief de 970 evo plus. Ik kijk ook naar intel optane omdat het nog veel robuuster en responsiever is dan NAND.
- Videokaart: 3080 (Ti) Ampere of AMD Big Navi. Dat is dus nog even wachten....
- Geheugen: 32GB. zit te twijfelen of ik hier nog hoger geklokt geheugen moet gebruiken/li]
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 3950X | € 778,50 | € 778,50 |
| 1 | Moederborden | ASRock X570 Steel Legend | € 203,90 | € 203,90 |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Wit | € 67,97 | € 67,97 |
| 1 | Behuizingen | Corsair Carbide Air 540 Wit | € 183,20 | € 183,20 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Wit | € 137,25 | € 137,25 |
| 1 | Behuizingen | NZXT H710 Zwart/Wit | € 140,95 | € 140,95 |
| 1 | Behuizingen | Phanteks Eclipse P400S Wit | € 84,46 | € 84,46 |
| 1 | Monitoren | Samsung Odyssey G9 49" Wit | € 1.420,54 | € 1.420,54 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 chromax.black | € 94,95 | € 94,95 |
| 1 | Waterkoeling | Alphacool Eisbaer 420 CPU | € 126,90 | € 126,90 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB | € 220,70 | € 220,70 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) Wit | € 132,09 | € 132,09 |
| 1 | Solid state drives | Intel Optane 905P PCI-e 1,5TB | € 2.417,58 | € 2.417,58 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 385,37 | € 385,37 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 6.394,36 | ||