Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Deskunder pc voor/van de toekomst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dm_unseen
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 24-06 13:45
OK, lang uitgesteld, maar nu toch maar eens serieus werken aan een nieuwe allround desktop gaan denken die nog lang bruikbaar moet zijn.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zeer veel:
  • 4K/Ultrawide gaming systeem: Ik ben zelf meer een retro gamer met een brede interesse dwz skyrim, halo, maar ook ion fury etc. Ik speel zelfs ook sims en rts zoals c&c remastered. Echter mijn jongens spelen ook vanalles, fortnite, satisfactory. Ik heb hopelijk straks een high-refresh ultra breedbeeld, bv de samsung g9 odyssey
  • Grafisch workstation: met name de adobe suite, corel suite. Ik werk met grotere bestanden, zowel hobbymatig als professioneel grafisch ontwerpen
  • Video conferencing/telewerken/streaming/tele-teaching: Ik ben steeds meer met telewerken maar ook tele-teaching bezig. Dan is low latency video conferencing en recording essentieel.
  • (architectuur/modelleer design tooling: dit is erg specifiek, maar het komt vooral neer op de wens tot extreem snelle single threaded performance/boost kloks
  • MS Office werk(zwaar); Ik doe veel standaard office werk, maar breng daar regelmatig ms office op de knieën, ik ben op bepaalde punten een heavy user. Dit betekent vaak dat responsiviteit cruciaal is, high core clocks en snelle sch(r)ijf toegang
  • Video editing: Ik ben geen video expert, maar ik zal ook simpele video bewerking moeten gaan doen
  • Twitch/Youtube streaming: vooral de kids vinden dit leuk, maar dit is wat mij betreft meer hobby, dus niet heel belangrijk
  • Game streaming naar laptops/tv's wil ik dan ook gaan opzetten
  • Ik zal af en toe ook development doen en bv dockers of VM's draaien, maar dat is niet continue
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn schatting is rond de 2500€ a 3000€ excl. randapparatuur en dure opties zoals optane

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik wel: mn muizen zoals MX Master 3 en een sharkoon toetsenbord. Daarnaast heb ik een canon pro 100s printer aan het netwerk hangen. DIt is wat mij betreft niet echt een issuel

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Een zeer stevige videokaart (3080 Ti.Big Navi oid)
  • Een zeer stevige, stille en efficiente voeding
  • Een hoog geklokte x86/64 processor met flinke boostklok en hoge IPC en een flink aantal cores. Waarschijnlijk is een Zen 3 processor ideaal
  • Snelle/responsieve en betrouwbare opslag, bv samsung 970 EVO plus/pro en/of intel® Optane™ SSD 905P
  • Optioneel een low latency streaming PCIe kaart
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua processor kijk ik nu naar AMD, het liefst wacht ik op de Zen 3, maar anders is een 3900X/3950X. De 3900XT kan me nog niet echt bekoren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Windows 10 OS is voor mij standaard
  • Upgradability/maintainability (door een niet doorgewinterde tweaker) is erg belangrijk. Ik wil regelmatig mijn systeem zelf kunnen aanpassen/uitbreiden zonder teveel gedoe. Daarom valt custom waterkoeling bij mij op dit moment ook af
  • Betrouwbaarheid is voor mij ook veel belangrijker dan prijs, zolang de snelheid en responsiviteit maar goed is
  • De pc kast moet (overwegend) wit zijn, onder het bureau passen(ik heb een ikea hoekbureau, dus de diepte<50cm is ideaal) en niet op de grond staan maar enigszins verhoogd. De kast kan ook onder het bureau hangen, maar dat soort oplossingen zijn meestal niet handig qua toegang tot de kast
  • Geen bling tenzij onvermijdelijk, het is geen issue als het er aan zit, maar ik vindt t niet erg belangrijk
  • Stil en koel zijn beide erg belangrijk
  • QUa connectiviteit heb ik als bijzondere eis iig usb-c aansluiting(en).
  • Ik wil graag goed geluid voor een koptelefoon.
Ga je overklokken?
Aangezien responsiviteit én betrouwbaarheid voor mij allebei erg belangrijk zijn ga ik waarschijnlijk beperkt overklokken/tunen

Wat verwacht je van ons?
Geld speelt niet een heel belangrijke rol. Keuzes wel. Ik heb nogal wat overwegingen voor al mijn componenten, en hier en daar ook wel wat specifieke wensen en overwegingen:
  • Kasten: Mijn eerste keus is de fractal define 7 wit met de voetjes van level 1 techs: https://www.youtube.com/w...9avQXl7o&feature=emb_logo
    De case is wit maar ik vind m wel iets te groot/diep omdat ik geen custom loop ga bouwen. Wel kan er een eisbar 420 bovenin. Dat zou m redelijk stil houden met open top. Veel alternatieven(staan ook in de lijst) hebben een glazen zijkant, en dat is wat mij betreft niet nodig. Compactere Define 7 Compact is er bijvoorbeeld helaas alleen in t zwart. De be quiet! Pure Base 500 Wit is kleiner maar ik weet niet of ie stil genoeg is, terwijl de Corsair Carbide Air 540 Wit lekker ondiep is maar wel breed en volgens mij niet echt stil. De NZXT H710 Zwart/Wit leek me een goede case, maar alweer met een glazen raam, en ik twijfel of ie stil genoeg is. Daarnaast is dan steeds de vraag hoe ik ze op hogere poten/wielen krijg.
  • Processor: Ik kijk nu naar de 3900X/3950X, maar de Intel Core i9-10900K is ook interessant.
  • Koeling: Voor de define 7 kijk ik naar een eisbar 420 bovenin omdat vanuit gamers nexus duidelijk een voorkeur voor waterkoeling voor deze case naar voren kwam. Maar voor mesh cases kan de noctua waarschijnlijk ook werken
  • Opslag: Daar wachten we natuurlijk op de Samsung 980 Pro, met als alternatief de 970 evo plus. Ik kijk ook naar intel optane omdat het nog veel robuuster en responsiever is dan NAND.
  • Videokaart: 3080 (Ti) Ampere of AMD Big Navi. Dat is dus nog even wachten....
  • Geheugen: 32GB. zit te twijfelen of ik hier nog hoger geklokt geheugen moet gebruiken/li]
De lijst met genoemde componenten:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3950X€ 778,50€ 778,50
1MoederbordenASRock X570 Steel Legend€ 203,90€ 203,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Wit€ 67,97€ 67,97
1BehuizingenCorsair Carbide Air 540 Wit€ 183,20€ 183,20
1BehuizingenFractal Design Define 7 Wit€ 137,25€ 137,25
1BehuizingenNZXT H710 Zwart/Wit€ 140,95€ 140,95
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400S Wit€ 84,46€ 84,46
1MonitorenSamsung Odyssey G9 49" Wit€ 1.420,54€ 1.420,54
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 94,95€ 94,95
1WaterkoelingAlphacool Eisbaer 420 CPU€ 126,90€ 126,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 220,70€ 220,70
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Wit€ 132,09€ 132,09
1Solid state drivesIntel Optane 905P PCI-e 1,5TB€ 2.417,58€ 2.417,58
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 385,37€ 385,37
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 6.394,36

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22:17
Je zou natuurlijk paar maanden kunnen wachten en een ryzen 9 4900 kunnen kopen...

qua bord is een pricewatch: Asus ROG Strix B550-E GAMING in combinatie met https://promotion.asus.com/nl/nl/b550-gamevoucher een stuk sterker dan degene die je nu hebt.

De be quiet case is voor mij stil genoeg, je kan er altijd nog wat extra fans in bouwen :) .
De noctua is ruim voldoende, een dark rock pro 4 is ook goed.
Waarom de sport editie - die is "out of stock", vervang hem voor een pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B ik zou eerder nog naar 64 GB kijken als je bang bent het niet te halen.
Dat is een goede voeding, alternatief: pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum (je gaat niet zoveel watt nodig hebben waarschijnlijk :P )

Die SSD's... die zijn veel te duur om praktisch nuttig te zijn :P

Acties:
  • +4Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22-06 18:26
99ruud99 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:21:Die SSD's... die zijn veel te duur om praktisch nuttig te zijn :P
En voor nog wel meer onderdelen in dit systeem geldt dat. Prima als je geld overhebt, maar ik heb bij vrijwel alle hier uitgekozen onderdelen het gevoel: waarom, dat is helemaal niet nodig gezien de wensen. Top of the line is al sinds jaar en dag minder bang for the buck dan de subtoppers.

Even stapsgewijs:
Processorkoeler: Scythe Mugen 4 is een top-koeler en €60 goedkoper.
Processor: Ryzen 3900X is €350 goedkoper en nauwelijks langzamer
Geheugen: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK bijna €100 goedkoper en het verschil ga je niet merken.
Waterkoeling: hype die ik zelf nooit gesnapt heb. Kun je gewoon weglaten.
Moederbord: ik zou, puur vanwege het merk voor de pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE gaan.
SSD: eens met 99ruud99. Weglaten scheelt je €2500.

Kijk, leuk dat je het geld hebt maar (no offence) hier zit gewoon veel te veel geld-weggooierij bij die je nooit gaat merken. Als je dan echt zo graag supersnel wil zijn:
1. neem bovenstaande tips serieus ;)
2. Koop van het bespaarde geld over 2 jaar nieuwe onderdelen of zelfs een heel nieuwe pc.
3. Sowieso geldt; wacht nog een paar maanden tot de nieuwe GPU's uit zijn inderdaad. Dit is het slechtste moment om een dure nieuwe gpu te kopen.

Je hebt dan nú voor +/- €3000 een systeem dat 97% van de snelheid heeft ten opzichte wat je nu zelf wil kopen, maar over 2 jaar voor de andere €3000 een systeem dat 140% is van jouw systeem van €6000+dure videokaart. Maar goed, zo denk ik er over ;).

[Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-07-2020 19:32]

• ravw
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online
Ik was voor mijn systeem 1500 euro kwijt zie hier onder
en voor 500 meer even een VR bril aangeschaft dus die is ook in huis voor de toekomstige games

Systeem:
Ryzen 9 3900X,
RTX 2070
32GBVeng
Asro X570 PHANTOM GAMING 4
Windows 10 Pro 64bits
M2 1 TB
2TB SSD
Systeemkast van Bequiet ( met glas)

[Voor 32% gewijzigd door ravw op 14-07-2020 20:13]

Systeem: Ryzen 9 3900X,RTX 2070 ,32GBVeng,Asro X570 PHANTOM GAMING 4 , Windows 10 Pro 64bits

• DeNachtwacht
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22-06 18:26
Precies. Meer dan genoeg, en als je wil kun je dan nog voor de (opvolger van de) 2080 gaan. Ook als ik multimiljardair zou zijn zou ik niet verder gaan.

[Voor 33% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-07-2020 20:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:51
Los van de krankzinnig dure optane als keuze; neem dan een Threadripper ;) zie ik totaal niet in waarom er een Rtx3080 of iets dergelijks in moet? Die doe je toch echt alleen bij zware games op de allerhoogste settings en resoluties of 3D CAD met enorme assemblies of voor grafisch 3D renderen. Niet voor Adobe suite, tenzij je heel veel premiere / 3D after effects gebruikt in de zwaarste categorie. Als je Illustrator of Photoshop bedoelt is het echt totale overkill. Die leunen bijna helemaal op cpu. Een hele dure gpu betekent een paar procenten extra performance.
Ik denk dat voor je professionele werk een 3900x voldoende is. Als videokaart een GTX 1660 Super. Voor de games van de jongens kun je nog naar boven uitwijken naar een RTX 2070 Super of wachten op de RTX 3070.

Voor geheugen pak je 32GB (of 64) Crucial 3200MHz CL16 die je makkelijk klokt op 3733MHz CL16 met een goed moederbord.

Qua moederbord kijk je vooral naar features en VRM. Niet blind staren op X570. De ASRock B550 Steel Legend heeft namelijk een betere stroomvoorziening dan de X570 equivalent (12+2 fases ipv 8+2 fases). Een X570 bord is alleen nog maar interessant voor 2x PCIe 4.0 x16 videokaarten of 2x PCIe 4.0 x4 M.2 nmve schijven in het systeem. Neem gewoon 1 PCIe 3.0 x4 schijf. Verschil ga je niet merken. In de toekomst er een PCIe 4.0 x4 schijf bij. Laat de SSD bouwers het eerst maar waar maken.

Waterkoeling niet nodig bij Ryzen. Bij Intel eigenlijk ook niet. Meer iets voor showbuild of voor Threadripper / Xeon. Neem een Dark Rock Pro of een Noctua en tevens goede casefans als je een koele en stille pc wilt.

Voeding die @99ruud99 aanraadt (heeft veel soepelere kabels dan de Corsair) of een be quiet! Straight Power 11 550W gold (niet de platinum). 550W is trouwens genoeg. Als je het leuk vindt en wilt overklokken mag je uitwijken naar 650W. 750W is echt teveel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18-06 19:45
Voor voeding als je langdurig grote loads hebt, zou ik toch gaan voor een seasonic titanium. En kijken dat je rond de 50% zit. Afgaande op je wenslijst 750w lijkt me wat je ongeveer nodig hebt, misschien 650w

pricewatch: Seasonic Prime TX-750

Het voordeel van die titanium is betere componenten, meer efficiëntie, dus lagere temperatuur. Zeker als je deze pc de hele dag gaat gebruiken, dan haal je daar voordeel uit. Als je slechts een paar uur per dag gebruik zou maken dan is een platinum meer dan voldoende.

https://seasonic.com/wattage-calculator. Is een calculator van seasonic zelf

[Voor 7% gewijzigd door cricque op 15-07-2020 09:34]

pvoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• P3TER_
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 24-06 13:28
99ruud99 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:21:
Je zou natuurlijk paar maanden kunnen wachten en een ryzen 9 4900 kunnen kopen...

qua bord is een pricewatch: Asus ROG Strix B550-E GAMING in combinatie met https://promotion.asus.com/nl/nl/b550-gamevoucher een stuk sterker dan degene die je nu hebt.

De be quiet case is voor mij stil genoeg, je kan er altijd nog wat extra fans in bouwen :) .
De noctua is ruim voldoende, een dark rock pro 4 is ook goed.
Waarom de sport editie - die is "out of stock", vervang hem voor een pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B ik zou eerder nog naar 64 GB kijken als je bang bent het niet te halen.
Dat is een goede voeding, alternatief: pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum (je gaat niet zoveel watt nodig hebben waarschijnlijk :P )

Die SSD's... die zijn veel te duur om praktisch nuttig te zijn :P
RTX 3000, en sinds kort ook Big Navi worden ervan verdacht rond de 300W te kunnen gebruiken, dus met een 3950x (max ~140W) zit je niet heel ruim met een 560W voeding, en zeker buiten de meest efficiënte zone.
Ik zou daarom gewoon de 660W nemen: pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum

ETS2 2021 "Heart of Russia" DLC kaart: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1M4nYlxJEsQ12v0KXBVwuHoKGuB8NQhH9&usp=sharing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:51
cricque schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:31:
Voor voeding als je langdurig grote loads hebt, zou ik toch gaan voor een seasonic titanium. En kijken dat je rond de 50% zit. Afgaande op je wenslijst 750w lijkt me wat je ongeveer nodig hebt, misschien 650w

pricewatch: Seasonic Prime TX-750

Het voordeel van die titanium is betere componenten, meer efficiëntie, dus lagere temperatuur. Zeker als je deze pc de hele dag gaat gebruiken, dan haal je daar voordeel uit. Als je slechts een paar uur per dag gebruik zou maken dan is een platinum meer dan voldoende.

https://seasonic.com/wattage-calculator. Is een calculator van seasonic zelf
Of een voeding Titanium of Platinum zegt niets over de componenten. Hooguit wat over de beloofde efficiëntie. Die Seasonic Prime is te duur voor de kwaliteit die het oplevert. Kun je beter gaan voor bijvoorbeeld de pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 11 650W. De wattage calculator van Seasonic (en van andere merken) zou ik trouwens niet gebruiken. Ze kijken nooit naar alle componenten en nemen aannames op basis van specs ipv praktijk. AMD zegt bijvoorbeeld dat voor een RX 5700 XT een 650W recommended is (wat onzin is). De voeding calculators nemen dit zo over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18-06 19:45
Djarune schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:16:
[...]

Of een voeding Titanium of Platinum zegt niets over de componenten. Hooguit wat over de beloofde efficiëntie. Die Seasonic Prime is te duur voor de kwaliteit die het oplevert. Kun je beter gaan voor bijvoorbeeld de pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 11 650W. De wattage calculator van Seasonic (en van andere merken) zou ik trouwens niet gebruiken. Ze kijken nooit naar alle componenten en nemen aannames op basis van specs ipv praktijk. AMD zegt bijvoorbeeld dat voor een RX 5700 XT een 650W recommended is (wat onzin is). De voeding calculators nemen dit zo over.
Bij een hogere Rating zijn de componenten meestal beter, want anders kunnen ze die rating niet halen. Nu in elk geval met een bequiet, corsair of seasonic voeding kan je weinig verkeerd doen, zolang je maar minstens een gold neemt.

Net nieuwe onderdelen gekocht en daar zit een 650w titanium bij (3700x b550 32gb ram, de 2060 super had ik, nog liggen en komt een ryzen 4900 in). Ik gebruik mijn pc ongeveer 12u per dag ofzo en een titanium heeft onder lage load ook nog minstens 90% efficiëntie. Ik betaal ook de elektriciteitsrekening. Electriciteit zal er niet goedkoper op worden. Enja ik heb ook zonnepanelen en kan nog 14 jaar verbruik - opbrengst doen hier. Los van dit kijk ik naars de huidige stroomprijzen, dan is de meerkost van een titanium tov platinum terugbetaald in minder dan 2 jaar op voorwaarde dat de stroomprijs gelijk blijft, als deze blijft stijgen dan is het sneller. Deze pc zou zo een 4 jaar moeten meegaan (CPUs zal juist vervangen worden en misschien de grafische kaart). Op het einde van de rit zou ik zo op een 100 euro winst uitkomen aan de huidige stroomprijzen.
Dan is er nog de warmteontwikkeling. Omdat je voeding efficiënter is heb je dus minder opgenomen vermogen en dus verlies stroom die omgezet word in warmte, dus de fan zal ook minder draaien van je voeding of trager. Restwarmte zal dus ook minder de temperatuur in je case bepalen, dus in theorie zou je de case fans (als je die hebt) ook weer net iets minder kunnen zetten.

Is voor mij stiller en minder warmte de meerprijs waard: zeker. Daarom koos ik dus zelf ook voor een ASUS b550 over een x570 tomahawk. Uiteraard standaard een 750 of 850 aanraden is gewoon overkill omdat je systeem zelden zowel cpu als grafische kaart max benut. Tenzij je uiteraard bottlenecks hebt, slechte cpu met een 2080ti, of een super cpu met een 1660.

In elk geval zie ik dikwijls dat mensen een 750w nemen terwijl ze veel beter een 600w voeding zouden nemen. Of zelfs een 550 ofzo. Altijd is het excuus voor de toekomst ... maar hoeveel vervangen er niet gewoon alles. En de nieuwere kaarten zouden juist iets zuiniger moeten zijn of toch ongeveer hetzelfde verbruik hebben. Je kan niet vandaag meer afkomen met ja we hebben wat nieuws ... maar ipv 200w heb je 350w nodig voor 10% betere prestaties. Als je gaat overclocken dan heb je wel wat ruimte nodig. Maar daar doe ik zelf niet aan mee

pvoutput

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True