Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Pharetra
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 21-06 14:53
Na een ruime 5 jaar heeft de iPhone 6 van een vriend dan toch de geest gegeven. Vorig jaar al een nieuwe batterij laten plaatsen, maar het apparaat doet nu helemaal niks meer en is door de lokale Apple boer overleden verklaard. Als resident nerd heb ik de eer gekregen om iets nieuws te vinden, maar laat ik nou net niet thuis zijn tussen iPhones en uberhaupt smartphones anno 2020. Dus bij deze wil ik een beetje sparren met jullie ;)

Ik zoek een?
Het eisenlijstje is niet zo groot. Het gaat vooral om 1) bang for buck en 2) Apple. Aangezien het hele huishouden al jaren op Apple zit is dat wel het prettigst. Met hele goede argumenten is Android misschien een optie, maar daar staat wel weer een leercurve tegenover en apparaten die minder lekker samenwerken. Wat punt 1 betreft is er geen ruim budget voor Apple begrippen. Nu scheelt het wel weer dat nieuwe features/technologie/design allemaal niet boeit, dus het mag zo basic zijn als het maar kan.

Wat is je budget?
Zo min mogelijk. Ik heb al wat telefoons voorgelegd, en €500 zou eventueel kunnen. Maar eronder blijven geniet de voorkeur.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Vooral de dagelijkse dingen. Beetje appen, hier en daar een simpel spelletje en muziek luisteren, volgens mij met Apple Music. Camera is niet interessant, en er worden ook geen films mee gekeken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf vooral gekeken naar verwachte levensduur en hoeveel een toestel per jaar zou kosten. Om ergens mee te kunnen rekenen, heb ik een levensduur van 5 jaar na release van het toestel gepakt. Aangezien de 6 5 jaar updates heeft gekregen en de nieuwe toestellen ook die kant op lijken te gaan, lijkt dit me een redelijke verwachting.

Qua budget springen er dan drie toestellen uit:
  • iPhone 8 64GB Refurbished a €280-320 (kan ~2 jaar mee, €150 p/j)
  • iPhone XR 64GB Refurbished a €500 (kan ~4 jaar mee, €125 p/j)
  • iPhone SE 64GB Nieuw a €485 (kan ~5 jaar mee, €97 p/j)
Nu las ik dat de 8 en de nieuwe SE praktisch dezelfde telefoon zijn, behalve dat de SE wat vlotter is en waarschijnlijk langer ondersteund wordt door de nieuwe chipset. XR gaat dan waarschijnlijk minder lang mee dan de SE omdat 'ie wat ouder en refurbished is, maar dan heb je wel een leukere telefoon zo te zien. Accuduur is ook beter lijkt het sentiment te zijn.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik vraag me af of dit in deze case inderdaad de interessantste opties zijn, en in hoeverre mijn aannames ergens op slaan 8)7 Die vergelijking valt en staat echt bij die verwachte levensduur. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Wat zouden jullie kiezen?

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• croschou
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23-05 09:23
Ik denk dat je zelf de oplossing al hebt gegeven ;) : de SE zal het langst meegaan qua support. En daardoor dus het minst kosten gedurende de looptijd. Als ik lees dat er nu een iPhone 6 gebruikt wordt, zal degene ook nu waarschijnlijk weer lang met zijn toestel willen doen en is niet geneigd binnen 2 jaar een nieuwer toestel te kopen om zo weer mee te doen met de huidige maatstaven.

Ik snap dat het makkelijk is om weer voor een iPhone te kiezen vanwege het lange gebruik van de Apple. Maar eerlijk, er is echt meer bang for buck momenteel. Vooral als je ziet waarvoor het apparaat gebruikt gaat worden. Uiteraard heeft Apple het gebruiksgemak hoog in het vaandel, maar je kunt altijd wat anders proberen natuurlijk :).

Zo heeft Motorola ook wel wat interessante toestellen in hun segment. Zeker wat betreft batterijduur, zoals de Moto G8 power.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 29-05 22:54
Wanneer men Apple gewend is, en het hele gezin iPhones heeft, zou ik niet moeilijk gaan doen, en daar ook gewoon bij blijven.
Misschien eens naar een winkel gaan, en de toestellen eens vasthouden?
De XR ziet er leuk uit, maar hij is wel groter en flink zwaarder, dan de 8 of SE 2020. Mogelijk valt dat tegen.
Refurbished kan van alles zijn, de refurbs van Apple zelf zijn uitstekend, maar zover ik weet, momenteel niet meer in Nederland te koop.
Bij refurbs van andere bedrijven zijn er grote kwaliteitsverschillen, ik zou dan toch liever voor een nieuwe telefoon gaan, met twee jaar garantie.
In dit geval dus de SE 2020.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pharetra
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 21-06 14:53
Dank voor jullie reacties! We gaan voor de SE 2020 door de garantie dat je een goed product krijgt en de langere support.

• croschou
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23-05 09:23
@Pharetra Denk dat dit een hele goede keus is! En uiteindelijk is het altijd maar afwachten of een toestel het goed blijft doen natuurlijk. Maar de SE 2020 is momenteel het beste qua prijs/kwaliteit/support.

• themaggdaddy
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 19-03 11:30
Accu van de SE 2020 is maar 1831 mah is wel erg karig vergeleken met de XR 2942 mah. Maar goed ieder zijn ding.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True