Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:06
Nu er goedkope 7KW lucht water monoblocks te koop zijn voor 0 euro na aftrek van de subsidie (meeting md20) ben ik me wat aan het oriënteren in hoeverre dat interessant is voor mijn familie. Zelf ben ik van het gas af.

De situatie is dat er een bestaande vaillant ketel hangt die voor het verwarmen ca 2000 m2 gas verbruikt en met een toevoer van 50 graden met jaga convectoren de woonkamer verwarmd. Vermoedelijk zullen daar ventilatoren op gezet moet worden om voldoende warmte af te geven (DBE). Aangezien het om 6 meter convector gaat zal dat niet goedkoop zijn.
In de badkamer en gang liggen vloerverwarming. De badkamer hangt aan de retour van de centrale verwarming en de gang zit op een aparte groepsverdeler met pomp. Extra vloerverwarming aanleggen is geen optie want dan moet een verlijmde pakketvloer op zandcement zonder isolatie eruit en dat is voor nu en nabije toekomst geen te overwegen optie.
SWW voorziening blijft onveranderd op basis van de doorstromer in de CV met een kleine close-in boiler in de CV.

De vraag is wat een slimme manier is om een hybride setup te maken.

Ik ben daar wat over aan het brainstormen geweest en heb wel wat ideeën om het op te lossen maar ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben of betere oplossingen hebben.

Wat ik tot nu toe bedacht heb en de vragen die ik heb zijn hieronder weergegeven:
hydraulische setup:
  1. er is een buffervat nodig voor de niet modulerende goedkope warmtepomp.
  2. Is een buffervat met 1 spiraal voldoende waarbij de warmtepomp de buffer opwarmt via de spiraal?
  3. hoe de CV te triggeren dat de circulatiepomp gaat draaien zonder dat er bijverwarmd wordt? Is dat via de stooklijn te regelen en is een CV slim genoeg om te zien dat wanneer de retourtemperatuur hoog genoeg is, er dan niet bijverwarmd wordt? Of is het slimmer om een aparte circulatiepomp te gebruiken?
thermostaat:
  1. Zijn er thermostaten te koop die specifiek bedoeld zijn voor een hybride setup en zowel een aan/uit warmtepomp alsmede een modulerende CV aan te sturen?
  2. Is een aparte aan/uit thermostaat die de circulatiepomp aanstuurt wellicht een simpele oplossing die ook volstaat?
Het alternatief is zelf een regeling bouwen, het ebus protocol van vaillant implementeren en op die manier volledige controle over de combinatie warmtepomp - CV te krijgen maar dat is mij voor nu wat te veel werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 14:05
De vraag moet ook zijn of extra appendages en regelingen die gekocht moeten worden de nettoprijs danig boven de 0 euro brengen dat het misschien nog wel eens goedkoper kan zijn om een degelijke all-in-one te kopen en de ketel voor een zacht prijsje op marktplaats. Bespaart ook nog eens €20 per maand aan gas.

Ik ben sowieso tegenstander van hybride als het zonder gas ook werkend gemaakt kan worden. De nieuwere R32 pompen kunnen al hogere temperaturen aan waardoor hybride nog minder aantrekkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:06
@Cpt.Chaos, zonder uitgebreide renovatie geloof ik niet dat de vrijstaande woonboerderij economisch op een warmtepomp alleen draait. Ik ben me verder bewust van alle bijkomende kosten en daarom ook de vraag om een inschatting te maken of het interessant is. Uitgaande van 70% gasbesparing, een overschot aan zonnestroom die ik even reken op 20 cent/ kWh, een SCOP van 4 (3,8 volgens specificaties maar in hybride setup is de SCOP uiteraard hoger) dan is de winst per jaar 0,7 x 2000 x 0,7 - 8,8 x 0,7 x 2000 x 0,2 /4 = 364 euro. Als je voor een kleine 1000 euro aan appendages en regelingen kwijt bent dan is de investering in 3 jaar terugverdiend.
Het alternatief is nog een paar jaar wachten en de ketel op dat moment voor een hybride versie vervangen waardoor de regeling in ieder geval goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:04
Nu stook je al met 50 graden aanvoer? Dan kan dat met een warmtepomp toch ook gewoon?
Door de hogere flow zal de werkelijke aanvoer zelfs nog een fractie lager worden.
Zeker als je ook al DBE neemt.

7 kW is dan wel een beetje mager, maar 10 kW bij -10 graden C moet genoeg zijn. Of koop er 2 van 7 kW.

Alleen nog even een oplossing voor SWW en je bent klaar.

Edit: hoeveel vermogen doet dat ding bij A-7/W45?

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 13-07-2020 21:50 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)