Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassybass
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-04 23:32
Wat ga je met je laptop doen?

Dag allemaal, ik heb in principe mijn zinnen gezet op het basis model Macbook Pro van 2020. een prijzig ding in mijn optiek van 1.500 euro dat ik voornamelijk wil gaan gebruiken voor garageband en (als ik er later het geld voor heb) Logics. En verder een allround laptop voor Youtube, en office dingen. maar ook foto en video bewerking op hobby niveau.

Wat is je budget?

In principe vind ik 1500 euro voor het basis model genoeg, maar mocht er vanuit jullie advies bijvoorbeeld uitkomen dat 16 gb aan RAM een absolute must is daar eventueel ruimte voor.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

Ik wil een goed draagbaar apparaat met een goede accu duur om ook bij collegas te prutten met muziek software waar niet altijd een stopcontact is, dus zijn de accus van apple nog altijd zo goed als ik ze ken uit 2015?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

In principe gaat mijn voorkeur dus uit naar de Macbook Pro uit 2020 en de rede hiervoor is voornamelijk de optimalisatie van de audio drivers en de DAWs van apple.

Wat dan mijn uiteindelijke vraag is, is deze laptop het waard ten opzichte van de competitie en zijn er ondertussen al veranderingen gekomen in de latency issues van Windows en zou een Windows laptop voor dezelfde prijs ''met idioot veel betere specificaties'' toch beter uit de verf kunnen komen, ik werd van Youtube en de rest van het internet voor mijn specifieke vraag niet veel wijzer en zodoende deze relaas.

Heel erg bedankt voor iedereen die mij helpt mijn mijn nieuwe aankoop!

Mvg

Matt.

Beste antwoord (via grassybass op 13-07-2020 22:31)

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 09:50
Wel belangrijk is welke software je wil gebruiken.
Catalina ondersteunt geen 32 bit software meer. Mogelijk zijn VST's die je wil gebruiken (nog) niet beschikbaar in 64 bit versie.
Ook is het security model in Catalina aangepast, dus verscheidene programma's kunnen daar nog steeds problemen mee hebben: Native Instrument pagina, Ableton pagina.

Lees ook dit eens: https://cdm.link/2019/10/...edr-k4NpM_Igh2pI0-Sq0nhf0

Weet ook dat als je een USB2 audio interface gebruikt, je mogelijk problemen gaat hebben met audio glitching door de T2 chip. Ik weet eigenlijk niet of dit nu opgelost in Catalina, maar er zijn lange tijd problemen mee geweest, mogelijk nog steeds. (link)

Ik heb eigenlijk nog nooit latency problemen gehad op Windows, zeker niet met een goede audio interface met ASIO drivers.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-06 14:25
Ik ben niet heel bekend met muziek productie maar ik weet wel dat Apple hier koning in is. Je geeft aan dat je Garageband wil gaan gebruiken, in dat geval moet je gewoon mac nemen want voor zover ik weet kan dit niet op Windows.
Wanneer je echt gaat kijken naar pure prestaties, ja dan kun je meer prestaties halen uit een Windows laptop. Echter is de vraag of de software die jij gaat gebruiken ook goed is geoptimaliseerd voor deze hardware.

Heb op internet nog dit artikel gevonden misschien heb je er wat aan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 09:50
Wel belangrijk is welke software je wil gebruiken.
Catalina ondersteunt geen 32 bit software meer. Mogelijk zijn VST's die je wil gebruiken (nog) niet beschikbaar in 64 bit versie.
Ook is het security model in Catalina aangepast, dus verscheidene programma's kunnen daar nog steeds problemen mee hebben: Native Instrument pagina, Ableton pagina.

Lees ook dit eens: https://cdm.link/2019/10/...edr-k4NpM_Igh2pI0-Sq0nhf0

Weet ook dat als je een USB2 audio interface gebruikt, je mogelijk problemen gaat hebben met audio glitching door de T2 chip. Ik weet eigenlijk niet of dit nu opgelost in Catalina, maar er zijn lange tijd problemen mee geweest, mogelijk nog steeds. (link)

Ik heb eigenlijk nog nooit latency problemen gehad op Windows, zeker niet met een goede audio interface met ASIO drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassybass
@Chris_147 oh man, that's a whole can of worms.

Ik heb wel een dotje VST's die ik eventueel zou willen gebruiken van 'vroeger' want ik ben al een goede 5 jaar niet meer met muziek bezig. tegelijkertijd vind ik het ook prima om vers te beginnen. maar het is wel erg jammer dat ze die support hebben laten vallen.

Dat artikel over de T2 chip en dat dat kan fucken met je usb 2 audio interface vindt ik wel een groot probleem omdat dat nou juist de bedoeling was voor het grootste deel van de opnames. dus heel erg bedankt voor de tip en ga hier zelf nog onderzoek naar doen. ik snap overigens uberhaupt niet dat ze daar niet over na hebben gedacht.

Ik heb een audio interface van Steinberg de U22. kijken of die het doet.

Het probleem wat ik nog altijd heb gehad op Windows en ASIO drivers is dat ik mijn computer wil gebruiken als pedal board, en direct wil horen wat ik speel. dus met 20 effecten en in goede kwaliteit. in mijn ervaring was het kiezen of delen, of geen latency, of mooie sound alleen moest je dan 2 jaar wachten op geluid.

Ik wil je hoe dan ook bedanken voor deze waardevolle informatie en ga zeker nog verder lezen voor ik zo'n grote uitgave doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassybass
@Hugo! Yes goeie link, ik had hem stiekem al gezien :)

Nou ik kan een aardig eindje gitaar spelen geloof ik, en heb wel eens wat aangekut met programmas als fruityloops en cubase, maar op een hackintosh met Logic x en garageband. maar ik ben wat getreffende het besturen van die programmas nog echt een beginneling en de software van apple is zo veel simpeler en geoptimaliseerd dat ik eigenlijk voor mn gevoel niet anders kan dat voor een macbook te kiezen.

dat gezegd hebbende heb je natuurlijk volledig gelijk als je zegt dat je voor dat geld een dijk van een laptop kan kopen, als er maar Windows op staat.

ik zit nog erg te dubben dus. zeker na de post van @Chris_147 dus ik ga mn huiswerk maar eens maken