Whatsapp toegang contacten en privacy?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwarte_os
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-05 15:25
Ik kan het niet zo 1,2,3 vinden ergens maar weet 1 van jullie of Whatsapp je adresboek naar zijn eigen servers stuurt zodra je Whatsapp toegang geeft tot je contacten?

Ik wil Whatsapp eigenlijk niet gebruiken maar peer pressure en het ontbreken van een ruggegraat geven Mark Z. toch nog een opening in mijn prive hier. Ik heb tot nu toe geen toegang gegeven maar het wordt wel een beetje irritant nu met het terugvinden van bepaalde berichten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit is niet echt iPhone's & iPad's specifiek, en meer iets voor Privacy & Beveiliging, dus een move die kant op :)

iOS > PB

[ Voor 3% gewijzigd door Daedalus op 13-07-2020 13:31 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Usage of your phone number and address book
We ask for phone numbers because that's how WhatsApp identifies WhatsApp users, making it easier for you to message friends and family quickly.

Your address book information
WhatsApp users don't have access to your address book information unless you share a contact using the Contact feature in a chat. We value your privacy and we have not, do not and will not ever sell your personal information to anyone. If you'd like to learn more, please take a look at our Privacy Policy that helps explain our privacy practices.

Please note that WhatsApp regularly looks at the phone numbers in your phone’s address book and then checks to see which of those numbers are verified in WhatsApp. Any WhatsApp users from your address book will appear as contacts you can message in WhatsApp. During this entire process, phone numbers are sent to WhatsApp for lookup, securely, over an encrypted connection. In order to know who you're chatting with, the app displays the names from your address book.
https://faq.whatsapp.com/...-number-and-address-book/
You provide us, all in accordance with applicable laws, the phone numbers in your mobile address book on a regular basis, including those of both the users of our Services and your other contacts.
https://www.whatsapp.com/...cy-information-we-collect

[ Voor 79% gewijzigd door Tsurany op 13-07-2020 13:30 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeaho
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-05 14:09
https://faq.whatsapp.com/...e-number-and-address-book

alleen de telefoonnummers worden doorgestuurd als ik het goed begrijp.

[ Voor 27% gewijzigd door Timmeaho op 13-07-2020 13:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwarte_os
Timmeaho schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:29:
https://faq.whatsapp.com/...e-number-and-address-book

alleen de telefoonnummers worden doorgestuurd als ik het goed begrijp.
Ik kan alleen niet goed vinden wat er vervolgens mee gedaan word (typisch natuurlijk). Als het alleen gedaan wordt om de nickname te verifieren, soit. Maar als vervolgens een database bijgehouden wordt wie er met wie in contact staat, dan vind ik dat vrij vervelend, ook al is 99% nu al in kaart gebracht...

Eh, ik geef mijzelf eigenlijk al het antwoord. Bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1344348

PS en op zijn hoogst een off-line backup laten maken. Geen dagelijkse Google- of iCloudbackup. Ik probeer al mijn contacten daarvan te overtuigen, maar het gemakaspect overheerst bij de meesten van hen. Met privacy-nadeel voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwarte_os
Anoniem: 1344348 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:37:
PS en op zijn hoogst een off-line backup laten maken. Geen dagelijkse Google- of iCloudbackup. Ik probeer al mijn contacten daarvan te overtuigen, maar het gemakaspect overheerst bij de meesten van hen. Met privacy-nadeel voor mij.
Kan je dat uitleggen? Als er een icloud backup is dan maakt dat toch niet heel veel uit of wel?
Ik doe nu zelf ook een offline backup hoor, maar meer omdat ik te gierig ben voor die halfbakken cloudbackups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwarte_os
Helaas wordt je zo nog niet wijzer wat er nog meer gedaan mag worden met je nummer bij Whatsapp intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:37
Je hoeft Whatsapp geen toegang te geven tot je contacten, al heeft dat wel enige beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwarte_os
hcQd schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:11:
Je hoeft Whatsapp geen toegang te geven tot je contacten, al heeft dat wel enige beperkingen.
Dat weet ik, dat is mijn huidige situatie ook. Alleen beginnen die beperkingen een beetje te schuren nu en vroeg ik mij af of mensen weten wat er allemaal met je data gebeurt zodra je toegang geeft. Het korte antwoord is, je weet het eigenlijk niet want de FAQ is net vaag genoeg om ze in ieder geval intern een profiel van je te laten schetsen. Mocht ik het verkeerd hebben dan laat ik mijzelf graag verbeteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Zwarte_os op 13-07-2020 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:34
Zwarte_os schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:23:
Ik kan het niet zo 1,2,3 vinden ergens maar weet 1 van jullie of Whatsapp je adresboek naar zijn eigen servers stuurt zodra je Whatsapp toegang geeft tot je contacten?
https://toolbox.bitsoffre...zen/whatsapp-alternatief/

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwarte_os
Misschien handig om even hier wat context aan te geven:
Advertenties en privacybezwaren
In augustus 2016 maakte WhatsApp bekend haar gebruiksovereenkomst aan te passen. Na deze wijziging wordt het mogelijk voor commerciële partijen om jou berichten te sturen: geen banners, wel advertenties in de vorm van persoonlijke berichtjes. Daarnaast zullen telefoonnummers aan Facebook-profielen gekoppeld worden. Dat betekent dat Facebook jouw WhatsApp-data kan gaan koppelen aan het profiel dat het het van jou heeft opgebouwd. Dit biedt een bijzonder gedetailleerd plaatje van jouw sociale- en zakelijke netwerk.
https://toolbox.bitsoffreedom.nl/tools/whatsapp/

[ Voor 56% gewijzigd door Zwarte_os op 13-07-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zwarte_os schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:29:
en vroeg ik mij af of mensen weten wat er allemaal met je data gebeurt zodra je toegang geeft.
Nee, dat weten mensen niet. Het feit dat je daarna op Facebook "ineens" de vraag krijgt of je Jantje misschien kent of wilt volgen laat wel zien wat er mee gebeurt. Jantje staat in jouw adresboek, dus zul je die op Facebook ook wel willen volgen of een vriendschapsverzoek willen sturen...

Wat er met je data gebeurt is wazig, heel erg wazig zelfs. Wat wél duidelijk is, is dat het lucratief is voor Facebook, ze varen er wel bij en maken de profielen alleen maar completer. Jouw data is hun geld.

Wat ik er verder nog over kan zeggen: grow a pair. Je hebt tot nu toe je rug aardig recht gehouden en nu bezwijk je toch. Waarom dan toch? Laat de rest het lekker uitzoeken en meld dat je op #randommessengerdienst bereikbaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Zwarte_os schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:17:
[...]

Misschien handig om even hier wat context aan te geven:

[...]

https://toolbox.bitsoffreedom.nl/tools/whatsapp/
Dat is evident met Facebook producten zoals Whatsapp. De contact-graph is hun business, dat is waar je als adverteerder voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:37

Standeman

Prutser 1e klasse

Bedenk trouwens ook dat Facebook/Whatsapp al lang jou gegevens heeft en je netwerk al in kaart gebracht is. Voornamelijk doordat anderen jouw nummer en naam in hun adresboek hebben staan en de boel hebben opengezet.
Om maar over alle facebook-icoontjes die je binnengehaald hebt via je browser nog maar te zwijgen. Tenzij je die actief blokkeert natuurlijk.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwarte_os
Standeman schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:37:
Bedenk trouwens ook dat Facebook/Whatsapp al lang jou gegevens heeft en je netwerk al in kaart gebracht is. Voornamelijk doordat anderen jouw nummer en naam in hun adresboek hebben staan en de boel hebben opengezet.
Om maar over alle facebook-icoontjes die je binnengehaald hebt via je browser nog maar te zwijgen. Tenzij je die actief blokkeert natuurlijk.
Klopt, dat realiseer ik mij al te goed. De rest blokkeer ik uiteraard maar echt zin heeft het niet tenzij je net als de rest hier besluit jezelf sociaal te isoleren. Daarbij gebruikt mijn partner ook Whatsapp dus echt veel zin heeft het niet meer. Kutfacebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zwarte_os schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:04:
[...]

Kan je dat uitleggen? Als er een icloud backup is dan maakt dat toch niet heel veel uit of wel?
Ik doe nu zelf ook een offline backup hoor, maar meer omdat ik te gierig ben voor die halfbakken cloudbackups.
Die backups zijn niet encrypted en iemand met toegang tot jouw cloud (cloudaanbieder, opsporingsdiensten, hackers) kan je berichten lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-05 10:55
Anoniem: 1344348 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:04:
[...]

Die backups zijn niet encrypted en iemand met toegang tot jouw cloud (cloudaanbieder, opsporingsdiensten, hackers) kan je berichten lezen.
Oef, is dat echt zo? Heb je hier een bron van? Dat zou namelijk de E2E encryptie voor alle gebruikers die cloud-backup aanzetten (hoeveel zal dat zijn, 90%?) zo goed als nutteloos maken en dus een serieuze security flaw zijn :/

"Leuk" om deze thread te lezen trouwens, ik sta er precies hetzelfde in als TS en baal van de dominante positie van WA binnen de instant messenging applicaties. Overweeg al pakweg 3 jaar om te stoppen met gebruik, maar nog steeds niet gedaan. Individuele gesprekken zijn wel te vervangen met bijv. SMS, maar specifieke groep-chats en eenvoudig delen van media zou ik simpelweg teveel missen (sport, familie, werk, etc.).

[ Voor 5% gewijzigd door pixeled op 13-07-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:29
Standeman schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:37:
Dat is overigens geen argument om er dan maar net zo achteloos aan mee te doen :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
pixeled schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:15:
[...]

"Leuk" om deze thread te lezen trouwens, ik sta er precies hetzelfde in als TS en baal van de dominante positie van WA binnen de instant messenging applicaties. Overweeg al pakweg 3 jaar om te stoppen met gebruik, maar nog steeds niet gedaan. Individuele gesprekken zijn wel te vervangen met bijv. SMS, maar specifieke groep-chats en eenvoudig delen van media zou ik simpelweg teveel missen (sport, familie, werk, etc.).
Het is een meerjarenproject, maar ik ben nu 2 jaar 'in' op mijn Signal conversie, en heb onlangs weer een setje vrienden overgehaald. Stap voor stap werkt bij mij dus best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Even hier verder op ingaan. Wanneer ik geen Whatsapp heb, geen Facebook, geen Instagram en geen enkele Facebook Dienst. Dan wil dat zeggen dat ik dus ook nooit toestemming heb gegeven om mijn naam, andere gegevens en telefoonnummer bij Facebook op te slaan.

Wanneer ik in iemand zijn adresboek sta, gaan mijn gegevens dan naar Facebook (via WhatsApp) en slaat Facebook deze dan op?

Ik heb bijvoorbeeld op een telefoon waar ik bewust geen diensten van Google en FB heb wel berichten van WA gekregen via SMS met de vraag of ik WA wilde installeren.

[ Voor 17% gewijzigd door Wim-Bart op 13-07-2020 16:25 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:29
Wim-Bart schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:23:
Wanneer ik in iemand zijn adresboek sta, gaan mijn gegevens dan naar Facebook (via WhatsApp) en slaat Facebook deze dan op?
Even via DuckDuckGo of Startpage zoeken op schaduwprofielen en Facebook en je vind genoeg informatie daarover.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Zelfs ondanks het bestaan van schaduwprofielen en het gegeven dat anderen jouw gegevens delen, is niet participeren een praktische stap in het niet bij elke update aan je adresboek alles door te faxen naar Zuckerberg. Bovendien kan men zo niet aan je verdienen, omdat ze je geen advertenties kunnen tonen (ook al zou je ze blokken). Dat is namelijk het business model: $bedrijf wil adverteren aan $doelgroep, en zonder Facebook apps wordt dat lastig, ook al zouden ze alles over je weten (en dat weet $bedrijf ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
[...]

Oef, is dat echt zo? Heb je hier een bron van? Dat zou namelijk de E2E encryptie voor alle gebruikers die cloud-backup aanzetten (hoeveel zal dat zijn, 90%?) zo goed als nutteloos maken en dus een serieuze security flaw zijn :/

Zover ik weet heeft apple end-to-end encryption op iCloud staan: https://support.apple.com/en-us/HT202303
Maar ze melden “for some services”. Dus ik weet het niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Nee, het is een aanname van me. Totdat ik 100 procent zeker weet dat het geen kwaad zou kunnen, sla ik online geen backup op. Maar misschien ben ik overbezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Anoniem: 1344348 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:23:
[...]

Nee, het is een aanname van me. Totdat ik 100 procent zeker weet dat het geen kwaad zou kunnen, sla ik online geen backup op. Maar misschien ben ik overbezorgd.
Kan zogauw het niet meer vinden, maar ik weet dat backups de enige uitzondering op de regel is: Google (want backups gaan naar je Drive) krijgt plaintext dumps om te backuppen. Anders (versleuteld backuppen) zou ook niet kunnen zonder rekeyen.

Pagina: 1