Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hassaanb_
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08-08-2022
Op dit moment heb ik een 4 jaar oude ASUS laptop (i5 6200U - 8GB DDR3 - GeForce 940M - 256GB SSD). Deze laptop heeft het altijd goed gedaan gedurende mijn hbo-studie, maar ik ga nu voor een tijdje naar het buitenland voor een masterstudie. Ik zoek daarom ook een nieuwere (sterkere) laptop.

In het begin keek in naar de 2020 MacBook Pro 13'' omdat ik al vrij diep in het Apple ecosysteem zit en omdat het een laptop is die je niet veel problemen gaat geven down the line, maar ik vind €2001 (met studentenkorting) iets te veel voor wat je krijgt. Uiteindelijk heb ik twee andere Windows machines gevonden met de nieuwe Ryzen 4700U die er goed uitzien, als eerst de HP ENVY x360 13'' (ay0003nd). Naast de 4700U komt deze laptop met 16GB DDR4 3200, 1TB SSD en (helaas) geen Wifi 6. Ook is het een touchscreen scherm, maar dit is voor mij geen reden dat ik deze laptop per se koop. Het is leuk om erbij te hebben maar geen dealbreaker. Bij de HP zit ik met een levertijd van 3-4 weken en een prijs van €1099.

Verder zag de IdeaPad 5 14'' er ook erg interessant uit. Deze heb ik zelf geconfigureerd met, naast de 4700U, onder andere ook 16GB DDR4 3200, 512GB SSB en Wifi 6. Hier heb ik echter wel een levertijd van +6 weken, en de prijs ligt rond de €860 met student discount. de IdeaPad 5 die op Tweakers staat komt redelijk in de buurt van mijn config. Levertijd is overigens voor beide laptops geen probleem, zolang ze maar binnen zijn voor ik vertrek mid september.

Ik twijfel dan ook tussen de drie eerdergenoemde laptops. Andere suggesties zijn uiteraard ook welkom, maar voor vraag ik vooral naar advies welke van de drie de beste buy zal zijn. Ik had eerst ook de ASUS Zenbook op het lijstje staan, maar deze valt uiteindelijk toch af t.o.v. de Ryzen laptops.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal gebruikt worden voor mijn studie (Data Science and Analytics) en moet dus ook alle hierbij relevante applicaties en taken kunnen uitvoeren, denk aan werken in Python maar ook Machine Learning en SQL. Dit zal mijn enige 'computer' worden terwijl ik in het buitenland ben. Ik ga de laptop thuis vooral aansluiten op een externe monitor. Ik ga er verder niet op gamen, daar heb ik mijn console voor. Enige game die ik er wel op ga spelen is Football Manager 2020/2021, maar dit zou geen probleem moeten zijn.

Wat is je budget?
Het liefst <€1500, maar als het de MBP wordt dan lig ik hier uiteraard boven.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop moet lightweight en makkelijk meeneembaar zijn. Daarom ook dat ik niet weer een 15 inch of grotere laptop wil, die heb ik momenteel al. Het liefst 13,3 inch, anders max 14 inch.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet per se een voorkeur voor merk, maar HP en Apple staan bij mij persoonlijk wel bekend als wat 'betrouwbare' merken t.o.v. Lenovo als ik dat zo mag zeggen. Daarnaast vind ik de HP en MBP wel een stuk mooier dan de Lenovo, maar dat is persoonlijke voorkeur en zal uiteindelijk niet al te zwaar wegen in de keuze die ik maak :*) Specs, battery life, build quality en longevity zijn voor mij vele malen belangrijker! Windows Hello was ook leuk geweest om erbij te hebben, maar volgens mij ontbreekt dat op beide Windows-laptops.

Thanks alvast voor het advies en de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zambeesie77
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-04 21:46
Even kort reageren: Kies eentje met een goed toetsenbord, RAM-geheugen wat NIET zit vastgesoldeerd en dus uitbreidbaar is en een goede garantie (breid dit eventueel uit).

Dat laatste is in jouw geval zeer belangrijk, je wilt geen studievertraging oplopen.
Verder kan je nog kijken wie er studentenkorting biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:29
Toevallig heeft Linus tech tips niet zo lang geleden een video gemaakt over de HP Envy x360. Hij is er erg over te spreken en het lijkt mij ook een hele goede laptop. Vanuit je opleiding adviseren ze waarschijnlijk Windows dus dat zal het probleem niet zijn.

Die Macbook moet je enkel doen wanneer je heel veel waarde geefthecht aan de looks van een Macbook, goede trackpad en Mac OS. Anders zal mijn advies de HP zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-05 17:12
Ik denk dat je eens naar de Lenovo Yoga slim7 met ryzen moet kijken.

Bijv deze
https://www.campusshop.nl...a20073mh/80056629/product

In de PriceWatch staan ook versies met 4800U en 1TB aangekondigd

[ Voor 57% gewijzigd door Cinemaskoop op 15-07-2020 21:47 ]