Vochtige/Schimmelige garagevloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:49
Hallo Tweakers,

Afgelopen winter flink last gehad van vocht en schimmel in garage (9,5x3m, dubbelsteens met spouw, circa 1985). Kou, vocht en vuil in oude betonvloer lijkt zich lekker te settlen, ondanks de nabijheid van ventilatieroosters.

Heb het enigszins onder controle kunnen houden door een ventilator te laten blazen en wanneer mogelijk de deur open te zetten, maar een oplossing zonder continu handelen zou fijner zijn.

Nu lees ik online verhalen over het sealen van de betonvloer, maar in mijn eigen omgeving wordt dit afgeraden. Wat is wijsheid, wie heeft goede/slechte ervaringen?

Bij meer vragen stel ze gerust.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ventilator gebruiken (warmte fan) en kijken of het uit de vloer trekt. zo niet dan met Chloor de voer reinigen en goed naspoelen, dan drogen en de vloer coaten.

waarom wordt je dit afgeraden, om welke redenen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Hackus schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:00:
Ventilator gebruiken (warmte fan) en kijken of het uit de vloer trekt. zo niet dan met Chloor de voer reinigen en goed naspoelen, dan drogen en de vloer coaten.

waarom wordt je dit afgeraden, om welke redenen ?
Wordt afgeraden omdat er dan nog minder te ventileren valt en het het onderliggende probleem (te weinig ventilatie) niet oplost. Het vocht moet dan ergens anders heen en zou onderin de wanden gaan zitten.

EDIT: Daarbij het gevelwerkbedrijf was nog kritischer over de hele garage in het algeheel. Vocht zou te wijten zijn aan de vochtwerende folie/flappen onder de garage zelf, wat je alleen oplost door de garage in zijn geheel aan te pakken.

[ Voor 18% gewijzigd door mk1992 op 13-07-2020 10:06 ]

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:29

Exigence

dnkroz

Kun je de oorzaak ook achterhalen? Is het optrekkend vocht uit de bodem wat via het beton en/of de wanden naar boven komt? Kan mij niet voorstellen dat alleen vochtige lucht dit veroorzaakt namelijk.

Onze garage is halfsteens zonder spouw met een relatief dunne betonvloer, natuurlijk geventileerd en heeft nog nooit last gehad van enig vocht.

Ligt er onder de betonvloer wel folie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mk1992 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:04:
[...]

Wordt afgeraden omdat er dan nog minder te ventileren valt en het het onderliggende probleem (te weinig ventilatie) niet oplost. Het vocht moet dan ergens anders heen en zou onderin de wanden gaan zitten.
De vloer is dan geseald, en dus kan het niet door de vloer komen. Vaak heb je dan veel minder last van.
Je kunt ook nog je ventilatieroosters vervangen door systeem met fan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Exigence schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:07:
Kun je de oorzaak ook achterhalen? Is het optrekkend vocht uit de bodem wat via het beton en/of de wanden naar boven komt? Kan mij niet voorstellen dat alleen vochtige lucht dit veroorzaakt namelijk.

Onze garage is halfsteens zonder spouw met een relatief dunne betonvloer, natuurlijk geventileerd en heeft nog nooit last gehad van enig vocht.

Ligt er onder de betonvloer wel folie?
Ik vermoed het tweede, optrekkend vocht. Vloer voelt ook vochtig aan net als de hele ruimte. Meerendeel van de garage heeft nergens last van, alleen de twee achterste hoeken vanaf de wanden.

Of er folie ligt weet ik niet.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Hackus schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:09:
[...]

De vloer is dan geseald, en dus kan het niet door de vloer komen. Vaak heb je dan veel minder last van.
Je kunt ook nog je ventilatieroosters vervangen door systeem met fan.
Dat was ook mijn redenatie, maarja als andere mensen 'absoluut niet doen' roepen dan moet je wel erg stoïcijns zijn om dat te negeren.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:41
Kan het dat de vloer een pak kouder is dan de omgeving?
Dan krijg je condensatie... hoe meer ventilatie, hoe meer vocht tot de vloer warmer is dan het dauwpunt.

Met de huidige temperatuur van ca 25 graden en een luchtvochtigheid van 75% is het dauwpunt 20°C.
Elk voorwerp kouder dan die 20 graden, daar krijg je condensatie, en daar houden schimmels van.
https://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag153.php
Minder ventileren en een vochtvreter kan helpen, maar dan moet je alles zo luchtdicht mogelijk maken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Tommie12 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:20:
Kan het dat de vloer een pak kouder is dan de omgeving?
Dan krijg je condensatie... hoe meer ventilatie, hoe meer vocht tot de vloer warmer is dan het dauwpunt.

Met de huidige temperatuur van ca 25 graden en een luchtvochtigheid van 75% is het dauwpunt 20°C.
Elk voorwerp kouder dan die 20 graden, daar krijg je condensatie, en daar houden schimmels van.
https://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag153.php
Minder ventileren en een vochtvreter kan helpen, maar dan moet je alles zo luchtdicht mogelijk maken.
Geloof ik ook wel, met de wat brozere vloer is er genoeg ruimte voor vocht.
Das het rare, een vochtvreter haalt maar heel weinig uit, zowel in opgenomen vocht als het verhelpen van de klachten. De ventilator met wat circulatie voorkomt de condens zo het lijkt wel beter.

Coaten/sealen dus een goede oplossing? Nog voorkeur voor een bepaald merk?

Cash is king.

Pagina: 1