Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Goed en slechte merken vervangende onderdelen? (Van Wezel)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jonathan
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 16-06 10:48
Goedenmorgen!

Ik heb me laatst zelf gewaagd aan het vervangen van mijn elektrische raam. Ik heb daarvoor het volgende artikel van WinParts besteld op basis van het kenteken van mijn auto: https://www.winparts.nl/r...263-van-wezel/p86125.html (Het gaat om een Seat Cordoba Vario (6K5) | 1996.08-2002.12).

De eerste keer werd het artikel defect geleverd (een van de "raam grijpers" liep vast in het mechanisme zelf bij het naar boven laten bewegen) en bij de tweede was dat probleem minder (niet weg, maar het schampte nog steeds langs de rest van het mechanisme bovenin) maar knapte de kabel na één dag. Ik weet vrij zeker dat ik het mechanisme past (monteren was geen probleem en heb het besteld op basis van mijn kenteken) en beide mechanismen deden het prima, behalve dat het raam het laatste stukje dus niet (eerste mechanisme) en met een beetje geluid (tweede mechanisme) dicht gingen. Daarom denk ik, maar dat denkt natuurlijk iedereen, dat ik 'm wel goed geïnstalleerd heb, maar dat het ding gewoon niet deugd.

Dus mijn vraag is: hebben jullie ervaring met Van Wezel onderdelen? Wat zijn binnen het zelf repareren de goede en slechte merken? En hebben jullie misschien zelfs een suggestie voor een degelijk electrisch raammechanisme op basis van mijn type auto bovenin deze post?

En mocht je op basis van deze informatie het idee hebben dat ik gewoon gefaald heb met installeren, voel je dan natuurlijk ook vrij om dat te laten weten. :)

Groetjes,
Jonathan

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20:16

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Van Wezel produceert zelf niks, maar koopt onderdelen in in China en laat daar z'n eigen naam op zetten. Mijn ervaring met Van Wezel is eigenlijk altijd negatief geweest. Pasvorm is slecht, levensduur valt tegen of het werkt domweg niet. In het geval van Winparts geldt hetzelfde voor het eigen merk (Winprice/Win-Line), en nog veel meer merken die hun spul uit naamloze Chinese fabrieken halen.

Welke merken goed of slecht zijn, is moeilijk in z'n algemeenheid te zeggen. Ik heb Brembo-remmen gehad die slecht waren (piepte als een gek), maar voor een andere auto kunnen ze perfect zijn. Bosch is doorgaans veilig, maar ook daarvan komt het voor dat een bepaald deel op een bepaalde auto gewoon niet goed werkt.
Zelf probeer ik zoveel mogelijk of origineel of origineel leverancier te gebruiken. In het geval van mijn auto's is dat bijv. Até voor de remmen van een BMW en Bosch voor de remmen van de Fiat die ik heb.

Binnen Europa geldt eigenlijk alleen dat Lucas (Engels) berucht is qua kwaliteit en Valeo en Magnetti Marelli een beetje hit en mis zijn.

Wel een kanttekening, dat het in China gemaakt wordt, wil niet zeggen dat het slecht is. Alles valt met de quality control en die is van de duurdere merken gewoon veel beter dan van de goedkope.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Jonathan
Bedankt voor je reactie!

Het viel me al op dat het hele ding geleverd wordt in een plastic zak in een onbedrukte doos zonder handleiding of wat dan ook.

Je geeft aan dat je het beste origineel of originele leverancier kan kopen. Zou je een tip kunnen geven hoe ik daar het beste naar zou kunnen zoeken? (Ben nieuw...) Als ik Google op "raammechanisme seat" dan zijn eigenlijk alle hits van die "auto part store" webwinkels a-la winparts. En op Winparts zelf vind ik volgens mij alleen maar b-merken: https://www.winparts.nl/r...324.html?order=prijs_desc Zijn er bepaalde webwinkels voor (originele) onderdelen?

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:58
Bel de dealer eens. Die zijn soms niet eens duur met zulke dingen.

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:32
Seat dealer bellen of zij je dat onderdeel kunnen leveren. Dan weet je zeker dat het direct goed is.

Of wat ook leuk is, naar een autodemontage bedrijf gaan en daar naar je onderdeel zoeken. Het liefst een sloperij waar je het onderdeel eerst zelf moet demonteren, is wel het leukst. Kameraad van me had ooit een raam mechanisme van een Seicento nodig maar we waren in tijdnood, dus voor 5 euro extra de hele deur gedemonteerd en meegenomen :9

[Voor 70% gewijzigd door FastFred op 13-07-2020 18:57]

pssst, Seat kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073162

• Jonathan
Dank voor de suggesties! Ik zal morgen eens kijken of ik een dealer te pakken kan krijgen. Zag dat er in omgeving utrecht ook genoeg slopen zijn dus zal daar ook naar kijken. Voor nu heb ik weer genoeg uit te zoeken. :)

• Speedmaster
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 22:27

Speedmaster

Make my day...

Op onderdelenlijn.nl kan je zoeken op onderdelen of een aanvraag plaatsen voor het bewuste onderdeel.

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20:16

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Jonathan Als de mogelijkheid er is, kan je natuurlijk eerst het defecte onderdeel demonteren. Als het niet door de auto-fabrikant zelf geproduceerd is, dan zal er altijd de merknaam op staan van de origineel producent.

Er is niet echt een handleiding om, zonder het originele onderdeel in handen te hebben, te kunnen achterhalen wie de originele fabrikant is. Als je thuis bent binnen een bepaald automerk, ontwikkel je er wel een gevoel voor, maar 100% is dat nooit. Voorbeeld, ik durf rustig te stellen dat ik vrijwel alles weet over de BMW's uit de jaren 90, en anders wel weet waar ik iets moet vinden. BMW gebruikte in die tijd standaard Siemens, Bosch en Hella/Behr onderdelen. Alle 3 de fabrikanten produceren o.a. dynamo's. Toch blijkt er een Valeo origineel gemonteerd te zijn in veel 3-series. Een merk dat BMW traditioneel juist heel weinig toepast.

Ben je echt onbekend, dan biedt Winparts wel goede informatie. Zij hebben bij iedere fabrikant een stukje Bio staan. Daar haal je snel genoeg uit of een fabrikant ook eerste montage (aan fabrieken) levert of exclusief voor de herstel- en reparatiemarkt. Dat is al een eerste goede indicatie. Daarnaast kan je natuurlijk altijd een bedrijf als Winpart even bellen of bericht sturen. Vaak geven ze wel aan welke merken OE zijn en welke niet. Veel groothandels snappen echt wel dat er klanten zijn die per sé het goedkoopste of per sé OE-kwaliteit willen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True