Wifi op camping, niet IOS compatibel...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje72
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-04 10:33
Mijn vraag
Gisteren in Frankrijk op de camping aangekomen. Code ontvangen van WiFi netwerk.
Is een open netwerk, code is persoonsgebonden, voor 4 apparaten en 7 dagen geldig.
Helaas is dit portal programma niet IOS compatibel. Ik krijg geen contact met portal via iPhone of iPad.
Laptop (Windows 10) lukt wel.

Is er een manier, bv soort van hotspot via de laptop, om de Apple device’s toch met het WiFi te verbinden?
Bluetooth??

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 laptop, iPad en iPhone

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Beste antwoord (via Paultje72 op 13-07-2020 20:53)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
Kijk via je laptop op welk ip adres dat captive portal zit en surf daar naartoe

En zorg dat evt automatische vpn apps op je idevices uit staan

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
Kijk via je laptop op welk ip adres dat captive portal zit en surf daar naartoe

En zorg dat evt automatische vpn apps op je idevices uit staan

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:19

4POX

Everybody is wired

.....Of zeven dagen vakantie vieren ;)

Ik snap je punt en geef je persoonlijk ook gelijk maar met deze opmerking is de TS niet geholpen. Gelieve niet meer op deze manier te reageren ;)

Alvast bedankt :>

[ Voor 70% gewijzigd door MisteRMeesteR op 13-07-2020 11:06 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:50
Mocht het echt niet werken heeft je laptop mimo? Dan zou je een als hotspot kunnen dienen. (Denk niet dat de laptop het kan)
Anders zal je netwerk via een USB kabel moeten delen. (Gewoon inprikken en gaan)
Pa heb je een te kleine bundel? Want je mbs van NL mag je gewoon gebruiken in Frankrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:47
4POX schreef op maandag 13 juli 2020 @ 07:41:
.....Of zeven dagen vakantie vieren ;)
Eens! Ik ben jong, met een ouderwetse instelling. Flikker alle communicatiemiddelen de deur uit en ga genieten van de omgeving. Een week geen insta enzo is een verademing! En kinderen kunnen gewoon gaan spelen. Technisch gezien heb ik geen verstand van dit soort zaken, maar volgens mij staan de meeste WiFi-aanbieders het niet toe om een daarop aangesloten toestel als hotspot te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:51
Je zou het MAC adres van je iPhone even kunnen noteren. Dan het MAC adres van je Windows laptop veranderen in die van je iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 12:07

lier

MikroTik nerd

Verbaast me dat zo'n oplossing niet iOS compatibel is. Lijkt me dat je dat in eerste instantie opneemt met de aanbieders. Wat zeggen die? Heb je al getest met een andere browser dan Safari?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Kan het zijn dat je bij instellingen dan WiFi misschien zou moeten inloggen? Je klikt op het netwerk en daar vind je dan een mogelijkheid voor inloggen als het netwerk het ondersteunt. Dan zou je wel misschien er kunnen komen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:13
lier schreef op maandag 13 juli 2020 @ 08:43:
Verbaast me dat zo'n oplossing niet iOS compatibel is. Lijkt me dat je dat in eerste instantie opneemt met de aanbieders. Wat zeggen die? Heb je al getest met een andere browser dan Safari?
Lijkt me ergens ook sterk dat het niet 'iOS compatible' is, gezien de hoeveelheid iPhone en iPad gebruikers op campings.
Anders even richting receptie? Vragen hoe en wat? Als alle iOS apparaten er last van zouden hebben zouden ze dat zeker wel weten of moeten melden vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:49
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 13 juli 2020 @ 08:51:
[...]

Lijkt me ergens ook sterk dat het niet 'iOS compatible' is, gezien de hoeveelheid iPhone en iPad gebruikers op campings.
Anders even richting receptie? Vragen hoe en wat? Als alle iOS apparaten er last van zouden hebben zouden ze dat zeker wel weten of moeten melden vooraf.
iOS is heel erg streng met wifi netwerken en vooral open netwerken met een portal.
Op verschillende campings captive portals icm Ubiquiti geinstalleerd, waarbij iOS apparaten nog wel eens moeite hebben kunnen Windows en Android apparaten prima verbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:14
Ik loop ondertussen alweer even met een Android apparaat, maar ik kan mij herinneren dat ik met mijn iOS apparaten ook weleens last had van het inloggen op het open netwerk van de camping.

Mijn oplossing (als dat nog kan in de huidige iOS) was om bij het verbinden met de hotspot van de camping het inlogproces af te breken en aan te geven dat ik toch verbinding wilde maken met het WiFi netwerk, ookal was er geen internet mogelijk.

Eenmaal verbonden met de WiFi keek ik wat de gateway was op het netwerk en klopte dat IP in Safari, waarna ik netjes de captive portal van de camping kreeg aangeboden, waar ik dan ook zonder problemen kon inloggen.

Als het dus mogelijk is om toch de WiFi verbinding te maken ondanks dat internet (zonder inloggen) nog niet mogelijk is, dan zou dit een optie kunnen zijn die wellicht werkt.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
99ruud99 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 07:41:
Mocht het echt niet werken heeft je laptop mimo? Dan zou je een als hotspot kunnen dienen. (Denk niet dat de laptop het kan)
Elke Windows 10 met enigszins fatsoenlijke wifi chipset + drivers kan dit. Geen Mimo nodig.

Het kan zelfs zonder aanvullende software. Je maakt een virtuele adapter aan voor de fysieke wifi adapter. De virtuele adapter wordt een access point. Vervolgens gebruik je internet connection sharing aan om internet te delen. Helaas lijkt er niet echt een howto voor dummies te zijn met heldere keywords.

Onder water gebruik je voor beide adapters dezelfde fysieke laag (wifi band etc). Daarom is mimo niet noodzakelijk.

Overigens is er ook software om dit iets makkelijker te maken. Zag net iets van 'virtual router' maar in mijn oude Intel wifi software kon het ook met 2 vinkjes.

Veel makkelijker is het echter om voor een paar tientjes een travel router met WISP functie te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:50
maarja, om die nu nog te gaan bestellen terwijl TS al op de camping zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Paultje72 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 07:29:
Mijn vraag
Gisteren in Frankrijk op de camping aangekomen. Code ontvangen van WiFi netwerk.
Is een open netwerk, code is persoonsgebonden, voor 4 apparaten en 7 dagen geldig.
Helaas is dit portal programma niet IOS compatibel. Ik krijg geen contact met portal via iPhone of iPad.
Laptop (Windows 10) lukt wel.

Is er een manier, bv soort van hotspot via de laptop, om de Apple device’s toch met het WiFi te verbinden?
Bluetooth??

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 laptop, iPad en iPhone

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Apple geeft aan dat deze wijze niet veilig is. je kunt evt. lokaal data kopen (lokale sim) eo genoegen nemen met WiFi via je laptop en genieten van vakantie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Rukapul schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:51:
[...]

Elke Windows 10 met enigszins fatsoenlijke wifi chipset + drivers kan dit. Geen Mimo nodig.

Het kan zelfs zonder aanvullende software. Je maakt een virtuele adapter aan voor de fysieke wifi adapter. De virtuele adapter wordt een access point. Vervolgens gebruik je internet connection sharing aan om internet te delen. Helaas lijkt er niet echt een howto voor dummies te zijn met heldere keywords.

Onder water gebruik je voor beide adapters dezelfde fysieke laag (wifi band etc). Daarom is mimo niet noodzakelijk.

Overigens is er ook software om dit iets makkelijker te maken. Zag net iets van 'virtual router' maar in mijn oude Intel wifi software kon het ook met 2 vinkjes.

Veel makkelijker is het echter om voor een paar tientjes een travel router met WISP functie te scoren.
Sterker, het zit letterlijk in dat menu dat je kunt oproepen via de taakbalk als je op het WiFi-icoontje klikt. Naast WiFi en vliegtuigmodus.

Je hoeft niet heel veel meer te doen, dan de hotspot aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
hoi1234 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:16:
[...]

Sterker, het zit letterlijk in dat menu dat je kunt oproepen via de taakbalk als je op het WiFi-icoontje klikt. Naast WiFi en vliegtuigmodus.

Je hoeft niet heel veel meer te doen, dan de hotspot aan te zetten.
Nice. Een click en inclusief apart subnet en NAT-routing :)

Sinds welke Win10 versie zit dat erin?
Ik kende het alleen uit de tijd dat je met netsh of speciale software aan de gang moest.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 13-07-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:56
Rukapul schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:21:
[...]

Ik kende het alleen uit de tijd dat je met netsh of speciale software aan de gang moest.
In ieder geval sinds 17.xx . Maar het zou zelfs eerder kunnen zijn. Mits de wifi adapter goed ondersteund wordt op windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Rukapul schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:21:
[...]

Geen idee wat je met nat-routing bedoelt. Je zet de hotspot aan en dan werkt het. Ik weet even niet of je een ander subnet krijgt. Maar voor de standaard gebruiker is het click-and-play. Misschien dat je als ervaren gebruiker wat te kort komt. Maar dat zou ik niet weten.

Zit er al zolang in als ik me kan herinneren trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paultje72
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-04 10:33
Gelukt, vrij eenvoudig zelfs.

Via laptop het ip adres opgezocht, dit nummer ingetypt in de ipad.
Daarmee kom ik alsnog bij de gewenste portal waar ik mijn code die ik ontvangen had alsnog kan invoeren 😃.

Allen bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:58
Als alles goed gaat krijg je direct na het verbinden met wifi de captive portal waar je de code invoert. Dit detecteert je iphone/ipad/android smartphone goed.

Wat ik vaak zie op campings is dat de re-direct op HTTPS niet goed gaat als er nog een wat ouder systeem draait. (oude versie Pfsense bijvoorbeeld)

In sommige gevallen moet je eerst je browser opnemen en naar een website gaan alvorens je de login pagina krijgt. Ga je dan bijvoorbeeld naar een pagina met HTTPS (https://www.tweakers.net) kan het voorkomen dat je alsnog de login pagina niet krijgt. Ga je dan naar bijvoorbeeld www.ishetaltijdvoorbier.nl (zonder https) dan krijg je de login pagina wel.

Meerdere keren gehad op campings/hotels etc. dat het werkte door naar een niet beveiligde website te browsen om zo de login pagina te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Zelf nu ook een camping waar ik met Android telefoon noch travel router bij het captive portal kon komen, zelfs niet met kopiëren van URLs of IP adressen. Beide verbraken ook vrijwel direct de connectie. Specifiek op een access point ook nog want elders op de camping werkte het wel.

Met de Surface Pro werkte het direct inclusief delen met de hotspot optie.

Vervolgens MAC clone op de travel router en het werkt ook daar. Een Surface is toch een wat lompe en dure router :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 12:07

lier

MikroTik nerd

Rukapul schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:08:
Een Surface is toch een wat lompe en dure router :+
Maar wel heel geschikt voor vakantie :)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik moet altijd in het instellingen menu blijven, onder WiFi, om ervoor te zorgen dat ik het Captive Portal opent.

iOS laat geen connectie toe totdat dat Captive Portal scherm succesvol is gesloten.

Websites zoals http://neverssl.com werken dan ook niet.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 11:41
Volgende keer een travelroutertje meenemen ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1