Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertanno
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-05 22:19
Na jaren te besteden aan het opbouwen van een respectabele filmverzameling die veel te veel ruimte op Onedrive inneemt, en mij te irriteren aan de noodzaak van een externe HDD voor videobewerking, heb ik besloten dat een NAS voor mij een goede oplossing is voor beide problemen.

Ik wil minstens 4 bays zodat ik redundant 4K-bestanden kan opslaan. Als ik echter kijk naar de NASsen die nu te koop staan, schrik ik van de prijs t.o.v. de specificaties. Uit nieuwsgierigheid besloot ik zelf een NAS samen te stellen in mijn wenslijst en de specificaties zijn vele malen beter dan een Synology NAS van dezelfde prijs. De zelfbouw-NAS zou gebruik maken van Unraid.

Zie ik hier iets over het hoofd? Ik snap dat zelfbouw goedkoper is, maar dit is wel een flink verschil. Bieden NASsen van Synology/QNAP/etc iets wat ik met zelfbouw niet kan bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Software is een groot verschil, dat van een synology is plug and play, als je zelf iets gaat bouwen moet je zelf in de software duiken en veel instellen.
Voor velen is dat teveel werk en gedoe er die kopen gewoon een kant en klare nas.

Voor het budget uit je wenslijst kan je ook een ds920+ kopen en die is snel zat voor de meeste taken die een standaard nas zou moeten doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 12-07-2020 17:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

(jarig!)
Software idd. Natuurlijk kan je voor weinig een stuk hardware in elkaar knutselen dat veel storage levert. Echter heb je dan alleen storage. Punt. Synology/QNAP enz levert veel extra's in de software. Denk aan backup naar de cloud, extra pakketten zoals backup server, docker, mail server, photo album, media player en ga nog maar even door. Dat kan een stukje meerwaarde zijn.
Zelf heb ik al jaren een Synology (DS1010 -> DS415+ -> DS918+). Wellicht wat duurder dan puur de kale hardware, maar ik gebruik de NAS voor zoveel meer dan alleen storage dat ik die prijs er graag voor betaal. En vergeet niet: het werkt gewoon. Dus niet eerst van alles uitzoeken en mogelijk geen support.

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 12-07-2020 15:22 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 11:57
Ook stroom verbruik is vaak met een Qnap/Synology NAS een stuk minder, hardware is gebouwd voor 24x7 en er zit vaak zo'n 7 á 8 jaar support op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

rookie no. 1 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 17:43:
Ook stroom verbruik is vaak met een Qnap/Synology NAS een stuk minder, hardware is gebouwd voor 24x7 en er zit vaak zo'n 7 á 8 jaar support op.
random bits: Workshop: zuinige NAS, zuinige file server ;) Nee, een Syno verbruikt meer (zeker als je bepaalde vormen van RAID hebt geconfigureerd) dan wat er in de blog wordt beschreven.

En je zegt het overigens semi-correct; 7 jaar support is misschien de software; bijna alle Syno's voor consumenten komen met maximaal 5 jaar garantie. Subtiel verschil maar toch :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-06 15:02
Wat eigenlijk de rest ook al zegt is het vooral de software die de prijs bepaald. Toch zijn er inmiddels wel goede open source alternatieven. Ook moet je niet vergeten dat deze fabrikanten de hardware wel uitvoerig testen. Een NAS van een goed merkt zal wanneer het 24/7 draait waarschijnlijk minder kans hebben op stuk gaan dan een zelfbouw NAS (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Zelf ben ik voor zelfbouw gegaan omdat ik er ook graag van wilde leren en ik niet te maken heb met data die heel belangrijk is. Wanneer jij iets meer zekerheden wil en minder tijd wil kwijt zijn met het opzetten en onderhouden van je NAS ga dan voor een gerespecteerd NAS fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 11:57
@MAX3400 Ik heb gereageerd op zijn samengestelde configuratie en met 'support' bedoel ik natuurlijk geen garantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 13:33

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb ook gewoon een 'NAS' gemaakt, simpel J1900 bordje, 8GB/5 x 4TB en SSD(msata) boot. 1 draait windows 10 andere draait Freenas. Haal gewoon Gbit snelheden, ik gebruik ze puur voor storage, geen Plex ofzo. Afspelen doe ik via Rpi/Kodi.

Ik vind de 'kant en klare' oplossingen erg duur een 4bay is al snel 400 euro en dan nog schijven erbij.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:53

Q

Au Contraire Mon Capitan!

supertanno schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:37:
Na jaren te besteden aan het opbouwen van een respectabele filmverzameling die veel te veel ruimte op Onedrive inneemt, en mij te irriteren aan de noodzaak van een externe HDD voor videobewerking, heb ik besloten dat een NAS voor mij een goede oplossing is voor beide problemen.

Ik wil minstens 4 bays zodat ik redundant 4K-bestanden kan opslaan. Als ik echter kijk naar de NASsen die nu te koop staan, schrik ik van de prijs t.o.v. de specificaties. Uit nieuwsgierigheid besloot ik zelf een NAS samen te stellen in mijn wenslijst en de specificaties zijn vele malen beter dan een Synology NAS van dezelfde prijs. De zelfbouw-NAS zou gebruik maken van Unraid.

Zie ik hier iets over het hoofd? Ik snap dat zelfbouw goedkoper is, maar dit is wel een flink verschil. Bieden NASsen van Synology/QNAP/etc iets wat ik met zelfbouw niet kan bereiken?
Zelfbouw is alleen goedkoper als je je eigen tijd als 'waardeloos' beschouwd.

Ook is de vraag of je die vermeende betere specificaties in de praktijk ook gaat benutten voor wat je gaat doen. Zoals wordt geopperd is het belangrijk om naar het totaalplaatje te kijken en niet alleen naar specs.

Ik denk dat het goed is om even helder te hebben wat je precies wilt. Alhoewel mensen wel video rechtstreeks zie editten vanaf een NAS, denk ik dat - tenzij je aan de 10Gbit gaat - beter af bent met lokaal editten (van SSD) en je NAS puur als archief/backup te gebruiken.

Maar ik ben zelf geen videoprof.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 13-07-2020 02:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supertanno
  • Laatst online: 31-05 22:19
Ik heb eerder een topic aangemaakt over het verschil tussen een kant-en-klare NAS en een zelfbouw-NAS en hier kwamen een aantal interessante punten uit die mij aan het denken hebben gezet over de voordelen van een Synology NAS t.o.v. eentje die ik zelf bouw, met als grootste voordeel ondersteuning en onderhoud. Nu Synology de DS1520+ heeft aangekondigd voor ongeveer dezelfde prijs als de zelfbouw-NAS die ik heb samengesteld, vraag ik mij nu af of dit een NAS is die aansluit op mijn wensen en eisen. Ik vind dit moeilijk om zelf te bepalen (ben niet heel bekend met de mogelijkheden van het Celeron-platform) en daarom maak ik nu deze topic.

Ik heb de volgende verwachtingen van mijn NAS:
  • Goede opslag van RAW 1080p- en 4K-videomateriaal
  • Hosting van een Plex-server met 4K-materiaal, wat ik ook in 4K wil kunnen terugkijken
  • Minstens 4 bays
  • Ik wil rechtstreeks vanaf de NAS kunnen videobewerken, al lijkt mij dat een 1Gbit ethernetpoort hiervoor voldoende is
  • Stilte, de NAS komt in mijn huiskamer achter de TV waar ik hem niet wil horen
  • Zo min mogelijk instellen of noodzaak voor onderhoud
  • En natuurlijk redundancy
Ik wou mijn zelfbouw-NAS laten lopen op Unraid. Naar mijn weten is de Ryzen 3 3200G krachtig genoeg voor deze eisen. Hoe zit het met Synology? Is de DS1520+ voldoende voor mijn verwachtingen? Zo niet, welk model is dat wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Het enige zwakke punt van de Synology is dat transcoden in Plex niet zo lekker zal gaan (if at all) als op de Ryzen uit jouw zelfbouw-build.

Echter, ik heb laatst eens wat content getest op een Raspberry Pi4 (for crying out loud) en alhoewel transcoden echt geen optie is, gaat streaming uitstekend. En ik durf te wedden dat de meeste content puur streaming is.

Mijn instinct zegt: ga voor kant-en-klaar, dat scheelt je - afhankelijk van je kennis niveau en hoeveel je vrije tijd waard is - een hoop effort.

Voor wat videobewerken betreft; daar heb ik weinig ervaring mee, maar 1 Gbit wordt dan wel snel een bottleneck, alhoewel je dat zelf kunt testen.

Vaak werken mensen lokaal vanaf een SSD en maken regelmatig een backup naar de NAS.

Zelfbouw kan ook de keuze zijn als je het een leuk hobby project vind. Ik ben zelf van mening dat je dan toch beter voor een intel-build kunt gaan omdat mijn indruk is dat dit spul wat betrouwbaarder is. Maar dat is meer een mening/gevoel.

[ Voor 13% gewijzigd door Q op 24-08-2020 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou ook zeggen dat bij 4K video bewerken 1 Gbit wel een bottleneck wordt. 10 Gbit is op zich wel een optie maar daar moet je wel even voor hobbyen om dat voor weinig geld thuis te regelen zonder teveel gedoe. Met andere woorden precies doen wat Q ook zegt, lokaal cachen op SSD waar je aan werkt en backup en opslag op je NAS.

Qua CPU zijn die synologies wel teleurstellend. Hier: https://www.synology.com/...d_of_CPU_does_my_NAS_have vind je de lijst van CPUs die synology gebruikt in zijn modellen. Alles wat atom of celeron heet is eigenlijk ruk vergeleken met de ryzen 3 die jij aanhaalt. En voor een xeon moet je naar de veel duurdere MKB modellen, dat is niet echt wat voor thuis.

Google verder maar eens Celeron J4125 vs ryzen 3 3200 en je ziet meteen wat ik bedoel.

Synology software is dik in orde maar ik draai zelf thuis unraid en ben daar wel erg fan van geworden. Zelfbouw unraid is toch wel echt wat meer hobbyen maar dan heb je ook het maatwerk wat je zelf nodig denkt te hebben.
Ik zelf gebruik een HPE microserver gen8 waarvan ik de CPU vervangen heb voor een xeon 1230 meen ik en wat extra geheugen en een SSD als cache. Heeft ook meteen iLO poort voor het beheer ervan. Dat kan qua performance wel wat jij wilt denk ik.

Laatste tip, zet die NAS ergens in de meterkast ofzo en gebruik in de huiskamer voor het smart tv gedeelte lekker een nvidia shield (pro) of een vergelijkbare oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door Frietzegger op 24-08-2020 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Een tweedehands Microserver Gen8 met Xeon gaat waarschijnlijk boven het budget uitkomen maar als zelfbouw + de CPU power echt gewenst is, is dit wel een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Q schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:47:
Een tweedehands Microserver Gen8 met Xeon gaat waarschijnlijk boven het budget uitkomen maar als zelfbouw + de CPU power echt gewenst is, is dit wel een goede optie.
Ik denk dat de prijs meevalt als je genoegen neemt met tweedehands. Op een bekende tweedehands spullen website zie ik al eentje staan met SSDs voor cache en16GB memory vraagprijs 350,- Xeon upgrade kost rond de 100 euro. Unraid licentie ongeveer 50/60 dollar?
Ok het is niet nieuw maar goedkoper dan de aangehaalde synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Stel dat je van plan bent meer te doen op het gebied van servers, zou ik liever een server samenstellen, maar anders zal een Synology prima zijn.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 16:51
Transcoding was altijd de bottleneck bij een Synology, maar tegenwoordig kun je een plex pass kopen en die maakt gebruik van de hardware acceleration in de intel cpu en dan werkt het wel.
En uiteraard is 1Gbps meer dan voldoende.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ik denk dat het handig is om eens een steekproef te nemen van de content en te bepalen of er uberhaupt wel content tussen zit die transcoding nodig heeft.

Ik acht de kans zeer groot dat alles wel gestreamed kan worden. En als dat klopt, dan maakt de CPU weinig meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 16:51
Is wel van je tv afhankelijk.
Uiteindelijk wordt er dlna gebruikt voor het streamen en dan moeten de dlna profielen aan beide kanten matchen.
En zo'n profiel is iets meer dan alleen resolutie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:22

br00ky

Moderator Harde Waren
Pagina: 1