Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Afsluiter of stop voor dakdoorvoer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 03-06 23:22
Ik ben al even aan het Googlen maar kom er niet uit. Waarschijnlijk gebruik ik de verkeerde zoektermen..

We willen voor de mobiele airco een dakdoorvoer laten maken (rond 125). De slang door het raam laat het namelijk meer warmte binnen dan de airco koelt..

Allee ben ik op zoek naar een soort van stop of afsluiter voor de winter of op dagen dat we de airco niet aanhebben. We willen namelijk niet dat er kou of extra warmte door naar binnen komt, dus het moet ook iets zijn wat nog isoleert (dak heeft rc van 6). Die 6 hoeft natuurlijk niet gehaald te worden, maar als het 3 of 4 doet dan is dat ook prima.

Hoe kunnen we dit doen? Zijn hier kant en klare dingen voor op de markt? Dichtproppen met bijv steenwol heeft niet de voorkeur omdat er telkens bij het er uithalen dan vezels vrijkomen. En handdoeken oid is ook weer zo wat.

Alle reacties

Acties:
  • +3Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Je kunt afdichten wat je wilt... maar lucht uit = lucht in. Zodra je alles dicht hebt werkt de mobiele airco helemaal niet meer.

In plaats van een gigantische gat in je dak te gaan maken kun je beter een split airco (laten) installeren; dan heb je maar een klein gaatje nodig wat je gewoon volledig kunt dichtpurren. Je wilt geen verlies aan isolatie... nou; dat valt in het niet bij het verbruik van een mobiele airco..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 07:45

Don Quijote

El Magnifico

kabeltjekabel schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:18:
Je kunt afdichten wat je wilt... maar lucht uit = lucht in. Zodra je alles dicht hebt werkt de mobiele airco helemaal niet meer.
TS wil natuurlijk afsluiten in de winter, wanneer de mobiele Airco er niet staat. Dus geen lucht in/ lucht uit wanneer het niet nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hsb-3
@kabeltjekabel we willen de airco niet constant aangekoppeld laten. Als het buiten niet te warm is, staat hij dus uit. En hebben we een directe verbinding met buiten..

En ik ontvang graag het adres waar je voor 200 euro een splitunit kan kopen en die binnen 3 weken geplaatst is ;)

Het is een tijdelijke noodoplossing voor een jaar of 2 a 3 tot we de zolder gaan aanpakken en daar een dakkapel en een permanente koeling gaan maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
Don Quijote schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:24:
[...]

TS wil natuurlijk afsluiten in de winter, wanneer de mobiele Airco er niet staat. Dus geen lucht in/ lucht uit wanneer het niet nodig.
Hij schrijft ook dat door het raam er meer warmte binnen komt dan de airco koelt... maar dat is gewoon de flow die je krijgt als je lucht wegblaast. Elk jaar weer zijn er mensen die dood gaan door alles dicht te doen, de mobiele airco een enkele goed passende afvoer naar buiten geven en dan doodgaan doordat de nieuwe lucht via de uitlaat van de half-open gasgeiser komt.
Hsb-3 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:24:
@kabeltjekabel we willen de airco niet constant aangekoppeld laten. Als het buiten niet te warm is, staat hij dus uit. En hebben we een directe verbinding met buiten..

En ik ontvang graag het adres waar je voor 200 euro een splitunit kan kopen en die binnen 3 weken geplaatst is ;)

Het is een tijdelijke noodoplossing voor een jaar of 2 a 3 tot we de zolder gaan aanpakken en daar een dakkapel en een permanente koeling gaan maken.
Grappig. Ik ken ook geen adres die voor 200 euro zo'n dakdoorvoer zoals jij wilt komt installeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
Hsb-3 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:12:
We willen voor de mobiele airco een dakdoorvoer laten maken (rond 125). De slang door het raam laat het namelijk meer warmte binnen dan de airco koelt..
Dit is een inherent aan de werking van een mobiele airco. Zo'n unit blaast veel lucht naar buiten, aangezien je het huis niet vacuum kunt zuigen moet er ook weer net zo veel lucht terug naar binnen. Komt dat niet door het raam, dan komt het wel langs andere wegen. Hier doe je weinig tegen. Investeren in een dakdoorvoer lijkt me niet bijzonder zinvol.
Allee ben ik op zoek naar een soort van stop of afsluiter voor de winter of op dagen dat we de airco niet aanhebben. We willen namelijk niet dat er kou of extra warmte door naar binnen komt, dus het moet ook iets zijn wat nog isoleert (dak heeft rc van 6). Die 6 hoeft natuurlijk niet gehaald te worden, maar als het 3 of 4 doet dan is dat ook prima.

Hoe kunnen we dit doen? Zijn hier kant en klare dingen voor op de markt? Dichtproppen met bijv steenwol heeft niet de voorkeur omdat er telkens bij het er uithalen dan vezels vrijkomen. En handdoeken oid is ook weer zo wat.
Ik ken daar geen kant en klare oplossingen voor. Misschien kun je een stuk steenwol in plastic inpakken en dat als stop gebruiken?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hsb-3
@kabeltjekabel Ik ken ook geen nieuwbouwwoning waar er nog een gasgeiser hangt. Je doet nogal wat aannames..

@Xander er is zeker wel luchtcirculatie, we willen alleen het opwarmen van de woning vertragen. Als het nu een week 30 graden is blijft het vervolgens nog ruim 1,5 week te warm in de woning doordat alles zo goed geïsoleerd is. Ventilatie staat in de avond op vol vermogen als het afkoelt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hsb-3 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:25:
@kabeltjekabel Ik ken ook geen nieuwbouwwoning waar er nog een gasgeiser hangt. Je doet nogal wat aannames..
Nee, was gewoon een voorbeeld voor lucht uit = lucht in
Hsb-3 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:25:
@Xander er is zeker wel luchtcirculatie, we willen alleen het opwarmen van de woning vertragen. Als het nu een week 30 graden is blijft het vervolgens nog ruim 1,5 week te warm in de woning doordat alles zo goed geïsoleerd is. Ventilatie staat in de avond op vol vermogen als het afkoelt.
's avonds en 's nachts die mobiele airco laten draaien als het buiten koeler is dan binnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18-06 22:25
Ik heb bij de bouwmarkt van die donkergrijze geluidsdempingsmatten gekocht. Deze hebben een plaklaag aan een kant. Gewoon een lange strook er af snijden en oprollen tot de rol dik genoeg is om het gat af te sluiten. Dicht perfect af, is gemakkelijk te plaatsen en verwijderen en ik merk geen koud langs de doorvoer.

https://www.gamma.nl/asso...cm-30mm-2-stuks/p/B607583

[Voor 15% gewijzigd door Nomis op 12-07-2020 17:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hsb-3
@kabeltjekabel helaas geen optie om savonds de ramen open te zetten ivm muggen en ander ongedierte. Horren staan ook op 't verlanglijstje maar dan is het airco probleem alsnog niet opgelost. Want dan moeten we een hor hebben waar de slang doorheen kan en verder goed afsluit. En voor het raam in de zijgevel (enige raam in de buurt van de zolder) wilden we eigenlijk ook geen hor plaatsen. Vandaar dat die doorvoer de beste oplossing is op het moment.

@Nomis goede tip, bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 10:53
Je kan de slang aansluiten op een dakdoorvoer (is het een schuin dak?) https://www.ventilatiesho...-dakdoorvoer-125-0169840/
Wat je wel moet doen is kijken of de slang niet te heet wordt voor de doorvoer, die mobiele airco's kunnen goed heet worden.
En na de zomer slang er af en speciedeksel er op?
https://www.toolstation.n...?channable=e10897.MjQ3ODM

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 10:09

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

De dakdoorvoer is geïsoleerd verkrijgbaar, maar afsluitbaar niet. De simpelste oplossing is een ventilatie ventiel aan de binnenkant erin doen als de airco niet is aangesloten in de winter. Dat is bij iedere bouwmarkt wel verkrijgbaar.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hsb-3
@edsandje dat is ook een goede, dan tocht het in elk geval niet en dan misschien iets er bovenop instoppen voor de isolatie.

@tweakduke dat is ook een mooie oplossing, we hebben wel afzuiging op zolder maar geen toevoer. Als er veel was staat te drogen zouden we dat ventiel nog een beetje open kunnen zetten zodat het minder vochtig is op zolder.

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 08:18
tweakduke schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:52:
De dakdoorvoer is geïsoleerd verkrijgbaar, maar afsluitbaar niet. De simpelste oplossing is een ventilatie ventiel aan de binnenkant erin doen als de airco niet is aangesloten in de winter. Dat is bij iedere bouwmarkt wel verkrijgbaar.
[Afbeelding]
Euhm??? dit gaat echt geen wind/tocht/kou tegenhouden hoor in de winter.

Hoi :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
rozet er af en een vuilniszak met isolatie d'r in proppen en rozet er weer op
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True