Juiste audio hardware voor beginnende setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nxt0206
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-03 09:56
Hallo allen,

Voor mijn kleine woonkamer (incl keuken) van 18m2, in een niet al te goed geïsoleerde appartement ben ik op zoek naar een goede 2,1 setup. Ik begin met een 2.1 omdat ik het budget er nog niet voor heb voor een volledige 5,1 en omdat ik denk dat 5.1 beetje overkill is voor deze ruimte. Ik zit 3meter van mijn tv af.

Tv is Lg 55c9. Ik ga vooral films/series kijken via native netflix 4k app. Ziggo voor tv. Ps4 voor gamen. En muziek luisteren via spotify app of spotify via iphone. Ook veel youtube voor muziek. Muziek genre is pop, house, techno & urban. ( misschien toch wel een tidal abbo nemen als het een groot verschil is tegenover spotify premium)

Ik ben vrij nieuw in de audio wereld, maar hecht wel waarde aan tech stuff en kan een kwalitatieve audio ervaring wel waarderen. Hoeft niet topnotch te zijn, Al hoewel dat subjectief is. Soundbar is geen optie, ik hoor een duidelijk verschil en kwa budget kom ik met speakers veel beter uit vind ik.

Volume zou waarschijnlijk in mijn huidige appartement nooit maximaal staan vanwege gehorigheid. Hopelijk in de toekomst wanneer ik koophuis heb kan ik wel voluit genieten :)

Deze hardware die ik op oog heb:
Subwoofer svs sb1000
Bookshelfs Kef LS50 of b&w606
Receiver AVR-X2700H Of yahama rxa2

Ik ben op deze selectie gekomen na uren op verschillende fora’s en hier op tweakers in veel verschillende discussies en adviezen gelezen te hebben.

De svs schijnt in zijn budget range een van de meest begeerde subs te zijn. Ik wil een sub erbij om te laag toch goed aan te vullen en bij films is dat ook wel fijn. Ik hou van een diepe bass. Geen boem boem bass. En bookshelves alleen zonder een sub ben ik toch bang dat ik te kort kom met laag.

Op dit moment is de ruimte te klein voor vloerstaanders. Vandaar kies ik voor bookshelves die op de hoek van mijn ikea besta tv meubel komen.

Bookshelfs speakers ben ik erg gechameerd van kef ls50. In veel youtube testen komt deze vaak uit beste uit de test met vergelijkbare prijsconcurrentie. Ook kleine formaat vind ik een +.
Ook b&w 606 doet het heel goed en qua uiterlijk vind ik het er top uit zien.

Ik begrijp dat testen niet alles zeggen en dat ik zelf moet gaan luisteren, maar ik vind het wel een goede basis om alvast bepaalde informatie te hebben en met die gedachte naar de shop te gaan.

En dan nu de receivers waar ik het meest over twijfel.
De reden van twijfel is dat ik mij afvraag of deze receivers niet overkill zijn voor deze setup. Ik heb voor deze gekozen omdat ze beschikken over hdmi 2.1. Ik wil namelijk in de toekomst ps5 spelen op 4k/120. Ook voor blueray player zal de ps5 dienen

Echter weet ik niet zeker of ik ook gewoon de ps5 dan gewoon direct aan de tv kan aansluiten aangezien deze 2.1 heeft. Als dat het geval is dan zijn deze avs toch wel overkill? De yahama moet trouwens nog binnekort uitkomen

Een ander reden is voor deze av is omdat ze heos support of multicast ondersteunen. Dit met oog op de toekomst als ik zou willen uitbreiden, dan zullen de rear speakers draadloos worden. Een center speaker zou dan ook nog bijkomen.

Kortom de av moet wel futureproof zijn.

Mijn budget ligt rond 1500-1800€ voor 2.1. Zoals aangegeven wil ik uiteindelijk stap voor stap uitbreiden met surround. Wellicht als ik ga verhuizen naar een grotere woning. Uitbreiden zou uiteindelijk max 5.1 worden en niet meer.

De sub en kef gaan al een tijd mee dus wellicht kan ik ze wel tweedehands halen, scheelt weer wat €.

Sws wacht ik nog af op blackfriday deals tot ik aankoop ga doen.

Maak ik hier met deze setup een goede keuze? Of mis ik wat of adviseren jullie mij anders? Alle tips & suggesties zijn van harte welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door nxt0206 op 12-07-2020 13:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Receiver in jouw budgetklasse gewoon naar de opties en looks kijken, maakt elkaar niet zoveel allemaal.

Maar waarom nu al zo'n lange startpost om dan te zeggen dat je toch pas op blackfriday (over een maand of 3) wat gaat kopen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nxt0206
Omdat het voor mij persoonlijk veel geld is en ik een goede keuze wil maken. Vandaar dat ik nu begin met oriënteren en wellicht dat ik tussentijds een goede aanbieding scoor. Dan zal de koop natuurlijk eerder worden gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:06

Major_ton

Shoot!

Wat luidsprekers betreft kan je veel, heel veel 2dehand op Marktplaats vinden. Dat scheelt soms absurd veel geld in vergelijk met nieuwe aanschaffen. Sommige mensen weten echt niet wat ze weg doen. Koop vervolgens een receiver binnen je budget en die de functies heeft die je wenst.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nxt0206 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:09:
Omdat het voor mij persoonlijk veel geld is en ik een goede keuze wil maken. Vandaar dat ik nu begin met oriënteren en wellicht dat ik tussentijds een goede aanbieding scoor. Dan zal de koop natuurlijk eerder worden gedaan
Ik zou als ik jou was gewoon opteren voor bijvoorbeeld een RX-A (x)x80 model van Yamaha als je nu eigenlijk al weet dat je later alsnog méér wilt dan een standaard 2.1 speaker opstelling. Dat je nú nog niet alle audio kanalen gaat gebruiken wil niet zeggen dat een (bijvoorbeeld) 7:1 AV-Reciever een "simpele" 2:1 opstelling niet goed kan aansturen.

Die RX-A2 welke je noemt, heb je daar wat meer info over? :*) 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
nxt0206 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:53:
Bookshelfs speakers ben ik erg gechameerd van kef ls50. In veel youtube testen komt deze vaak uit beste uit de test met vergelijkbare prijsconcurrentie. Ook kleine formaat vind ik een +.
Ook b&w 606 doet het heel goed en qua uiterlijk vind ik het er top uit zien.

Ik begrijp dat testen niet alles zeggen en dat ik zelf moet gaan luisteren, maar ik vind het wel een goede basis om alvast bepaalde informatie te hebben en met die gedachte naar de shop te gaan.
Ik zou je adviseren om werkelijk 0,0 waarde te hechten aan die “reviews”. Stap open-minded een audiozaak binnen en vraag daar om elke beschikbare optie in de voor jou mogelijke budgetrange te beluisteren. Neem muziek mee die je goed kent. Smaak qua geluid is heel persoonlijk en je kan zo tot de voor jou perfecte speaker komen. En die keuze kan verrassend zijn.

Qua receiver, houdt het simpel. Dat model dat de voor jou nodige specs en aansluitingen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

S1NN3D schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:40:
[...]

Ik zou je adviseren om werkelijk 0,0 waarde te hechten aan die “reviews”. Stap open-minded een audiozaak binnen en vraag daar om elke beschikbare optie in de voor jou mogelijke budgetrange te beluisteren. Neem muziek mee die je goed kent. Smaak qua geluid is heel persoonlijk en je kan zo tot de voor jou perfecte speaker komen. En die keuze kan verrassend zijn.

Qua receiver, houdt het simpel. Dat model dat de voor jou nodige specs en aansluitingen heeft.
Reviews kan je zeker wat aan hebben, er zijn een aantal review sites die luidsprekers meten en aan die hand van die metingen kan je perfect voorspellen of een luidspreker zal bevallen. Luidsprekers is weinig persoonlijks aan, onze voorkeuren komen voor 99% overheen op wat voorkeuren voor meer laag of hoog na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nxt0206
Will_M schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:28:
[...]

Die RX-A2 welke je noemt, heb je daar wat meer info over? :*) 8)
nieuws: Yamaha lijkt nieuwe receivers met hdmi 2.1-ondersteuning te introduceren

Heel veel info is er nog niet 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nxt0206

Echter weet ik niet zeker of ik ook gewoon de ps5 dan gewoon direct aan de tv kan aansluiten aangezien deze 2.1 heeft. Als dat het geval is dan zijn deze avs toch wel overkill?
Heeft iemand hier een antwoord op? Voor ps5 4k/120 gameplay.. of het persee op de receiver aangesloten moet worden of kan het ook gewoon direct op de tv 2.1hdmi ingang?

Ik wil dus zowel audio en visueel werkend krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-06 15:42

FeaR

In GoT we trust

Echter weet ik niet zeker of ik ook gewoon de ps5 dan gewoon direct aan de tv kan aansluiten aangezien deze 2.1 heeft. Als dat het geval is dan zijn deze avs toch wel overkill? De yahama moet trouwens nog binnekort uitkomen
Overkill als in de receivers hebben HDMI 2.1 en je hoeft niet via de receiver naar de TV indien de receiver < HDMI 2.1 heeft? In principe klopt dat. Je kan ook direct de bron naar de TV aansluiten voor beeld. Audio is dan een verhaal apart. Je hebt bronnen met twee keer HDMI Out zodat je de andere HDMI naar de receiver kan doen. De PS5 zal dit niet hebben. Werken via een andere audio uitgang van de bron zoals S/PDIF kan maar dan ben je beperkt tot DD en DTS 5.1 waar je met HDMI de hogere tracks als Dolby TrueHD en DTS HD Master Audio aan kan. Heb je ook nog de optie van HDMI ARC of voor de nieuwere generatie, eARC. HDMI ARC kan je zien als S/PDIF Out met dezelfde beperkingen. HDMI eARC kan wel de hogere bitrates en daarmee tracks aan. Echter ben ik nooit zo'n fan van die werking van (e)ARC. Voor mijn gevoel is het hit or miss. Ik ben altijd pro alles via de receiver laten lopen. Maar dat is deels eigen ervaring en wat ik hier op het forum lees. Waarvan ook gezegd moet worden dat men sneller problemen post dan als iets gewoon werkt dus mogelijk is dat beeld wat uit verhouding.
Een ander reden is voor deze av is omdat ze heos support of multicast ondersteunen. Dit met oog op de toekomst als ik zou willen uitbreiden, dan zullen de rear speakers draadloos worden. Een center speaker zou dan ook nog bijkomen.
Dan valt de Denon af. HEOS is bij Denon voor Multi Room, niet om de rear speakers in de Main Zone draadloos te maken. Yamaha kan dat wel met MusicCast.
Kortom de av moet wel futureproof zijn.
Met zo'n uitspraak kan je toch alleen maar voor een receiver met HDMI 2.1 gaan?

Of je moet het zien dat er over x jaar HDMI 2.2 of 3.0 komt en je dan weer moet vervangen. Dan moet je kiezen voor iets met upgradable HDMI board (bijvoorbeeld NAD) of helemaal geen HDMI willen gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 12-07-2020 17:51 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1