Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies gevraagd bij inrichten van een thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobvG
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 01:08
Ik heb thuis een wifi netwerk dat bestaat uit 2 Experia Wifi's van KPN (Ik ben bekend met wat daar allemaal over gezegd wordt). 1 staat op de begane grond en 1 staat op zolder, omdat dit een belangrijke ruimte is. Als ik op mijn slaapkamer op de eerste verdieping ben schakelt mijn laptop constant naar de 2.4GHz band, waardoor ik geen video meer fatsoenlijk kan streamen. Op 5GHz is het daar wel snel genoeg, maar toch schakelt hij steeds naar 2.4GHz. Dit kan ik niet beïnvloeden in dit systeem. Mijn laptop is al ingesteld op een voorkeur voor 5GHz, maar dit helpt niet. Wat ik nu wil hebben is:

1 5GHz WIFI-netwerk dat bestaat uit 2 toeganspunten die beiden bekabeld gevoed worden.
Ik wil dat deze punten daarnaast een 2.4GHz netwerk uitzenden met verborgen SSID. Dat scheiden van frequenties is een harde eis, want dat is nu het enige probleem in mijn netwerk.

Hele hoge snelheden hoeven van mij niet, want het maximale dat ik draadloos wil kunnen is video streamen. Hierdoor heb ik ook weinig behoefte om heel veel geld uit te geven.

Weet iemand hier een goede koop voor mijn wensen?

[Voor 7% gewijzigd door RobvG op 12-07-2020 12:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 01:18
Kun je geen aparte SSIDs maken voor de 2,4GHz en de 5GHz. Doorgaans wil je alles dat 5GHz kan op die band hebben en alles dat alleen 2,4GHz kan lekker op die SSID gaan. Ik weet niet of KPN's Experia toestaat om die SSIDs apart te regelen, maar veel wifi routers staan dat wel toe.

Ik denk dat die laptop mogelijk 2,4GHz kiest i.v.m. dat dat net iets beter door objecten (muren, vloeren etc) heen gaat. Over 2,4GHz zou je prima video moeten kunnen streamen als je niet op het randje van het bereik bent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobvG
Groentjuh schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:34:
Kun je geen aparte SSIDs maken voor de 2,4GHz en de 5GHz. Doorgaans wil je alles dat 5GHz kan op die band hebben en alles dat alleen 2,4GHz kan lekker op die SSID gaan. Ik weet niet of KPN's Experia toestaat om die SSIDs apart te regelen, maar veel wifi routers staan dat wel toe.

Ik denk dat die laptop mogelijk 2,4GHz kiest i.v.m. dat dat net iets beter door objecten (muren, vloeren etc) heen gaat. Over 2,4GHz zou je prima video moeten kunnen streamen als je niet op het randje van het bereik bent.
Nee ik kan op deze apparaten geen aparte SSID's maken. Dat is juist wat ik wil kunnen. Ik zit ook te kijken naar een router en een range extender, maar ik wil wel dat het roaming ondersteunt en dat de range extender bekabeld gevoed kan worden, maar bij range extenders is mij niet duidelijk of de ethernetpoort ook als input gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 01:18
RobvG schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:38:
[...]

Nee ik kan op deze apparaten geen aparte SSID's maken. Dat is juist wat ik wil kunnen. Ik zit ook te kijken naar een router en een range extender, maar ik wil wel dat het roaming ondersteunt en dat de range extender bekabeld gevoed kan worden, maar bij range extenders is mij niet duidelijk of de ethernetpoort ook als input gebruikt kan worden.
Voor boven zoek je geen range extender maar een "access point".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:01

lier

MikroTik nerd

RobvG schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:38:
Verschillende SSID's is leuk, maar helemaal niet nodig. Kan je het zendvermogen aanpassen, want standaard staat 2,4GHz op maximaal vermogen te zenden (wat helemaal niet nodig is). Mijn tip is dan om als eerste het zendvermogen flink te verlagen op de 2,4GHz band. Wat is het signaal (even meten met een tool als inSSIDer of Wifi Analyzer) op de plek waar je problemen ervaart?

Roaming is iets dat je device uit zichzelf doet, daar heb je geen speciale apparatuur voor nodig. Wel is het noodzakelijk dat SSID en security identiek zijn (en is het aan te raden geen overlap te hebben qua kanalen).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobvG
lier schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:26:
[...]

Verschillende SSID's is leuk, maar helemaal niet nodig. Kan je het zendvermogen aanpassen, want standaard staat 2,4GHz op maximaal vermogen te zenden (wat helemaal niet nodig is). Mijn tip is dan om als eerste het zendvermogen flink te verlagen op de 2,4GHz band. Wat is het signaal (even meten met een tool als inSSIDer of Wifi Analyzer) op de plek waar je problemen ervaart?

Roaming is iets dat je device uit zichzelf doet, daar heb je geen speciale apparatuur voor nodig. Wel is het noodzakelijk dat SSID en security identiek zijn (en is het aan te raden geen overlap te hebben qua kanalen).
Dat snap ik, maar dan moeten de access points wel samen 1 netwerk vormen.
De apparaten die ik nu heb laten mij niet het zendvermogen aanpassen.
Ik wordt gewoon doodmoe van die 2.4GHz frequentie, dus ik zou het wel heel graag willen scheiden.

Is hier iemand die precies weet wat ik moet hebben om aan mijn wensen te voldoen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:01

lier

MikroTik nerd

RobvG schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:38:
Dat snap ik, maar dan moeten de access points wel samen 1 netwerk vormen.
Wel is het noodzakelijk dat SSID en security identiek zijn (en is het aan te raden geen overlap te hebben qua kanalen).
d:)b
De apparaten die ik nu heb laten mij niet het zendvermogen aanpassen.
Dan heb je andere apparatuur nodig.
Ik wordt gewoon doodmoe van die 2.4GHz frequentie, dus ik zou het wel heel graag willen scheiden.
Niet nodig als je het zendvermogen aan kan passen.
Is hier iemand die precies weet wat ik moet hebben om aan mijn wensen te voldoen?
Zo'n beetje elk accesspoint in de pricewatch voldoet aan je wensen. Er is een heel actief Unifi topic, dus dat is een prima keuze.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True