Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golf1025
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-11-2024
Wij verhuizen naar een grotere woning betsaande uit 2 verdiepingen, een kelder en een tuin. Het woonopervlak bedraagt 150m2, 560m3 inhoud en een l-vorminge tuin. Het totale perceelsoppervlak bedraagt 387m2.
De volgende bestaande apparatuur moet een plaatskrijgen / verbinding met internet maken:
1. ExperiaBox V10
2. NAS QNAP TS-253A (2x1Gb)
3. 2 Desktops (bekabeld)
4. 1 Inkjetprinter (bekabel/wifi)
5. 4 laptops (wifi)
6. 2 tablets(wifi)
7. 1 Netgear 5port unmanaged switch
8. 1 Philips TV (Android)
9. 2 KPN Powerline stekkers (voor TV)

Aan de bestaande apparatuur zal worden toegevoegd:

A. Mesh wifi, bijv Netgear ORBI RBK50 met de router op de begane grond en de satelliet op de verdieping
B. Draadloze alarmering begane grond binnen, in de tuin en rookmelders begane grond en verdieping. Hiervoor denk ik aan een AJAX systeem met controlbox en binnen- en buiten sensoren.
C. Dahua bedraad videobewkaing buiten met 3 bedrade camera's en de Dahua controlbox
D. Draadloze videodeurbel, bijv. Dahua DB11/DS11

Meer voor de toekomst:

E. Automatisering verlichting binnen en buiten, bijv. met Fibaro als basis
F. Aansturing verwarming,bijv. met Plugwise als basis.

Er zijn geen grote obstakels om delen van het netwerk bedraag aan te leggen

Mijn vraag is nu hoe het netwerk het meest efficient te verdelen, uitgaande van de 4 poorten die ik op de Experiabox als startpunt beschikbaar heb. Ik heb onderstaande schets gemaakt hoe ik denk een en ander in te richten. Voor suggesties hoe het beter/efficienter kan houd ik mij graag aanbevolen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeEmhww0UZRTi09Q0VgTc7ZT5-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iGkGNH1O1sEEmi950HEkb0j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:24
Zeker met een nieuwe woning zou ik meteen ervoor zorgen dat zoveel mogelijk bedraad kan worden aangesloten, dus acces points per stuk bekabeld aansluiten en voor tv de powerline eruit.
Type acces points maakt dan niet heel veel uit, hier op Tweakers is ubiquiti spul wel erg populair.

En let ook even op verschil modem, router, switch en acces point. Ik zou gewoon je experia box als router houden en dat dus niet door de orbi laten doen.

[ Voor 21% gewijzigd door FoxLenny op 12-07-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:45
Je begrijpt dat op deze manier die wifi in een ander subnet komt en dat je vandaar uit niet zomaar de andere delen van het lan kunt bereiken?

En mesh is niets anders dan een repeater en erg duur naar mijn mening.

Persoonlijk zou ik een netwerkkabel naar boven leggen en in plaats van zo'n mesh systeem een accesspoints plaatsen en beneden gewoon de wifi van die experiabox gebruiken.

Over het algemeen ligt er een buis voor de telefoon naar de hoofdslaapkamer, daar kun je dan je netwerkkabel door trekken om een accesspoint op aan te sluiten.
Ubiquiti is al genoemd maar er is tegenwoordig ook een leuk accesspoint van Aruba voor een betaalbare prijs te koop (de AP11d)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

'k Moest er even over nadenken maar met HA bedoel je home automation?
In netwerk topics wordt met HA meestal high availability bedoeld

Verder: wat denk je op te schieten met een managed switch?
Als je het netwerk wilt opdelen in meedere VLAN's zou ik dat zo dicht mogelijk achter de experiabox doen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Hij heeft een managed switch nodig omdat hij twee netwerk poorten in een Lacp wil zetten met z'n Qnap Nas.
Dat kan niet met een unmanged switch.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golf1025
@FoxLenny @Brahiewahiewa @Ben(V) Dank! Ik hoop de Experiabox, NAS, AJAX controller, Dahua en hopelijk ook nog de Fibaro HomeCenter in de meterkast te kunnen plaatsen. Van de meterkast naar de woonkamer kan ik geen kabel trekken (de woning heeft geen kruipruimte) daarom dacht ik de powerline adapters te gebruiken voor de TV in de woonkamer. Vanuit de meterkast kan ik recht naar boven naar de CV-kast op de verdiepeing. Daar komt ook het kantoor met de 2 desktop PC's en de printer.
Vanuit de meterkast kan ik doorkabelen naar de garage en van daaruit teug naar de woonkmer om daar bv. de ORBI Satelliet te plaatsen.
De ORBI's dacht ik voor het overige wifigebeuren voor de drie slaapkamer op de verdieping en voor de wifi in de woonkamer en (hopelijk) een stuk van de tuin.
Wat ik mij met name afvroeg was hoe de 4 poorten op de ExperiaBox zo efficient mogelijk te verdelen over de behoefte aan bandbreedte van alle aan te sluiten devices. Vandaar het idee voor een managed en een unmanagend switch.
En ja, met HA bedoeld ik home automation maar die twee woorden waren te lang voor de titel van de post
Naar Ubiquiti heb ik op Tweakers gelezen maar het instellen daarvan leek mij iets te te ingewilkkeld (voor mkij dan) overigens heb ik ook nog naat TP-Link gekeken maar viel voor mij af vanwege de noodzaak om een account te maken.
Laatste vraag vwb de toekomst: wifi 6 en cat 6 bekabeling?
Ik sluit nog twee plattegronden bij ter illustratie.twee plaategronden bijAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZgcCuuh-VLkeIb8lqexKM117ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWnPuf69TAgYZ6ArwF3LFW6d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRWcexE8V4iBb68XLCQ-NokTRyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUEU16vRToPiEsMFruzeq6WK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ook naar de woonkamer ligt een buis waar een telefoonkabel in ligt net als naar de hoofdslaapkamer.
Persoonlijk zou ik die telefoonkabel vervangen door Cat6 UTP kabel.
Als je nog wel gebruik wilt maken van een vaste telefoonlijn dan zou ik daar DECT voor gebruiken, dat is draadloos met een groot bereik.

Ik zie het nut van bandbreedte verdeling niet en dat kan ook helemaal niet met een switch, ook niet met een managed switch.
Daar heb je een device voor nodig die iets als quality of service kan realiseren.
Maar als je die Qnap met twee poorten aan wilt sluiten wat zeer verstandig is dan heb je daar een managed switch voor nodig om die twee lijnen in een LACP te kunnen zetten.

Ik zou echt eens naar de AP11D kijken als accesspoint.
YouTube: AP11D - Aruba Instant On Unboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golf1025
@Ben(V) Goei tip van die telefookabels die ga ik zoeken en daar de CAT6 doorheen trekken. Nu gebruik ik ook als Dect voor de vaste telefonie, dus dat zal in de nieuwe woning ook geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golf1025
Hoe meer ik mij inlees, hoe onduidelijker het wordt...begrijp ik het goed dat als ik in mijn schema de manager switch vervang door in managed switch met PoE en IGMP en de Netgear Orbi vervang door twee ubiquiti ap-ac liter en die ook op de switch aansluit alles op het zelfde subnet zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:12
ik zou kijken of je een kabel naar de achtermuur van woonkamer/keuken kan trekken, daar het accespoint hoog tegen de buitenmuur (zodat je nog iets of wat redelijke ontvangst hebt in de tuin)
edit : offc wel accespoint binnen hangen ...

[ Voor 10% gewijzigd door ijske op 12-07-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Waarom een managed switch? enkel om de qnap nas met 2 poorten aan te sluiten? waarom?
daarbij, Unifi is geen beginners materiaal, ja het is een goede instapper om naar een vol managed netwerk te gaan, maar gezien je het zelf al aan geeft is het ingewikkeld.
de ac lite komen als je ze per stuk koopt met een poe injector, scheelt je weer een switch kopen met poe optie...
houd met unifi wel in de gaten dat de controller een vast ip nodigt heeft.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golf1025
@ijske @geenwindows dank! Dus als ik het goed begrijp: een gewone switch waarop 2x qnap,, 2 desktop pc's, printer en 2x ubiquiti ac-ap, alles bedraad en de switch op 1 LAN poort van de experiabox. De andere LAN poorten van de experiabox gebruiken voor de Tv, de AJAX beveiliging en de Dahua camera's. Dan komt ik nog 1 poort tekort voor de Fibaro controller...die dan ook aansluiten op de switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
golf1025 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:12:
@ijske @geenwindows dank! Dus als ik het goed begrijp: een gewone switch waarop 2x qnap,, 2 desktop pc's, printer en 2x ubiquiti ac-ap, alles bedraad en de switch op 1 LAN poort van de experiabox. De andere LAN poorten van de experiabox gebruiken voor de Tv, de AJAX beveiliging en de Dahua camera's. Dan komt ik nog 1 poort tekort voor de Fibaro controller...die dan ook aansluiten op de switch?
heb je nou 2 qnaps of heb je 1 qnap met 2 poorten aangesloten??

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Volgens z'n tekening heeft hij een Qnap met twee netwerkpoorten.
En het is zeker wel zinnig om een paar tientjes extra voor een managed switch te investeren om die Qnap met twee poorten actief te maken.
Het netwerk is nu eenmaal de bottleneck van een Nas dus twee poorten is zeker zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Ben(V) schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:53:
Volgens z'n tekening heeft hij een Qnap met twee netwerkpoorten.
En het is zeker wel zinnig om een paar tientjes extra voor een managed switch te investeren om die Qnap met twee poorten actief te maken.
Het netwerk is nu eenmaal de bottleneck van een Nas dus twee poorten is zeker zinvol.
mhja ok. maar dan nog blijft de rest van het netwerk de bottleneck, leuk om de verbinding tussen de qnap en de switch sneller/breder te maken maar de rest blijft de bottleneck.
daarbij, als ik ts z'n berichten zo lees heb ik het vermoeden dat zijn kennis betreft netwerk apparatuur niet heel breed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Die dubbele verbinding is zinvol omdat zo'n Nas door verschillende devices gelijktijdig benadert wordt, terwijl de meeste andere device over het algemeen maar met een enkel datastream te maken krijgen.

Stel je bent met een backup van die Nas bezig die een hele nic vol blaast, dan wil je voldoende netwerk capaciteit houden om je HA device de kans te geven hun data te blijven loggen richting de Nas.
Een tweede nic in een LACP zorgt daar dan voor.

En TS stelt dit soort vragen juist om die kennis te verbreden lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golf1025
@geenwindows @Ben(V) @Brahiewahiewa @FoxLenny Inderdaad..mijn kennis is niet zo heel breed, daarom ga ik ook bij jullie te rade. Waarvoor heel veel dank! Misschien is het beter om mijn vraag, zoals ik die aan het begin stelde, nog eens simpel te formuleren, zonder eigen oplossingen te bedenken, die alleen maar verwarring zaaien.
In essentie gaat het erom dat ik in de woning met twee verdiepingen, kelder en tuin beschik over een ExperiaBox V10 met vier poorten en wifi.

Daarop moeten worden aangesloten:

#1. De controllers voor Home Automation (Dahua controlbox + 3 camera's PoE), Fibaro Control Center (voor verlichting e.d.) en eventueel Plugwise voor verwarming
#2 Twee Desktop PC's en een printer
#3 1 Desktop PC (via wifi -gastnetwerk),4 laptops, 2 tablets, 2 smartphones en 1 Raspeberry Pi B3+ voor uitlezen P1 poort energieverbruik
# 3 1 NAS TS-253A met 2x 1Gb Ethernet aansluiting
# 4 1 Philips Android TV (The One)

Hoe sluit ik alles nu zo efficient mogelijk aan op de Experiabox waarbij in ieder geval de laptops, tablets, smartphones de desktop PC, Printer en NAS draadloos kunnen gebruiken; de gasten-pc eventueel kan printen.
En liefst natuurlijk dat alle Home Automation via een Desktop PC en de mobiele apparaten gemanaged kan worden.
Wat betekent dit voor de switches: 1 of meer, managed of unmanaged? Voor de Accespoints: Welke, bedraad of wifi, met of zonder eigen router? Graag ook suggesties voor typen en merken.
Bij voorbaat weer heel veel dank voor jullie hulp!
@FreshMaker Dus toch maar 2 ORBI RBK50 wired ipv AP's ?

[ Voor 3% gewijzigd door golf1025 op 13-07-2020 10:50 . Reden: Eerdere posters toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ben(V) schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:06:
En mesh is niets anders dan een repeater en erg duur naar mijn mening.

Persoonlijk zou ik een netwerkkabel naar boven leggen en in plaats van zo'n mesh systeem een accesspoints plaatsen en beneden gewoon de wifi van die experiabox gebruiken.

Over het algemeen ligt er een buis voor de telefoon naar de hoofdslaapkamer, daar kun je dan je netwerkkabel door trekken om een accesspoint op aan te sluiten.
Ubiquiti is al genoemd maar er is tegenwoordig ook een leuk accesspoint van Aruba voor een betaalbare prijs te koop (de AP11d)
Niet tegenstaande ik ten alle tijden vóór het bedrade aansluiten ben ( dus accespoints ) is de nieuwe generatie MESH wel iets geavanceerder dan een repeater.
De meshconfiguratie bestaat uit meerdere verbindingen, waaronder een backhaul en de 'echte' wifibanden

De backhaul zorgt voor een hoge snelheidsverbinding tussen de stations, met evt fallback over draadloos.

Waar je vroeger dus de snelheid halveerde om het verder weg te krijgen, opereer je met de nieuwe systemen op goede en acceptabele snelheid ( vaak 500Mb+ )

Nogmaals, een accespoint in de hogere categorie is altijd wel prettiger.

@golf1025
Dus toch maar 2 ORBI RBK50 wired ipv AP's ?
Dat is de keuze.
Als een bedrade AP niet gaat lukken, is dat een prima keuze.
Maar ik zou zeker kijken of er niet een draadje kan komen, zeker nu je nog in de planningsfase zit.

[ Voor 9% gewijzigd door FreshMaker op 13-07-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Elke hop halveer nog steeds je snelheid bij een mesh systeem en aangezien zwaar data verkeer bijna altijd een richting op is heb je juist als het nodig is gewoon minder bandbreedte.
Afhankelijk hoe de locatie is kunt je dus met een set van drie systemen een kwart van je snelheid overhouden.

Enkel als die backhaul op een ander kanaal zit heeft die enig voordeel, maar helaas doen de meeste mesh systemen dat niet.

Een mesh systeem bevat een router, dus je maakt een ander netwerk erbij waardoor je bijvoorbeeld een printer niet kunt bereiken.

@golf1025
Je zult naast de poorten van de experiabox nog minimaal een extra switch nodig hebben.
Als je beide netwerkpoorten van je Nas wilt gebruiken, koop dan een managed switch daarmee kun je die twee poorten in een Lacp zetten zodat het zich gedraagt als een poort met de dubbel bandbreedte.

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 13-07-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@Ben(V)
De genoemde Orbi heeft ( marketingtechnisch ) prima verbindingen
6 speciale WiFi-antennes die Tri-band WiFi met een speciale 4x4 Tx/Rx backhaul ondersteunen.

2 antennes voor Dual band front haul verbindingen met WiFi-apparaten (2,4 GHz + 5 GHz low band).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TPeE-JNk-NaXx2lhLIMT1GCRBI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HAHVBSsTaDE3VQkPcuaq95K2.png?f=user_large

Dus mits de verbinding goed is opgezet, zal je op de satelliet-AP niet heel veel verlies merken.
In vrijwel alle gevallen zal het sowieso gaan om mobiele onderdelen, waar je niet persé gigabit snelheden hoeft te hebben.

Je kan een router prima inzetten in het bestaand netwerk, of zelfs de nieuwe gebruiken als 'hoofd'
Allemaal kwestie van instellen en juist configureren,

Hier draaide jarenlang een mikrotik router als hoofd-apparaat, waarop alle dhcp en firewalling gebeurde, en de Experiabox als modem ( mikrotik als enige device op vast IP en in DMZ )

[ Voor 10% gewijzigd door FreshMaker op 13-07-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja voor die marketing betaal je ook de hoofdprijs en je moet maar eens wat reviews opzoeken wat de echte performance cijfers van die mesh systemen zijn, dan weet je hoeveel waar je voor je geld krijgt.
Ik vind die dingen exorbitant duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Volledig mee eens, daarom gaf ik al aan dat het in het uiterste geval wel degelijk een oplossing zou zijn.

Net als de netwerk over elektriciteitskabel ( Devolo e.a )
Ook die techniek is een heel stuk verbeterd, maar imho alleen in noodzaak te gebruiken.

Waar ik gevraagd wordt om aan te sluiten, is het in 99% van de gevallen altijd een bedraad AP ( prefereer ubiquiti )
Maar helaas wil/kan niet iedereen een kabeltje doortrekken.
Dan geef ik ook altijd aan, dat ik niet de verantwoording neem voor de kwaliteit op lange duur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golf1025
@Ben(V) @FreshMaker Bedraden van de AP's moet in de woning wel lukken. Hebben jullie nog suggesties tav welke AP's te advisren zijn. Aruba AP-11D is genoemd. Maar welke van Ubiquiti kan ik het beste kiezen?
Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
* FreshMaker gaat momenteel voor de ubiquiti's
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

dan 3x en die kan je evt ook in een bedrade + mesh opstelling plaatsen zodat ze elkaar ondersteunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golf1025
@FreshMaker Heb nu diverse YouTube filmpjes bekeken en aarzel nog tussen 1x de unifi AP-AC Pro of 3x de AP-AC Lite zoals jij noemt. Zijn de Cloudkey Gen 2 en de unifi 8-60W ook aan te bevelen?
Als ik start met 1x AP-AC Pro kan ik bij onvoldoende dekking later misschien nog uitbreiden met nog een AP-AC-PRO of 1 of meer AP-AC Lites...of is dat een slechte gedachte?
Kan ik naast de spullen van Ubiquity ook nog de wifi van de ExperiaBox gebruiken als ik wel aale 4 de LAN poorten van de ExperiaBox nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Zolang je maar een ap's gebruikt zit alles in hetzelfde netwerk dus is dat geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Denk eraan dat deze modellen aan het plafond moeten, die kunt je niet op de muur plaatsen, dan staan de interne antennes verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:52:
Denk eraan dat deze modellen aan het plafond moeten, die kunt je niet op de muur plaatsen, dan staan de interne antennes verkeerd.
Theorie of praktijk ?

Want mijn AP's hangen toch echt tegen de muur.
Het is een paddestoel/donut in signaal

Je moet echter rekening houden met de positionering zoals je het wilt.
Is alles gelijkvloers, dan heb je inderdaad 'naar boven' niet veel nodig.
heb je stapelwoning ( etages ) dan kan een buitenmuur ( zoals hier ) handiger zijn, want 'achter' de ontvanger komen geen devices, maar 'ervoor' en links en rechts ( boven / beneden ) weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja je hebt nu eenmaal veel signaal verlies als je ze horizontaal plaats en hoe dichter bij de grond hoe beroerder en de dozen waar je UTP kabel in kunt trekken zitten over het algemeen dicht bij de vloer gemonteerd en hoger krijg je weer een lelijke kabel langs de muur.

Dat terwijl er ook AP's zijn die voor wallmontage gemaakt zijn en dan lijkt het mij een no brainer de juiste te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golf1025
Allen heel hartelijk dank!! Ik ga nu experimenteren met ubiquiti AP-AC PRO verticaal aan de muur in de woonkamer dicht bij de keuken, zodat ik hopelijk voldoende signaal in tuin heb. Dan eventueel een AP-AC Lite op de verdieping op de overloop. De desktop pc's worden bedraad aangesloten en op de slaapkamers worden alleen wireless devices gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golf1025
Nog twee vragen:
1. Kan ik de unifi camera's zonder unifi nvr videorecorder koppelen aan de uni PoE 16-150 en de beelden dan opslaan en terugkijken op de desktop PC. Of is het dan beter om de unifi cloudkey Gen 2 plus te gebruiken?
2. Ik begrijp dat mFi software EOL is, maar kunnen de mFi sensoren verining maken met de unifi ap-ac pro en softwarematige beheerd worden door unify software?
Pagina: 1