YouTubers die geen bronmateriaal linken: hoe mee om te gaan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:05
Hoi Tweakers,

De afgelopen jaren heb ik aan wat hobby-projectjes gewerkt, waarvan er één redelijk succesvol is gebleken. YouTubers hebben dit opgepikt en hebben hier video's mee/over gemaakt, wat natuurlijk leuk is.

Echter hebben deze YouTubers de software die ik heb geschreven, niet gelinkt in hun videobeschrijving. Je kunt als kijker de software wel prima vinden door te Googlen, maar toch vind ik het niet netjes. Vooral als de beschrijving wel hun sponsor/affiliate links bevat.

Ik heb geprobeerd de uploaders hierop te wijzen in de comments en via de business-mail, maar dit is gewoon genegeerd.

Flaggen is in ieder geval geen optie: Er is geen categorie voor (want het is geen copyright-schending) en mocht dat überhaupt lukken, dan is er kans dat er een waterval van mensen komt die me via social media lastig valt.

Is dit gewoon een geval van "jammer, maar helaas"?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Tja, het is zoals je zelf zegt vooral een gevalletje "niet netjes". Als 't verder geen copyrightschending o.i.d. is, wat wil je dan nog bereiken? Dat ze de video's offline halen? Achteraf de video aanpassen kan niet. Ze kunnen hooguit nog de description aanpassen en je daar wat credits in geven.

Je zou natuurlijk ook de pagina die men vindt als men googled op je project kunnen vervangen door een pagina met meer tekst-en-uitleg. Maar ik vrees dat je dan een beetje kleinzerig overkomt. Ik denk dat het inderdaad gewoon een gevalletje "jammer, maar helaas" is.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:26
Over wat voor software hebben we het precies? Op YouTube worden constant programma's en tools gebruikt in video's, waar vaak niet naar gelinkt wordt, omdat er eigenlijk geen beginnen aan is om naar alles te linken wat er gebruikt wordt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

RobIII schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:01:
Tja, het is zoals je zelf zegt vooral een gevalletje "niet netjes". Als 't verder geen copyrightschending o.i.d. is, wat wil je dan nog bereiken? Dat ze de video's offline halen? Achteraf de video aanpassen kan niet. Ze kunnen hooguit nog de description aanpassen en je daar wat credits in geven.

Je zou natuurlijk ook de pagina die men vindt als men googled op je project kunnen vervangen door een pagina met meer tekst-en-uitleg. Maar ik vrees dat je dan een beetje kleinzerig overkomt. Ik denk dat het inderdaad gewoon een gevalletje "jammer, maar helaas" is.
Ja je hebt gelijk, maar ik vind persoonlijk dat wanneer een YouTuber geld verdient met dit, er zeker een soort credit moet plaatsvinden, en dat kan door bijvoorbeeld een link in de commentaar te posten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Wim-Bart schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:07:
[...]

Ja je hebt gelijk, maar ik vind persoonlijk dat wanneer een YouTuber geld verdient met dit, er zeker een soort credit moet plaatsvinden, en dat kan door bijvoorbeeld een link in de commentaar te posten.
Dat kun je vinden, maar als ze het dan niet doen heb je geen middel om het af te dwingen en zolang ze wettelijk niets verkeerd doen kun jij dus niks. Live with it. Of haal je project offline :X

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

RobIII schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:10:
[...]

Dat kun je vinden, maar als ze het dan niet doen heb je geen middel om het af te dwingen en zolang ze wettelijk niets verkeerd doen kun jij dus niks. Live with it. Of haal je project offline :X
Hij kan dit vrij eenvoudig oplossen bij de nieuwe versie van de software. In de EULA van de software, of op splash screen, gewoon vermelden dat Software alleen gebruikt mag worden in een presentatie/film/reproductie wanneer er een link gedeeld wordt naar de software en eventuele YouTube instructie van de maker.

Daarna is het simpel. Geen link, is illegaal gebruik, is takedown.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Wim-Bart schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:16:
Daarna is het simpel. Geen link, is illegaal gebruik, is takedown.
In a perfect world ja. In de praktijk leest geen hond die EULA en als die YouTuber(s) vertikken te linken zul je toch écht je recht op de dure manier gaan halen. YouTube gaat écht geen filmpjes neer halen omdat ze een EULA negeren, die kijken alleen naar copyrightschendingen van videocontent (muziek, stukken uit films enzo).

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

RobIII schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:22:
[...]

In a perfect world ja. In de praktijk leest geen hond die EULA en als die YouTuber(s) vertikken te linken zul je toch écht je recht op de dure manier gaan halen. YouTube gaat écht geen filmpjes neer halen omdat ze een EULA negeren, die kijken alleen naar copyrightschendingen van videocontent (muziek, stukken uit films enzo).
Het wetboek niet lezen is geen reden om een misdaad te begaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Wim-Bart schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:30:
[...]

Het wetboek niet lezen is geen reden om een misdaad te begaan...
Je kunt zoveel in een EULA zetten, dat maakt 't nog niet rechtsgeldig (bijv. "Bij het gebruik van deze software zul je je eerstgeborene vernoemen naar de auteur van deze software" :+ ).
En als zo'n YouTuber er lak aan heeft en zegt "so sue me" dan zul je dus op de dure manier je recht moeten gaan halen en (dus) een advocaat inschakelen. De vraag is of TS daar de centen voor over heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 12-07-2020 13:50 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
@RobIII
Ja - het enige wat ik wil is dat ze in de beschrijving ernaar linken.

@Hahn
Specifiek een plugin waarmee je stuurtjes in GTA V kunt gebruiken. De titel van de video is dan ook in full caps geschreven "GTA 5 WITH A STEERING WHEEL!".

Het lijkt mij dan redelijk om ook de content te linken waarover je video gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
ikt schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:46:
Het lijkt mij dan redelijk om ook de content te linken waarover je video gaat.
Met je eens. Echter, helaas is de realiteit dat sommige mensen een andere definitie van redelijk hebben dan anderen. En, to be fair, ik kan me ook prima voorstellen dat ze er niet bij stil gestaan hebben; ze zullen de makers van GTA ook niet apart vermelden neem ik aan (los dan misschien dat ze de video 'linken' aan GTA ofzo) of de makers van de stuurtjes. Of de videokaart. Of CPU. Of.... En het is maar de vraag of je comments gelezen zijn (zeker als 't om duizenden comments gaat) en of je mail gelezen is. Besef wel dat de grotere YouTubers enorme hoeveelheden mail en comments te verwerken hebben - dat je bericht daar tussen wegvalt is geen onrealistisch scenario. Of er écht opzet in 't spel is, is natuurlijk lastig te bewijzen.

Edit: Als 't om deze video gaat; die linkt dan nog wel de game (middels de YouTube feature daarvoor bedoeld) en het stuurtje/pookje.

Edit 2: Ik zie daar ook je comment staan van 3 uur geleden op een video uit okt. 2019 8)7
Edit 3: Oh, ik zie nu dat je 't 8 maanden geleden ook al een keer aanstipte. Blijft m'n punt staan dat 't wellicht gewoon in de massa verloren is gegaan.

[ Voor 26% gewijzigd door RobIII op 12-07-2020 14:54 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
> Besef wel dat de grotere YouTubers enorme hoeveelheden mail en comments te verwerken hebben - dat je bericht daar tussen wegvalt is geen onrealistisch scenario.

Ja - natuurlijk. Vandaar dus ook de vraag - heb je gewoon dikke vette pech als jouw "e-peen" (als online content creator zijnde) vele malen kleiner is dan die van degene die je content gebruikt?

En ja, het is nogal een late herinnering - ik kwam er vandaag weer op wegens een discussie in de modding community over YouTubers die je content bijna nooit direct linken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-10 12:07

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Denk eerlijk gezegd dat dit eigenlijk ook helemaal geen verplichting met zich meedraagt. Ze gebruiken gewoon een stukje software, waarmee zij uiteindelijk een video maken. De video is het product, maar gebruikte soft- of hardware hoeft echt niet in de beschrijving. Zou wat wezen als je ook je muis, keyboard, speakers, computer en muismat moet opnemen in de beschrijving.

Het zou hem uiteraard sieren als hij dit aangeeft in de beschrijving.

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Lieftalig schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:29:
Denk eerlijk gezegd dat dit eigenlijk ook helemaal geen verplichting met zich meedraagt. Ze gebruiken gewoon een stukje software, waarmee zij uiteindelijk een video maken. De video is het product, maar gebruikte soft- of hardware hoeft echt niet in de beschrijving. Zou wat wezen als je ook je muis, keyboard, speakers, computer en muismat moet opnemen in de beschrijving.

Het zou hem uiteraard sieren als hij dit aangeeft in de beschrijving.
Het is juist dat het over het gebruik van de software gaat, zonder de software zelf ooit te crediten. "Wow deze mod is zo geweldig!" zonder te zeggen welke mod het is, of waar de mod te krijgen is.

De video mag wel het product zijn, als je community-ontwikkeld spul gebruikt om het mogelijk te maken, is een klein gebaar terug ook wel op z'n plaats. Er zijn al mod-ontwikkelaars zo moe geworden van dit dat ze berichten neerzetten als "Please DO NOT and I repeat DO NOT make any video of this at all. As soon as I find an unapproved video of this on YouTube I'll take this down for good."

Ik begin ook te begrijpen waarom steeds meer mensen hun mods achter een paywall gooien. Jammer voor de community, maar als er steeds meer over de rug van modders geld wordt verdiend met clickbait-YouTube videos, dan ja, zo moet het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Laatst online: 12:49
ikt schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:57:
[...]

Het is juist dat het over het gebruik van de software gaat, zonder de software zelf ooit te crediten. "Wow deze mod is zo geweldig!" zonder te zeggen welke mod het is, of waar de mod te krijgen is.

De video mag wel het product zijn, als je community-ontwikkeld spul gebruikt om het mogelijk te maken, is een klein gebaar terug ook wel op z'n plaats. Er zijn al mod-ontwikkelaars zo moe geworden van dit dat ze berichten neerzetten als "Please DO NOT and I repeat DO NOT make any video of this at all. As soon as I find an unapproved video of this on YouTube I'll take this down for good."

Ik begin ook te begrijpen waarom steeds meer mensen hun mods achter een paywall gooien. Jammer voor de community, maar als er steeds meer over de rug van modders geld wordt verdiend met clickbait-YouTube videos, dan ja, zo moet het maar.
Vaak zie je wel dat een van de topcomments er naar linkt. Verder is het erg jammer dat populaire YouTubers inderdaad niet even vermelden waar het stukje software vandaan komt.

Een mod community is vaak ook een apart gebied. De software wordt gratis gepubliceerd en de website waarop heeft vaak ook voorwaarden (de software die je hier upload kan door iedereen gratis zonder voorwaarden gebruikt worden, gebruik op eigen risico etc).

Je zou op de pagina van je mod kunnen vermelden dat het gewaardeerd wordt als de gebruikte mod wordt gelinkt bij openbaar gebruik zoals op YouTube, maar meer kun je niet doen vrees ik.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ikt schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:57:
[...]

Ik vind dit wel een beetje kleinzerig eigenlijk. Mods ontwikkel je toch omdat je het leuk vind en om andere gamers er een plezier mee te doen? Om dan te gaan klagen dat mensen jouw mods gebruiken tijdens het gamen en geld verdienen aan het streamen van die game sessie vind ik dan wel erg overdreven. Wordt dan gewoon een game developer, dan krijg je betaald voor de games die je ontwikkeld.

En die mod ontwikkelaars die met betalingen werken, dragen die wel weer een percentage af aan de game developers die ze in staat stellen om mods te maken? Immers zij verdienen gewoon weer aan het werk van een ander.

Het is wellicht pijnlijk om te zien dat hij zijn geld kan verdienen met video's op YouTube en in die video's jouw content gebruikt, waar jij geen geld voor krijgt, maar wat houd je tegen om zelf video's te gaan maken? Maak een mooie tien minuten video met uitleg, verwijzingen naar de mod en haal er op die manier geld uit.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Tsurany schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:19:
[...]

Ik vind dit wel een beetje kleinzerig eigenlijk. Mods ontwikkel je toch omdat je het leuk vind en om andere gamers er een plezier mee te doen? Om dan te gaan klagen dat mensen jouw mods gebruiken tijdens het gamen en geld verdienen aan het streamen van die game sessie vind ik dan wel erg overdreven. Wordt dan gewoon een game developer, dan krijg je betaald voor de games die je ontwikkeld.

En die mod ontwikkelaars die met betalingen werken, dragen die wel weer een percentage af aan de game developers die ze in staat stellen om mods te maken? Immers zij verdienen gewoon weer aan het werk van een ander.

Het is wellicht pijnlijk om te zien dat hij zijn geld kan verdienen met video's op YouTube en in die video's jouw content gebruikt, waar jij geen geld voor krijgt, maar wat houd je tegen om zelf video's te gaan maken? Maak een mooie tien minuten video met uitleg, verwijzingen naar de mod en haal er op die manier geld uit.
Modders die er echt geld mee willen verdienen hebben er al lang een paywall omheen gezet.

De meeste mensen in de community ergeren zich gewoon aan mensen die content gebruiken om commerciële redenen zonder het te accrediteren. Is het zó veel gevraagd om 1 linkje toe te voegen aan een beschrijving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:23

MsG

Forumzwerver

Andersom als je vind dat anderen over jouw rug geld verdienen, wat let je om een doneerknop op je projectpagina te zetten. Komt soms best nog weleens wat geld vandaan.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ikt schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:29:
[...]

Modders die er echt geld mee willen verdienen hebben er al lang een paywall omheen gezet.
Zonder kickback naar de game developers zeker?
De meeste mensen in de community ergeren zich gewoon aan mensen die content gebruiken om commerciële redenen zonder het te accrediteren. Is het zó veel gevraagd om 1 linkje toe te voegen aan een beschrijving?
Tja, kan me goed voorstellen dat content creators zich daar niet echt mee bezig houden. Het zou netter zijn als ze het wel doen maar ik zou er niet zo'n punt van maken. Ik zou eerder zelf tijd investeren in goede instructie en set-up filmpjes en daar geld mee verdienen. Stop er desnoods een donatie optie in of start een Patreon of wat dan ook.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
MsG schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:34:
Andersom als je vind dat anderen over jouw rug geld verdienen, wat let je om een doneerknop op je projectpagina te zetten. Komt soms best nog weleens wat geld vandaan.
Hebben sommige uploaders ook, maar niet veel mensen die er gebruik van maken.

Mijn eigen ervaringen ermee zijn positiever, mijn G27 is "terugverdiend" :P
Tsurany schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:37:
[...]

Zonder kickback naar de game developers zeker?
Tsja, de meeste mensen die niks van Patreon af willen weten vinden het ook niet echt een moreel acceptabele oplossing.

De uitgevers zelf hebben al aan verdiend met de verkoop van het spel.
Tja, kan me goed voorstellen dat content creators zich daar niet echt mee bezig houden. Het zou netter zijn als ze het wel doen maar ik zou er niet zo'n punt van maken. Ik zou eerder zelf tijd investeren in goede instructie en set-up filmpjes en daar geld mee verdienen. Stop er desnoods een donatie optie in of start een Patreon of wat dan ook.
Je mist het punt - mensen vinden het gewoon niet fijn dat zooi zonder credits wordt gebruikt. Alsof je een watermark van een comic eraf knipt, o.i.d.

De lui die het echt om het geld gaat hebben al lang een paywall eromheen gezet, voornamelijk in de vorm van Patreon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Laten we het verhaal eens doortrekken naar de full blown filmindustrie. Daarin zie je allerlei zaken voorbij komen (software, telefoons, computers, auto's, vliegtuigen, noem maar op) die ook écht niet allemaal benoemd zijn in de credits en waar ook zeker geen rechten voor worden afgedragen (sterker nog, eerder andersom, sponsoring om je product in beeld te krijgen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ikt schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:51:
De uitgevers zelf hebben al aan verdiend met de verkoop van het spel.
Dat vind ik dan weer krom. Content Creaters mogen niet verdienen aan het werk van mod devs zonder vorm van kickback maar mods mogen wel verdienen aan het werk van game developers zonder kickback.
Je mist het punt - mensen vinden het gewoon niet fijn dat zooi zonder credits wordt gebruikt. Alsof je een watermark van een comic eraf knipt, o.i.d.
Ik snap je punt prima, ik ben het er alleen niet mee eens. Jammer dat er geen credits gegeven worden aan de mod developer maar er is geen juridische basis om dat te doen en ik zie het niet als noodzakelijk. Dat iemand die videocontent maakt voor entertainment redenen betekent niet dat hij dan ook verplicht is om exact te vertellen wat er gebruikt wordt en wat er in beeld komt op welk moment.

Je kiest er zelf voor om iets te maken dat je gratis weggeeft, dan kan je niet eisen dat mensen perse een verwijzing naar jouw website maken. Het is leuk als ze het doen maar ik zie het niet als noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt
Geweldig. Laat maar, lijkt erop dat over het algemeen mensen het prima vinden om content te gebruiken zonder een referentie terug naar de bron zolang er geen leger advocaten klaar staat om dit handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ikt schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:07:
Geweldig. Laat maar, lijkt erop dat over het algemeen mensen het prima vinden om content te gebruiken zonder een referentie terug naar de bron zolang er geen leger advocaten klaar staat om dit handhaven.
Als je enkel gelijkgestemden wilt horen moet je binnen een mod community blijven, daar buiten kan je nu eenmaal andere meningen horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:23

MsG

Forumzwerver

ikt schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:07:
Men noemt het hier veelal niet zo netjes. Dus wat wil je nog meer horen? Als jij zonder specifieke licentie-eisen dingen openbaar beschikbaar stelt moet je niet achteraf met allemaal voorwaarden komen. Het noemen van jouw project of er naar linken zou je best in eisen op kunnen nemen. Dan heb je naderhand in ieder geval een valide punt.

Ik bedank True voor het kunnen posten van dit bericht door hun hosting.
Ik bedank Tweakers voor hun website en voor het maken van de forumsoftware.
Ik bedank Rasmus Lerdorf voor het ontwikkelen van PHP, zodat Tweakers die taal kon gebruiken
Ik bedank James Gosling voor de Java-backend zodat dit bericht verwerkt wordt door de website
Ik bedank Larry Sanger en Jimmy Wales voor het maken van Wikipedia, zodat ik eerder genoemde namen heb op kunnen zoeken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1