Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Amsterdam86
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 13-07-2020
Mijn vader bereikt bijna de pensioengerechtigde leeftijd en is bezig zijn bedrijf te verkopen. Het betreft voornamelijk vastgoed en wat voorraad.
Nu zijn er meerdere geïnteresseerde partijen langs geweest.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn ouders willen de kinderen (2) graag schenken, uiteraard met daarbij zo min mogelijk belasting afdracht. Belasting ontduiken is echter niet de bedoeling. Dus ik ben op zoek naar (creatieve) manieren om wel belasting te betalen, maar niet meer dan nodig.

- Het tarief tot 126.723 is 10%, daarboven 20%. Geldt dit per kalenderjaar, per schenking of in totaal?
- De huidige waarde is veel lager dan de verkoopwaarde (factor 4 ongeveer). Het lijkt dus interessant om als kinderen tegen de huidige waarde een deel van het bedrijf te kopen, en tegen de verkoopwaarde (= voornamelijk goodwill) te verkopen aan de geïnteresseerde partijen. In hoeverre is dit toegestaan?
- Hoe zorg ik ervoor dat als ik eerder overlijd dan mijn ouders, mijn kinderen wel een schenking krijgen? (het "kinddeel")
- Hoe kunnen mijn ouders het beste hun vermogen beheren?

Notes:
- Wij bezitten een koopwoning die we niet willen aflossen. We zullen dus ook niet verhuizen. Tweede woning voor verhuur kan wel interessant zijn.
- Mijn prioriteit is dat mijn ouders goed van hun pensioen kunnen genieten, het is hun wens dat de kinderen mee kunnen profiteren
- Uiteraard hebben we ook adviseurs ingehuurd (fiscaal, juridisch, etc.).

[Voor 5% gewijzigd door Amsterdam86 op 11-07-2020 23:22]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 06:57

Honesty

kattenneus!

- Wij bezitten een koopwoning die we niet willen aflossen. We zullen dus ook niet verhuizen oid

Dit beperkt al die extra schenking, die jullie waarschijnlijk al wisten, die ton is wel redelijk groot en kan je mogelijk ook doorschenken?
volgens mij is 5k per jaar schenkingsvrij en de rest is belast, uitzonderen buitengesloten.

festina lente

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Uiteraard hebben we ook adviseurs ingehuurd (fiscaal, juridisch, etc.).
+
Dus ik ben op zoek naar (creatieve) manieren om wel belasting te betalen, maar niet meer dan nodig.
En wat zeiden die adviseurs dan? Want een vraag als
En als mijn vrouw en ik gaan scheiden, ik niet 50% aan haar hoef af te dragen?
is natuurlijk redelijk beladen; ik ga er gemakshalve vanuit dat je vrouw dus weet wat er te gebeuren staat?

Ongetwijfeld ligt alles weer veel subtieler dan je nu opschrijft maar een beetje advocaat / notaris / accountant, heeft met een uurtje of 2 wel een mooi advies op tafel hoe je "gratis" van je vrouw af kan, zeg maar.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:45

t_captain

Moderator General Chat
Amsterdam86 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:08:

- Het tarief tot 126.723 is 10%, daarboven 20%. Geldt dit per kalenderjaar, per schenking of in totaal?
Per jaar. Het enige dat niet per jaar is maar eenmalig, is de verhoogde vrijstelling voor schenking om een eigen woning aan te kopen. Over meerdere jaren kun je dus een groter bedrag kijt in het 10% tarief.
- De huidige waarde is veel lager dan de verkoopwaarde (factor 4 ongeveer). Het lijkt dus interessant om als kinderen tegen de huidige waarde een deel van het bedrijf te kopen, en tegen de verkoopwaarde (= voornamelijk goodwill) te verkopen aan de geïnteresseerde partijen. In hoeverre is dit toegestaan?
Er zijn aantrekkelijke regelingen om een BV over te doen naar de volgende generatie. Dat is zo ingesteld om te voorkomen dat de belastingaanslag het einde van de BV zou betekenen. Hiervoor moet je absoluut met een fiscalist spreken, het gaat om grote bedragen.

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 21:14
Ik sluit me aan bij @t_captain. Het bedrijf als losstaande transactie verkopen, en daarna pas na gaan denken over een schenking is niet handig. Een logischere constructie is dan dat je ouders de aandelen verkopen, maar daarvoor nog de onderneming nieuwe (stemrechtloze) aandelen uitreikt aan een nog op te richten stichting ofzo. Die stichting kan dan als jullie spaarpot dienen. Of inderdaad de bedrijfsopvolginsregeling, maar dan wordt er wel een zekere betrokkenheid bij de onderneming verwacht, en mag deze de eerste X jaar niet verkocht worden.

Maar op wat voor constructie je ook uit komt, je gaat hier niet 1 standaardadvies over kunnen vinden, en het is wel echt allemaal adviseurswerk.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Amsterdam86
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 13-07-2020
t_captain schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:26:
[...]

Per jaar. Het enige dat niet per jaar is maar eenmalig, is de verhoogde vrijstelling voor schenking om een eigen woning aan te kopen. Over meerdere jaren kun je dus een groter bedrag kijt in het 10% tarief.

[...]

Er zijn aantrekkelijke regelingen om een BV over te doen naar de volgende generatie. Dat is zo ingesteld om te voorkomen dat de belastingaanslag het einde van de BV zou betekenen. Hiervoor moet je absoluut met een fiscalist spreken, het gaat om grote bedragen.
We hebben reeds een schenking gehad binnen de eenmalige verhoogde vrijstelling (in 2011, dus het "lage" bedrag).

We hebben als gezegd diverse adviseurs, maar aangezien dit voor ons vrij onbekend terrein is kunnen we lastig inschatten in hoeverre een adviseur degelijk advies geeft. Hij wordt immers betaalt per uur, dus heeft enkel belang bij veel uren volpraten. Vandaar dat ik graag via deze "objectieve" weg ook tips ontvang.

Tevens is het makkelijker om hier zakelijk te schrijven, zie mijn vraag hoe om te gaan met scheiding. Blijkbaar vat iemand dit verkeerd op. Natuurlijk gaan we niet uit elkaar, ik verwacht ook niet eerder dan mijn ouders te sterven. Maar beide scenario's zijn statistisch gezien best mogelijk, vandaar dat ik erover na wil denken.

[Voor 8% gewijzigd door Amsterdam86 op 11-07-2020 23:46]

• synx6
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 20-06 09:32
Schuldigerkenning werkt ook vaak ok. Echter, financiële, juridische en fiscale optimalisatie is maatwerk. Ga je hier op GOT niet bereiken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 21:51
Volgens mij hebben banken en accountantskantoren speciaal mensen in dienst om een bedrijfsopvolging 'handig' in elkaar te zetten. Voor hun is dit waarschijnlijk dagelijkse routine en is jullie situatie eigenlijk vrij standaard. Terwijl het voor de meeste Tweakers waarschijnlijk toch een beetje ver van mijn bed is. Wel goed om te sparren, naar ik denk niet dat je hier veel nieuwe inzichten zult krijgen.

Alvast een dingetje, je schrijft dat de verkoopwaarde 4 keer meer is dan "de huidige waarde" van het bedrijf. Over welke waarde heb je het dan? Er is namelijk niet één vaste definitie van de 'waarde' van een bedrijf. De boekhoudkundige waarde van het bedrijf kan wel een stuk lager zijn dan de verkoopwaarde, maar als je ouders de onderneming niet verkopen voor de waarde in het economisch verkeer, maar voor de veel lagere boekwaarde, dan zul je waarschijnlijk toch de Belastingdienst op bezoek krijgen, omdat ze dat als verkapte schenking zullen zien.

Hoe dan ook, niet zelf aanklooien, maar al voor de verkoop professionals inschakelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:45

t_captain

Moderator General Chat
Freeaqingme schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:34:
Ik sluit me aan bij @t_captain. Het bedrijf als losstaande transactie verkopen, en daarna pas na gaan denken over een schenking is niet handig. Een logischere constructie is dan dat je ouders de aandelen verkopen, maar daarvoor nog de onderneming nieuwe (stemrechtloze) aandelen uitreikt aan een nog op te richten stichting ofzo. Die stichting kan dan als jullie spaarpot dienen. Of inderdaad de bedrijfsopvolginsregeling, maar dan wordt er wel een zekere betrokkenheid bij de onderneming verwacht, en mag deze de eerste X jaar niet verkocht worden.

Maar op wat voor constructie je ook uit komt, je gaat hier niet 1 standaardadvies over kunnen vinden, en het is wel echt allemaal adviseurswerk.
Het verkopen van de zaak sluit in ieder geval een deel van de mogelijkheden af. Overdragen van de zaak naar de volgende generatie en pas later verkopen kan de beste optie zijn, en die is dan weg.

De redenen dat ik geloof dat bedwijfsoverdracht aantrekkelijk is:
1. een niet-beursgenoteerde onderneming is niet heel courant, dus wellicht is er wat flexiiliteit in de waardering van de aandelen
2. fiscale regels voor bedrijfsopvolging wijken af van normaal erf- en schenkrecht. Naar ik heb gelezen in het voordeel van ondernemersfamilies.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
t_captain schreef op zondag 12 juli 2020 @ 06:41:
2. fiscale regels voor bedrijfsopvolging wijken af van normaal erf- en schenkrecht. Naar ik heb gelezen in het voordeel van ondernemersfamilies.
De bedrijfsopvolgingsregeling is inderdaad een gunstige regeling om de onderneming/vermogen naar de volgende generatie over te dragen. Belangrijk daarbij is wel dat de verkrijgers nog 5 jaar de boel moeten voortzetten. Het hangt dus sterk af van de onderneming en de verkrijgers of dit de beste oplossing is. Als de onderneming nu tegen een goede prijs verkocht kan worden en over 5 jaar is de onderneming veel minder waard, dan kan het alsnog een dure oplossing blijken te zijn. Blijft dus maatwerk om te bepalen wat handig is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:13

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

We hebben als gezegd diverse adviseurs, maar aangezien dit voor ons vrij onbekend terrein is kunnen we lastig inschatten in hoeverre een adviseur degelijk advies geeft. Hij wordt immers betaalt per uur, dus heeft enkel belang bij veel uren volpraten. Vandaar dat ik graag via deze "objectieve" weg ook tips ontvang.
Wellicht andere adviseurs opzoeken dan als je zo over ze denkt?

Maar voldoende te vinden op het internet, ook hoe je vermogen te behouden na scheiden. Maar hou er maar alvast rekening mee houden: gaat je allemaal geld kosten. En afhankelijk van je vrouw; een pittig gesprek waarom je ouders haar willen uitsluiten ;)

En als je ouders het bedrijf aan je schenken/overdoen met lage waarde/geen belasting met als oogpunt om door jouw te verkopen: voor de belastingvrijstelling moet je het bedrijf minimaal 5 jaar voortzetten.

Dus als je denkt dat de adviseurs met een vork schrijven nieuwe zoeken, maar als je het zo goed mogelijk wil doen heb je echt een paar goede adviseurs nodig, maar eigenlijk je ouders.

Snap trouwens niet waar je die 126k vandaan haalt of tel je de eenmalige vrijstelling bij de vrijstelling voor een huis voor kinderen onder de 40 bij elkaar op?

Als dat zo is: die zijn eenmalig, met als voorwaarde dan die 100k naar je huis gaat (aantoonbaar, dus hypotheek aflossen of woningverbetering).

En je hebt al een schenking gehad blijkbaar gebruikmakend van de hogere vrijstelling dus ik denk dat je door die 126k een streep kan zetten als je niet wilt aflossen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:05
Mijn vader bereikt bijna de pensioengerechtigde leeftijd en is bezig zijn bedrijf te verkopen. Het betreft voornamelijk vastgoed en wat voorraad.
Nu zijn er meerdere geïnteresseerde partijen langs geweest.
***members only***

Mijn ouders willen de kinderen (2) graag schenken, uiteraard met daarbij zo min mogelijk belasting afdracht. Belasting ontduiken is echter niet de bedoeling. Dus ik ben op zoek naar (creatieve) manieren om wel belasting te betalen, maar niet meer dan nodig.

Per kalenderjaar
De bedrijfsopvolgingsfaciliteit had daar - wellicht - iets in kunnen betekenen, maar daar zitten wel regels in over dat je minimaal een bepaalde periode eigenaar geweest moet zijn.
Wat veel ondernemers in een situatie als deze doen is het bedrijf verkopen, maar het vastgoed behouden. Daar zitten allerlei fiscale aspecten aan die afhankelijk zijn van de situatie. Zo is de op aandelen betaalde goodwill fiscaal niet aftrekbaar, maar op goodwill in een activa/passiva transactie wel.
In zo'n situatie is het ook niet ongebruikelijk dat de kinderen het verhuurde vastgoed kopen tegen een lagere - want door verhuur niet vrij beschikbaar - waarde en financieren bij de verkopende ouders.
- Hoe zorg ik ervoor dat als ik eerder overlijd dan mijn ouders, mijn kinderen wel een schenking krijgen? (het "kinddeel")
Dat is voer voor notarissen en estateplanners
- Hoe kunnen mijn ouders het beste hun vermogen beheren?
Door niet te focussen op fiscale gevolgen, maar vooral te focussen op de gestelde doelen. Ik heb in mijn praktijk te vaak gezien dat fiscaal gemotiveerde beslissingen leidden tot allerlei ongewenste situaties, bijvoorbeeld bij echtscheidingen of overlijden in een onverwachte volgorde.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
Barrycade schreef op zondag 12 juli 2020 @ 07:04:
[...]
Snap trouwens niet waar je die 126k vandaan haalt of tel je de eenmalige vrijstelling bij de vrijstelling voor een huis voor kinderen onder de 40 bij elkaar op?
Bijvoorbeeld bij de belastingdienst?
https://www.belastingdien.../tarieven-schenkbelasting

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Maar voldoende te vinden op het internet, ook hoe je vermogen te behouden na scheiden. Maar hou er maar alvast rekening mee houden: gaat je allemaal geld kosten. En afhankelijk van je vrouw; een pittig gesprek waarom je ouders haar willen uitsluiten ;)
Volgens mij is schenken met koude uitsluiting tamelijk gebruikelijk en bijna een standaard-clausule. Lijkt me nauwelijks een gesprek waard, laat staan dat je er ruzie om zou krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:13

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Als TS het daar vandaan had had hij toch ook de voorwaarden kunnen lezen?

En hij heeft al een eenmalige schenking met hogere vrijwaring gehad en wil geen aflossing op zijn hypotheek doen.

Dan blijft de 5k jaarlijks over. Dus vandaar de vraag.

En je stelt het of het heel gebruikelijk is om koude uitsluiting te doen, maar genoeg gevallen gezien waar daar de mening iets anders over was bij de partners. Vandaar mijn opmerking afhankelijk van je vrouw ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 22:58
Ik hoor hierboven het fiscaal vriendelijk overdragen van de onderneming aan de kinderen meerdere keren terugkomen. Alleen als ik kijk naar de activiteiten (vooral vastgoed) is het maar de vraag of er voor de belastingdienst sprake is van een materiële onderneming of een vastgoedvennootschap waarop de regels niet/minder van toepassing zijn.

Tip idd: echte adviseurs en niet hulpvaardige medetweakers met goede bedoelingen. Zeker als het om behoorlijke bedragen gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
Barrycade schreef op zondag 12 juli 2020 @ 08:06:
[...]

Als TS het daar vandaan had had hij toch ook de voorwaarden kunnen lezen?

En hij heeft al een eenmalige schenking met hogere vrijwaring gehad en wil geen aflossing op zijn hypotheek doen.

Dan blijft de 5k jaarlijks over. Dus vandaar de vraag.
Ik weet niet wat je wil zeggen, maar voor het 10% tarief is de grens helemaal geen 5k maar 126k, zoals TS ook aangeeft.
Het tarief tot 126.723 is 10%, daarboven 20%. Geldt dit per kalenderjaar, per schenking of in totaal?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 19-06 18:58
- Wij bezitten een koopwoning die we niet willen aflossen.
Waarom wil je die niet aflossen?
Waarom rente betalen en dus geld weggooien?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 20-06 18:44
Ze verwachten meer rendement te behalen dan de rente die ze besparen en zijnbewust vanhet hogere risico die komen bij hoger rendement en nemen die voor lief?
Ik volg het topic even om te zien of ik iets nieuws leer wat handig kan zijn

[Voor 19% gewijzigd door gr8-jen op 12-07-2020 12:06]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• WoBoW
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19-06 14:41
Wat een heel creatieve oplossing is die wij ook toegepast hebben is het volgende:

Laat je ouders een schenking doen maar laat ze die houden, hierdoor hebben zij een schuld ten opzicht van hun kinderen. Laat dit vastleggen bij de notaris. Over dit schenkingsbedrag moet (afhankelijk van de hoogte) wel belasting betaald worden).
Laat je ouders over die 'schuld' elk jaar een flink (maar reëel, zie bijvoorbeeld https://www.belastingdien...nuiteitenlening-berekenen) rente bedrag betalen. Je ouders maken dit bedrag ook echt over. Leen vervolgens een vergelijkbaar rentebedrag weer terug aan je ouders en maak dit bedrag ook over.
Neem dit rentebedrag ook op in de schuld. Zorg ervoor dat je jaarlijks netjes op papier vastlegt van de totale hoogte van de schuld.
Door de rente over rente neemt de schuld steeds meer toe. Als je ouders dan overlijden hoeft er over de hele schuld geen erfbelasting betaald te worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
WoBoW schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:53:
Wat een heel creatieve oplossing is die wij ook toegepast hebben is het volgende:

Laat je ouders een schenking doen maar laat ze die houden, hierdoor hebben zij een schuld ten opzicht van hun kinderen. Laat dit vastleggen bij de notaris. Over dit schenkingsbedrag moet (afhankelijk van de hoogte) wel belasting betaald worden).
Laat je ouders over die 'schuld' elk jaar een flink (maar reëel, zie bijvoorbeeld https://www.belastingdien...nuiteitenlening-berekenen) rente bedrag betalen. Je ouders maken dit bedrag ook echt over. Leen vervolgens een vergelijkbaar rentebedrag weer terug aan je ouders en maak dit bedrag ook over.
Neem dit rentebedrag ook op in de schuld. Zorg ervoor dat je jaarlijks netjes op papier vastlegt van de totale hoogte van de schuld.
Door de rente over rente neemt de schuld steeds meer toe. Als je ouders dan overlijden hoeft er over de hele schuld geen erfbelasting betaald te worden.
Een soortgelijke constructie hebben wij hier ook. Maar dan met een nog bestaand bedrijf wat dividend uitkeert. Wij hebben aandelen van ouders gekregen en hebben daardoor een schuld. Rente over die schuld word betaald met jaarlijks verkregen dividend. Dividend is jaarlijks ook hoger als de schuld dus je houd nog wat over ook.
En aan het einde van de rit heb je je schuld betaald en een gedeelte van de aandelen van het bedrijf in bezit.

Belastingvrij schenken daarbij kan ook prima. Weet niet over hoeveel geld het gaat maar ruim 5000 euro is jaarlijks belastingvrij. Als je dat verdubbelt is de schenkbelasting niet eens zo heel hoog. Ergens rond de 400 euro geloof ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:34
ASS-Ware schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:55:
[...]

Waarom wil je die niet aflossen?
Waarom rente betalen en dus geld weggooien?
Een ton aflossen op je hypotheek scheelt in maandlasten niet eens zo gek veel.
Als je de hypotheek makkelijk kan betalen en (aanname) hij is toch in 30 jaar afgelost, kan ik mij voorstellen dat sommigen er voor kiezen om mooie spullen aan te schaffen of een of meerdere mooie vakanties te doen.
Verstandig :? Daar zullen de meningen over verschillen, maar TS vraagt niet of het verstandig is wat hij moet doen met de schenking.

• Rubbergrover1
ybos schreef op zondag 12 juli 2020 @ 17:23:
[...]

Een ton aflossen op je hypotheek scheelt in maandlasten niet eens zo gek veel.
Als je de hypotheek makkelijk kan betalen en (aanname) hij is toch in 30 jaar afgelost, kan ik mij voorstellen dat sommigen er voor kiezen om mooie spullen aan te schaffen of een of meerdere mooie vakanties te doen.
Een ton aflossen scheelt ook bij de huidige lage rentes zo 4000 euro per jaar aan maandlasten. Daar kun je toch 30 jaar lang wel een vakantie van betalen :) .

Maar het gaat natuurlijk in dit geval niet (alleen) om het verlagen van de maandlasten, maar het gaat er vooral om dat er voor de eigen woning een verhoogde vrijstelling is, wat dus soms meer mogelijkheden biedt om schenkbelasting uit te sparen. Als je zo 10% belasting uitspaart, dan kan het soms alsnog best interessant zijn om een deel af te lossen.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:34
Rubbergrover1 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 08:45:
[...]

Een ton aflossen scheelt ook bij de huidige lage rentes zo 4000 euro per jaar aan maandlasten. Daar kun je toch 30 jaar lang wel een vakantie van betalen :) .

Maar het gaat natuurlijk in dit geval niet (alleen) om het verlagen van de maandlasten, maar het gaat er vooral om dat er voor de eigen woning een verhoogde vrijstelling is, wat dus soms meer mogelijkheden biedt om schenkbelasting uit te sparen. Als je zo 10% belasting uitspaart, dan kan het soms alsnog best interessant zijn om een deel af te lossen.
Daarom schrijf ik bewust: als je je rente + aflossing makkelijk kan betalen, kan ik mij voorstellen dat men de schenking liever cash heeft.
Persoonlijk ikzelf ook. Rente is laag, het voordeel met aflossing dus ook, mede omdat de hypotheekrenteaftrek de rente effectief nog lager maakt dan ze al is. Je kan beter investeren, de kans dat je hoger rendement maakt is zo goed als 100% (uiteraard wel slim spreiden en niet wedden op 1 aandeel)

• gron74
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 21:10
Volgens mij zijn er vele opties. Belasting over een schenking is eenmalig. Tot een bepaald bedrag (5.515 voor kinderen) is een schenking belastingvrij. Je kunt dit bijvoorbeeld jaarlijks doen. Let wel, jouw ouders betalen vermogensbelasting als ze boven de 61.692 aan kapitaal hebben. Dat wordt aangepast volgens mij, maar was iets van 1,2%. Zoveel rendement haal je op een spaarrekening niet. Andere optie is beleggen. Hier zou ik me goed laten adviseren want beleggen is niet geheel zonder risico's. Je noemt een tweede huis voor de verhuur. Dit kan ook interessant zijn. Een optie is om een vastgoed BV op te richten. Binnen die bv koop je een woning voor verhuur. Kinderen kunnen dan als mede-eigenaar van de bv worden opgevoerd. Ik ken mensen die dit hebben gedaan. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar misschien kan een bank hier informatie over geven.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:52

Tens

functie elders

en tegen de verkoopwaarde (= voornamelijk goodwill)
goodwill is echt 1900's daar zou ik niet veel van verwachten.
- Uiteraard hebben we ook adviseurs ingehuurd (fiscaal, juridisch, etc.).
en hier wil je antwoorden van 'echte' zelfbenoemde deskundologen....... :?

[Voor 26% gewijzigd door Tens op 13-07-2020 09:08]

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

• gron74
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 21:10
Deze is er ook nog: https://www.belastingdien...ag-belastingvrij-schenken

Ik weet alleen niet of dit ook nog kan als het huis al gekocht is.

• Backpacker
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
[...]

Het ligt er maar aan. Als ze na 1 januari 2018 zijn getrouwd (of geregistreerd partnerschap) dan blijven schenkingen en erfenissen bij de persoon die de schenking ontvangt of erft. Ook na scheiding (mocht het niet helemaal uitgegeven zijn). Zijn ouders kunnen in hun testament regelen dat hun erfenis nooit naar "de koude kant" gaat, mocht TS eerder komen te overlijden. Gebruikelijk is dan zijn deel toe te kennen aan zijn kinderen (en dus niet aan zijn vrouw).

Ook voor die datum kunnen ze natuurlijk op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd en hebben bepaald dat eventuele schenkingen en of erfenissen persoonlijk zijn.

Overigens, maar dit weet ik niet zeker, kan de schenker (of de overledenen in zijn/haar testament) dat expliciet tegen gaan, ze zouden er dus voor kunnen zorgen dat een echtgenoot wel zijn/haar deel krijgt.

Canon EOS 350D + 30D +40D - 10-22 - 28 1.8 - 50 1.8 - 70-200 2.8L IS - 430EX - 580EX - Sigma 17 - 70 2.8-4.5 DC

• Backpacker
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
WoBoW schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:53:

Dit heet schenken op papier en die rente moet verplicht minimaal 6% zijn:

https://www.belastingdien...wat-is-schenken-op-papier

En hou er rekening mee dat de verhoging(en) ook notarieel vastgelegd moeten worden (voor zover ik weet, kan even zo snel geen bron vinden), met bijhorende kosten uiteraard.

Canon EOS 350D + 30D +40D - 10-22 - 28 1.8 - 50 1.8 - 70-200 2.8L IS - 430EX - 580EX - Sigma 17 - 70 2.8-4.5 DC

• Rubbergrover1
Backpacker schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:22:
[...]

Dit heet schenken op papier en die rente moet verplicht minimaal 6% zijn:

https://www.belastingdien...wat-is-schenken-op-papier

En hou er rekening mee dat de verhoging(en) ook notarieel vastgelegd moeten worden (voor zover ik weet, kan even zo snel geen bron vinden), met bijhorende kosten uiteraard.
Die kosten vallen relatief wel mee, al zijn het natuurlijk wel notaristarieven... :) Bij een grote waarde heb je dat vaak al wel redelijk snel terugverdiend doordat je vanwege de verplichte 6% rente elk jaar veel meer belastingvrije naar de kinderen kunt 'overhevelen' dan zonder (papieren) schenking.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:02
Amsterdam86 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:35:
[...]

Dit vind ik toch raar....
Je betaalt adviseurs en je vertrouwt ze niet. Gewoon andere adviseurs zoeken denk ik dan.

Denk je nu echt dat je hier in dit topic buiten een paar goede inzichten of ervaringen de ideale oplossing gaat krijgen?

Ik ga hier geen advies posten, omdat de situatie altijd complexer is dan wat je in de openingspost schrijft.
Ik begrijp dat het gaat over veel geld, en hoeveel, daar heb ik niks mee te maken, maar dan lijkt het me nuttig dat je eerst met een paar van die adviseurs samen zit, en een vaste prijs af spreekt over het gehele dossier.

In België zou ik daar een notaris voor aanspreken die goed gekend is met vennootschapsrecht.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True