Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

nieuwe geluidskaart nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sollitdude
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 14-05 22:24
pcie geluidskaart
ik zoek een nieuwe geluidskaart, want de huidige die ik heb, de soundblaster ae-5 schijnt niet goed te werken. om de dag zorgt het ervoor dat men BIOS reset op een of ander manier. dus of de kaart is niet meer goed, of hij is niet compatibel met men nieuwe pc

Wat is je budget?
rond de 100-150 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen bepaalde voorkeur. soundblaster komt van oudsher vertrouwd over, maar andere merken mogen ook

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
ik heb een z-906 speakerset. men nieuwe systeem is een x570 aorus pro met ryzen 5 3600 en rtx 2070.

ik heb al eens rondgekeken naar bvb de ae-5 plus, maar vanwege men huidige geluidskaart durf ik die niet aan, met de angst dat die het ook niet goed doet. en aangezien de webshops CORONA als excuus gebruiken voor hun slechte klantenservice, wil ik ook geen spijt krijgen van het aankoop en dan al die moeite moeten doen om het terug te sturen. dus misschien dat het tweaker forum mij kan helpen.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 08:13
Heb je het met de onboard chip geprobeerd? ALC 1220 is een zeer adequate chip.

• NESFreak
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:16
De z906 is toch digitaal? Dan heb je geen geluidskaart nodig?

Je moederbord heeft zelfs een spdif aansluiting:

[Voor 54% gewijzigd door NESFreak op 11-07-2020 22:25]

• guyver3636
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 07:45
Creative Sound BlasterX G6 7.1 dat is een externe geluidskaart. Wel vreemd dat hij niet goed werkt ik heb het nu twee jaar en sinds 1 maand op een b550 Asus tuf moederbord en werk goed, ik vind het vooral een wereld van verschil met een headset in vergelijking met onboard audio

[Voor 20% gewijzigd door guyver3636 op 11-07-2020 22:31]

• Aapenootjes
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20:56
Ik zou het ook eerst eens met je onboard chip proberen, een andere geluidskaart kan altijd nog. Of heb je een specifieke reden dat je een geluidskaart nodig hebt? Persoonlijk denk ik dat je met jouw speakerset niet heel veel verschil merkt, zeker niet als ie toch digitaal aangestuurd word (spdif).

Zelf heb ik er een omdat ik persé een encoding mogelijkheid wou waardoor ik bijvoorbeeld alle 5.1 bronnen over spdif uit kan sturen ook als ze niet al DDL/DTS/etc gecodeerd zijn. Maar je oude geluidskaart kon dat ook niet dus dat lijkt mij geen reden voor je.

Edit: Als voor jou bijvoorbeeld de analoge microfoon ingang belangrijk is voor streaming doeleinden oid., dan is het handig om dat te weten. Anders valt er niet echt gericht advies te geven.

[Voor 14% gewijzigd door Aapenootjes op 11-07-2020 22:36]

• NESFreak
Aapenootjes schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:34:

Zelf heb ik er een omdat ik persé een encoding mogelijkheid wou waardoor ik bijvoorbeeld alle 5.1 bronnen over spdif uit kan sturen ook als ze niet al DDL/DTS/etc gecodeerd zijn.
Daarom moet je de geluidskaart driver ook downloaden van de site van je moederbord. Die hebben vaak een speciale driver waar een licentie om al je geluid als 5.1 dts te encoden over spdif in zit.

En als je moederbordleverancier gierig is, dan kun je het nog altijd er zelf in patchen })

https://superuser.com/que...put-5-1-dts-how-to-enable

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sollitdude
ik weet jammer genoeg helemaal niks van spdif, ik ben gewoon een doodnormale gamer, ik heb 3 pluggen voor center, front en rear en die heb ik al die tijd gebruikt.

ik probeer het nu met de interne geluidskaart, maar vergeleken met men soundblaster klinkt het erg...hoe moet ik het zeggen. plat? alsof de mooie geluiden afgevlakt zijn. in plaats van een mitsubishi evo hoor je een peugot 106. ik hoor duidelijk dat er een verschil is. komt voornamelijk omdat de soundblaster toch wel betere drivers heeft dan die basic audio manager van realtek, en dat is het geluid dat ik gewend ben geraakt.

• sollitdude
het is hetzelfde als met het verschil tussen 1080p en 1440p. als je alleen maar 1080p hebt gehad, das prima. dat ben je gewend. maar zodra je 1440p gaming doet, kan je niet terug gaan, want je ziet het schil. en ik ben het mooie geluid gewend van een pcie geluidskaart.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NESFreak
sollitdude schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:41:
ik weet jammer genoeg helemaal niks van spdif, ik ben gewoon een doodnormale gamer, ik heb 3 pluggen voor center, front en rear en die heb ik al die tijd gebruikt.

ik probeer het nu met de interne geluidskaart, maar vergeleken met men soundblaster klinkt het erg...hoe moet ik het zeggen. plat? alsof de mooie geluiden afgevlakt zijn. in plaats van een mitsubishi evo hoor je een peugot 106. ik hoor duidelijk dat er een verschil is. komt voornamelijk omdat de soundblaster toch wel betere drivers heeft dan die basic audio manager van realtek, en dat is het geluid dat ik gewend ben geraakt.
Ik denk dat je het hebt over 'verbeteringen' als de 'crystalizer' die extra bitjes aan je audio toevoegde, 'cmss 3d' die van stereo automagisch 5.1 maakt en andere software truukjes. Die vervormen je geluid. Als dat je ding is, dan moet je weer iets van creative kopen.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 08:13
Zou voor een paar € toch eerst een optische kabel halen voordat er tot €150 uitgegeven wordt aan een geluidskaart.

• sollitdude
Uszka schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:49:
Zou voor een paar € toch eerst een optische kabel halen voordat er tot €150 uitgegeven wordt aan een geluidskaart.
en wat is het verschil dan tussen 1 optische kabel of 3 jackets? je gebruikt nog steeds dezelfde audio chip, dus ik snap niet hoe de kabel de geluidskwaliteit kan verbeteren.

[Voor 15% gewijzigd door sollitdude op 11-07-2020 22:55]

• Aapenootjes
  • Laatst online: 20:56
offtopic:
[quote]NESFreak schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:41:
[...]

Daarom moet je de geluidskaart driver ook downloaden van de site van je moederbord. Die hebben vaak een speciale driver waar een licentie om al je geluid als 5.1 dts te encoden over spdif in zit.

En als je moederbordleverancier gierig is, dan kun je het nog altijd er zelf in patchen })

https://superuser.com/que...put-5-1-dts-how-to-enable
[/quote]
Dat is voor DDL/DTS passthrough zo te zien, dat is niet wat ik bedoel ;) Je hebt wel gelijk dat sommige moederbord fabrikanten een licentie hebben waardoor het wel kan.

Verder sluit ik mij wel bij @NESFreak aan, het klinkt vooral alsof je het soort geluid van je oude creative prettig vind wat op zich los staat van de geluidskwaliteit. Je zou kunnen kijken of je met wat EQ werk een beetje in de buurt komt, echter, als je echt hetzelfde geluid wilt kom je waarschijnlijk weer bij een creative kaart uit.
sollitdude schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:55:
[...]

en wat is het verschil dan tussen 1 optische kabel of 3 jackets? je gebruikt nog steeds dezelfde audio chip, dus ik snap niet hoe de kabel de geluidskwaliteit kan verbeteren.
Digitaal aangesloten is minder gevoelig voor ruis en grappen als een groundloop (brom). Daarnaast gebruik je de DAC's van je geluidsinstallatie en niet van je geluidskaart. Of dat laatste een voordeel is hangt er maar net vanaf. Verder heb je maar 1 kabel ipv 3 of meer.
Daar staat weer tegenover dat een niet gecodeerd 5.1 signaal niet over die optische kabel wilt waardoor je vooral in spelletjes niet altijd 5.1 geluid hebt. (Of je moet dus een kaart hebben die kan encoden, maar als je het analoog aangesloten prima vind zou ik er niet aan beginnen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djarune
  • Laatst online: 22:51
Ik hou zelf van een goedkope externe usb DAC als oplossing. Eentje met een Sabre 9018 Chip voldoet. Kost ongeveer 3 tientjes en je bent sowieso verlost van moederbord ruis. Soundblaster is iets uit de jaren ‘90

Acties:
  • 0Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 07:45
Djarune schreef op zondag 12 juli 2020 @ 09:09:
Ik hou zelf van een goedkope externe usb DAC als oplossing. Eentje met een Sabre 9018 Chip voldoet. Kost ongeveer 3 tientjes en je bent sowieso verlost van moederbord ruis. Soundblaster is iets uit de jaren ‘90
dan heb jij duidelijk nog nooit een goede geluidskaart gehoord

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Djarune
  • Laatst online: 22:51
guyver3636 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 17:45:
[...]
dan heb jij duidelijk nog nooit een goede geluidskaart gehoord
Jewel hoor. Ik had bijna 20 jaar geleden een Echo Audio Mia met gebalanceerde outputs die in stereo waarschijnlijk nog steeds bijna alle soundblasters omver blaast ;)

Maargoed ik had het over soundblasters en kaarten voor playback. De beste soundblaster die er in omloop is in termen van signaal-ruisverhouding is de pricewatch: Creative Sound BlasterX G6 met 130dB, terwijl een goedkope DAC met een Sabre ES9018 chip een signaal-ruisverhouding heeft tot 135dB. En dat voor 3 tientjes.

Voor echt goede geluidskaarten kom je in de “audio recording” hoek met merken als RME, Motu, Focusrite. Dat dient een ander doel net zoals toen met Echo Audio.

Ik zie dat de speakerset van @sollitdude een 5.1 is. Dan kun je het beste de digitale port gebruiken en de DAC van de set zelf toch?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True