Op modem aangeloten router meerdere SSID's uitzenden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roerdomp
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-05 11:39
Hoi allen,

Ik heb een kort vraagje. Maar helaas krijg ik tot mijn verbazing via Google geen duidelijke resultaten.
Binnenkort ga ik verhuizen. In het gebouw waar mijn appartement is komt maar één internetverbinding binnen. De verbinding is wel van redelijke goede snelheid met 100mbit download, wat gedeeld zal worden met 3 personen.

Omdat ik nogal veel smart apparaten heb zoals verlichting en chromecast zou ik dit graag op een privénetwerk hebben zodat de andere bewoners daar niet zomaar toegang tot hebben.

Het netwerk is van Delta, ik heb al even gezocht maar kon niets vinden over de mogelijkheden van de modem, behalve dat ik verhalen lees dat het redelijk dichtgetimmerd is.

TL:DR:
Als ik via de modem een kabel naar mijn router laat lopen. Kan ik dan via de router een nieuw SSID maken voor mijzelf?

Dank allen! _/-\o_

Beste antwoord (via Roerdomp op 12-07-2020 00:09)

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:45
yep, een router doet wat jij wil..

je gaat wel met dubbel NAT zitten, dus mogelijks kan je bepaalde apparaten niet bereiken vanop internet naar je thuis

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:45
yep, een router doet wat jij wil..

je gaat wel met dubbel NAT zitten, dus mogelijks kan je bepaalde apparaten niet bereiken vanop internet naar je thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Neem contact op met de huidige bewoners en vraag hoe ze het nu geregeld hebben? Je zal niet de eerste en niet de laatste zijn die een "eigen netwerkje" wil.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:22

lier

MikroTik nerd

Als je het echt goed wil doen kan je ervoor kiezen om een router met SFP te gebruiken (of een media converter) zodat jet het glasmodem helemaal niet hoeft te gebruiken. Een beetje router ondersteunt VLAN's waarmee je een echte scheiding kan maken.

Maar door een router te plaatsen achter het glasmodem (lees, huidige infrastructuur) kan je een veilig eigen netwerk instellen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roerdomp
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-05 11:39
MAX3400 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:11:
Neem contact op met de huidige bewoners en vraag hoe ze het nu geregeld hebben? Je zal niet de eerste en niet de laatste zijn die een "eigen netwerkje" wil.
Ik heb al contact gehad met de mensen die daar nu willen. Zij wonen al jaren zo en zijn niet anders gewend. Volgens mij geven ze er niet zoveel om.

Wellicht als ik het voor leg dat zij het ook wel een fijn idee vinden. Maar het lijkt er op dat de modem het überhaupt niet toelaat dus wellicht is de router oplossing het beste.