Prachtige kruising

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 17:24

TommieW

Numa numa.

Topicstarter
Beste mede-Tweakerts,

In het pittoreske Culemborg heeft men een aantal van de meest prachtige kruisingen weten neer te leggen. Waaronder het volgende gedrocht (schematisch weergegeven):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UbTdX4b.jpg

Ondanks dat ik toch al een paar jaartjes mijn rijbewijs heb en wel een paar kilometers gereden heb, heeft het theorie-examen mij nooit op een clusterfuck van een dergelijke omvang voorbereid. Daarom vraag ik ú om hulp (en omdat ik denk dat het best discussiewaardig is).

Dus dan luidt nu de vraag: In een situatie dat een auto op B staat te wachten op de doorgaande weg en er komt later een auto van A die stopt, wie mag dan als eerste zodra de doorgaande weg vrij is?

Mijn idee is het volgende (waarvan ik dus geen enkel idee heb of het in de buurt van correct komt):
spoiler:
De auto die het eerst stil staat, mag weer als eerste doorrijden. (Zoals de meeste kruispunten in de USA.) Ik heb gepoogd de Google'n maar ik kom niet veel verder dan dat een stopbord betekent dat je voorrang moet verlenen aan de doorgaande weg. Dûh.

Ik ben benieuwd. Alvast bedankt voor eventuele reacties. Pluspunten als ze onderbouwd zijn. :+

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
A heeft de korte bocht dus die mag eerst.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:14

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Afgaande op de luchtfoto:

Ehm, je schematische schema is wat kort door de bocht... Auto A en B mogen daar niet in die richting rijden ;)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:19
SmurfLink schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:43:
Dit. Is universele regel als je in een gelijkwaardige situatie terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:13
Als A en B een stopbord hebben is de doorgaande weg en voorrangsweg lijkt mij. Waarom zou iemand op de doorgaande weg stoppen voor B.

Als A en B op elkaar wachten eerst A omdat die de korte bocht heeft.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:07
SmurfLink schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:43:
Dit is het enige juiste antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Overigens in je tekening staan A en B de verkeerde richting op, het is meer een soort variatie op een rotonde met eenrichtingsverkeer, dus wachten op elkaar op die manier kan niet.

[ Voor 16% gewijzigd door RGAT op 11-07-2020 22:02 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Topicstarter
Allen, bedankt voor de reacties!

Voor wat meer context zal ik de volgende afbeeldingen ook even delen.
Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Focc3WT.png

Streetview vanuit een andere hoek (de haaientanden op deze foto zijn vervangen door een stopbord):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QdaBkoP.png

Door de indeling van de weg (eenrichtingsverkeer op de doorgaande weg en A en B tegenover elkaar), is er minder sprake van een kortere bocht dan bij een gelijkwaardige kruising het geval zou zijn, denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kruising is gewoon met een s, dat maakt het in ieder geval iets minder gecompliceerd ;-)

In dit soort gevallen lost het zichzelf meestal wel op. Wanneer beide kanten moeten wachten op elkaar is een seintje naar elkaar genoeg om geen schade te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee maar volgens mij is de wet hier heel duidelijk in, en zeker die onderste foto.

Doorgaand verkeer (van rechtsonder naar linksboven) gaat voor. Daarna het verkeer wat van linksonder komt; haaientanden gelden als "voorrang geven" maar dat mag ook rollend / zonder stilstand. Het verkeer van rechts moet stoppen (dat bord staat er niet voor niks) en daardoor heeft het automatisch geen voorrang op het verkeer van linksonder of rechtsonder.

In de originele vraag: B gaat voor A

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
TommieW schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:02:
Allen, bedankt voor de reacties!

Voor wat meer context zal ik de volgende afbeeldingen ook even delen.
Huidige situatie:

Streetview vanuit een andere hoek (de haaientanden op deze foto zijn vervangen door een stopbord):

Door de indeling van de weg (eenrichtingsverkeer op de doorgaande weg en A en B tegenover elkaar), is er minder sprake van een kortere bocht dan bij een gelijkwaardige kruizing het geval zou zijn, denk ik.
De doorgetrokken streep voor A vind ik gek, maar als B een stopbord heeft en A niet dan lijkt me dat, naast de korte bocht, dat nogmaals bevestigt dat A voorang krijgt. Als ik het goed zie tenminste, het is inderdaad erg vaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
MAX3400 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:08:
Geen idee maar volgens mij is de wet hier heel duidelijk in, en zeker die onderste foto.

Doorgaand verkeer (van rechtsonder naar linksboven) gaat voor. Daarna het verkeer wat van linksonder komt; haaientanden gelden als "voorrang geven" maar dat mag ook rollend / zonder stilstand. Het verkeer van rechts moet stoppen (dat bord staat er niet voor niks) en daardoor heeft het automatisch geen voorrang op het verkeer van linksonder of rechtsonder.

Het enige verschil tussen haaientanden en een stopbord is dat je moet stoppen. Verder betekenen beide aanwijzingen dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.

B is geen kruisende weg van A, dus A heeft voorrang volgens de normale voorrangsregels (kortste bocht, komt van rechts).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Jaap-Jan schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:13:
[...]

kortste bocht, komt van rechts).
Hoe is oprijden op een enkele baan in 1 richting een kortste bocht te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Topicstarter
sypie schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:07:
Kruising is gewoon met een s, dat maakt het in ieder geval iets minder gecompliceerd ;-)

In dit soort gevallen lost het zichzelf meestal wel op. Wanneer beide kanten moeten wachten op elkaar is een seintje naar elkaar genoeg om geen schade te rijden.
Ah, naast mijn verkeersgevoel laat mijn taalgevoel mij ook in de steek. :+

Helemaal mee eens, helaas is de streetview wat outdated en zijn de haaientanden vervangen door een stopbord. Daardoor zijn A en B geljikwaardig geworden wat dat betreft... :/
SmurfLink schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:10:
[...]

De doorgetrokken streep voor A vind ik gek, maar als B een stopbord heeft en A niet dan lijkt me dat, naast de korte bocht, dat nogmaals bevestigt dat A voorang krijgt. Als ik het goed zie tenminste, het is inderdaad erg vaag.
Thanks, zowel A en B hebben beide een stopbord en een doorgestrokken streep. (Semi-zichtbaar op de eerste foto van de dashcam.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:53

MLLL

Palm Treo 650

Eigenlijk is het gewone kruising alleen met een doorgaande weg als éénrichtingsverkeer, naar mijn gevoel heeft 'A' voorrang op 'B' omdat die inderdaad de korte bocht heeft .
Alleen omdat het éénrichtingsverkeer is zijn de bochten nu allebei kort.

Inderdaad een lastige situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TommieW schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:17:
[...]

Helemaal mee eens, helaas is de streetview wat outdated en zijn de haaientanden vervangen door een stopbord. Daardoor zijn A en B geljikwaardig geworden wat dat betreft... :/
Ja, dan wel en dan is het alsnog niet "De auto die het eerst stil staat, mag weer als eerste doorrijden" maar gezond verstand en goed kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 16:44

Comgenie

Soms heb je dat

Als je een beetje rond klikt kom je ook de nieuwe situatie tegen op streetview :)

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:16
MAX3400 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:14:
[...]

MLLL schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:20:
Eigenlijk is het gewone kruising alleen met een doorgaande weg als éénrichtingsverkeer, naar mijn gevoel heeft 'A' voorrang op 'B' omdat die inderdaad de korte bocht heeft .
Het RVV heeft het dan ook niet over korte en lange bochten:
Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.
Dus A heeft inderdaad voorrang.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
MAX3400 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:14:
[...]

Maar hij komt wel van rechts. Maar je kunt het ook simpelweg zien als een kruising waarvan de armen gebogen zijn.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Topicstarter
MAX3400 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:22:
[...]

Ja, dan wel en dan is het alsnog niet "De auto die het eerst stil staat, mag weer als eerste doorrijden" maar gezond verstand en goed kijken. :)
Klopt, maar op zich denk ik dat een verzekeringsmaatschappij daar minder mee zou doen. ;)
Xander schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:25:
[...]

[...]

Het RVV heeft het dan ook niet over korte en lange bochten:

[...]

Dus A heeft inderdaad voorrang.
Cool! Dit zou wel eens het verlossende antwoord kunnen zijn!
(Dan zat ik dus eerder vandaag fout, maar daar kan ik weer van leren :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:19

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik ben wel benieuwd of er "timingsgerelateerde" regels zijn in NL verkeer.

Bij een ongeluk, wordt het moeilijk te herleiden wie als eerste bij de stopstreep was.

Daarnaast, zou je dan gas bij kunnen geven, om eerder bij de stopstreep te komen als de ander. Maar als hij dit dan ook denkt?

Ook, kan het eens voelen als "gelijk" aan komen rijden, dan heb je opeens veel onduidelijkheid.

-
Maar idd, voorrang aan rechtsafslaand verkeer, niet zo zeer een kortere bocht. (Dat is in dit geval bijvoorbeeld ook zo slecht meetbaar)

Als de andere straat er niet volledig haaks op zou staan, kon het ook nog zijn dat de andere bocht daadwerkelijk kleiner was.

[ Voor 25% gewijzigd door Accretion op 11-07-2020 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:16
Accretion schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:19:
Ik ben wel benieuwd of er "timingsgerelateerde" regels zijn in NL verkeer..
Symmetrische wegversmallingen waarbij de voorrang niet met borden geregeld wordt?

Mocht het daar een keer fout gaan ben je gewoon 50/50 aansprakelijk.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

MAX3400 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:22:
[...]

In Nederland is daar volgens mij geen regel voor. Maar doorgaans is de laatste auto die aan komt, die door zal rijden. Gebeurt vooral bij gelijkwaardige kruisingen waarbij de voertuigen allemaal linksaf willen slaan en elkaar voorrang moeten verlenen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:19

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Xander schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:24:
[...]

Symmetrische wegversmallingen waarbij de voorrang niet met borden geregeld wordt?

Mocht het daar een keer fout gaan ben je gewoon 50/50 aansprakelijk.
Komt dat veel voor? Als ik heel eerlijk ben kom ik niet zo heel vaak in steden. En meestal is het een plantenbak aan een kant oid.

Maar daar zie je ook vaak dat mensen een extra dot gas geven om er nog even voor te kunnen.

Wel een goede though.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:05
Hey dat is bij mn werk, haal wel eens broodje bij die benzinepomp. Komt wel erg dichtbij zo.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Accretion schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:28:
[...]

Komt dat veel voor? Als ik heel eerlijk ben kom ik niet zo heel vaak in steden. En meestal is het een plantenbak aan een kant oid.

Maar daar zie je ook vaak dat mensen een extra dot gas geven om er nog even voor te kunnen.

Wel een goede though.
In het Gooi wel, daar heb ik ze regelmatig met rijlessen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:03
A heeft voorrang want die gaat rechtsaf terwijl B linksaf gaat. In de volksmond ook wel korte bocht gaat voor lange bocht.

Maar wat een gedrocht van een kruispunt zeg! Leg gewoon een rotonde aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 14:38
A slaat rechtsaf, in deze de ,,korte'' bocht. B slaat linksaf, en heeft de ,,lange'' bocht.

Dus A. :) Maar dat is al genoeg verteld! :9

Verschrikkelijk kruispunt, hoe verzin je zoiets. :/

[ Voor 37% gewijzigd door Vissa66 op 12-07-2020 13:34 ]

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat was al 10 keer gezegd

[ Voor 85% gewijzigd door Ernemmer op 12-07-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:14
TheBrut3 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 08:47:
Maar wat een gedrocht van een kruispunt zeg! Leg gewoon een rotonde aan.
Dan wordt het één rotonde met vijf afslagen. Die zijn meestal wat ruimer van opzet en dan zit die lunchroom nogal in de weg. Die hadden ze (verkeerstechnisch) allang een keer met een bulldozer plat moeten rijden.

Een andere optie is misschien om twee losse rotondes neer te leggen zodat je Ant. van Diemenstraat al voor de lunchroom op de Wethouder Schoutenweg aansluit. Maar dat is ook weer niet ideaal.

Maar dat dit echt een wanstaltig gedrocht is ben ik wel met je eens. Ik kom er ook weleens overheen, heel nare situatie is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
In Culemborg geldt het recht van de sterkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06

Nee, eerst A, dan B. In Belgie kennen we die 'kortste bocht' niet direct, maar aangezien A en B 'gelijkwaardig' zijn komt A van rechts voor B, dus heeft A ook op die manier voorrang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
MLLL schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:20:

Inderdaad een lastige situatie...
In een situatie dat je elkaar tegenkomt bij het afslaan, heeft de auto die rechtsaf afslaat voorrang.

In de volksmond wordt dit korte bocht voor lange bocht genoemd, hoewel ik die benaming het eerder complexer vind maken dan makkelijker. Ik vind het in ieder geval lastig te bepalen wat de korte bocht is. Als je gewoon onthoudt dat je voorrang moet geven als je linksaf afslaat gaat het goed.

De theorie heeft het naast korte bocht voor lange bocht ook vaak over links afslaan en rechts afslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Accretion schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:19:
Ik ben wel benieuwd of er "timingsgerelateerde" regels zijn in NL verkeer.

Bij een ongeluk, wordt het moeilijk te herleiden wie als eerste bij de stopstreep was.

Daarnaast, zou je dan gas bij kunnen geven, om eerder bij de stopstreep te komen als de ander. Maar als hij dit dan ook denkt?

Ook, kan het eens voelen als "gelijk" aan komen rijden, dan heb je opeens veel onduidelijkheid.

-
Maar idd, voorrang aan rechtsafslaand verkeer, niet zo zeer een kortere bocht. (Dat is in dit geval bijvoorbeeld ook zo slecht meetbaar)

Als de andere straat er niet volledig haaks op zou staan, kon het ook nog zijn dat de andere bocht daadwerkelijk kleiner was.
Er zijn zeer zeker situatie waar het principe van als eerste aankomen geldt. Als je een wegversmalling hebt, zonder voorrangsborden (pijlen), dan geldt de regel dat de eerste mag doorrijden. Hoewel het natuurlijk wel zo netjes is, om even te wachten als je toch al stil stond. Dan bedoel ik overigens een versmalling aan beide kanten. Als je een versmalling aan één kant hebt (bijvoorbeeld parkeerplaatsen), moet je voorrang geven als je de versmalling ontwijkt.

Bij mij in de buurt weet ik dat er zeker één z'n situatie is. Je ziet vanzelf wel of een auto inhoudt of niet. Als je goed om je heen blijft kijken, kun je eigenlijk altijd veilig passeren. Je moet natuurlijk niet opeens remmen als er iemand achter je rijdt.

[ Voor 14% gewijzigd door hoi1234 op 13-07-2020 13:00 ]

Pagina: 1