Problemen laptop bij aansluiten netstroom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pubbiemaster
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-07-2022
Mijn vraag
Mijn buurjongen heeft een laptop welke uitvalt bij het aansluiten op netstroom. Bij het aanzetten van de laptop wanneer deze aangesloten is op netstroom, doet de laptop bij de eerste 2 pogingen niks, bij de 3de poging valt de laptop uit bij het laden van Windows, het Medion logo komt in beeld, de puntjes maken een halve draai en dan valt de laptop uit. Het vreemde is dat de laptop wel naar behoren werkt bij werken op batterij stroom. De laptop wordt overigens wel opgeladen bij het aansluiten van netstroom.

Opstarten naar de BIOS is wel mogelijk aan de netstroom. De laptop valt dan ook niet uit

Relevante software en hardware die ik gebruik
Medion S6212T met nieuwe SSD en schone installatie van Windows 10 versie 2004. De geheugenreepjes (2x 4GB DDR3L) zijn getest en niet defect. Alle drivers zijn in de meest recente versie aanwezig.

Orginele lader: 65W
Zwaardere lader: 120W

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Andere oplader gebruiken met groter wattage, de problemen blijven exact hetzelfde.
BIOS herstellen naar standaard waarden, problemen niet opgelost.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Edit2:
Bios batterij vervangen - Geen verschil
Laptop volledig gedemonteerd, geen schade te zien. Na de laptop weer gemonteerd te hebben met nieuwe bios batterij zijn de problemen niet opgelost.

[ Voor 16% gewijzigd door pubbiemaster op 11-07-2020 22:50 . Reden: BIOS informatie en wattage laders bijgevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05:54
Is het stopcontact geaard? want het klinkt nogal alsof er een lekspanning loopt, waardoor de laptop zichzelf (uit bescherming) uitschakeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pubbiemaster
99ruud99 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:39:
Is het stopcontact geaard? want het klinkt nogal alsof er een lekspanning loopt, waardoor de laptop zichzelf (uit bescherming) uitschakeld...
De originele lader heeft geen randaarde.

De lader waarmee ik ook getest heb heeft dit wel. een geaard of ongeaard stopcontact geeft helaas geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ehm, GEEN randaarde? dat is wel heel bijzonder... normaal is het snoer tussen stopcontact en transformator gewoon een standaard snoer, met aarde (en een 3 polig uiteinde, heeft de jouwe er dan maar 2 ? )

Aan andere kant, het is laptop van 7 jaar oud, dus of het nog veel nut heeft om het helemaal uit te gaan zoeken is een grote vraag ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-05 06:09
Sluit hem eens aan zonder batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pubbiemaster
99ruud99 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:50:
Ehm, GEEN randaarde? dat is wel heel bijzonder... normaal is het snoer tussen stopcontact en transformator gewoon een standaard snoer, met aarde (en een 3 polig uiteinde, heeft de jouwe er dan maar 2 ? )

Aan andere kant, het is laptop van 7 jaar oud, dus of het nog veel nut heeft om het helemaal uit te gaan zoeken is een grote vraag ...
De lader is inderdaad 2-polig.

En ben nieuwsgierig naar de oorzaak. Ik heb dit probleem tot op heden nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pubbiemaster
atsan schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:51:
Sluit hem eens aan zonder batterij
Dat is uiteraard al geprobeerd, maar heeft exact hetzelfde effect als wanneer de accu in de laptop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
kan je de laptop doormeten? Want het klinkt alsof er ERGENS kortsluiting oid moet zijn.
Ik neem aan dat de laptopbatterij wel gewoon oplaad als de kabel erin zit? (anders zou de laptop al binnen dag niet echt nuttig meer zijn, of heb je een acculader...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pubbiemaster
99ruud99 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:55:
kan je de laptop doormeten? Want het klinkt alsof er ERGENS kortsluiting oid moet zijn.
Ik neem aan dat de laptopbatterij wel gewoon oplaad als de kabel erin zit? (anders zou de laptop al binnen dag niet echt nuttig meer zijn, of heb je een acculader...
Helaas heb ik niet de apparatuur om de laptop door te meten. En inderdaad, de laptop laadt wel als de lader aangesloten is. Bij het inpluggen van de lader wanneer de laptop aanstaat, valt deze direct uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ja dat is overduidelijk de veiligheid... dus ik zou hem niet snachts laten opladen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pubbiemaster
99ruud99 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:59:
Ja dat is overduidelijk de veiligheid... dus ik zou hem niet snachts laten opladen...
Dat gebeurt sowieso niet. De laptop wordt alleen opgeladen als iemand er zicht op heeft.Niemand zit te wachten op, in het slechtste geval, een woningbrand...
Pagina: 1