Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:58
Avond!

Ik hoop dat ik in de juiste sectie post, maar kon zo snel niets vinden over dit onderwerp.

Zijn er hier op het forum verfijnde vogelspotters te vinden?
Mijn vrouw is helemaal gek van deze hobby en ik begin er zelf ook feelings voor te krijgen.

Nu gaan we binnenkort naar alle waarschijnlijkheid naar de wadden eilanden toe en wil haar graag een boek geven over vogels.

Zijn er -zover jullie ervaringen- boeken die een must have zijn? Ik zie door de bomen het bos niet meer en elk boek heeft wel zijn voor- en nadelen.

Een simpel maar leuk boek met verschillende soorten en weetjes zou heel fijn zijn, dus ik hoop dat iemand een goede tip heeft!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik heb bij de Vogelbescherming een handboek gekocht met de meest voorkomende en in handzaam voormaat.
Misschien kan je daar een geschikte vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Fantasma7988 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:51:
Ik heb bij de Vogelbescherming een handboek gekocht met de meest voorkomende en in handzaam voormaat.
Misschien kan je daar een geschikte vinden.
Ik had "vroegah" inderdaad ook boeken van de Vogelbescherming. Die waren erg goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:19
Zelf heb ik ANWB Welke vogel is dat? gehad, maar ik heb meer met vlinders :)
https://webwinkel.anwb.nl...ropa-paperback-70807.html zag ik ook vaak bij mensen die vogels keken :)

(ps zo'n verrekijker is ook een hele goede dichtbijkijker, je kan er perfect mee inzoomen :) )

[ Voor 60% gewijzigd door 99ruud99 op 11-07-2020 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
De ANWB vogelgids van Europa wordt hier met regelmaat gebruikt. Compact en behoorlijk compleet. Vergeet de verrekijker niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:53
Zoals al door meerdere gemeld, ANWB vogelgids van Europa. Als je verder nog geen boeken hebt, is dit een goede om mee te beginnen.

Petersons Vogelgids van alle vogels van Europa, vind ik zelf ook wel een fijne aanvulling, kleine verschillen tussen soorten worden daar vaak goed uitgelegd.

Je zou voor in het veld nog een pocket boekje kunnen overwegen, zodat je direct kan checken als de waarneming nog vers is. Als je eerst naar huis moet om een soort op te zoeken, ben je alweer details vergeten. Hayman Nieuwe Zakgids Vogels vind ik wel prima daarvoor.

Als er al dat soort boeken zijn en je wil leuke weetje of feitjes kan ik Vogelatlas van Nederland of Veldgids Vogeltrek aanraden.

Als er nog geen verrekijker is dat eerst fixen en als je naar de wadden gaat is een scope eigenlijk ook wel een must voor de wadlopers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Al een tijdje niet meer gevogeld maar in mijn tijd was de Petersons vogelgids zo'n beetje het standaardwerk en een must-have. https://www.bol.com/nl/p/...pyvC1wUMBc2EaAhIDEALw_wcB
Vermijd boeken met alleen maar foto's, leuk om door te bladeren maar in het veld vaak niet handig omdat het de minieme verschillen die nodig zijn om goed te determineren niet laat zien.
edit:
jaren geteld en geringd voor SOVON, meegeschreven aan de vogelatlas en tijdens mijn studie biologie onderzoek gedaan naar diversiteit van Nederlandse vogelsoorten

[ Voor 32% gewijzigd door djengizz op 12-07-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:58
Dank allen! (Teveel multi quotes haha).

Staan hele bruikbare tips in waar ik zeker naar ga kijken.
Verrekijker is gelukkig in ons bezit dus dat scheelt weer wat kosten ;)

Tof ook om te zien dat er best veel animo is.
Pagina: 1