Vraag

• koen_92
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-03 11:17
Hoi,

Ik zit met een heel vreemd probleem. Recent ben ik overstap naar een Vodafone SimOnly abonnement.

Sinds deze overstap heb ik regelmatig geen goed werkend internet. Wat ik onder 'niet goed werkend internet' versta is:
  • Er staat gewoon een 4G/LTE icoontje in de statusbalk.
  • WhatsApp/Telegram/E-mail werken gewoon.
  • Browsen op het Internet werkt niet: na heel lang wachten krijg ik een timeout. Dit gebeurt in verschillende browsers, alsook in andere webapps (bijv. de Rabobank bankieren app).
  • Iets downloaden via de terminal / adb shell werkt wel gewoon normaal!
Wat ik verder al geprobeerd heb:
  • DNS server veranderen, heeft geen effect.
  • APN veranderen, 4G forceren, etc (oa op advies van Vodafone klantenservice): alleen hebben geen effect.
  • Mijn simkaart in een andere telefoon doen: werkt daar meteen en perfect.
  • Simkaart van een vriend (ook Vodafone) in mijn telefoon getest: zelfde probleem.
  • Simkaarten van andere providers getest (onder andere Tele2, KPN en T-Mobile): werken allemaal meteen en perfect.
  • In Duitsland (waar je dus moet Roamen op een ander netwerk) heb ik dezelfde problemen (Vodafone sim werkt niet, andere sims werken gewoon perfect).
Ik heb ook de Vodafone klantenservice al benaderd: zij zien 'in hun backend' niets vreemds en kunnen verder niets voor mij betekenen. Ze zijn er van overtuigd dat het aan mijn telefoon ligt (denk ik zelf ook, zie hierboven), en daarom mag ik ook het contract niet ontbinden zonder boete.

De telefoon die ik gebruik is een OnePlus 3. Hierop draait wel de custom rom LineageOS. Ik heb dit nog niet met de stock rom geprobeerd (doe ik liever ook niet, alleen al omdat ik niet weet hoe ik terug kan naar de stock rom en LineageOS mij prima bevalt).

Verder nog een laatste observatie (om het probleem nog vreemder te maken...): De OnePlus 3 is een dualsim telefoon. In simkaart slot 1 heb ik enkel 2G/Edge met mijn Vodafone simkaart. In simkaart slot 2 heb ik wel 4G met mijn Vodafone simkaart. Ook op 2G ervaar ik hetzelfde probleem (geen internet in mijn browser en sommige apps). De simkaarten van de andere providers die ik getest heb, werken allen perfect op 4G in zowel simkaart slot 1 als 2.

Weet iemand waarom mijn telefoon allergisch voor Vodafone zou kunnen zijn? Wat is er anders aan Vodafone tegenover de andere providers?

[Voor 3% gewijzigd door koen_92 op 11-07-2020 17:33]

Beste antwoord (via koen_92 op 18-07-2020 11:29)

• investigator
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-09-2022
Op mijn Moto G4 plus had ik dezelfde problemen. Het instellen van de APN werkte uiteindelijk wel.
Ik kwam verschillende instellingen tegen maar dat werkte niet. Totdat ik de volgende settings op apn-netherland.gishan.net tegenkwam.

Probeer de settings eens die staan op
https://apn-netherland.gi...ettings_for_oneplus_3.php

Succes

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-03 19:06
Elke provider heeft een eigen netwerkcode, het kan zijn dat er een fout zit in de custom rom waardoor deze problemen alleen bij Vodafone spelen.
Doe de sim in een One Plus 3 met de originele software, als het dan wel werkt dan weet je 100% waar het probleem in zit.

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• investigator
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-09-2022
Op mijn Moto G4 plus had ik dezelfde problemen. Het instellen van de APN werkte uiteindelijk wel.
Ik kwam verschillende instellingen tegen maar dat werkte niet. Totdat ik de volgende settings op apn-netherland.gishan.net tegenkwam.

Probeer de settings eens die staan op
https://apn-netherland.gi...ettings_for_oneplus_3.php

Succes

• koen_92
@Megapaul Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik terug zou moeten/kunnen naar de stock rom. Het heeft ook heel wat voeten in de aarde volgens mij. Liever doe ik dit dan ook niet, want wat win ik er mee als het dan wel zou werken? (Behalve dan dat je zeker weet dat het aan je rom ligt).

@investigator Ik heb eergisteren die APN ingesteld, en tot nu toe nog steeds een stabiele 4G-verbinding! Wel werkt dit enkel in simkaart slot 2 (in slot 1 blijft hij Edge houden, ook met die APN-instellingen). Hierdoor ben ik er nog niet gerust op dat deze oplossing blijft werken, maar voor nu lijkt het probleem in ieder geval opgelost!

Bedankt allen voor het meedenken!

• enverlin
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik lees mee. Ik woon in het centrum van Rotterdam en heb vrijwel dezelfde bevindingen.

Bijvoorbeeld: Check voor scooter huren: geen internet.
Gewoon Edge browser: internet.

Bij mij zie ik bijvoorbeeld tijdens Check constant het signaal wegvallen. Dan reconnect ie, en klapt er vervolgens weer uit.
Sluit ik check af, ga naar Edge: niets aan de hand.
Zelfs als ik via wifi verbonden ben dan wil 4G de verbinding killen.

Edit: mijn APN stond op live.vodafone.nl
Nu op web.vodafone.nl gezet. Even testen.

[Voor 9% gewijzigd door enverlin op 18-07-2020 11:40]

• koen_92
Ik ben benieuwd @enverlin! Welk toestel heb jij? En ook al andere simkaarten geprobeerd?

Mijn ervaring is wel dat de locatie bij mij niets uitmaakt. Verbinding viel vooral vaak weg als ik lang op wifi of vliegtuigmodus zat.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee