Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-07 18:37
Ik ga een Powerline Magic 2 multiroom (3) setje aanschaffen.
Wat mij niet duidelijk is of ik een mesh-netwerk met mijn bestaande Wifi (KPN Experia) kan maken, of dat het 2 losse netwerken zullen worden.

Vraag: Kan ik met powerline een mesh-netwerk met mijn huidige netwerk maken?

(Reden voor vraag: het basis station heeft geen Wifi)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-07 02:06
Het zijn losse netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Dank. Twee losse netwerken is wel jammer, maar niet onoverkomelijk.

[edit]
Ik zie hier een quote welke suggereert dat het wel kan:

"De SSID van de router gaat automatisch over naar de powerline-adapters, wel moet je dit nog accepteren en het wachtwoord invoeren. "
( Source: https://www.pcactive.nl/r...o-magic-2-een-magic-touch )

[ Voor 68% gewijzigd door QuarK op 11-07-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:43
@QuarK
Zolang je hetzelfde encryptieniveau kan instellen, is het 99% zeker mogelijk dat het gewoon als 1 groot netwerk gezien gaat worden. Heeft verder niets met mesh te maken trouwens.

Maar waarom powerline? Heb je draadloze kpn versterkers ook overwogen?. Als je kabels hebt liggen (voorkeur!) dan zou ik naar een ander setje kijken.

Powerline is vaak wat onvoorspelbaar hoe het werkt, nog minder voorspelbaar dan wifi in mijn beleving

[ Voor 27% gewijzigd door laurens0619 op 11-07-2020 15:36 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Waarom Powerline tov. KPN SuperWifi punten?

Eigenlijk prijs en gemak.
3 powerline adapters zijn iets gemakkelijker te plaatsen, goedkoper dan 3 superwifi punten en niet vast aan KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Paar puntjes, Als je de instellingen gelijk zet heb je wel risico dat je nog op de experia box wifi blijft hangen terwijl je via de nieuwe adapters een beter signaal zou hebben en omgekeerd. het een keer uit & weer aan zetten van de WiFi zal dit zeer waarschijnlijk oplossen, maar ideaal is het niet. (er is namelijk geen communicatie tussen je bestaande WiFi en de nieuwe set om je automatisch naar het beste accespoint over te laten gaan). --> optie is om wifi van experia box uit te zetten en de nieuwe set bedraad aan te sluiten op de experia box en dus alle WiFi via de nieuwe set te laten lopen.

Let tevens op dat je randaarde in huis hebt op alle stopcontacten waar je de powerline set wil gaan gebruiken. Zonder randaarde zal het veel minder goed/stabiel/snel zijn.

tenslotte, als het kan heeft ethernet kabel + accespoint de voorkeur voor de meest stabiele/snelle verbinding. Powerline is sneller te plaatsen, maar hoe goed het werkt is sterk afhankelijk van het stroomnet, beschikbaarheid rand aarde & aangesloten apparaten (die het signaal op het stroomnet kunnen verstoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@VVV-007 helemaal eens mbt kabels en stabiliteit van powerline maar je roaming verhaal klopt niet. Onderling communiceren etc bestaat allemaal niet in consumenten wifi. Ja je hebt 802.11krv maat dat wordt niet vaak ondersteund en het helpt marginaal bij sticky clients

Als je accesspoint goed staan ingesteld dan moet t roamen net zo goed gaan als 3 dezelfde mesh accesspoints :) mix van kpn en powerline werkt dus maar ik zou echt wel even verder kijken. Dat powerline setje is 200+ euro Kun je mooie aps voor halen en kabel trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
laurens0619 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:41:
@VVV-007 helemaal eens mbt kabels en stabiliteit van powerline maar je roaming verhaal klopt niet. Onderling communiceren etc bestaat allemaal niet in consumenten wifi. Ja je hebt 802.11krv maat dat wordt niet vaak ondersteund en het helpt marginaal bij sticky clients
Ik heb me niet in de nieuwste apparatuur verdiept recent, en lees alleen het "reclame praatje" van de powelines, waarin staat dat dit systeem ervoor zorgt dat je met het beste punt van die set verbonden bent.

Wat ik probeer aan te geven (er voor het gemak even vanuitgaande dat dit zou werken voor de powerline modules) dat dit systeem NIET gaat helpen tussen de powerlines & de bestaande KPN wifi. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Tja marketing zijn de mesh jongens goed in :(
Voor de goede orde: er bestaat geen systeem op de powerline wat gaat helpen voor het roamen, mixen gaat dus geen verschil maken

Draai hier ook al jaren mix van experiabox en unifi, niets magisch aan maar gewoon goed condigureren en roamen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
ik denk dat je behoorlijk teleurgesteld gaat zijn van zo'n set...

als ik als klant zoveel centen zou uitgeven verwacht ik dat mn probleem 100% is opgelost ...

daar heb je een kans op , maar verwacht sowieso geen topsnelheid in elk hoekje van het huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffchecken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-05 22:34
Heb hier toch dezelfde vraag over.
Ik heb geen utp kabels door het hele huis en ook niet de mogelijkheid. (dan is de discussie over gaatje boren door plafond en kabeltje trekken ook voorbij :-) )

Maar wil wel wifi op zolder en in de achtertuin. Heb nu een ziggo router die als Acces point functioneert.
Hier hangt een asus RT-AC3200 als router aan. Deze wil ik beneden als wifi punt gebruiken. Op de eerste verdieping dan een powerline magic 2 next wifi en op zolder ook een powerline magic 2 wifi.
De 2 powerline adapters kunnen volgens mij de wifi instellingen van de router overnemen.
Heb ik dan op alle verdiepingen 1 en dezelfde netwerknaam en hoef ik niet meer actief te wisselen tussen de router beneden en de devolo wifi points?
Zijn dan alle drie de wifi points (router + 2x devolo) een mesh-netwerk?

(heb nu de powerline adapter van ziggo, hier blijft op zolder 180 Mbit/s over van de 250Mbit/s beneden.
Is deze devolo sneller?)

[ Voor 7% gewijzigd door ffchecken op 11-09-2020 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:51
ffchecken schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:03:
Heb ik dan op alle verdiepingen 1 en dezelfde netwerknaam en hoef ik niet meer actief te wisselen tussen de router beneden en de devolo wifi points?
Ja, je hebt dezelfde netwerknaam als je dezelfde SSID gebruikt en wachtwoord. En nee, het apparaat bepaald echter met welk wifi apparaat contact maakt. In theorie zou het wisselen probleemloos moeten gaan, maar het ene apparaat doet het beter of sneller dan een andere.
Zijn dan alle drie de wifi points (router + 2x devolo) een mesh-netwerk?
In feite heb je geen "Mesh" omdat je router + develo met een draad aan elkaar zijn verbonden. Mesh is beetje een marketing term, voor een draadloze verbinding met de wifi points. Maar waarschijnlijk wil je weten of je dan "1" wifi hebt. Antwoord is ja.
(heb nu de powerline adapter van ziggo, hier blijft op zolder 180 Mbit/s over van de 250Mbit/s beneden.
Is deze devolo sneller?)
Als je de huidige Ziggo Powerline set hebt werkt het opdezelfde techniek als de Devolo Magic 2; namelijk g.hn. Waarschijnlijk is de snelheid van de Devolo vergelijkbaar. Hou rekening mee dat de snelheid in je hele Powerline netwerk gedeeld is.

[ Voor 44% gewijzigd door heiyu op 11-09-2020 12:01 ]

• ffchecken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-05 22:34
verplaatst naar review ;)

[ Voor 142% gewijzigd door ffchecken op 23-09-2020 10:47 . Reden: verplaatst naar review ]

Pagina: 1